Bedrägeriförsök?

Permalänk
Medlem

Uppföljning pls. Har han mailat nåt nytt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Uppföljning pls. Har han mailat nåt nytt?

Skulle han inte göra det så skulle det vara hyfsat suspect. Jag menar.. Om han är en seriös köpare vill han bara ha vad han betalat för vilket betyder fler emails. Om han försöker lura en så betyder icke kommande mail att han givit upp och försökte lura TS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Den två första står för vilket distrikt man är född i om jag inte missminner mig. Och den sista är helt slumpmässig.

Det gäller dock bara om personen i fråga är född före 1990, efter det är de två första slumpmässiga. Den sista siffran är kontrollsiffra och räknas ut av alla övriga siffror, den är minst slumpmässig av alla siffror

Angående banksekretessen så kan man vad jag vet inte kolla överföringar över telefon (han påstår sig har ringt till banken och kollat att överföringen var gjord) eftersom banken inte kan garantera vem personen i telefonen är. Jag kunde exempelvis inte be banken föra över pengar mellan två av mina egna konton när jag var utomlands och min internetbankdosa hade gått sönder, trots att jag kunde redogöra över telefon för olika uttag jag genomfört tidigare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du testat räkna på hans personnummer, det går nämligen enkelt att räkna fram om det är falskt eller kan stämma.
Bör dock påpeka att bara för uträkningen går ihop är det ingen garanti för att det är äkta, men går den inte ihop är det en garanti för att det falskt.

Hur man gör: (OBS fiktivt personnummer)

7 8 1 2 1 6 - 3 2 1 5
* * * * * * * * * *
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1

Räkna multiplikation neråt, vilket ger:

14 8 2 2 2 6 6 2 2 5

Lägg ihop varje ental till en summa:

1+4+8+2+2+2+6+6+2+2+5 = 40

För att personnumret skall stämma eller kunna vara rätt skall summan bli ett jämt 10-tal (vilket som helst), blir den inget 10-tal är personnumret falskt.

Verkar dessvärre inte fungera.
Prova precis på flickvännens som jag vet stämmer och hon får summan 51

Visa signatur

ZyvoX: Your guide thrue the world of madness.
http://www.zyvox.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle han inte göra det så skulle det vara hyfsat suspect. Jag menar.. Om han är en seriös köpare vill han bara ha vad han betalat för vilket betyder fler emails. Om han försöker lura en så betyder icke kommande mail att han givit upp och försökte lura TS.

Det känns givetvis som att han är en riktig clown som bara försöker utföra en blåsning här. Men det är ändå kul att läsa hans mail och desperata försök att lyckas.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får mitt personnummer till 59.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Stämmer inte eftersom mitt personnummer blir 68.

Skrivet av ZyvoX:

Verkar dessvärre inte fungera.
Prova precis på flickvännens som jag vet stämmer och hon får summan 51

Då räknar ni fel på något sätt, får ni tvåsiffriga tal efter multiplikationen ska de delas isär (18 blir 1 och 8) innan ni adderar ihop alla siffror.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stämmer inte eftersom mitt personnummer blir 68.

Skrivet av ZyvoX:

Verkar dessvärre inte fungera.
Prova precis på flickvännens som jag vet stämmer och hon får summan 51

Skrivet av 037180:

Får mitt personnummer till 59.

Mycket konstigt, har själv använt metoden otaliga gånger när man jobbade i dörren på nattklubb och den har aldrig slagit fel.
Detta skulle innebära att man gått ifrån sin kontroll metod eftersom (se länk nedan) sista siffran i ens personnummer är en kontrollsiffra.

Skrivet av hunden:

Då räknar ni fel på något sätt, får ni tvåsiffriga tal efter multiplikationen ska de delas isär (18 blir 1 och 8) innan ni adderar ihop alla siffror.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen

Precis, gör man inte detta så blir det fel.

Permalänk
Medlem

Mitt stämde och jag fick 40

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du har antingen fått tag i en oerhört oseriös köpare eller den mest otåliga och smått oförskämda köparen jag har sett. "Ta till andra vägar.." låter inte direkt som en polisanmälning utan Peter, Janos och Nicklas med MC västar utanför din dörr. Vad du än gör. Håll dig till avtalet du har ingått med köparen.. Sänd honom inte koden förrän du har fått pengarna. Det står så i din annons och det finns inget han kan göra.

Tåls även att nämnas att "Andra vägar" kan tas som ett olaga hot.

