Permalänk
Medlem

Oerhört seg uppstart

Hej!

Efter jag igår satt på min dator så har den betett sig väldigt konstigt.

Ska nu försöka förklara mitt problem så gott det går. Är inte precis som att man inte får fram 100000 olika sökningsresultat om man söker på "Windows slow start/boot problems" etc.

Problem är iallafall att när man startar upp datorn och kommit till skrivbordet är det som att den vägrar att ladda någonting. Program laddar i en oändlighet och om jag gör någonting så låser sig programmet/fönstret. Kan heller inte starta om datorn, för där fastnar den också. Så vad jag än gör i detta läge - så kommer den låsa sig.

Däremot om jag startar om den någon gång - eller några gånger, så fungerar det felfritt. För att sedan om jag bootar om igen återkomma till samma problem.

Oerhört flummigt beskrivet, jag vet. Men någon som vet vad det kan vara? Aldrig stött på detta tidigare.

Edit: Är datorn i sign.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Jag vet inte riktigt, har hänt liknande med HP Pavillion jag hade förut, vanligvis återställer man datorn till industripacket, det brukar bli mycket snabbare. Testa att gå bak i tiden annars (i datorschemat) brukar hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhuderMosavi:

Jag vet inte riktigt, har hänt liknande med HP Pavillion jag hade förut, vanligvis återställer man datorn till industripacket, det brukar bli mycket snabbare. Testa att gå bak i tiden annars (i datorschemat) brukar hjälpa.

Väldigt konstigt. Diverse drivrutiner som man installerat sedan dess (om jag hoppar bakåt i tiden) försvinner då va?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Väldigt konstigt. Diverse drivrutiner som man installerat sedan dess (om jag hoppar bakåt i tiden) försvinner då va?

Ja, tyvärr..allt du installerat under tiden försvinner. vet själv inte varför det förekommer, men hänt 3-4 gånger för mig, kan bero på att du går in på saker som ligger vid gränsen till vad datorn klarar av, det gör det när du klickar på.. men det negativa kommer fram senare i form av seghet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tesked:

Hej!

Efter jag igår satt på min dator så har den betett sig väldigt konstigt.

Ska nu försöka förklara mitt problem så gott det går. Är inte precis som att man inte får fram 100000 olika sökningsresultat om man söker på "Windows slow start/boot problems" etc.

Problem är iallafall att när man startar upp datorn och kommit till skrivbordet är det som att den vägrar att ladda någonting. Program laddar i en oändlighet och om jag gör någonting så låser sig programmet/fönstret. Kan heller inte starta om datorn, för där fastnar den också. Så vad jag än gör i detta läge - så kommer den låsa sig.

Däremot om jag startar om den någon gång - eller några gånger, så fungerar det felfritt. För att sedan om jag bootar om igen återkomma till samma problem.

Oerhört flummigt beskrivet, jag vet. Men någon som vet vad det kan vara? Aldrig stött på detta tidigare.

Edit: Är datorn i sign.

Just den SSD'n från Intel är känd för att orsaka problem, disken slutar svara helt enkelt.

Prova detta:
Installera senaste SSD Toolbox och optimera SSD'n genom detta program och se till att disken körs med default settings, dvs ingen acceleration eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhuderMosavi:

Ja, tyvärr..allt du installerat under tiden försvinner. vet själv inte varför det förekommer, men hänt 3-4 gånger för mig, kan bero på att du går in på saker som ligger vid gränsen till vad datorn klarar av, det gör det när du klickar på.. men det negativa kommer fram senare i form av seghet.

Ska kolla på detta!

Skrivet av Skuggan74:

Just den SSD'n från Intel är känd för att orsaka problem, disken slutar svara helt enkelt.

Prova detta:
Installera senaste SSD Toolbox och optimera SSD'n genom detta program och se till att disken körs med default settings, dvs ingen acceleration eller liknande.

Jasså? Då får jag läsa på lite! Dock är optimizern greyed out i programmet. Lustigt.

Edit: Ja det var värst vad många som hade frysproblem med denna disk!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tesked:

Ska kolla på detta!

Jasså? Då får jag läsa på lite! Dock är optimizern greyed out i programmet. Lustigt.

Edit: Ja det var värst vad många som hade frysproblem med denna disk!

Löste du problemet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Löste du problemet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, faktiskt inte. Och verkar bara bli värre och värre.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet att man inte får bumpa sin egen tråd, men har iallafall kommit fram till en sak om vad som orsakar problemet.

Det är någonting med min anslutning till nätverket som gör det hela eftersom den "internet access-ikonen" snurrar och snurrar - och medans den gör det går det inte att göra någonting på datorn överhuvudtaget. Och när väl den snurrat klart (kan ta allt från 2-10 min) så funkar allt som en dröm igen. Alltså är det något som ligger och blockar till den är klar. Har gått igenom "services" och "msconfig" och provat mig till vad det kan vara för processer, men inget verkar kunna lösa det.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Vet att man inte får bumpa sin egen tråd, men har iallafall kommit fram till en sak om vad som orsakar problemet.

Det är någonting med min anslutning till nätverket som gör det hela eftersom den "internet access-ikonen" snurrar och snurrar - och medans den gör det går det inte att göra någonting på datorn överhuvudtaget. Och när väl den snurrat klart (kan ta allt från 2-10 min) så funkar allt som en dröm igen. Alltså är det något som ligger och blockar till den är klar. Har gått igenom "services" och "msconfig" och provat mig till vad det kan vara för processer, men inget verkar kunna lösa det.

Är det moderkortets nätverkskort du använder, lan eller wifi?
Provat att inaktiverat det för att se om det händer något när du startar om datorn då?
Laddat om drivarna till kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Är det moderkortets nätverkskort du använder, lan eller wifi?
Provat att inaktiverat det för att se om det händer något när du startar om datorn då?
Laddat om drivarna till kortet?

Ska prova att göra det drivisarna har jag även provat ladda om. Ibland kommer jag heller inte längre än att "logga in" och får sedan bara upp en svart skärm där jag kan röra musen. Allt annat är låst och i detta läget måste jag boota.

Just det! Glömde att skriva att datorn fungerar felfritt i felsäkert läge. Börjar luta mer och mer åt att blåsa disken och hoppas det löser problemet. Eller köpa nytt.

Är samma fel som beskrivs här: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/windows-7-32-bit-slow-start-up-blue-circle-hangs/fc3cb31f-df53-477f-a2aa-efa360587d92

Och provat allt som står i den tråden. I

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tesked:

Vet att man inte får bumpa sin egen tråd, men har iallafall kommit fram till en sak om vad som orsakar problemet.

Det är någonting med min anslutning till nätverket som gör det hela eftersom den "internet access-ikonen" snurrar och snurrar - och medans den gör det går det inte att göra någonting på datorn överhuvudtaget. Och när väl den snurrat klart (kan ta allt från 2-10 min) så funkar allt som en dröm igen. Alltså är det något som ligger och blockar till den är klar. Har gått igenom "services" och "msconfig" och provat mig till vad det kan vara för processer, men inget verkar kunna lösa det.

Skriver man ny information räknar vi inte det som en bump, precis som §4 i reglerna säger. Bump är det bara om man skriver nya inlägg utan att tillföra något nytt, och enbart avsett att höja upp tråden i listningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro