Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Det finns en Dell 27" 5k skärm http://www.sweclockers.com/nyhet/19271-dell-presenterar-ultra...
Och sedan kan du få en så sjukt mycket bättre dator (komponent mässigt) för de resterande pengarna, garanterat!

låt säga att Dells 5k skärm kostar 15k (överrens?)
bygga en dator som är bättre en den för 10k, jag fixar på inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264584/2014-10-16

och för macen är det 25k för den "dåliga" alltså den med i5a och sämre grafikkort.

så ja, den är överprisad som fasen

edit: har sätt att Dell's 5k skärm kostar mycket mer än 15 tusen, ber om ursäkt för detta. MEN man kan ändå få 2 st 4k skärmar för priset av 15 tusen!

Ska du köra dina 4K skärmar utan OS? Vem ska bygga ihop datorn åt dig?

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Apple produkt, ja många köper för ha-begäret. Men Apple´s produkter är jävligt bra och stabila, inte mycket krångel och lätta att använda om man jämför med t.ex en windows dator.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Fan pinsamt att läsa denna tråd. Så många användare här som helt missat att datorer kan användas till annat än att spela på.

Det börjar bli dags att folket här, som tyvärr troligtvis inte är 12 år utan ännu äldre, stiger ur sin bubbla och lär sig att det finns andra behov än deras egna.

Jo men visst har man stora behov att lägga ut 25000 för att se på bilder, Youtube på sin höjd. Men du kan iaf göra det i 5k...*host* bullshit

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av widL:

Hur kan den vara "överprisad" om den är först i sitt slag? Det kallas (brist på) konkurrens.

Om ni hade stått bakom en produkt som var totalt överlägsen alla konkurrenters liknande produkter - hade inte ni tagit rejält betalt för den?

Den är överprisad på så sätt att du hade kunnat få lika bra separat skärm och bättre dator för samma pris.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan detta göra att windowsplattformen blir mer anpassad till högre upplösningar. Apple måste ju gjort en del i mjukvaran för att allt ska se bra ut, inte bara zooma allt 200%..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Den är överprisad på så sätt att du hade kunnat få lika bra separat skärm och bättre dator för samma pris.

Fast det har klargjorts ungefär hundra gånger i tråden att så inte är fallet, det är inte lönt att fortsätta upprepa felaktig information.
Den enda 5k-skärmen just nu kommer kosta över 20k när den släpps, lycka till att få en en dator som kan driva den med samma kvalitet som iMacen för resterande 5k. Det verkar dessutom som du måste koppla två display-port kablar för att ens driva Dellen, knappast en snygg lösning om man vill ha en minimalistisk arbetsmiljö

Om det är värt pengarna eller inte är individuellt, jag är sugen, men väntar på lite tester från Ars eller Anand innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

25k för en hemmadator som man använder för typ Facebook och Youtube?.. nej, nej och åter nej.. Man är ju helt från vettet om man lägger så mycket på en hemmadator... Eller för den delen kontors arbete..

Är det för typ Photoshop och video redigering så skulle jag kunna svälja det mer.. men kontor och hemma bruk?... puleaze..

Håller fullständigt med ! Man skulle lätt kunna tro det är 1 april, så överprisad är macs nya revolutionerande produkt, igen ! För de kan ju inte finnas en med den seriösaste slipsen på och mena att du ser någon skillnad mellan 4k eller 5k....

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

25k för en hemmadator som man använder för typ Facebook och Youtube?.. nej, nej och åter nej.. Man är ju helt från vettet om man lägger så mycket på en hemmadator... Eller för den delen kontors arbete..

Är det för typ Photoshop och video redigering så skulle jag kunna svälja det mer.. men kontor och hemma bruk?... puleaze..

finns ju de som har pengar över ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Ska du köra dina 4K skärmar utan OS? Vem ska bygga ihop datorn åt dig?

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Apple produkt, ja många köper för ha-begäret. Men Apple´s produkter är jävligt bra och stabila, inte mycket krångel och lätta att använda om man jämför med t.ex en windows dator.

ja många okunniga köper apple produkter, vilket inte är fel i sig...

svårt att säga att de inte har ganska cleant utseende också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Till alla som påpekar, och ja det stämmer att dessa datorer inte är till för gaming, utan pro slutkund. Vilken är denna slutkunden som har användning av den?

"Filmbranschen", "fotografer", media... Jag vill se denna datorn köra en smoke session med half-float bilder i en 20min sekvens i 2k laggfritt. Sen ett PS projekt med 100+ lager i 8k för print. Klarar den av detta så kan jag hålla med att det är en dator för media redigering. Men när jag ser de "riktiga" arbetsstationerna (läs: någon top i7 eller varför inte 2 xeon med 64gb ram och fint quadro kort som jobbat mot en fin server som avlastar) ha problem med sådana här saker. Så tvekar jag stort på det.

Eller varför inte ett normal stort Nuke script? ~200+ noder kopplade till blandat material mellan 720p och 2k.

Inget ont menat, antingenen glorifierad facebook maskin, HR/Kundmottagnings dator eller en hobby PS artist som har pengar till övers eller inte vet bättre. Inget fel på skärmen i sig, dock inget som motiverar priset mot behov att använda på en arbetsplats inom faktisk media produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

En sådan mac pro med skärm lär väl dock hamna runt 60k? Så tror nog den kan fylla en lucka, speciellt för känsliga personer som "störs" av att det står en burk vid skrivbordet. Kommer nog själv gå över till aio om jag slutar spela.

Permalänk
Medlem

Kunde inte Apple lagt in ett Quadro grafikkort istället?
Då det är mer anpassat till krävande program eller rendering och sådana saker.
Hur mycket dyrare skulle det kunna bli då?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Kunde inte Apple lagt in ett Quadro grafikkort istället?
Då det är mer anpassat till krävande program eller rendering och sådana saker.
Hur mycket dyrare skulle det kunna bli då?

10-20k ungefär eller mer beroende på vilket quadro antar jag.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag håller med. iMac är bra datorer, de är som en högprestanda laptop med riktigt processor, man kan göra mycket med en sådan. Men när man har en upplösning på 5120x2880 pixlar så kommer det bli minst sagt körigt. En mobilgrafikkrets kommer inte räcka långt när det väl kommer till tyngre grafik än film, surf och 2D spel. Men sen är inte photoshop och illustrator(samt liknanden program) inte särskilt GPU intensivt. MEN Adobe har mer och mer gått över till att experimentera med GPU rendering och accelerering. Dessvärre så finns det inget stöd för varken R9 M290X eller M295X i Adobe's lista av stöd, men det kommer säkerligen läggas till i en framtida uppdatering.

Se http://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html under rubriken "Supported AMD and NVIDIA video adapters for GPU acceleration".

Men som sagt iMac har en fullstor processor och för de saker du skrivit är det CPU och RAM som spelar mest roll. OSX är jävligt bra på att hantera RAM.

Den här skärmpanelen har nog Apple mer som tanke att de ska vara i framkant. För om 2-3 år så är 4K och 5K väl etablerat på alla håll skulle jag tro. Men det är nog ingen med lite teknikkunskap som inte frågat sig hur mycket prestanda AMD-chipen räcker till på den panelen? Det får vi se. Nej Adobe-serien är inte speciellt GPU-intensiva i sig det vet jag men min poäng var att datorerna räcker till betydligt mer än en del besserwissrar fått för sig. Bläddrar du bakåt är det ju en del som verkar sparka bakut i sin självodlade ilska när folk har andra erfarenheter av maskinerna än vad de själva fått för sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Ska du köra dina 4K skärmar utan OS? Vem ska bygga ihop datorn åt dig?

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Apple produkt, ja många köper för ha-begäret. Men Apple´s produkter är jävligt bra och stabila, inte mycket krångel och lätta att använda om man jämför med t.ex en windows dator.

Absolut - stämmer bra. Stabila och pålitliga.

....om det hade vart 2004.

Nuvarande generationens Apple-datorer och produkter byggs inte för att vara varken stabila eller pålitliga. Frugan har en gammal powerbook stående hemma i garderoben som fortfarande fungerar felfritt. På kontoret har vi i "the zone" (AKA Avfallsrummet/Recycling) äldre macar av Skärmburk (Modellen i pastellfärger med handtag) som fortfarande fungerar utan problem. Ser vi till produkterna som säljs idag har de vanligtvis en livslängd på 1-4 år, beroende på hur mycket tur du har med komponenterna och hur mycket som arbetet sliter på dem. iMacs har slutat vara "pålitliga" och "stabila" sedan ungefär 5-6 år tillbaka nu. De plågas av värmeproblem (inte lika illa som macbooks, men iaf) och annat.

Visst underskattar folk iMacs. iMacs går utmärkt att spela en del spel på, om man nu vill det. Men konceptet har förändrats för mycket, och för många kompromisser har gjorts med hållbarhet, kvalitet och annat från Apples sida. För 4 år sedan bytte vi helt till Windows för media- och grafikproduktion. Apple var ett argument när Photoshop fungerade bättre på OS X - så är inte längre fallet, det är nu tvärtom. Vissa av de gamla apple-rävarna klagade och gormade när vi bytte, men de har nu funnit sig i Windows. Mindre problem, högre stabilitet, och framför allt högre livslängd på komponenter och produkter.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Tagit bort div. fanboy-förklaringar, flamebait och meningslösa kommentarer, vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Håller fullständigt med ! Man skulle lätt kunna tro det är 1 april, så överprisad är macs nya revolutionerande produkt, igen ! För de kan ju inte finnas en med den seriösaste slipsen på och mena att du ser någon skillnad mellan 4k eller 5k....

Fast nu finns det ju andra arbetsområden än de du pratar om. Det är ingen speldator och aldrig tänkt att vara det. Det gör den inte "överprisad". Ska man ha den som speldator så blir den extremt överprisad. Det håller jag med om. Men det är inte heller dens arbetsområde. Ska du endast ha den för facebook så är den också överprisad. Men det är även speldatorer. Det gör den inte till en överprisad dator. Som mac pro så är den en väldigt bra dator för sitt arbetsområde

Fördelen med 5k är att du kan redigera något i 4k storlek och fortfarande ha utrymme kvar för verktyg.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

- Ok, då förstår jag lite bättre vad du menar. Jämför du med avancerade Linuxdistar eller annat där man kompilerar från grunden själv är såklart de flesta OS "låsta"...
- Din kritik om fönsterhanteringen är mestadels petitesser för den absolut största majoriteten användare.
- Från "OS X har en begränsad målgrupp och är tyvärr riktat mot mer mediokra användare."
till att
"För större delen av användarna duger givetvis OS X bra." och "en vanlig användare nöjer sig, och den är uppenbarligen bättre än vad Windows. Så varför ska Apple bry sig, det är knappast som de utesluter 10% eller mer av sin marknad"
- Den "begränsade" målgruppen är alltså 90% (enligt dig, enligt mig är den nog snarare 99%) av de som kunde tänka sig köpa en sån här dator från början?
- Att Apples hårdvara är "låst" var inte vad vi diskuterade eller vad du påstod, du påstod att OS X är låst. Att deras hårdvara är låst kan jag hålla med om helt, men en annan diskussion.
- För övrigt, se vampire-x inlägg.

Skrivet av Ze:

Sorry, my bad. Jag läste en annans kommentar fel. 5k IPS (stort plus) (y) Ingen snack om saken att detta är i en klass för sig.

- På vilket sätt är OS X låst?
Homebrew är ett tafatt försök till att återskapa något som finns betydligt bättre på andra OS och utbudet är inte särskilt bra. (Jämför t ex mot AUR så inser du vilken stor skillnad det är)

Fönsterhanteraren har ett ologiskt flöde när det kommer till Workspaces och hur program hanteras. Möjligheten att byta WM är minimal. För större delen av användarna duger givetvis OS X bra. Söker du bättre lösningar på fönsterhanteringen finns Hydra, som framstår som ett skämt; bloatat, odynamiskt och fult, man kan få in vissa andra tiling WM's(ex BSPWM) men det är en kamp i sig. Om man själv vill modifiera animationers hastigheter rakt av i OS X är även där möjligheter väldigt begränsad. Bästa jag lyckades få fram när jag satt i OS X var alfred och minska animationerna till max och en hel del 3rd party program, som t ex Alfred. (Det var ett helvete)

Några av de problem som jag ser med fönsterhanteringen i OS X:
- Bloatat med animationer, som inte går att ta bort på något enkelt sätt.
- Ett program på ett workspace går inte ha i fullscreen (Det hamnar som ett "fake" workspace tillhörande ett annat)
- Går ej sätta upp regler för positionering av program.

Jag är givetvis, somsagt, fullt medveten om att en vanlig användare nöjer sig, och den är uppenbarligen bättre än vad Windows. Så varför ska Apple bry sig, det är knappast som de utesluter 10% eller mer av sin marknad. Jag står däremot inte ut, tycker inte man ska nöja sig med dess dåliga utförande.

Överlag är Apple produkter relativt låsta det vet vi alla, ex man väljer hårdvara när det inte finns öppen källkod och man kan inte göra allt som alla användare önskar i OS X. Ur deras synpunkt har de dock goda skäl att göra det, mindre problem hos användare med ivriga fingrar och det bådar för en ägare av flera Apple produkter ska ge sig in i hela ekologin av Apple produkter. För har du väl en iPhone, Macbook/iMac, Apple TV, en iPad och en apple Watch som har synkade keychains, kalendrar, iMessages och tätintegration med varandra kommer du ångra dig djupt om du vill försöka gå över till en annan produkt, oavsett vilket märke. Är du nöjd med allt så är det ju givetvis inget att klaga på, Apple tjänar storkovan och du betalar gladeligen för du får en bra helhetslösning, som faktiskt fungerar.

Skärm; se ovan.

Inte lika säker på grafikkortet som du är, vanliga hemsidor, visst kommer gå utmärkt. Men tänk på att producera grafiken för motsvarande 7 Full HD skärmar på ett mobilgrafikkort är ganska högt krav.

Skrivet av ParasiteX:

Dock tycker jag att iMacen i sig är dåligt designad i att den inte tillåter ens enkelt byta av hårddisk eller minne. Inte utan att behöva öppna upp skiten och mecka med tejp och skit för att inte få in damm i skärmen.. Man skulle tro att designa in en liten lucka inte skulle vara så hemskt svårt...

Du menar som luckan på baksidan där man byter minne? Håller dock med om att det vore bra att komma åt en 2,5" diskplats där. Dock använder ju nya modellerna PCI-E SSD, och tanken är väl att vanliga diskar kan lika gärna vara externa...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Undrar vilken kontakt dom ansluter skärmen med? Troligen displayport 1.2 (eftersom den har mest bandbredd), då räcker bandbredden bara till (17,28 * 1000^3) / (5120 * 2880 * 24) = 48,8Hz. Detta räcker inte i min mening, men vi får väl se.

Man kanske kan hoppas på att de har implementerat 1.3 med freesync och andra godbitar (så dom kan komma ut på markanden någon gång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Absolut - stämmer bra. Stabila och pålitliga.

....om det hade vart 2004.

Nuvarande generationens Apple-datorer och produkter byggs inte för att vara varken stabila eller pålitliga. Frugan har en gammal powerbook stående hemma i garderoben som fortfarande fungerar felfritt. På kontoret har vi i "the zone" (AKA Avfallsrummet/Recycling) äldre macar av Skärmburk (Modellen i pastellfärger med handtag) som fortfarande fungerar utan problem. Ser vi till produkterna som säljs idag har de vanligtvis en livslängd på 1-4 år, beroende på hur mycket tur du har med komponenterna och hur mycket som arbetet sliter på dem. iMacs har slutat vara "pålitliga" och "stabila" sedan ungefär 5-6 år tillbaka nu. De plågas av värmeproblem (inte lika illa som macbooks, men iaf) och annat.

Visst underskattar folk iMacs. iMacs går utmärkt att spela en del spel på, om man nu vill det. Men konceptet har förändrats för mycket, och för många kompromisser har gjorts med hållbarhet, kvalitet och annat från Apples sida. För 4 år sedan bytte vi helt till Windows för media- och grafikproduktion. Apple var ett argument när Photoshop fungerade bättre på OS X - så är inte längre fallet, det är nu tvärtom. Vissa av de gamla apple-rävarna klagade och gormade när vi bytte, men de har nu funnit sig i Windows. Mindre problem, högre stabilitet, och framför allt högre livslängd på komponenter och produkter.

