Bannad från spel/server/forum - hur komma tillbaka?

Permalänk

Bannad från spel/server/forum - hur komma tillbaka?

Tja! jag har blivit bannad från ett forum/spel/server (dock inte IP-ban). Min fråga är hur jag kan komma tillbaks igen. Det lättaste sättet är väl onekligen att byta IP, men då måste man byta ISP (internetoperatör)? sen räcker det väl inte med att jag endast byter IP, utan det är andra grejer som också syns för moderatorerna/admins? Har hört om tjänsten "anonine" - hjälper den? har även hört att den segar ner internet. Kan man kanske använda anonine ett tag (när man registrerar nytt konto) och sen ta bort den och på det sättet kanske man är rensad, eller håller de kvar ens IP + annan info som en gång registrerats så är det alltid registrerat?
VPN har jag också hört att man kan byta. Om jag byter VPN, kan de fortfarande koppla mig till den bannade användaren? Påverkar det min internetanslutning/övrig prestanda om jag byter VPN? finns det några risker?

Edit: Jag bör tillägga att jag endast behöver ändra IP för webbläsaren, och inte hela datorn

Mvh!

Permalänk
Skrivet av bobcat031:

Låt mig gissa det gäller bann från en Minecraft server?
Då har du säkert blivit bannad av en god anledning vilket spel/Forum det än gäller, så skit i att trakassera människorna som driver servern och gör något vettigt istället.
Sånt beteende är bara löjligt.
Det lättaste sättet är väl att du ber om ursäkt för ditt beteende och få en ny chans?

Inte Minecraft. Och vad för server det gäller bidrar inte till tråden Jag har goda skäl till detta, då jag blev bannad av en felaktig anledning, dock går det inte att kontakta moderatorer på servern om man inte har ett konto (vilket är bannat i mitt fall).

Permalänk
Medlem

Om du har "goda skäl" eftersom du har blivit felaktigt dömd så tar du självklart kontakt med de som kan häva bannen så löser det sig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Om du har "goda skäl" eftersom du har blivit felaktigt dömd så tar du självklart kontakt med de som kan häva bannen så löser det sig.

Nu får du allt ta och läsa igen det går inte att kontakta om man inte har ett konto. Sen undrar jag även hur en VPN funkar också. Ditt svar bidrar knappast till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Tja! jag har blivit bannad från ett forum/spel/server (dock inte IP-ban). Min fråga är hur jag kan komma tillbaks igen. Det lättaste sättet är väl onekligen att byta IP, men då måste man byta ISP (internetoperatör)? sen räcker det väl inte med att jag endast byter IP, utan det är andra grejer som också syns för moderatorerna/admins? Har hört om tjänsten "anonine" - hjälper den? har även hört att den segar ner internet. Kan man kanske använda anonine ett tag (när man registrerar nytt konto) och sen ta bort den och på det sättet kanske man är rensad, eller håller de kvar ens IP + annan info som en gång registrerats så är det alltid registrerat?
VPN har jag också hört att man kan byta. Om jag byter VPN, kan de fortfarande koppla mig till den bannade användaren? Påverkar det min internetanslutning/övrig prestanda om jag byter VPN? finns det några risker?

Edit: Jag bör tillägga att jag endast behöver ändra IP för webbläsaren, och inte hela datorn

Mvh!

Om du inte är IP-bannad så är det ju bara att skapa ett nytt konto men en annan mail och ta kontakt med en administratör på sidan.

Om det nu är så att du bara behöver byta ip i webläsaren är det bara att fixa en proxy addon till din webläsare och ansluta till en server dock är oftast som gratis slöa. Andra alternativet är att testa på en VPN för dom flesta (dom jag har sett) har så att du kan testa det i 1-5h.

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Om du inte är IP-bannad så är det ju bara att skapa ett nytt konto men en annan mail och ta kontakt med en administratör på sidan.

Om det nu är så att du bara behöver byta ip i webläsaren är det bara att fixa en proxy addon till din webläsare och ansluta till en server dock är oftast som gratis slöa. Andra alternativet är att testa på en VPN för dom flesta (dom jag har sett) har så att du kan testa det i 1-5h.

Tack för bra svar!

är inte IP-bannad, men skapar jag nytt konto blir jag bannad (och då har inte mod läst min text än).