"Andra vägar" kan tolkas som så. Men olaga hot är när personen i fråga blir rädd för sitt eget liv. Vilket jag tvivlar på ett han är. Det är många som pratar om "olaga hot" hel tiden men själva grejen är att personen i fråga måste ha fruktat för sitt eget liv om det är olaga hot. Annars skulle nästan allt kunna vara olaga hot.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

"Andra vägar" kan tolkas som så. Men olaga hot är när personen i fråga blir rädd för sitt eget liv. Vilket jag tvivlar på ett han är. Det är många som pratar om "olaga hot" hel tiden men själva grejen är att personen i fråga måste ha fruktat för sitt eget liv om det är olaga hot. Annars skulle nästan allt kunna vara olaga hot.

Man behöver bara uppfatta hotet som allvarligt. Vilken gör definitionen väldigt diffus, men man måste inte frukta för sitt liv.

Saxat från Polisen

Citat:

Olaga hot innebär att någon hotar att skada dig eller din egendom. Hotet som riktas mot dig kan omfatta andra personer, djur eller föremål som har stor betydelse för dig. För att hotet ska vara brottsligt måste du uppfatta hotet som allvarligt.

Så känner du för att anmäla katten, för att ha hotat dig till livet.. för att du serverat hundmat, så gör det.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Då räknar ni fel på något sätt, får ni tvåsiffriga tal efter multiplikationen ska de delas isär (18 blir 1 och 8) innan ni adderar ihop alla siffror.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen

58 utan detta, 40 med detta. Så är en logisk förklaring!

Gällande TS, du gör helt klart rätt. Skulle också vara misstänksam i din situation, men du är alla fall bra som skickar grymma mail!

Permalänk
Medlem

Vad jag har lärt mig om personnummer är att den sista siffran är en kontrollsiffra som räknas fram på ett sätt som stämmer med ovanför angivna beräkning. De två första siffrorna i de sista fyra är födelse ort. Den tredje är udda för en man och jämn för en kvinna. Och sista räknas ut.

731121-462
212121-212
(1+4)+3+2+1+4+1+8+6+4=34
3+4=7
Sista siffran skall vara 7 om jag räknat rätt i huvudet. Och det är en tjej född i Kungsbacka.

*Edit* Kollade upp det och det var nästan rätt. Den sista additionen skall inte göras utan man tittar på entalsdelen på mitt exempel 37 så är det 7. Denna subtraheras från 10 och resultatet är lontrollsiffran. 10-7=3. Om uträkningen slutar på 0 blir kontrollsiffran 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Vad jag har lärt mig om personnummer är att den sista siffran är en kontrollsiffra som räknas fram på ett sätt som stämmer med ovanför angivna beräkning. De två första siffrorna i de sista fyra är födelse ort. Den tredje är udda för en man och jämn för en kvinna. Och sista räknas ut.

731121-462
212121-212
(1+4)+3+2+1+4+1+8+6+4=34
3+4=7
Sista siffran skall vara 7 om jag räknat rätt i huvudet. Och det är en tjej född i Kungsbacka.

*Edit* Kollade upp det och det var nästan rätt. Den sista additionen skall inte göras utan man tittar på entalsdelen på mitt exempel 37 så är det 7. Denna subtraheras från 10 och resultatet är lontrollsiffran. 10-7=3. Om uträkningen slutar på 0 blir kontrollsiffran 0.

Nu blev det nästan rätt igen

Tittar man på ditt exempel så blir summan 34 och då är kontrollsiffran 6.
Man få fram den genom att minska närmsta tiotal med summan, 40 - 34 = 6

Permalänk
Medlem

Lite kuriosa är att min far och farfar har exakt samma 4 sista siffror
Och mellan mig och min syster skiljer endast näst sista siffran på de 4 sista, jag har 3 och hon 4.
Vad är oddsen lixom?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Då räknar ni fel på något sätt, får ni tvåsiffriga tal efter multiplikationen ska de delas isär (18 blir 1 och 8) innan ni adderar ihop alla siffror.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen

Nope. Har gjort om det och fick det till 68 igen. Och senast jag kollade så existerade jag och mitt personnummer.

Skrivet av EyeNEye:

Man behöver bara uppfatta hotet som allvarligt. Vilken gör definitionen väldigt diffus, men man måste inte frukta för sitt liv.

Saxat från Polisen

Så känner du för att anmäla katten, för att ha hotat dig till livet.. för att du serverat hundmat, så gör det.

Min förra katt var på det viset. Gav man honom mat som inte han gillade.. Då blev han sur och tuggade i sig dina tår när du sov. :S

Skrivet av swetox:

Lite kuriosa är att min far och farfar har exakt samma 4 sista siffror
Och mellan mig och min syster skiljer endast näst sista siffran på de 4 sista, jag har 3 och hon 4.
Vad är oddsen lixom?!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är född på 80-talet eller början av 90-talet så är chansen hyfsad ändå om du, din far och din syster är födda på samma sjukhus.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lever TS?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nope. Har gjort om det och fick det till 68 igen. Och senast jag kollade så existerade jag och mitt personnummer.

Då har du räknat fel igen

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Då har du räknat fel igen

Du kan vara ett räknefel...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu blev det nästan rätt igen

Tittar man på ditt exempel så blir summan 34 och då är kontrollsiffran 6.
Man få fram den genom att minska närmsta tiotal med summan, 40 - 34 = 6

Intressant!

I övrigt håller jag med övriga kloka råd. Det här luktar bedrägeriförsök lång väg...

Permalänk
Medlem

Jag hade inte orkat mailväxla med en sån pajas.

Bara att skriva "våran övernskommelse är .. etc" och sedan göra som ni kommit överens om, alltså skicka varan efter mottagen betalning.

Inget att snacka om.

Vill han maila vidare så låt honom tramsa ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Lever TS?

Jorå.

Skrivet av Karaff:

Jag hade inte orkat mailväxla med en sån pajas.

Bara att skriva "våran övernskommelse är .. etc" och sedan göra som ni kommit överens om, alltså skicka varan efter mottagen betalning.

Inget att snacka om.

Vill han maila vidare så låt honom tramsa ...

Håller med.
Nu är det iallafall sluttramsat

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om du är född på 80-talet eller början av 90-talet så är chansen hyfsad ändå om du, din far och din syster är födda på samma sjukhus.

Min far och farfar har ju exakt samma 4, jag och min syster har inte alls likt de min far o farfar har.
Men ja vi är födda på samma sjukhus med 4års mellanrum 89 o 93
Men ingen av våra andra 6 första är lika, så det käns som rätt liten chans att komtrollsiffran ska bli exakt samma också

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Köparen
För jag har vart på baken och fört över pengar till dig 320 kr

Insättningar genom att gå till en bank är omedelbara. Hade han verkligen varit på ett av Swedbanks kontor och satt in pengarna skulle du se det omedelbart på internetbanken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Insättningar genom att gå till en bank är omedelbara. Hade han verkligen varit på ett av Swedbanks kontor och satt in pengarna skulle du se det omedelbart på internetbanken.

Men nu hade TS nordea-konto och bedragaren förde över pengar från sin swedbank.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du kan vara ett räknefel...

Skicka ditt personnummer till mig så kan jag räkna

Nej men det fungerar för mig, får 40

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nope. Har gjort om det och fick det till 68 igen. Och senast jag kollade så existerade jag och mitt personnummer.

Jag kan garantera att du räknat fel
Svenska personnummer följer denna algoritmen, jag har googlat och kan inte hitta någonting om att dom slutat med detta.
Skulle dom ha slutat så är det inte heller fören på 2000-talet och så ung är du nog inte

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Nope. Har gjort om det och fick det till 68 igen. Och senast jag kollade så existerade jag och mitt personnummer.

Då räknar du fel på något annat sätt, du ska multiplicera med varannan 1 och 2 innan. Eller så kan du inte ditt egna personnummer

Skrivet av Tumnus:

Om du är född på 80-talet eller början av 90-talet så är chansen hyfsad ändå om du, din far och din syster är födda på samma sjukhus.

Men nu var det ju så att personer födda 1990 och framåt har slumpmässiga två första siffror av de fyra sista så en person född på 90-talet har rätt liten chans att ha samma som nån född på 80-talet. Innan 1990 så är det som du säger större chans.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Men nu hade TS nordea-konto och bedragaren förde över pengar från sin swedbank.

Varför gick han inte till ett Nordea-kontor och satt in pengar direkt på Säljarens konto, om han nu var så sugen på spelet och nu skulle ha det.

Eller det enklaste av det alla skicka med swish, hade han inte swish hade säkerligen någon av hans vänner det.

Han har försökt lurat åt sig det där, du ska se att det inte kommer in några pengar på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag kan garantera att du räknat fel
Svenska personnummer följer denna algoritmen, jag har googlat och kan inte hitta någonting om att dom slutat med detta.
Skulle dom ha slutat så är det inte heller fören på 2000-talet och så ung är du nog inte

Jag är född 2000 och får 20 så det är nog så det fungerar!
Såg också att kontrollsiffran blir differensen av de 3 första av de 4 sista... Och distriktsnummer eller vad det nu är gäller verkar inte tillämpas på nyare personnummer, min syster har inte samma som jag, även om jag inte vet exakt vad hennes personnummer är.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.