Du har så rätt. Själv har jag jobbat på en Mac verkstad som tekniker så jag vet att dessa produkter verkligen har precis samma livslängd som en PC... Vi skall icke glömma bort, gott folk, att Foxconn producerar i princip alla datorer delar.. hur hade ni förväntat att apple ska va mer premium? aaa jooo juste, ni såg äppel märket o tänkte automatiskt "premium". Sheeple i call that.

Om vi ska se apple för vad det egentligen är.. en produkt som begränsar användaren något enormt. allting är nerstängt, svårt att tweaka med OSx... vilket gör den en perfekt dator till din mormor eller farfar som inte kan ett skvatt om datorer / mobiler. Då hade jag absolut rekommenderat en apple produkt!
men till alla andra som jag vet har mycket filer, filmer, musik etc så MÅSTE vi yngre ha tillgängligheten att enkelt kunna dela information.. något OSx/IOS har väldigt svårt med. Att sen OSx kan bli korrupterad av EN dålig font, visar just hur ostabilt OSet är. Pc skulle aldrig dö av en dålig font liksom hahah.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av medbor:

Undrar vilken kontakt dom ansluter skärmen med? Troligen displayport 1.2 (eftersom den har mest bandbredd), då räcker bandbredden bara till (17,28 * 1000^3) / (5120 * 2880 * 24) = 48,8Hz. Detta räcker inte i min mening, men vi får väl se.

Man kanske kan hoppas på att de har implementerat 1.3 med freesync och andra godbitar (så dom kan komma ut på markanden någon gång).

Ingen vet än, men Anandtech spekulerar lite. Det finns således ingen fakta som stödjer din uppgift om 48,8Hz. Men som sagt, ingen vet än. Freesync lär den ju inte iofs.

"Much more interesting is how Apple is driving it. Since no one has a 5K timing controller (TCON) yet, Apple went and built their own. This is the first time we’re aware of Apple doing such a thing for a Mac, but it’s likely they just haven’t talked about it before. In any case, Apple was kind enough to confirm that they are driving the new iMac’s display with a single TCON. This is not a multi-tile display, but instead is a single 5120x2880 mode.

This also means that since it isn’t multi-tile, Apple would need to drive it over a single DisplayPort connection, which is actually impossible with conventional DisplayPort HBR2. We’re still getting to the bottom of how Apple is doing this (and hence the sneaky nature of the iMac), but currently our best theory is that Apple is running an overclocked DisplayPort/eDP interface along with some very low overhead timings to get just enough bandwidth for the job. Since the iMac is an all-in-one device, Apple is more or less free to violate specifications and do what they want so long as it isn’t advertised as DisplayPort and doesn’t interact with 3rd party devices."

Källa: http://www.anandtech.com/show/8623/hands-on-apples-imac-with-...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Vi skall icke glömma bort, gott folk, att Foxconn producerar i princip alla datorer delar.. hur hade ni förväntat att apple ska va mer premium? aaa jooo juste, ni såg äppel märket o tänkte automatiskt "premium". Sheeple i call that.

Japp för inget företag kan ställa krav på en tillverkare, inget företag kan ge en tillverkare sin egna tillverknings specifikationer, inget företag kan kräva andra tillverkningstoleranser, inget företag kan kräva sitt egna materialval, inget företag kan kräva bättre tillverkningsmetoder (i iMac:ens fall: friction stir welding istället för mer vanliga metoder) osv osv osv. Du har så rätt, en plastig EEEEEE-PC för 1500kr har precis samma premium känsla som en rMBP & iMac, båda tillverkas ju av Foxconn lixom......

Jag får snart hjärnblödningen, det finns massor av korrekta saker som man kan kritisera Apple & deras produkter med men hittills i denna tråden har ingen kritiker ens använt en halv hjärncell.

Ena sekunden jämförs IPS panel med TN paneler, nästa sekund jämförs 4k skärmar med 5k skärmar, nästa sekund hittar någon på egna fiktiva specifikationer angående Apples produkter istället för att kolla upp korrekta speccar på deras hemsida, nästa sekund har någon absolut 0 koll på hur tillverkare & OEM:er fungerar osv osv osv osv.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

All för att sticka ut.

