Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk

Mest intressant i hela atrikelen, en högpresterand tonga krets?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Detta ska bli najs om koreanerna gör en fin serie av B-klassade displayer. *HOPPAS*

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Många verkar undra vrf apple valde amd ist för nvidia? Det är klart, m290x (aka 7970m) och m295x har mycket bra prestanda per krona i det mobila, dvs att apple kan gå mer i vinst. Om apple ist skulle valt 970m/980m lär de har behövt kräva ännu mer betalt för att gå i samma vinst

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Tror inte folk riktigt förstår hur mycket pixlar en 5k skärm har. 5120x2880 är alltså 67% mer pixlar än en 4k skärm. Personligen tycker jag det är synd att man inte har alternativ att slänga in ett kraftfullare grafikkort, med tanke på skärmen så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av knaz:

Ja visst är det jobbigt när folk vet hur man ska skriva i Sverige

Det är ju ett produktnamn, inte ett svenskt ord....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slarr3n:

Många verkar undra vrf apple valde amd ist för nvidia? Det är klart, m290x (aka 7970m) och m295x har mycket bra prestanda per krona i det mobila, dvs att apple kan gå mer i vinst. Om apple ist skulle valt 970m/980m lär de har behövt kräva ännu mer betalt för att gå i samma vinst

Det är en spekulation från dig, annars så skulle de ha valt AMD's CPU'er också. I verkligheten har de hoppat emellan AMD och NVIDIA hela tiden, 2005 valde de AMD, 2008 valde de NVIDIA, 2011 valde de AMD och har haft det sedan dess. Det handlar om vem som vinner upphandlingen med Apple (som allt annat i affärsvärlden från små kommuner till multinationella företag).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Till alla som påpekar, och ja det stämmer att dessa datorer inte är till för gaming, utan pro slutkund. Vilken är denna slutkunden som har användning av den?

"Filmbranschen", "fotografer", media... Jag vill se denna datorn köra en smoke session med half-float bilder i en 20min sekvens i 2k laggfritt. Sen ett PS projekt med 100+ lager i 8k för print. Klarar den av detta så kan jag hålla med att det är en dator för media redigering. Men när jag ser de "riktiga" arbetsstationerna (läs: någon top i7 eller varför inte 2 xeon med 64gb ram och fint quadro kort som jobbat mot en fin server som avlastar) ha problem med sådana här saker. Så tvekar jag stort på det.

Eller varför inte ett normal stort Nuke script? ~200+ noder kopplade till blandat material mellan 720p och 2k.

Inget ont menat, antingenen glorifierad facebook maskin, HR/Kundmottagnings dator eller en hobby PS artist som har pengar till övers eller inte vet bättre. Inget fel på skärmen i sig, dock inget som motiverar priset mot behov att använda på en arbetsplats inom faktisk media produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Ze:

- All-in-one, och design hör ihop. Men jag håller med dig. Svårt att hitta något så slimat i ett paket. Även fall jag personligen tycker att deras design börjar bli något uttjatad.

- OS X har en begränsad målgrupp och är tyvärr riktat mot mer mediokra användare. (Syftar främst hur låst operativsystemet är, bristen på bra pakethanterare och den dåliga fönsterhanteringen, tyvärr blev det inte bättre med yosemite även fall saker blev snyggare...)

- 5k, men frågan är hur bra grafikkorten kommer klara av det. Man kan ju hoppas att inte samma tabbe återkommer. Synd att det är en TN, panel, petiga designers lär inte vara lite glada över det valet.

- Tangenbord/mus, Petitess i detta sammanhang, men håller med, tangentbord och ex touchpad är fortfarande i en klass för sig.

Sammanfattningsvis tycker jag du trycker på fel punkter. Uppenbarligen är inte 25 000 ett kap med avseende på prestanda som Apple presenterar. Men det finns ingen som tillverkar en så kompakt dator med en bättre design eller upplösning i en komplett lösning. För folk som har pengar eller är villiga att spendera och inte stirrar sig blinda på prestandan bakom skärmen är det lätt att lägga 25000 för ett paket som gör det man önskar.

Mjjo, du kanske redan har glömt hur det var när föra genertionens retina skärmarna kom? Lagg när man scrollade i webläsaren, det lyckades de lösa med vissa optimeringar tillslut men tyngre sidor ger definitivt fortfarande problem. Ett mobilt grafikkort är ett högst tveksamt val, det är uppenbart. Det är bara hoppas att Apple gjort sin läxa och lärt sig av sitt förra misstag.

_________________________________________

Att Apple väljer att inte låta användare lätt byta hårdvara förklaras lätt av att det är inte den målgruppen de eftersträvar. Målgruppen är folk som vill ha något som fungerar väl, med en bra upplevelse och utan krångel/att man ska behöva anstränga sig. Denna målgrupp med för att man kan göra vissa "kompromisser"/antaganden som gör att produkten blir väldigt attraktiv, exempelvis få den kompakt, snygg och samt ge det användaren upplever störst fokus.

För många är en iMac ett bra val och har man pengarna så varför inte, man gör knappast ett dåligt köp eller slänger pengarna i sjön. Personligen är inte Apples utopi-lösning något i min smak, men i deras tänkta miljö är det svårt att bortse från att de presterar extremt bra och det är inte heller så svårt varför folk väljer den.

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om...
- På vilket sätt är OS X låst? Finns utmärkta pakethanterare som tex Homebrew. På vilket sätt har OS X dålig fönsterhantering (som isf inte kan fixas mha 3:e parts program?).
- Skärmen är som tidigare i tråden påpekats IPS, inte TN. (Förmodligen samma panel som Dells skärm som kostar 2499$).
- R290M kommer kunna driva skärmen utan problem skulle jag tro.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

kul att ha men där slutar det.
5k är snyggt att ha som upplösning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

Till alla som påpekar, och ja det stämmer att dessa datorer inte är till för gaming, utan pro slutkund. Vilken är denna slutkunden som har användning av den?

"Filmbranschen", "fotografer", media... Jag vill se denna datorn köra en smoke session med half-float bilder i en 20min sekvens i 2k laggfritt. Sen ett PS projekt med 100+ lager i 8k för print. Klarar den av detta så kan jag hålla med att det är en dator för media redigering. Men när jag ser de "riktiga" arbetsstationerna (läs: någon top i7 eller varför inte 2 xeon med 64gb ram och fint quadro kort som jobbat mot en fin server som avlastar) ha problem med sådana här saker. Så tvekar jag stort på det.

Eller varför inte ett normal stort Nuke script? ~200+ noder kopplade till blandat material mellan 720p och 2k.

Inget ont menat, antingenen glorifierad facebook maskin, HR/Kundmottagnings dator eller en hobby PS artist som har pengar till övers eller inte vet bättre. Inget fel på skärmen i sig, dock inget som motiverar priset mot behov att använda på en arbetsplats inom faktisk media produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

En fotograf kan ha stor nytta av den men för de övriga sakerna du nämner så är det Mac Pro som gäller, så de har en lösning för det med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Nej det stämmer inte. Kan tipsa om: http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du .

Vad baserar du detta på? Sedan är det nog klokt att skilja på "rikedom" och inkomst.

Det handlade om världen, inte Sverige. Då 41000 kr är topp 8% i Sverige är det nog ganska troligt att det är topp 1% i världen. Många länder är fattiga och/eller har låg prisnivå och har därför låga löner, medan rika länder med hög prisnivå har höga löner. En person i ett land med låga levnadskostnader kan ha högre levnadsstandard än en person i ett land med höga levnadskostnader men ändå ha lägre lön. Absoluta löner kan därför inte jämföras.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ze:

- 5k, men frågan är hur bra grafikkorten kommer klara av det. Man kan ju hoppas att inte samma tabbe återkommer. Synd att det är en TN, panel, petiga designers lär inte vara lite glada över det valet.

Varifrån får du att det är TN panel? Apple har använt IPS länge och det är det även i denna.

"27-inch (diagonal) Retina display with IPS technology; 5120‑by‑2880 resolution with support for millions of colors"

https://www.apple.com/se/imac-with-retina/specs/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

25k för en hemmadator som man använder för typ Facebook och Youtube?.. nej, nej och åter nej.. Man är ju helt från vettet om man lägger så mycket på en hemmadator... Eller för den delen kontors arbete..

Är det för typ Photoshop och video redigering så skulle jag kunna svälja det mer.. men kontor och hemma bruk?... puleaze..

Tja, Dells 5K 27"-skärm väntas kosta runt 22000kr inkl moms. För de som inte har sådana behov finns vanliga 2560x1440 27"-modellen eller 21.5"-modellen. Eller nya Mac Mini, eller en bärbar mac, eller något helt annat.

En vanlig speldator/arbetsstation som entusiaster kör tillsammans med en sådär vettig UHD-skärm går på minst 25000kr också. Vettig WQHD kommer upp i samma pris ungefär. Sen tillkommer säkert tillbehör för 3000-5000kr. Det är inte som att de som köper Apple slösar med pengar mer än någon annan. Lättare att dra på kostnader på PC-sidan när man har mer att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varifrån får du att det är TN panel? Apple har använt IPS länge och det är det även i denna.

"27-inch (diagonal) Retina display with IPS technology; 5120‑by‑2880 resolution with support for millions of colors"

https://www.apple.com/se/imac-with-retina/specs/

Sorry, my bad. Jag läste en annans kommentar fel. 5k IPS (stort plus) (y) Ingen snack om saken att detta är i en klass för sig.

Skrivet av tooobe:

Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om...
- På vilket sätt är OS X låst? Finns utmärkta pakethanterare som tex Homebrew. På vilket sätt har OS X dålig fönsterhantering (som isf inte kan fixas mha 3:e parts program?).
- Skärmen är som tidigare i tråden påpekats IPS, inte TN. (Förmodligen samma panel som Dells skärm som kostar 2499$).
- R290M kommer kunna driva skärmen utan problem skulle jag tro.

- På vilket sätt är OS X låst?
Homebrew är ett tafatt försök till att återskapa något som finns betydligt bättre på andra OS och utbudet är inte särskilt bra. (Jämför t ex mot AUR så inser du vilken stor skillnad det är)

Fönsterhanteraren har ett ologiskt flöde när det kommer till Workspaces och hur program hanteras. Möjligheten att byta WM är minimal. För större delen av användarna duger givetvis OS X bra. Söker du bättre lösningar på fönsterhanteringen finns Hydra, som framstår som ett skämt; bloatat, odynamiskt och fult, man kan få in vissa andra tiling WM's(ex BSPWM) men det är en kamp i sig. Om man själv vill modifiera animationers hastigheter rakt av i OS X är även där möjligheter väldigt begränsad. Bästa jag lyckades få fram när jag satt i OS X var alfred och minska animationerna till max och en hel del 3rd party program, som t ex Alfred. (Det var ett helvete)

Några av de problem som jag ser med fönsterhanteringen i OS X:
- Bloatat med animationer, som inte går att ta bort på något enkelt sätt.
- Ett program på ett workspace går inte ha i fullscreen (Det hamnar som ett "fake" workspace tillhörande ett annat)
- Går ej sätta upp regler för positionering av program.

Jag är givetvis, somsagt, fullt medveten om att en vanlig användare nöjer sig, och den är uppenbarligen bättre än vad Windows. Så varför ska Apple bry sig, det är knappast som de utesluter 10% eller mer av sin marknad. Jag står däremot inte ut, tycker inte man ska nöja sig med dess dåliga utförande.

Överlag är Apple produkter relativt låsta det vet vi alla, ex man väljer hårdvara när det inte finns öppen källkod och man kan inte göra allt som alla användare önskar i OS X. Ur deras synpunkt har de dock goda skäl att göra det, mindre problem hos användare med ivriga fingrar och det bådar för en ägare av flera Apple produkter ska ge sig in i hela ekologin av Apple produkter. För har du väl en iPhone, Macbook/iMac, Apple TV, en iPad och en apple Watch som har synkade keychains, kalendrar, iMessages och tätintegration med varandra kommer du ångra dig djupt om du vill försöka gå över till en annan produkt, oavsett vilket märke. Är du nöjd med allt så är det ju givetvis inget att klaga på, Apple tjänar storkovan och du betalar gladeligen för du får en bra helhetslösning, som faktiskt fungerar.

Skärm; se ovan.

Inte lika säker på grafikkortet som du är, vanliga hemsidor, visst kommer gå utmärkt. Men tänk på att producera grafiken för motsvarande 7 Full HD skärmar på ett mobilgrafikkort är ganska högt krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Apple tillverkar inte datorer anpassade för spel och har aldrig gjort, så frameraten i spel är totalt jävla irrelevant i detta fallet eftersom nästa intill ingen av de tilltänkta kunderna kommer att ha gaming i åtanke.

Inte det inte? Vad sägs om deras Pippin? Fast vi ser ju hur det gick eller hur

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bra Apple. Skrev själv en kommentar i artikeln om svårigheterna med att nå 8k (från igår torsdag) att skärmtillverkarna bör ta fram något som är för 4k vad 1440 är för 1080.

Hoppas få se denna spännande 2880p i någon dell ultrasharp i framtiden. Då ryker min Dell u2711 (nja får väl bygga en till dator. Det är en mycket trevlig skärm)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja, Dells 5K 27"-skärm väntas kosta runt 22000kr inkl moms. För de som inte har sådana behov finns vanliga 2560x1440 27"-modellen eller 21.5"-modellen. Eller nya Mac Mini, eller en bärbar mac, eller något helt annat.

En vanlig speldator/arbetsstation som entusiaster kör tillsammans med en sådär vettig UHD-skärm går på minst 25000kr också. Vettig WQHD kommer upp i samma pris ungefär. Sen tillkommer säkert tillbehör för 3000-5000kr. Det är inte som att de som köper Apple slösar med pengar mer än någon annan. Lättare att dra på kostnader på PC-sidan när man har mer att välja.

Jag har inte argumenterat om att jag anser 5k iMacen är överprisad som en del andra här. Tycker faktiskt priset är helt ok för vad man får.
Vad jag skrev var att jag ansåg 25K för en hemma eller kontors dator, typ surf och kontors arbete, är vansinnigt för mycket pengar att lägga på så simpla syften.

Dock tycker jag att iMacen i sig är dåligt designad i att den inte tillåter ens enkelt byta av hårddisk eller minne. Inte utan att behöva öppna upp skiten och mecka med tejp och skit för att inte få in damm i skärmen.. Man skulle tro att designa in en liten lucka inte skulle vara så hemskt svårt..

Sen medans jag anser 25k för grundpaket är ett ok pris. Så tycker jag absolut inte priserna de tar för extra tillval som mer minne eller snabbare CPU är bra priser. Och är rena fucking röveriet..

Enda jag skulle se mig själv skaffa en AIO dator. Vore för typ nån enkel surf dator i köket med touch skärm. Så man inte behöver keyboard eller mus. Där kompaktheten och AIO konceptet faktiskt känns lite mer passande.
Vill jag typ ha en arbetsstation.. Så köper jag i så fall nått mer lite mer kräm i.. Typ hellre en Mac Pro i så fall än detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Japp, jobbar på ett apple serviceställe, vi tar 1195kr för att byta disk på en iMac (plus hårddisken, alla 3.5" diskar passar så du kan sätta i vilken du vill).

Skrivet av ParasiteX:

Tusenlapp för att byta en hårddisk?.. och då räknar vi inte ens överpriset Apple tar för sina diskar... Och du anser det är ok? ***bort/mod***

Om de hade designat skitet bättre, så hade det inte behövt kosta så mycket för att byta en futtig hårddisk.

Du har uppenbarligen inte sett en imac i verkligheten varken inuti eller utanpå, tips är att titta ifixit..

Det är bystat me grejer i dessa så byta hårddisk för 1200:- anser jag vara ganska billig försäkring mot väldigt dyra reservdelar

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Vad jag skrev var att jag ansåg 25K för en hemma eller kontors dator, typ surf och kontors arbete, är vansinnigt för mycket pengar att lägga på så simpla syften.

Min laptopp kostar till och mer än så och behov av dens prestanda har jag med god marginal.

Jag håller dock med om att prissättningen på IMac leder till att målgruppen blir väldigt liten, vi entuiaster klarar oss inte på en imac utan måste ha en beast som kör de tyngre sakerna åt oss och vi kan remota in från klientdatorn. -Det blir en fassligt massa pengar.

Så målgruppen är nog framförallt proffsionella som jobbar med design, layout etc. Vanligt folk så är det nog Mac mini från ca 10 000kr ett mer lämpligt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ze:

Några av de problem som jag ser med fönsterhanteringen i OS X:
- Bloatat med animationer, som inte går att ta bort på något enkelt sätt.
- Ett program på ett workspace går inte ha i fullscreen (Det hamnar som ett "fake" workspace tillhörande ett annat)
- Går ej sätta upp regler för positionering av program.

Tar ungefär 30 sekunder med Total Spaces att ta bort animationerna (inklusive installation).
Du måste göra skillnad på vad du vill ha vad som är rätt, i OSX är full screen inte samma sak som i Linux eller Windows, det betyder inte att det är fel, bara annorlunda.
Tyvärr är API:erna för positionering inte dokumenterade, dock finns vissa program som t.ex. Stay som låter dig sköta det. Men jag håller med om att det kunde varit mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Shit va billig d nu var. Nog för att Apple alltid varit billigare än motsvarande Pc trots vad myten om dyra apple säger, men den här blir svår att inte köpa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nisse-Tuta:

Shit va billig d nu var. Nog för att Apple alltid varit billigare än motsvarande Pc trots vad myten om dyra apple säger, men den här blir svår att inte köpa.

När du ändå håller på och beställer kan du inte köpa två och skänka en åt mig? Jobbet att välja 2x istället för en vid beställning är ju inte stor

Angående pris så håller jag med om att apple är prisvärdiga i förhållande till vad man får för hårdvara.

