Mottog tvivelaktigt meddelande i Hangouts

Permalänk
Medlem

Mottog tvivelaktigt meddelande i Hangouts

Visste inte var jag skulle posta det här riktigt, hoppas det här duger. Fick just ett konstigt meddelande i Hangouts.

Har inte följt länken. Enligt is.gds förhandsgranskning leder den till domänen dfkjhfsdg.info. Känns lagom legitimt. Men jag är mest nyfiken på lite andra saker, t ex det faktum att avsändaren inte anges i form av telefonnummer, med tanke på att det verkar vara ett SMS. Samt hur man har fått tag på mitt nummer, vilket jag inte lämnar ut utan vidare, men det kan förstås ingen annan veta. Hade det vart via mitt Google-konto så att säga så hade det räckt med att veta min epostadress antar jag, men det här kändes lite oväntat. Har inte lämnat ut mitt nummer överhuvudtaget på några dagar.

Ursäkta bildstorleken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

så du har hemligt nummer? för annars hittar jag det på hitta.se, fast då måste jag veta ditt namn

Permalänk
Medlem

Du tror väl inte att det är omöjligt att slumpa fram ditt nummer?

edit: följde länken och hamnade efter några certifikat-varningar på videostripe.com för en 7-dagars free trial.
Om någon undrar, win10 i virtuell maskin, så ingen skada skedd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Visste inte var jag skulle posta det här riktigt, hoppas det här duger. Fick just ett konstigt meddelande i Hangouts.

Har inte följt länken. Enligt is.gds förhandsgranskning leder den till domänen dfkjhfsdg.info. Känns lagom legitimt. Men jag är mest nyfiken på lite andra saker, t ex det faktum att avsändaren inte anges i form av telefonnummer, med tanke på att det verkar vara ett SMS. Samt hur man har fått tag på mitt nummer, vilket jag inte lämnar ut utan vidare, men det kan förstås ingen annan veta. Hade det vart via mitt Google-konto så att säga så hade det räckt med att veta min epostadress antar jag, men det här kändes lite oväntat. Har inte lämnat ut mitt nummer överhuvudtaget på några dagar.

Ursäkta bildstorleken.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/85381008/Screenshot_2014-...

Det går att skicka SMS med ett avsändarnamn istället för nummer om man skickar meddelandet från någon SMS-tjänst snarare än från en telefon.

Dock verkar ju det där som bäst vara spam men antagligen snarare phishing.

Hur de gått tag på ditt nummer är ju jättesvårt att veta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det där är spam, fick ett sådant jag till min Nexus 4 förut. Flertal som fått sådana om man googlar på det. Klicka inte på länken och radera det bara.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så du har hemligt nummer? för annars hittar jag det på hitta.se, fast då måste jag veta ditt namn

Det har jag iofs inte, men för den delen så ser jag inte mitt nummer på varken hitta eller Eniro.

Skrivet av Hardware guy:

Du tror väl inte att det är omöjligt att slumpa fram ditt nummer?

Nej då. Är det en metod som faktiskt används?

Skrivet av evil penguin:

Det går att skicka SMS med ett avsändarnamn istället för nummer om man skickar meddelandet från någon SMS-tjänst snarare än från en telefon.

Skrivet av Ostbiten:

Det där är spam, fick ett sådant jag till min Nexus 4 förut. Flertal som fått sådana om man googlar på det. Klicka inte på länken och radera det bara.

Okej. Har bara aldrig råkat ut för spam/fiske via SMS förut, trots innehav av telefon i många år. Trodde knappt det förekom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma, i mitt meddelande stod det att jag hade vunnit 10,000kr på Coop, när jag sedan klickade på länken kom jag till en sida där det stod att jag hade vunnit 10,000 på ICA. Väldigt förvirrande.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fick ett SMS idag om att jag var utvald att kunna vinna 7.000kr på ICA och sedan någon skum länk. Tog bort det på en gång.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch