Fredagspanelen 82: Maxwell för bärbart, AMD:s nya vd och Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Trevligt med en fredagspanel när man kommer hem från jobbet

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av caps lock:

Jag hade samma upplevelse med störningar, fokus som verkar skifta, ser ut som komprimerigsfel, skuggorna bakom er på väggen uppträder onaturligt.
Annars bra som vanligt.

Tänkte väl att jag inte var ensam om detta. Undra om det blir fel tack vare väggen? kan det väl inte bli?

Skrivet av Kingbaldr:

Jag upplevde att bakgrunden fladdrade med viss regelbundenhet (keyframes?). Framförallt skuggor på bakgrunden hoppade runt tillräckligt mycket för att fånga min uppmärksamhet. Likaså kändes Emils och Jonas ansikten otydliga. Möjligt att det skulle bli bättre i 1080p på YouTube. Annars röstar även jag på möjlighet att ladda ner högupplöst version (tex som torrent).

Innehållsmässigt var det suveränt som vanligt och den nya vinjetten var super!

Precis så kändes det genom hela videon. Fladdringar som återkom regelbundet och även suddiga ansikten.
Torrent borde inte vara något problem eftersom SweC-folk kommer dela som bara den.

Edit: Kollade på förra fredagspanelen och den var i bra kvalité med bra skärpa och utan störningar och inte alls som denna fredagspanel, så något har hänt?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Vore kul med ett alternativ för oss utan flash..
http://upl.kittehcat.org/2014-10-17_18-45-22.png

Håller med.
En direktlänk till utuben skulle lösa problemet då HTML5 funkar där.

Stavfel
Permalänk
Snusfri

Underbart att fredagspanelen är tillbaka, dock så håller jag med många om att den nya väggen inte riktigt är supervacker direkt.
Detta med kamerans placering och låga upplösning gör att det nästan känns jobbigt att kolla.

Minst 1080p i dagens läge är inte direkt något orimligt krav, sedan räta upp kameran och ställ er längre från väggen så kan det bli betydligt bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket bättre intro/outro, och jag diggar musiken!

Härlig bakgrund!

Det behövs göras något åt de störande komprimeringsartefakterna dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

My eyes! Jag får kycklingbo och påskkärring-vibbar.

Är det inte bättre med lite mörkare lugnare färger som ni hade innan?

Permalänk
Medlem

Sjukt jobbig färg på bakgrunden. Dessutom verkade den absorbera mest en viss frekvens. Högre frekvenser verkar den inte absorbera alls, varför man hör "smaskande" ljud från era munnar. Samtidigt som något i de lägre frekvenserna helt försvunnit. Verkar alltså inte vara så bredbandig den där dämpningen. Den tar nog bara en viss frekvens och den frekvensen ligger ganska lågt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Snygg bakgrund! Men snälla, snälla, se till att filma RAKT framifrån nästa gång. Snea linjer överallt!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv

Ännu en bra Fredagspanel nu när höstmörkret kommer smygandes!

Permalänk
Medlem

Min egensnickrade teori om varför det var helt olidligt att titta på denna Fredagspanel. (Tittar via Chromecast på en Kuro)

Den ljusa bakgrunden tillsammans med skuggorna som blir, skapar ett problem. Om det ligger i kameran eller någon bearbetning av videomaterialet efteråt är inte jag kompetent nog för att säga. Jag upplevde det som att kameran hade gigantiska problem att hantera skuggorna bakom Jonas, som hade en lite ljusare färg på tröjan än Emils något mörkare. Det kändes som att kameran försökte skifta fokus (hastigt) efter skuggorna, vilket kändes som att kameran klippte och störningar uppstod. Det upplevdes som att det var skuggorna bakom Jonas när han rörde sig fram och tillbaka samt sidledes och på så sätt gjorde skuggorna mindre till mer tydliga.

Hoppas ni hinner titta över och testa lite olika scenarior till nästa filminspelning. I övrigt var det lika bra som det alltid varit - med proffsigt intro/outro som pricken över i´et.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

[...]Det jag undrar är varför staff inte tog åt sig förslagen angående green screen i förra FredagspanelsTråden där vi diskuterade olika bakgrunder.[...]

Tycker att det ser ut som att de redan står framför en...

Riktigt intressant inslag för att vara Bolibompa dock!

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Relik 📜

Kan säga att vi som alltid läser alla kommentarer och all feedback, även om vi inte kommer göra några större utläggningar så här i helgtider. Vi var med på att det skulle bli lite livat, så att säga.

De tekniska problemen ska vi givetvis försöka lösa, dock, det var inget som syndes innan klippet låg på Youtube. Inspelningsmetod och alla inställningar är exakt samma som tidigare, däremot verkar något steg längs vägen ha svårt för nytillkomna detaljer i bilden. Förhoppningsvis räcker det med att modifiera lite encoding-profiler och flytta runt kameran för att allt ska bli bra igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kanske lite för mycket gult (kunde ha ersätts med lite svart) och en lite för ljus nyans av grå, men nu är jag bara jobbigt petig. Tapeten är ett coolt concept som kommer växa på mig och alla andra snabbt. Förändringar är bra! Tack att ni tar er tiden att förändra och förbättra!

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av DerpishCat:

Vore kul med ett alternativ för oss utan flash..
http://upl.kittehcat.org/2014-10-17_18-45-22.png

fast du kan ju gå in på yourube o sen välja html5 visning. Om man nu tvunget måste släppa saker som flash innan resten av världen har gjort det.

Hatar flash också men orka ta bort det innan det finns något som har stöd överallt, html5 är inte direkt integrerat överallt, eller klart för den delen...

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av emilakered:

Kan säga att vi som alltid läser alla kommentarer och all feedback, även om vi inte kommer göra några större utläggningar så här i helgtider. Vi var med på att det skulle bli lite livat, så att säga.

Jag tyckte kameran stod snett, högra delen såg ut o vara närmre kameran, inget farligt så, men mest något man blev lite irriterad på efter en stund..

Gillar nya bakgrunden, kul med nått nytt och färgerna är iaf bättre än grått!

Permalänk
Medlem

Jag tycker bakgrunden är skitsnygg! Känns ljust, fräscht och VUXET!

Det var någon som klagade på att det var en anpassning till P12, att ha svart och grått och "coola" färger associerar jag mycket mer med det än ljusa och glada färger.

Men vi tycker alla olika!

Angående videoupplösningen så är det väl så att youtube har rätt kass uppladdningshastighet?
Om dom vill spela in Fredagspanalen strax innan lunch och sedan publicera allting snyggt och bra innan dom går hem vid 17 så blir det väldigt tight med högre upplösning då det tar ganska mycket längre tid?
Både att encoda och ladda upp på youtube?
Eller?

Med det sagt skulle det såklart uppskattas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker bakgrunden är skitsnygg! Känns ljust, fräscht och VUXET!

Det var någon som klagade på att det var en anpassning till P12, att ha svart och grått och "coola" färger associerar jag mycket mer med det än ljusa och glada färger.

Men vi tycker alla olika!

Angående videoupplösningen så är det väl så att youtube har rätt kass uppladdningshastighet?
Om dom vill spela in Fredagspanalen strax innan lunch och sedan publicera allting snyggt och bra innan dom går hem vid 17 så blir det väldigt tight med högre upplösning då det tar ganska mycket längre tid?
Både att encoda och ladda upp på youtube?
Eller?

Med det sagt skulle det såklart uppskattas.

Tidigare har de sagt att det inte är värt det extra arbetet och tiden att hantera 1080p eftersom YouTube ändå komprimerar skiten ur filmen. Det är inte så stor skillnad mellan 720p och 1080p i det faktiskt uppladdade materialet. Intressant nog verkar inte ens 1080p finnas i YouTubes HTML5-spelare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gillar Introt, ny modernt och att ni har lagt till slut intro med information, som ett riktigt tv-program.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Stolt att se träullit pryda bakgrunden.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Okej, vad har ni gjort med erat klassiska intro och den bakgrunden är lagom distraherande.
Ni kunde gjort något i samma stil som ni hade innan, på båda fronterna.

Nu ser det ju ut som ett matlagningsprogram på TV4.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av emilakered:

Kan säga att vi som alltid läser alla kommentarer och all feedback, även om vi inte kommer göra några större utläggningar så här i helgtider. Vi var med på att det skulle bli lite livat, så att säga.

De tekniska problemen ska vi givetvis försöka lösa, dock, det var inget som syndes innan klippet låg på Youtube. Inspelningsmetod och alla inställningar är exakt samma som tidigare, däremot verkar något steg längs vägen ha svårt för nytillkomna detaljer i bilden. Förhoppningsvis räcker det med att modifiera lite encoding-profiler och flytta runt kameran för att allt ska bli bra igen.

Jag har typ börjat läsa dina kommentarer med din röst i huvudet xD Låter så himla bra! Tackar för att ni tar emot feedback så bra <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Lite mer avstånd mellan er och väggen kanske skulle hjälpa en hel del, testa. Och att få bort alla artifakter som blev.

Permalänk
Medlem

Haha! Älskar när Emil pratar om PSN och Destiny!
"Felsökningsmöjligheten är ju bara: Nej." Asgarv. Och patcharna "mitt på kvällen så bara *smack*: Herrå!" Asgarv.

Keep it up, ni är störtsköna!

Permalänk

Älskar den nya väggen och musiken är awsome

Permalänk
Medlem

Först störde jag mig rejält på väggen men den kändes mer rätt med tiden och det känns kul med något som sticker ut i medieflödet också, inte bara random snubbe/snubbar framför anonym vägg/greenscreen. Här får man en färgkombination som inte finns någon annanstans, mysigt om än kanske liiite väl ljus. Kanske skulle låtit de grå elementen dominera istället för gula.
Det enda jag tycker är lite småtrist nu är att de nya grafiska effekterna i intro och outro visar upp fyrkantig och cirkulär estetik medan väggen bryter helt mot detta med sitt bikakemönster, en samkörning där hade varit trevlig.

Och viktigast av allt, VAR ÄR RUTIGA SKJORTORNA! Hade ni bara haft dem på er så hade ingen sett väggen för alla moire-effekter

Tack för en härlig panel, fortsatt en av de mest efterlängtade fredagshändelserna för mig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snygg vägg!

Någon som vet vart man kan köpa dessa "plattor"?
Isåfall, är dom målade eller får man göra det själv?

NVM: http://www.allakustik.se/leverantorer/traeullit

Permalänk
Medlem

Gillar väggen blir lite Sweclockers färger, tack för en bra panel

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Skön vägg!

Håller med ang Nexus 6, "fuck Google".

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Blev skrämd av intromusiken när jag startade, visste inte om att ni skulle ändra något. Men jag gillar både det nya introt och bakgrunden, det ger fredagspanelen en gladare ton som det ska vara i #framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Snygg vägg!
Skönt intro!
Himmelskt bra fredagspanel!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!