Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Dom borde ha släppt en ny Thunderbolt Display också med 5K för Mac Pro användarna.

Skrivet av stingray454:

Jag tror tyvärr att Mac Pro-användare kan bli lite blåsta. Att köra den upplösningen i 60Hz kräver, om jag räknar rätt, 5120x2880x3x60 bytes/s = 2,654 GB = 21,2 Gbps, och TB2 maxar 20 GBps. Nu vet jag inte om den kör 60 Hz ens på iMac, men om den gör det räcker inte TB2 till och alltså går den inte använda på Mac Pro som kör TB2. Jag gissar att en ny Thunderbolt Display kommer först nästa år samtidigt som TB3, eller så kommer en som kör ca 50-55 Hz. Det ska bli intressant att se vad iMacen kör för uppdateringsgrekvens.

Läs här: http://www.macrumors.com/2014/10/17/retina-5k-imac-external-d...

Citat:

Doing it right will require waiting until DisplayPort 1.3 in Thunderbolt 3 on Broadwell’s successor, Skylake, which isn’t supposed to come out for at least another year — and Intel is even worse at estimating ship dates than I am, so it’s likely to be longer. [...]

I’d estimate — granted, I’m wrong a lot — that Apple won’t ship a standalone 5K display until at least 2016, and it won’t work with any of today’s Macs, including the 2013 Mac Pro.

Får hoppas att det kommer en uppdaterad Thunderbolt display fram tills det iaf med USB 3.0, HDMI etc iaf. Vill väldigt gärna ha en skärm till min macbook när jag är hemma!

Permalänk

Förstår verkligen inte dom som skriver att den inte är prisvärd eller överprissatt. Som nån skrev, överpris och dyr är väldigt olika saker - det är mycket pengar men man får sjukt mycket för pengarna. Sitter själv och jobbar på en 2013 iMac. Det är en otroligt bra arbetsstation och har tjänat in sin kostnad väldigt många gånger om.

Däremot vet jag inte om jag kommer att köpa en ny iMac igen, iaf inte som "hemmadator". Jag kör lite casual gaming om kvällarna, och det är egentligen enda anledningen jag har att vilja ha vettigt grafikkort. Visst, jag redigerar högupplöst film, jobbar i photoshopfiler som iaf är tresiffrigt antal MB osv, det är inga problem alls. Däremot är det lite småstörande att man kanske får 30-40 fps på max-settings i nåt spel, när nyaste modellen får 50-60 fps. Det hade varit kul att uppgradera så att man blev 100% nöjd med sin dator istället för bara 95%, men inte till en kostnad av 25k. Iofs har nuvarande datorn väldigt bra andrahandsvärde, men det är ändå jobbigt att sälja den och köpa ny, lägga mellan lite mer än vad ett grafikkort skulle kosta (5-10k kanske?) installera om allt osv, bara för att få lite bättre gamingupplevelse.

Jag skaffade faktiskt en Hackintosh, dvs standard-PC som kör OS X, förra vintern, men är inte riktigt nöjd där heller - det är ganska meckigt att få den att lira till 100% på osupportad hårdvara (t ex tempsensorer, ljud, HDMI-audio, korrekt PowerManagement för CPU osv), så det är inte heller värt det om man räknat i nedlagd tid. Jag saknar verkligen en desktop-Mac i stil med gamla Mac Pro, där man kan byta komponenter helt fritt. Något säger mig att första 5k-datorn kommer att ha lite problem med hackande scroll, dålig performance i spel osv, men att det ordnar sig inom ett år eller så. Synd då att måsta köpa en helt ny iMac :(. Till och med apple själva skryter om att den har 45-50% ökad GPU-kapacitet.. det låter inte så mycket om man ser till att skärmen har 4x upplösningen av den gamla.

Nåja, överlag en ruskigt fin dator väl värd sina pengar, men jag tror jag passar då jag tror GPU:n är lite undermålig, och inte har lust att sitta fast med den GPUn i några år utan möjlighet att byta.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Läs här: http://www.macrumors.com/2014/10/17/retina-5k-imac-external-d...