Jag är inte säker på om det bara är IP i webbläsaren jag behöver byta, därför frågar jag här För i så fall kan jag ju använda Tor? men det funkade inte, så jag antar att de ser på något annat sätt.
VPN är ett alternativ, byter den all info som servern tidigare samlat upp? och vad för info är det servern samlar upp i vanliga fall? Behöver jag använda en anonym VPN alltid eller räcker det endast under registreringen för det nya kontot? Sen är det väl även en risk, då många delar på samma IP med dessa VPN-tjänster. Så om någon råkar dela samma IP som jag som använder samma VPN-tjänst och blir bannad - då blir jag också bannad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Tack för bra svar!

är inte IP-bannad, men skapar jag nytt konto blir jag bannad (och då har inte mod läst min text än).

Jag är inte säker på om det bara är IP i webbläsaren jag behöver byta, därför frågar jag här För i så fall kan jag ju använda Tor? men det funkade inte, så jag antar att de ser på något annat sätt.
VPN är ett alternativ, byter den all info som servern tidigare samlat upp? och vad för info är det servern samlar upp i vanliga fall? Behöver jag använda en anonym VPN alltid eller räcker det endast under registreringen för det nya kontot? Sen är det väl även en risk, då många delar på samma IP med dessa VPN-tjänster. Så om någon råkar dela samma IP som jag som använder samma VPN-tjänst och blir bannad - då blir jag också bannad?

Kör du med en VPN och skapar ett nytt konto så ska dom se dig som en ny användare.

Blir en bannad med ett VPN IP så kommer dom andra som får det IP också vara bannad ja.

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Kör du med en VPN och skapar ett nytt konto så ska dom se dig som en ny användare.

Blir en bannad med ett VPN IP så kommer dom andra som får det IP också vara bannad ja.

Men jag behöver inte alltid använda mig av VPN:et, eller? det räcker endast under registreringen? fast då återgår ju IP:t till mitt ursprungliga och då borde de känna igen det. Så jag måste ha VPN:et aktiverat hela tiden?

Om jag endast använder Tor Browser så byts endast IP:t temporärt. Vad är det mer dem kan se? den byter IP och det är lite konstigt att de fortfarande kan känna igen? eller är det bara det "synliga IP:t" Tor byter? det finns dynamiskt och nåt annat IP också har jag för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Men jag behöver inte alltid använda mig av VPN:et, eller? det räcker endast under registreringen? fast då återgår ju IP:t till mitt ursprungliga och då borde de känna igen det. Så jag måste ha VPN:et aktiverat hela tiden?

Om jag endast använder Tor Browser så byts endast IP:t temporärt. Vad är det mer dem kan se? den byter IP och det är lite konstigt att de fortfarande kan känna igen? eller är det bara det "synliga IP:t" Tor byter? det finns dynamiskt och nåt annat IP också har jag för mig?

Dålig på hur Tor funkar så kan inte hjälpa dig där.

Är det på ett forum du försöker logga in eller är det via någon program eller något liknande?

Ifall det är på ett forum testa att rensa din cookies och sedan skapa ett nytt konto med ett nytt IP.
Ifall det är igenom ett program avinstallera programmet och ladda hem det igen med det nya IP och testa igen.

Permalänk
Medlem

Varför vill du spela på en server där folk blir bannade utan anledning?
Jag hade försökt hitta en bra server/community istället

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Dålig på hur Tor funkar så kan inte hjälpa dig där.

Är det på ett forum du försöker logga in eller är det via någon program eller något liknande?

Ifall det är på ett forum testa att rensa din cookies och sedan skapa ett nytt konto med ett nytt IP.
Ifall det är igenom ett program avinstallera programmet och ladda hem det igen med det nya IP och testa igen.

Det är på ett forum. Ditt råd innebär att jag ska skapa en ny proxy, eller har jag missupfattat dig? sen har jag hört att man kan rensa cacheminne också, men det kanske är samma sak?

Hur ska jag i så fall skapa ett nytt IP? och räcker det endast med att jag ändrar webbläsarens IP (eller hur man säger) och att jag inte ändrar VPN? jag tror trots allt att de kan se andra saker än bara IP.

Permalänk

Du kan inte "ändra IP bara i webbläsaren". Du får köra genom VPN och rensa dina cookies.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Du kan inte "ändra IP bara i webbläsaren". Du får köra genom VPN och rensa dina cookies.

En proxy ändrar väl bara IP:n på webbläsaren, och det räcker nog inte?

VPN ändrar hela "tunneln" som kopplas upp till internet, alltså alla spel, program, webbläsare osv. Medans Proxy endast ändrar webbläsaren om jag förstått allt rätt? Cookies rensar jag varje dag med Ccleaner dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

En proxy ändrar väl bara IP:n på webbläsaren, och det räcker nog inte?

VPN ändrar hela "tunneln" som kopplas upp till internet, alltså alla spel, program, webbläsare osv. Medans Proxy endast ändrar webbläsaren om jag förstått allt rätt? Cookies rensar jag varje dag med Ccleaner dock.

Vadå IPn på webbläsaren? Det är ju datorn samt routern som har en IP adress

Permalänk
Medlem

Proxy/VPN ändrar så all data går genom den servern, och då visas inte din IP. Kör du Proxy/VPN kan du registrera dig på forumet och skriva det du vill.
Säker på att det inte är en IP bann? Med tanke på att du blir bannad igen så fort du registrerar ett nytt konto.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Vadå IPn på webbläsaren? Det är ju datorn samt routern som har en IP adress

Så datorn har en IP (dynamiskt) och routern har ett fast IP (mac ip?) ? Dock testade jag igår att skriva ner mitt IP, och jag kollade idag igen och då var det samma (alltså inte dynamiskt). Men man kanske måste stänga av routern för att IP:t ska bli dynamiskt?

Skrivet av m4gnify:

Proxy/VPN ändrar så all data går genom den servern, och då visas inte din IP. Kör du Proxy/VPN kan du registrera dig på forumet och skriva det du vill.
Säker på att det inte är en IP bann? Med tanke på att du blir bannad igen så fort du registrerar ett nytt konto.

Okej, men vad är skillnaden på Proxy och VPN? och täcker de verkligen all info? det finns ju mac ip och så vidare också. Kan man säga att Tor är en proxy? jag använde Tor och det funkade inte.

Jag kan göra nya konton och fortfarande vara inne på forumet, men jag blir bannad efter någon dag om jag gör nytt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Jag kan göra nya konton och fortfarande vara inne på forumet, men jag blir bannad efter någon dag om jag gör nytt konto.

Då bannar dom dig antagligen för att dom ser att du kommer från samma IP.
Varför är just detta forum/denna servern så viktig? Oavsett spel så lär det finnas väldigt många andra servrar att spela på.

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort för att bli bannad då?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Så datorn har en IP (dynamiskt) och routern har ett fast IP (mac ip?) ? Dock testade jag igår att skriva ner mitt IP, och jag kollade idag igen och då var det samma (alltså inte dynamiskt). Men man kanske måste stänga av routern för att IP:t ska bli dynamiskt?

Okej, men vad är skillnaden på Proxy och VPN? och täcker de verkligen all info? det finns ju mac ip och så vidare också. Kan man säga att Tor är en proxy? jag använde Tor och det funkade inte.

Jag kan göra nya konton och fortfarande vara inne på forumet, men jag blir bannad efter någon dag om jag gör nytt konto.

Tycker nog det här förtjänar att sägas eftersom ingen verkar ha sagt det

Med andra ord så har du alltså ingenting som de vill lyssna på om de bannar ditt konto direkt, vet inte vad du gjort men att bli bannad har oftast ett skäl och om man gör såhär så känns det ju ännu mer som att det är något du förtjänat, om du nu inte kan argumentera för att få vara där
De flesta släpper bannen efter en tid, om man förtjänar det , annars får man nog finna sig i det beslut de tagit
Aldrig funderat på att respektera forumledarnas beslut?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Så datorn har en IP (dynamiskt) och routern har ett fast IP (mac ip?) ? Dock testade jag igår att skriva ner mitt IP, och jag kollade idag igen och då var det samma (alltså inte dynamiskt). Men man kanske måste stänga av routern för att IP:t ska bli dynamiskt?

Okej, men vad är skillnaden på Proxy och VPN? och täcker de verkligen all info? det finns ju mac ip och så vidare också. Kan man säga att Tor är en proxy? jag använde Tor och det funkade inte.

Jag kan göra nya konton och fortfarande vara inne på forumet, men jag blir bannad efter någon dag om jag gör nytt konto.

