Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Nej så Samsung kan inte ljuga och vi som har problem vi ser i syne eller?

Det var bara en månad sedan Samsung support kallade sina kunder för lögnare och sa att 840 EVO har inte alls detta fel utan det är ni som inte kan benchmarking. Folk har postat samsungs e-mail svar så i bland annat overclock.net tråden. Samsung har slingrat sig så mycket det bara går in i det sista och hoppats att problemet går bort av sig självt.
Var inte fören media tog upp det hela världen över som samsung var tvungna att börja med "damage control"

Det faktum att jag har tillgång till 2st 840 där båda visa på samma problem vid vecka 42-42 på statisk data borde ju säga något om oddsen för felet att uppstå på data som varit statisk i ett år på en 840.
Har även en 840 EVO så ja problemet är samma. Ända skillnaden är att 840 tar lägre tid på sig att degradera. Enklaste förklaringen är att 21nm nandet sjunker i spänning långsammare i 840 än 19nm nandet i 840 EVO då mindre inte är bättre på en SSD.

Finns gott om 840 ägare med felet. Några länkar. Har kontakt med fler 840 användare som är berörda men den informationen är inte offentlig så vet om fler fall än vad du kan hitta via offentligt öppna forum och andra media.
http://www.overclock.net/t/1519058/the-we-want-our-840-non-ev...
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=27059608&post...
#14882986

Perfekt. Lägger till dit bidrag på min lilla 840 samlingslista på 840 med samma fel som 840 EVO har.

Vill inte vara glädje dödare eller något samsung fan.

Men vanliga 840 säljs väl inte längre?

Kan vara den orsaken också att evo får en fix, just för den finns i handeln fortfarande och säljer bra. Dessutom kommer tydligen 850 evo (så dom vill väl rädda ryckte runt EVO dessutom).

Man ska inte häller räkna med en budgetdisk ska hålla lika länge och få lika bra support som pro. Råkade göra misstaget att köpa en V4 disk en gång (visade sig vara segare än en HDD).

Supporten verkar dock inte vara topp på samsung (i för sig är det några fler företag som kör på samma stil). Inte ett plus för samsung i alla fall:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad försöker du säga? EOL betyder Inte End Of Live för konsumenten. det borde heta End Of Manufacturing.

840 kom ut för 2 år sedan ca och 840 EVO för 1 år sedan ca så ALLA bör ha MINST 1 års garanti kvar. 3 år på både 840 och 840 EVO så samsung kan inte gå och gömma sig då dom gjort ett 3 årigt åtagande.

Desutom skyddas svenska konsumenter av Fabrikationsfel upp till 3 år. Och bevisa det är inget svårt.

Så jag vet inte vad du försöker säga. Du kanske skulle läsa på lite istället. Du kanske gillar slit och släng, du kanske gillar att punga ut 3200Kr på skit som ej fungerar och rycka på axlarna som det inte var något. Kan tala om för dig att många bli besvikna, mina päron gillar inte att punga ut 3200Kr och få fingret det är säkert.

Så du tycker 3200Kr är billigt och den efter 280 timmars drift på 1.5 år ska anses förverkad när den i princip inte avverkat 1% av PE cyklarna?

Jag bryr mig inte om du tycker det är OK för det är ditt problem men tro inte att andra tolererar och accepterar sådant här beteende från en tillverkare på varor som fortfarande är under garantiperioden.

Folk som tycker det är helt OK att tillverkare inte tar sitt ansvar är nog i fel tråd och postar tycker jag nog för igen som är drabbad är intresserad av att höra, "vad vad det jag sa".

Ni som känner så kan hålla det för er själva tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vad försöker du säga? EOL betyder Inte End Of Live för konsumenten. det borde heta End Of Manufacturing.

Jag bryr mig inte om du tycker det är OK för det är ditt problem men tro inte att andra tolererar och accepterar sådant här beteende från en tillverkare på varor som fortfarande är under garantiperioden.

EOL är precis vad det är. Slutet på all support, all tillverkning och utveckling av varan.
Sen precis som du säger så ska garantin gälla än, och detta bör du självklart få rätt med. Dock finns det inget som säger att de måste fixa felet, utan de ska ge dig en likvärdig produkt om de inte kan laga det.
Mao. Självklart ska du ha en fungerande ersättnings disk om de väljer att inte laga felet, men inget säger att Samsung måste fixa något på 840 disken. Detta även enligt lag.

Sveriges lagar och konsument skydd gäller endast om du tar det via konsumentombudsman eller ev allmänna reklamationsnämnd. Det finns inget som säger att Samsung i sig ska hålla reda på alla olika länders skydd, utan det är butiken som du köpte det från som ska göra.
Om du fortfarande har garanti från Samsung dock, så ska du självklart få det via dem.

Permalänk
Inaktiv

Bara formatera om 840 så blir den nog som ny.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Vad försöker du säga? EOL betyder Inte End Of Live för konsumenten. det borde heta End Of Manufacturing.

840 kom ut för 2 år sedan ca och 840 EVO för 1 år sedan ca så ALLA bör ha MINST 1 års garanti kvar. 3 år på både 840 och 840 EVO så samsung kan inte gå och gömma sig då dom gjort ett 3 årigt åtagande.

Desutom skyddas svenska konsumenter av Fabrikationsfel upp till 3 år. Och bevisa det är inget svårt.

Så jag vet inte vad du försöker säga. Du kanske skulle läsa på lite istället. Du kanske gillar slit och släng, du kanske gillar att punga ut 3200Kr på skit som ej fungerar och rycka på axlarna som det inte var något. Kan tala om för dig att många bli besvikna, mina päron gillar inte att punga ut 3200Kr och få fingret det är säkert.

Så du tycker 3200Kr är billigt och den efter 280 timmars drift på 1.5 år ska anses förverkad när den i princip inte avverkat 1% av PE cyklarna?

Jag bryr mig inte om du tycker det är OK för det är ditt problem men tro inte att andra tolererar och accepterar sådant här beteende från en tillverkare på varor som fortfarande är under garantiperioden.

Folk som tycker det är helt OK att tillverkare inte tar sitt ansvar är nog i fel tråd och postar tycker jag nog för igen som är drabbad är intresserad av att höra, "vad vad det jag sa".

Ni som känner så kan hålla det för er själva tack så mycket.

Säger bara att det inte är någon garanti att dom kör 3 års support med nya drivers/firmware. Speciellt när den har slutat säljas i butik. Snarare skicka in den och få ut en ny likvärdig produkt. Garanti är inte lika med 3 års firmware uppdateringar.

Så mycket kostade inte ens 250Gb pro när jag köpte min 2013. Men nej jag skulle inte tycka det vore kul om man inte fick ny disk på garantin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min EVO verkar inte blivit något bättre efter jag körde Samsung Performance Restoration. Och Samsung Magician verkar ha flippat totalt...

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Inaktiv

Min vart riktigt jämn och fin, Undra vad som hänt med din?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=121689&size=full

Permalänk
Medlem

Körde diskfresh tills vidare.

Har en raid1a så jag planerar att rycka en disk och stoppa in den utanför raiden, uppgradera firmwaren sedan synca om raiden och göra samma sak på andra disken. Blir en rätt utdragen process då det tar rätt många timmar att synca om raiden.

Väntar bara på ISOn så jag slipper boota in i windows för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Säger bara att det inte är någon garanti att dom kör 3 års support med nya drivers/firmware. Speciellt när den har slutat säljas i butik. Snarare skicka in den och få ut en ny likvärdig produkt. Garanti är inte lika med 3 års firmware uppdateringar.

Så mycket kostade inte ens 250Gb pro när jag köpte min 2013. Men nej jag skulle inte tycka det vore kul om man inte fick ny disk på garantin.

Jag bryr mig inte om jag får en ny eller en ny firmware sak samma. Men klart billigare för Samsung med ny firmware och enklare för användaren än att alla med 840 skickar in sina enheter. Men Samsung räknar kallt med att det är en promille som ens vet om och kan leta efter felet sedan än färre som orkar göra en RMA. Det faktum att dom vägrar erkänna problemet med 840 ställer bara till det för oss som HAR observerat felet. ÅF kommer neka om dom inte kan testa för felet och dessutom om Samsung nekar så kommer ÅF gå på det först. MÅNGA användare kommer inte vilja släppa en SSD/HDD eller annan lagringsenheter in på RMA om data är läsbar från enheten vilket i detta fallet skulle innebära att radering av data döljer felet i månader eller nåt år tom.
Både Samsung och ÅF kan nyttja det och vägra ersätta en enhet med felet oavset dokumentation användaren gjort om dom inte kan testa själva efter man gjort en secure erase. Jag släpper inte dessa enheterna utan att att radera dom då båda har data som är privat och av hög säkerhetsgrad och därmed ej får hamna i fel händer.
Samsung ska inte ha annat än skit för sin brist på kund service det är säkert.

Den kostade 3k. Var nog så att den kostade 3.2K någon vecka innan vi beställde därför jag hade det priset i minnet. Vet att Basic modellen var slut och var 200Kr billigare så fick bli ett desktop kit med 3.5 adapter.
Saxat direkt från mitt e-mail från Inet.

Datum: 2013-04-30 Samsung SSD Kit 840-Series 500GB 2 989 kr 1 st 2 989 kr

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Jag bryr mig inte om jag får en ny eller en ny firmware sak samma. Men klart billigare för Samsung med ny firmware och enklare för användaren än att alla med 840 skickar in sina enheter. Men Samsung räknar kallt med att det är en promille som ens vet om och kan leta efter felet sedan än färre som orkar göra en RMA. Det faktum att dom vägrar erkänna problemet med 840 ställer bara till det för oss som HAR observerat felet. ÅF kommer neka om dom inte kan testa för felet och dessutom om Samsung nekar så kommer ÅF gå på det först. MÅNGA användare kommer inte vilja släppa en SSD/HDD eller annan lagringsenheter in på RMA om data är läsbar från enheten vilket i detta fallet skulle innebära att radering av data döljer felet i månader eller nåt år tom.
Både Samsung och ÅF kan nyttja det och vägra ersätta en enhet med felet oavset dokumentation användaren gjort om dom inte kan testa själva efter man gjort en secure erase. Jag släpper inte dessa enheterna utan att att radera dom då båda har data som är privat och av hög säkerhetsgrad och därmed ej får hamna i fel händer.
Samsung ska inte ha annat än skit för sin brist på kund service det är säkert.

Den kostade 3k. Var nog så att den kostade 3.2K någon vecka innan vi beställde därför jag hade det priset i minnet. Vet att Basic modellen var slut och var 200Kr billigare så fick bli ett desktop kit med 3.5 adapter.
Saxat direkt från mitt e-mail från Inet.

Datum: 2013-04-30 Samsung SSD Kit 840-Series 500GB 2 989 kr 1 st 2 989 kr

Jaha 500Gb det förklarar saken Har du ens pratat med butiken om detta? Har inte haft något problem att göra RMA när jag visat upp bevis att varan är defekt. Var ett agg senast som hade coliwining, kom upp efter några dagars användning och nollades efter den vara ur pluggad ett par dagar. Andra RMA:n (visste inte om att ljudet sluta om man tömde agget på ström), en video och bättre felbeskrivning hitta dom felet eller i alla fall godkände rma.

Men som sagt hör med dom. En ssd är tyvärr inte gjord för lagring av data.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vad försöker du säga? EOL betyder Inte End Of Live för konsumenten. det borde heta End Of Manufacturing.

840 kom ut för 2 år sedan ca och 840 EVO för 1 år sedan ca så ALLA bör ha MINST 1 års garanti kvar. 3 år på både 840 och 840 EVO så samsung kan inte gå och gömma sig då dom gjort ett 3 årigt åtagande.

Desutom skyddas svenska konsumenter av Fabrikationsfel upp till 3 år. Och bevisa det är inget svårt.

Så jag vet inte vad du försöker säga. Du kanske skulle läsa på lite istället. Du kanske gillar slit och släng, du kanske gillar att punga ut 3200Kr på skit som ej fungerar och rycka på axlarna som det inte var något. Kan tala om för dig att många bli besvikna, mina päron gillar inte att punga ut 3200Kr och få fingret det är säkert.

Så du tycker 3200Kr är billigt och den efter 280 timmars drift på 1.5 år ska anses förverkad när den i princip inte avverkat 1% av PE cyklarna?