Precis, det är enda anledningen till detta

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Dom borde ha släppt en ny Thunderbolt Display också med 5K för Mac Pro användarna.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Jo men visst har man stora behov att lägga ut 25000 för att se på bilder, Youtube på sin höjd. Men du kan iaf göra det i 5k...*host* bullshit

Vad tänker du dig att vuxna människor med jobb gör om dagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis, det är enda anledningen till detta

Absolut är det så.

Permalänk
Medlem

Har mycket svårt att se hur folk kan säga att det där är "en bra deal"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

5k-upplösning på mobility radeon med 2gb ram.....hur fan tänkte de där?

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

dells skärm kom innan apples? så de har redan levererat.
apple har väl bara visat upp detta än, det är väl inget man kan köpa i butik idag? eller (är inte säker på det)

samsung 8k skärm visades upp i januari i år och dells i maj, så apple är fortfarande efter.

Du är så fruktansvärt trög så det ej existerar, antar du ej jobbar inom it produktion?
Detta är inte en dator för tonåringar som sitter och spelar eller för gemenesurfare, det är en dator för proffs och deras produktion. ¨
Kolla vad en färdig proffs dator kostar från alla andra företag. Man kan aldrig jämnföra hemma byggen med färdigbyggda.
Speciellt ej AIO dator mot Towerdatorer.

Angående levererar så ser jag en Dellskärm, inte en Dell AIO dator med 5ks skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

5k-upplösning på mobility radeon med 2gb ram.....hur fan tänkte de där?

De tänkte att det inte är en speldator.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

5k-upplösning på mobility radeon med 2gb ram.....hur fan tänkte de där?

Jag tror de tänkte såhär: "Skippar vi Windows så kommer det gå fint"

Det här kommer man ju få skit för men vad spelar det för roll, den här tråden har redan spårat ur ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag har inte argumenterat om att jag anser 5k iMacen är överprisad som en del andra här. Tycker faktiskt priset är helt ok för vad man får.
Vad jag skrev var att jag ansåg 25K för en hemma eller kontors dator, typ surf och kontors arbete, är vansinnigt för mycket pengar att lägga på så simpla syften.

Dock tycker jag att iMacen i sig är dåligt designad i att den inte tillåter ens enkelt byta av hårddisk eller minne. Inte utan att behöva öppna upp skiten och mecka med tejp och skit för att inte få in damm i skärmen.. Man skulle tro att designa in en liten lucka inte skulle vara så hemskt svårt..

Sen medans jag anser 25k för grundpaket är ett ok pris. Så tycker jag absolut inte priserna de tar för extra tillval som mer minne eller snabbare CPU är bra priser. Och är rena fucking röveriet..

Enda jag skulle se mig själv skaffa en AIO dator. Vore för typ nån enkel surf dator i köket med touch skärm. Så man inte behöver keyboard eller mus. Där kompaktheten och AIO konceptet faktiskt känns lite mer passande.
Vill jag typ ha en arbetsstation.. Så köper jag i så fall nått mer lite mer kräm i.. Typ hellre en Mac Pro i så fall än detta.

Samma 2560x1440 27" iMac fortsätter att säljas, 5K-modellen har sin målgrupp. Apples all-in-ones täcker andra också. Det är inte en grundvariant. 21.5"-varianten som kommer uppdateras någon gång framöver börjar på 10295:-, en Mac Mini börjar på 4890:-. Lägg till en skärm för 22000:- eller en för 1000:-. De flesta köper de bärbara, MBA börjar på 8495:- (9375:- med 8GB). Det säljs inte en 25k-maskin till de som inte vill ha en högupplöst skärm eller behöver den kraften. För de som behöver mer kraft finns Mac Pro.

27"-modellerna tillåter att du byter minne. Genom just det en lucka. HPs Z1 kostar också massor. Flexiblare möjligen, men fortfarande väldigt begränsad. Priset står sig väl, det är ändå OEM-datorer, men jag argumentera för att du ställde upp ett felaktigt val när du har annat i kategorin också. Det är självklart inte till för de som inte har något särskilt behov. Bara 5K-skärm kostar lika mycket som hela datorn i staterna så det förklarar prisökningen, det är dyrare och något du kan ta ut högre pris för. Av de som är intresserade. Andra har andra val. Både hos Apple och andra.