Får hoppas att det kommer en uppdaterad Thunderbolt display fram tills det iaf med USB 3.0, HDMI etc iaf. Vill väldigt gärna ha en skärm till min macbook när jag är hemma!

Där ser man. Ja, jag misstänkte som sagt att det var fallet, 5K är tyvärr för mycket för TB2 :(.

Själv köpte jag en LG 34UM95, en ultrawide med TB2-ingång. Kan varmt rekommendera den, enda displayen förutom ATB som har TB-ingång just nu. Den har även HDMI, DP och USB-hubb. Den får duga så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Där ser man. Ja, jag misstänkte som sagt att det var fallet, 5K är tyvärr för mycket för TB2 :(.

Själv köpte jag en LG 34UM95, en ultrawide med TB2-ingång. Kan varmt rekommendera den, enda displayen förutom ATB som har TB-ingång just nu. Den har även HDMI, DP och USB-hubb. Den får duga så länge

Jag tittade på den förut men jag är inte säker. Jag är en sådan person (döm hur du vill) som tycker om att ha allt från samma märke. T.ex. när jag hade windows förut så hade jag windows phone, hp dator = hp möss och tangentbord osv osv. Känns som att allt bara fungerar bättre då. Hade gärna velat ha en skärm till min macbook. Har haft den i ett år nu och det lär bli 3 år till innan jag uppgraderar. Var fjärde år känns som en bra väntetid på att uppgradera till något bättre. Hoppas på en Thunderbolt display på 24 tum med 4k och sedan en 27 tummare om 2-3 år med 5k. Har funderat på att införskaffa en TV, men bilden lär ju inte bli lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Ja, eller så kretsar kanske inte allting kring spel.

Håller med men 5-10 fps i cad, maya samt övriga 3Daplicationer är inte så kul det häller. Men vem vet det kanske går att få det acceptabelt för vissa ändamål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fernlund:

Lite off topic men missa lite av showen.. Men blev det än uppdatering utav Macbook Pro?

Den visade de på WWDC i somras som de gör varje år där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stingray454:

Jag tror tyvärr att Mac Pro-användare kan bli lite blåsta. Att köra den upplösningen i 60Hz kräver, om jag räknar rätt, 5120x2880x3x60 bytes/s = 2,654 GB = 21,2 Gbps, och TB2 maxar 20 GBps. Nu vet jag inte om den kör 60 Hz ens på iMac, men om den gör det räcker inte TB2 till och alltså går den inte använda på Mac Pro som kör TB2. Jag gissar att en ny Thunderbolt Display kommer först nästa år samtidigt som TB3, eller så kommer en som kör ca 50-55 Hz. Det ska bli intressant att se vad iMacen kör för uppdateringsgrekvens.

"Frequency:
50Hz to 60Hz, single phase"

https://www.apple.com/se/imac-with-retina/specs/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

"Frequency:
50Hz to 60Hz, single phase"

https://www.apple.com/se/imac-with-retina/specs/

Skickades från m.sweclockers.com

Det är frekvensen på nätspänningen, inte på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ze:

Jag slutade upp med Total Spaces när jag försökte ge mig på OS X, men ett program för att ta bort animation, wtf? Att se det som en rimlig lösning? Nej idioti, det är en flagga som ska sättas någonstans och att installera ett program för detta på grund av bristande dokumentation är inte en bra lösning.

Nej det är inte ett program som tar bort animationer, det är ett program du kan ta bort animationen i om du vill (det är stor skillnad på definitionerna där). Det är uppenbart att du resonerar att du har rätt och alla andra har fel och att du är färdiglärd, varför du ens skriver i ett forum är för mig obegripligt, du kan och vet ju redan allt, alla andra är idioter.
"en flagga som ska sättas någonstans" sammanfattar det hela ganska så bra ^_^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stingray454:

Det är frekvensen på nätspänningen, inte på skärmen.

Fast egentligen är det helt ointressant hur mång Hz skärmen har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Att säga överprisad om alla Appleprodukter är fel, kvalitetsproblem som finns på nästan alla pc-märken idag är en följd av att bolagen inte tjänar några pengar på pc-klientsidan. Att jämföra processor, minne och hårddisk samt grafikkort och konstatera att en pc-dator kostar 15000kr mindre blir missvisande för helhetsupplevelsen och den otroliga kvalitetskänslan på hela bygget.

En pc-laptop från stormarknaden där plasten knarrar och bågnar när du öppnar locket är vad du får för 4000kr, en macbook pro för 11000 känns ljusår mer gedigen och sober, man får vad man betalar för.

Som att jämföra Dacia och Merca genom att titta på hästkrafterna ur motorn.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterholm1:

Att säga överprisad om alla Appleprodukter är fel, kvalitetsproblem som finns på nästan alla pc-märken idag är en följd av att bolagen inte tjänar några pengar på pc-klientsidan. Att jämföra processor, minne och hårddisk samt grafikkort och konstatera att en pc-dator kostar 15000kr mindre blir missvisande för helhetsupplevelsen och den otroliga kvalitetskänslan på hela bygget.

En pc-laptop från stormarknaden där plasten knarrar och bågnar när du öppnar locket är vad du får för 4000kr, en macbook pro för 11000 känns ljusår mer gedigen och sober, man får vad man betalar för.

Som att jämföra Dacia och Merca genom att titta på hästkrafterna ur motorn.

4000 var högt pris, en granne till mig köpte en ASUS laptop på MediaMarkt här i veckan för 2990kr helt gjord i plast, den kändes som en leksak att använda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så du menar att du vill läxa upp andra med dina subjektiva åsikter?
Detta är en bråkdel av spydigheter jag ser i Microsoft relaterade kommentarsfält.

Källa på det? Det har alltid varit smågroll mellan nVidia och ATI, AMD och Intel, Windows och Linuxanvändare men det är fullständigt uppenbart att det alltid blir flest kommentarer, och flest negativa kommentarer, i Applenyheter. Det är ingen slump att företag som Komplett lägger ut nyheter på Facebook i stil med "Vad tycker du om Apples nya produkter?". De räknar kallt med att intelligensreserven ska tävla i att kasta sig över tangentbordet och kaskadspy ut sina åsikter om hur mycket de ogillar Apple, så att deras inlägg och varumärke sprids genom deras följares kontaktlistor.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Fast egentligen är det helt ointressant hur mång Hz skärmen har

Inte alls, tycker jag. Jag har själv en stor skärm som går i 30Hz över HDMI och 60Hz över displayport. Jag har testat båda och 30 Hz är verkligen sjukt jobbigt att använda. Muspekaren hackar, scrolla i fönster hackar, spel hackar osv, känns som att datorn förlorat minst 50% av sin prestanda, så många vill ha en 60Hz-skärm. Problemet är att om den är 60Hz så finns det ingen chans att det kommer en ny Thunderbolt Display närmaste året, eller att nya iMac går använda i Target Display Mode, då thunderbolt inte fixar bandbredden för 60Hz. Så helt oviktigt är det väl inte.

Permalänk
Medlem

En betydande del här inne borde verkligen läsa denna QA:n http://www.wired.com/2014/10/apple-5k-faq/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stingray454:

Inte alls, tycker jag. Jag har själv en stor skärm som går i 30Hz över HDMI och 60Hz över displayport. Jag har testat båda och 30 Hz är verkligen sjukt jobbigt att använda. Muspekaren hackar, scrolla i fönster hackar, spel hackar osv, känns som att datorn förlorat minst 50% av sin prestanda, så många vill ha en 60Hz-skärm. Problemet är att om den är 60Hz så finns det ingen chans att det kommer en ny Thunderbolt Display närmaste året, eller att nya iMac går använda i Target Display Mode, då thunderbolt inte fixar bandbredden för 60Hz. Så helt oviktigt är det väl inte.

För Apple produkter är det helt ointressant då de har full koll på vad de gör, det räcker med att de informerar att det är tillräckligt då hela deras system är optimerat, Apple har inte gjort sig kända på att släppa halvärdiga produkter som har mindre eller mer under skalet än vad som krävs och de optimerar det så det flyter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För Apple produkter är det helt ointressant då de har full koll på vad de gör, det räcker med att de informerar att det är tillräckligt då hela deras system är optimerat, Apple har inte gjort sig kända på att släppa halvärdiga produkter som har mindre eller mer under skalet än vad som krävs och de optimerar det så det flyter.

För det första, första rMBP versionen flöt verkligen inte på bra, det hackade som fasen vid många tillfällen, en sån enkel sak som att skrolla i webbläsaren hackade som fasen. Apple fixade det lite med uppdateringar efter det men problemet försvann inte vid generation 1 av rMBP.

För det andra, detta hade INGET med uppdateringsfrekvensen på skärmen att göra, 30hz är alltid 30hz oavsett vem är vad som optimerar saker. Du kan ha en cpu på 3992023843 miljarder ghz, 138902024 TF grafikkort osv osv, det kvittar, 30hz uppdateringsfrekvens på skärmen upplevs som hackigt av väldigt många personer.

Så tyvärr, inte ens Apple kan ändra fysikens lagar & den mänskliga biologin

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nej det är inte ett program som tar bort animationer, det är ett program du kan ta bort animationen i om du vill (det är stor skillnad på definitionerna där). Det är uppenbart att du resonerar att du har rätt och alla andra har fel och att du är färdiglärd, varför du ens skriver i ett forum är för mig obegripligt, du kan och vet ju redan allt, alla andra är idioter.
"en flagga som ska sättas någonstans" sammanfattar det hela ganska så bra ^_^

Låt mig citera dig:

Skrivet av tozz:

Tar ungefär 30 sekunder med Total Spaces att ta bort animationerna (inklusive installation).

Målet var, för min del, att få bort animationerna mellan workspaces (och fullscreen applikationer) likt att du kan snabba upp animationer genom att sätta expose-animation-duration för dockan som någon grävt fram:

defaults write com.apple.dock expose-animation-duration -int 0

Detta möjliggör dock inte att helt ta bort animationer utan endast att sätta hastigheten. Att ta bort animationerna är något som Total Spaces gör, genom att sätta en flagga i OS X som tar bort funktionaliteten. Total Spaces genomför inte magi och mirakel för att ändra hur workspace hanteringen sker, vilket många verkar tro när de inte förstår sig på något.

Jag framförde mina åsikter angående OS X och iMac som ett svar till en användares inlägg. Att dela och utbyta åsikter är något som man brukar göra på forum och som kan leda till en diskussion.

Skrivet av Ze:

Några av de problem som jag ser med fönsterhanteringen i OS X:
- Bloatat med animationer, som inte går att ta bort på något enkelt sätt.
- Ett program på ett workspace går inte ha i fullscreen (Det hamnar som ett "fake" workspace tillhörande ett annat)
- Går ej sätta upp regler för positionering av program.

Min åsikt var att jag tyckte dess OS X fönsterhantering var dålig och att det finns för få alternativ att byta/modifiera den. OS X är inte dynamiskt nog för min smak. Jag har inte resonerat ut ifrån att jag har rätt, du borde läsa mina inlägg igen. Jag har åsikter, givetvis är de inte opartiska, det är mina åsikter. Jag tror du missar något fundamentalt i hur en diskussion kan gå till. Att jag framför åsikter som du inte håller med om och har svårt att argumentera emot är inte det samma som att jag utgår ifrån att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Att säga överprisad om alla Appleprodukter är fel, kvalitetsproblem som finns på nästan alla pc-märken idag är en följd av att bolagen inte tjänar några pengar på pc-klientsidan. Att jämföra processor, minne och hårddisk samt grafikkort och konstatera att en pc-dator kostar 15000kr mindre blir missvisande för helhetsupplevelsen och den otroliga kvalitetskänslan på hela bygget.

En pc-laptop från stormarknaden där plasten knarrar och bågnar när du öppnar locket är vad du får för 4000kr, en macbook pro för 11000 känns ljusår mer gedigen och sober, man får vad man betalar för.

Som att jämföra Dacia och Merca genom att titta på hästkrafterna ur motorn.

Jag förstår inte din analogi riktigt.. du menar alltså att chassit är viktigt för prestandan?

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

För det första, första rMBP versionen flöt verkligen inte på bra, det hackade som fasen vid många tillfällen, en sån enkel sak som att skrolla i webbläsaren hackade som fasen. Apple fixade det lite med uppdateringar efter det men problemet försvann inte vid generation 1 av rMBP.

För det andra, detta hade INGET med uppdateringsfrekvensen på skärmen att göra, 30hz är alltid 30hz oavsett vem är vad som optimerar saker. Du kan ha en cpu på 3992023843 miljarder ghz, 138902024 TF grafikkort osv osv, det kvittar, 30hz uppdateringsfrekvens på skärmen upplevs som hackigt av väldigt många personer.

Så tyvärr, inte ens Apple kan ändra fysikens lagar & den mänskliga biologin

Det sa jag aldrig heller, men just nu så "gnälls" det om en sak som INGEN här har testat och det är också väldigt intressant hur man kan gnälla över något som man inte vet ett dugg om.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SlarveR:

Jag förstår inte din analogi riktigt.. du menar alltså att chassit är viktigt för prestandan?

Nu spelar du bara dum hoppas jag.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det sa jag aldrig heller, men just nu så "gnälls" det om en sak som INGEN här har testat och det är också väldigt intressant hur man kan gnälla över något som man inte vet ett dugg om.

Det är väldigt många som har testat, även jag har testat ooch kan intyga att det hackar som fan, 30hz är för lågt för en mjuk å fin upplevelse. Varför påstår du att ingen vet ett dugg om detta, många har som sagt testat. Även personen du citerade har testat.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Kalla mig bakåtsträvande, men för alldagligt användande av en dator (inte hardcore spelande, proffsredigerande av bilder, ni fattar) så finner jag snarare allt över 2600x1400 jobbigt stort.

Men så sitter jag också för närvarande med en 2006 års 17" för itllfället.

Borde väl bara bli bättre med högre DPI på skärmen. Skulle absolut vilja ha en 27" 5K, har 1080p 23" idag.
För fotoredigering då, spelande kommer krävas lite väl mycket grafikkort i den upplösningen...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast egentligen är det helt ointressant hur mång Hz skärmen har

Troll ??

30Hz och skärmen begränsar dig till 30fps.. klart det spelar roll.
Har man väl haft 120Hz så inte vill man gå tillbaka till 30Hz.. helst inte 60Hz heller för den delen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Troll ??

30Hz och skärmen begränsar dig till 30fps.. klart det spelar roll.
Har man väl haft 120Hz så inte vill man gå tillbaka till 30Hz.. helst inte 60Hz heller för den delen.

Du borde absolut läsa länken som Halldin postade

Skrivet av Halldin:

En betydande del här inne borde verkligen läsa denna QA:n http://www.wired.com/2014/10/apple-5k-faq/

Dold text
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du borde absolut läsa länken som Halldin postade

Dold text

Varför skall han göra det? Ser ingenting i artikeln som handlar om skärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

100% samma panel som i Delsl nya 5k skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s2weden:

100% samma panel som i Delsl nya 5k skärm...

Den skärmen kostar ca 22000 inkl moms. Då är nya iMac riktigt prisvärd i jämförelse.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

dells skärm kom innan apples? så de har redan levererat.
apple har väl bara visat upp detta än, det är väl inget man kan köpa i butik idag? eller (är inte säker på det)

samsung 8k skärm visades upp i januari i år och dells i maj, så apple är fortfarande efter.

Åååååh, 8K *trånande ögon*
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!