Jag bryr mig inte om du tycker det är OK för det är ditt problem men tro inte att andra tolererar och accepterar sådant här beteende från en tillverkare på varor som fortfarande är under garantiperioden.

Folk som tycker det är helt OK att tillverkare inte tar sitt ansvar är nog i fel tråd och postar tycker jag nog för igen som är drabbad är intresserad av att höra, "vad vad det jag sa".

Ni som känner så kan hålla det för er själva tack så mycket.

Fixar dem inte 840 kommer jag i allfall aldrig rekommendera samsung längre till någon dem beter sig nästan som seagate när dem hade en viss serie som krashade som dem med duckade för och plockade bort inlägg på hemsidan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Maarlow:

Min EVO verkar inte blivit något bättre efter jag körde Samsung Performance Restoration. Och Samsung Magician verkar ha flippat totalt...

http://i.imgur.com/dQR7p5z.png

Har precis samma som dig, kommit på nån lösning ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har precis samma som dig, kommit på nån lösning ?

http://i.imgur.com/3lmwwEY.jpg

Men ni har ju Rapid mode enabled?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Min EVO verkar inte blivit något bättre efter jag körde Samsung Performance Restoration. Och Samsung Magician verkar ha flippat totalt...

http://i.imgur.com/dQR7p5z.png

Skrivet av ante_ante:

Har precis samma som dig, kommit på nån lösning ?

http://i.imgur.com/3lmwwEY.jpg

Ja, börja med att slå ifrån Rapid mode, annars mäter ni bara prestandan på ert internminne...

Sen att HDTunes graf går upp o ner i steg är normalt om du har något program till i bakgrunden som belastar och klockar upp processorn i intervaller. Problemet som fixen löser brukar se annorlunda ut med betydligt djupare dipp i hastighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga bara..

"Your OS is currently optimized for use with an HDD..." Är det rätt? Vad har ni andra?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaha 500Gb det förklarar saken Har du ens pratat med butiken om detta? Har inte haft något problem att göra RMA när jag visat upp bevis att varan är defekt. Var ett agg senast som hade coliwining, kom upp efter några dagars användning och nollades efter den vara ur pluggad ett par dagar. Andra RMA:n (visste inte om att ljudet sluta om man tömde agget på ström), en video och bättre felbeskrivning hitta dom felet eller i alla fall godkände rma.

Men som sagt hör med dom. En ssd är tyvärr inte gjord för lagring av data.

Inet vill hemskt gärna ha in den med datan intakt när jag pratade med dom. 500Gb modellen är päronens och dom har sagt NEJ på den punkten på min rekommendation. Min egna 120Gb innehåller lösenord mm då den sitter i en router/server så igen tung last alls men som sagt släppa iväg en enhet med alla mina script och lösenord för min hemmabyggda ITX linux router vill jag inte.
Kör jag Secure Erase så vet vi ju att dom inte kan reproducera felet.

Som sagt hade svårt att få Inet att gå med på det. Tycker det räcker att felet faktiskt är dokumenterat och varför skulle jag envisas med att byta ut 840 mot 840 EVO. Inte direkt så att jag märker skillnad då mina burkarna kör SATA 3Gbit så gör väldigt lite till igen skillnad och päronens kör 6Gbit men 840 i 500Gb klara ca 330MB/sek lätt skriv så ja lite skillnad mot EVO där med. Sedan varför skulle jag vilja ha 19nm nand då det inte är bättre än 21nm 840 har? Redan köpt nya MX100 och slängt i alla system och hur kul är det att klona två linux system bara för att byta en SSD? Mindre kul kan jag säga. Ska ge bort min 840 EVO i dagarna nu då jag uppgraderat den med senaste firmware. Så 840 EVO är inte nåt jag finner mer attraktivt än en 840 så ja igentligen vill jag inte byta 840 mot 840 EVO men går Inet med på det så får det väl bli så.
Mer princip och så klart för min del och pengar för päronen då deras är mycket dyrare än nån annan SSD jag har så skiter i mina små 120Gb modeller som agerar boot disk och 840 EVO kunne jag fixa så bara min egna 840 120Gb som återstår och deras 500Gb 840 då.

Klart en SSD är gjord för lagring av DATA annars är det väl inget sekundärminne!
Faktiskt upp till tillverkaren att se till att dataintegriteten upprätthålls när enehten är på. En sak att man lägger en SSD på hyllan i några år. JEDEC säger 1 år vid 30C ska en konsumentdisk MINST klara offline. Online bör den klara det så länge disken är tänkt att leve enligt tillverkaren.
Allt fler kommer ha SSD för lagring i framtiden på laptops och mindre desktops. HDD kommer bli masslagring för dom som behöver det och för dom allra billigaste maskinerna kommer nog disken vara kvar några år med och lite lägre på desktops så klart.

Det är helt orimligt att tro att en användare ska installera om windows, program mm för att uppdatera sina filer regelbundet för att inte får data korruption eller prestanda förlust. Det måste en SSD klara att hantera självt om det behövs uppdatera celler efter en viss tid.
Intel kör vad jag vet väldigt aggressivt med detta. I princip vid varje skrivning av ny data skrivs minst lika mycket gammal data om också. Samsung verkar vara på den Extremt snåla sidan istället med en helt annan filosofi.

Permalänk
Medlem

Bara en snabb fråga för är nämligen nära på att köpa en evo 840, men är det fortfarande problem efter deras update?

Permalänk

Funkade jättebra första dagen men nu verkar prestandan degraderas igen. Har redan en performance nedgång varje gång jag benchmarkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pFlanan:

Bara en snabb fråga för är nämligen nära på att köpa en evo 840, men är det fortfarande problem efter deras update?

Du får en MX100 för mindre pengar med likvärdig prestanda. Beter sig lite annorlunda i bechmarks men i tester får den lika bra eller bättre prestanda i riktiga program och som sagt både billigare, 8Gb mer utrymme per 120Gb jämfört med EVO'n, MLC nand och 3 års garanti som samsungs 840 EVO.

Finns andra enheter med. Samsung TLC enheter är för dyra i dagsläget då MLC enheter har trillat ner till samma pris eller lägre som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Funkade jättebra första dagen men nu verkar prestandan degraderas igen. Har redan en performance nedgång varje gång jag benchmarkar.

Finns ingen poäng att köra konstanta tester, vänta åtminstone ett par veckor innan du gör ett test, prestandatappet ska inte börja märkas förrän efter ett tag. Vilket program kör du med?'

Edit: Och exakt vad är det som sjunker/stiger i värde när du kör dina tester?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Finns ingen poäng att köra konstanta tester, vänta åtminstone ett par veckor innan du gör ett test, prestandatappet ska inte börja märkas förrän efter ett tag. Vilket program kör du med?'

Edit: Och exakt vad är det som sjunker/stiger i värde när du kör dina tester?

Siffrorna var bättre första 2 dagarna och jag låg över 400mb/sec. Som du kan se har prestandan redan börjar bli sämre.

17-10-14

19-10-14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Siffrorna var bättre första 2 dagarna och jag låg över 400mb/sec. Som du kan se har prestandan redan börjar bli sämre.

17-10-14

http://i.imgur.com/MCHicXw.png

19-10-14

http://i.imgur.com/mxSMrCm.png

Det är så små skillnader att jag skulle säga att det definitivt är inom felmarginalen. Det räcker med att något program i bakgrunden vill åt disken då och då för att ge dessa i sammanhanget mikroskopiska skillnader. Felet som åtgärdades med denna fix var de djupa dippar som uppstod när data legat statisk på disken ett tag, vad jag kan se så finns det inga sådana tendenser öht på din disk. Vad jag läst så ska det ta upp emot en månad innan dessa dippar manifesterar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Funkade jättebra första dagen men nu verkar prestandan degraderas igen. Har redan en performance nedgång varje gång jag benchmarkar.

Alla SSD:er minskar ju på prestandan om du skriver för mycket till dem. Hur många gånger har du kört benchmarks de senaste veckorna egentligen?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Alla SSD:er minskar ju på prestandan om du skriver för mycket till dem. Hur många gånger har du kört benchmarks de senaste veckorna egentligen?

Massor men det kanske jag ska sluta med

Permalänk
Medlem

läsning av SSD ska inte påverka prestanda. Benchmarks som skriver kanske gör det i viss mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

läsning av SSD ska inte påverka prestanda. Benchmarks som skriver kanske gör det i viss mån.

Om inte disken är full, hur mäter man då läsprestanda över hela disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

MÅNGA användare kommer inte vilja släppa en SSD/HDD eller annan lagringsenheter in på RMA om data är läsbar från enheten vilket i detta fallet skulle innebära att radering av data döljer felet i månader eller nåt år tom.
Både Samsung och ÅF kan nyttja det och vägra ersätta en enhet med felet oavset dokumentation användaren gjort om dom inte kan testa själva efter man gjort en secure erase. Jag släpper inte dessa enheterna utan att att radera dom då båda har data som är privat och av hög säkerhetsgrad och därmed ej får hamna i fel händer.

Om du nu ska försöka lämna tillbaka dem, kan du inte tömma iaf en (eller alla nu). Du behöver ju inte göra secure erase, utan bara skriva över de filer som är känsliga, lämna resten. Sen fyll dem med data som är värdelös, altså filer som är fullt vanliga, så att felet kan ses, men inte är känsliga för dig. På så sätt så har du förhoppningsvis bevis när du väl får dem till att ge sig.

Skrivet av pa1983:

Intel kör vad jag vet väldigt aggressivt med detta. I princip vid varje skrivning av ny data skrivs minst lika mycket gammal data om också. Samsung verkar vara på den Extremt snåla sidan istället med en helt annan filosofi.

Tycker inte direkt om Intels 530 diskar och deras enorma omskrivning heller. Disken mer eller mindre har 5-10x WA som minst, då den i bakgrundsskrivning kan skriva 50GB om dan, utan problem. Intel 520 gjorde inte detta, troligen då dennas minnssceller var av bättre typ, eller generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om inte disken är full, hur mäter man då läsprestanda över hela disken?

Då läser man dom tomma blocken så klart. I princip det alla recensioner gör. Tomt block innehåller data rent tekniskt sett sedan att det inte är data av värde för dig eller systemet är en sak.

Skrivet av Paddanx:

Om du nu ska försöka lämna tillbaka dem, kan du inte tömma iaf en (eller alla nu). Du behöver ju inte göra secure erase, utan bara skriva över de filer som är känsliga, lämna resten. Sen fyll dem med data som är värdelös, altså filer som är fullt vanliga, så att felet kan ses, men inte är känsliga för dig. På så sätt så har du förhoppningsvis bevis när du väl får dem till att ge sig.

Tycker inte direkt om Intels 530 diskar och deras enorma omskrivning heller. Disken mer eller mindre har 5-10x WA som minst, då den i bakgrundsskrivning kan skriva 50GB om dan, utan problem. Intel 520 gjorde inte detta, troligen då dennas minnssceller var av bättre typ, eller generation.

Skriva över utvald data då uppstår problemet, vad kan jag ha missat? Så nej finns en anledning till varför företag väljer att destruera sina enheter. Inget vi har lust med dock därför vill vi radera datan utan att skada enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tycker inte direkt om Intels 530 diskar och deras enorma omskrivning heller. Disken mer eller mindre har 5-10x WA som minst, då den i bakgrundsskrivning kan skriva 50GB om dan, utan problem. Intel 520 gjorde inte detta, troligen då dennas minnssceller var av bättre typ, eller generation.

Enligt Intel ska de nya cellerna vara ungefär lika bra som de gamla, jag tror mer att det beror på den nya SandForce-versionen som inte funkar som den ska.

Att skriva om hela disken var femte dag kan ju knappast vara nödvändigt ens med TLC-celler...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Enligt Intel ska de nya cellerna vara ungefär lika bra som de gamla, jag tror mer att det beror på den nya SandForce-versionen som inte funkar som den ska.

Att skriva om hela disken var femte dag kan ju knappast vara nödvändigt ens med TLC-celler...

Jo de påstår att de ska ha samma mängd skrivningar. Jag har fått intrycket att 520 och 530 har identiska SandForce kontroller. Var har du läst info att de har andra?
Vet att du också var en som hade dessa väl skrivna diskarna, så jag antar att du har grävt lite i det.