Min åsikt är dock att man inte ska utgå ifrån vilken hårdvara som en viss modell har när man räknar, man ska istället rada upp saker som man kräver datorn har och sedan se vad olika aktörer tar för en dator som uppfyller kravet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av =)(=:

Jag stör mig också på när folk skriver Imac, Iphone, Ipad etc.

Skrivet av edgren:

Så man ska skriva fel i Apples produkter, endast för att någon/några kräver det? Störande och löjligt -.- Rätt ska vara rätt, och Imac, Iphone (som för övrigt är en Android-telefon från Mexiko, eller stavar de Ifone?) och så vidare, är både fel och fult.

Enligt mig ska man alltid försöka skriva korrekt, och det gäller allting, överallt. Vad som vore störande och löjligt är om vi lät företag diktera hur vi ska skriva!

Om Microsoft fick för sig att deras nästa Windows skulle heta "W1nd0w5 T3n", skulle du tycka att det var en god idé för etablerade medier att skriva så? Skrivregler är delvis till för att ingen/inget ska premieras eller få sticka ut i vanlig text. Att skriva iPhone och iPad är att ge Apple gratis reklam, då varenda kotte direkt ser att det handlar om en Apple-produkt. Det handlar om ett väldigt basalt koncept som signalerar att den som skriver försöker vara objektiv. Att starta korståg mot etablerade skrivregler är ett dött lopp - tro mig.

Permalänk
Medlem

Ser att en del här tror en iMac inte duger annat till än surf och kontor. Dessa individer har med garanti aldrig suttit vid en iMac. Vi kör (efter igår näst senaste versionerna) i varierande konfiguration på jobbet. Vi gör allt från avancerad grafik till digital och tryck media och ibland även saker som är många många meter i hög upplösning och DPI med hela Adobe-serien och mer igång samtidigt. Och datorerna hänger med utan att klaga. Så uppfattningen att de inget annat duger till än kontorsproduktion tillhör bara de som inget vet om produkten.

Jag argumenterade för att några skulle ha Mac Pro på jobbet när inköpen gjordes, men med facit i hand så orkar iMacs med allt vi slängt på dem hittills

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fast i ärlighetens namn tar väl Apple rejält betalt för alla sina produkter, överlägsna eller ej?

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem

Om alla som köper Mac jobbar med media borde den branchen vara rätt så mättad vid det här laget

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SlarveR:

Fast i ärlighetens namn tar väl Apple rejält betalt för alla sina produkter, överlägsna eller ej?

De tar så mycket betalt de kan, precis som alla andra vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem

Fan pinsamt att läsa denna tråd. Så många användare här som helt missat att datorer kan användas till annat än att spela på.

***bort/mod***

P12-trams
Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Jaha? Vad ska man spela med denna Imac då? Farm Simulator 2015?

Vilken upplevelse att spela det med 2 - 4 fps, fast va vet jag de kanske går ändo

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ser att en del här tror en iMac inte duger annat till än surf och kontor. Dessa individer har med garanti aldrig suttit vid en iMac. Vi kör (efter igår näst senaste versionerna) i varierande konfiguration på jobbet. Vi gör allt från avancerad grafik till digital och tryck media och ibland även saker som är många många meter i hög upplösning och DPI med hela Adobe-serien och mer igång samtidigt. Och datorerna hänger med utan att klaga. Så uppfattningen att de inget annat duger till än kontorsproduktion tillhör bara de som inget vet om produkten.

Jag argumenterade för att några skulle ha Mac Pro på jobbet när inköpen gjordes, men med facit i hand så orkar iMacs med allt vi slängt på dem hittills

Jag håller med. iMac är bra datorer, de är som en högprestanda laptop med riktigt processor, man kan göra mycket med en sådan. Men när man har en upplösning på 5120x2880 pixlar så kommer det bli minst sagt körigt. En mobilgrafikkrets kommer inte räcka långt när det väl kommer till tyngre grafik än film, surf och 2D spel. Men sen är inte photoshop och illustrator(samt liknanden program) inte särskilt GPU intensivt. MEN Adobe har mer och mer gått över till att experimentera med GPU rendering och accelerering. Dessvärre så finns det inget stöd för varken R9 M290X eller M295X i Adobe's lista av stöd, men det kommer säkerligen läggas till i en framtida uppdatering.

Se http://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html under rubriken "Supported AMD and NVIDIA video adapters for GPU acceleration".

Men som sagt iMac har en fullstor processor och för de saker du skrivit är det CPU och RAM som spelar mest roll. OSX är jävligt bra på att hantera RAM.

Visa signatur