Alltså om du har dynamisk så kommer IPn att bytas varje gång du frånkopplar enheten, till exempel en dator som är kopplad via Ethernet, drar du ur kabeln och stoppar in den igen så får du en ny om jag inte är helt ute och cyklar. Routern ska ha en fast IP default, dessa saker ska man kunna ändra i inställningar också.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Då bannar dom dig antagligen för att dom ser att du kommer från samma IP.
Varför är just detta forum/denna servern så viktig? Oavsett spel så lär det finnas väldigt många andra servrar att spela på.

Och det är det är därför jag vill ändra IP:t, men då behöver jag en Proxy/VPN och jag tror ändå de kan se på andra saker som dessa tjänster inte döljer?

Skrivet av Friterad:

Alltså om du har dynamisk så kommer IPn att bytas varje gång du frånkopplar enheten, till exempel en dator som är kopplad via Ethernet, drar du ur kabeln och stoppar in den igen så får du en ny om jag inte är helt ute och cyklar. Routern ska ha en fast IP default, dessa saker ska man kunna ändra i inställningar också.

Alla har väl dynamiskt IP som använder router? jag har för mig att det dynamiska IP:t endast ändras då alla datorer som är kopplade till routern stängs av, då byts alla dynamiska IP-nummer? sen kan de ändå se mac-ip (som är IP:t i routern som inte ändras) ? om det nu heter mac-ip vet jag dock inte.
Du menar alltså att man kan använda sitt fasta IP genom inställningar endast? det låter lite konstigt, då IP:t får man av internetleverantören? inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Och det är det är därför jag vill ändra IP:t, men då behöver jag en Proxy/VPN och jag tror ändå de kan se på andra saker som dessa tjänster inte döljer?

Alla har väl dynamiskt IP som använder router? jag har för mig att det dynamiska IP:t endast ändras då alla datorer som är kopplade till routern stängs av, då byts alla dynamiska IP-nummer? sen kan de ändå se mac-ip (som är IP:t i routern som inte ändras) ? om det nu heter mac-ip vet jag dock inte.
Du menar alltså att man kan använda sitt fasta IP genom inställningar endast? det låter lite konstigt, då IP:t får man av internetleverantören? inte säker.

Man kan ha statisk publik IP. Dock är det inte alltid man får det, om man inte frågar om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Man kan ha statisk publik IP. Dock är det inte alltid man får det, om man inte frågar om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fråga sin internetleverantör då menar du?

Statisk publik IP? alltså dynamiskt?

Permalänk
Skrivet av LokaCrush:

Fråga sin internetleverantör då menar du?

Statisk publik IP? alltså dynamiskt?

Du måste skilja på din dators LOKALA IP och din routers IP mot internet. Vad har du för uppkoppling? Om du har typ ADSL eller dylikt så har du nästan garanterat dynamiskt ip på uppkopplingen och kan därmed skaffa ett nytt ip om du kopplar bort modemet/routern och för att vara säker byta mac-adress på den. Annars är riskten att du blir tilldelad samma IP igen.
Men jag fattar inte varför du hakat upp dig så in åt helvete på att komma in på just det där forumet igen. Dessutom verkar du inte lyssna på vad folk säger här i tråden utan du upprepar dig bara och kommer med fler (dumma) frågor hela tiden.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Skicka mig alla uppgifter så kontaktar jag dem åt dig;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LokaCrush:

Fråga sin internetleverantör då menar du?

Statisk publik IP? alltså dynamiskt?

Det finns ett par olika sorters IP adresser.

  • Statisk Publik IP <-- Synlig utanför ditt lokala nätverk. Tilldelas till din router av din ISP. Ändras inte om din router stängs av.

  • Dynamisk Publik IP <-- Synlig utanför ditt lokala nätverk. Tilldelas till din router när den startar. Sen brukar man få en ny med jämna mellanrum ändå.

  • Statisk Privat IP <-- IP adress till en maskin (t.ex din dator) i ett lokalt nätverk. Tilldelas till maskinen av routern. Ändras inte om maskinen startas om.

  • Dynamisk Privat IP <-- Samma som ovan, fast dynamisk.

Någon får gärna komplettera/rätta mig om jag har missat någon

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Om du inte är IP-bannad så är det ju bara att skapa ett nytt konto men en annan mail och ta kontakt med en administratör på sidan.

Om det nu är så att du bara behöver byta ip i webläsaren är det bara att fixa en proxy addon till din webläsare och ansluta till en server dock är oftast som gratis slöa. Andra alternativet är att testa på en VPN för dom flesta (dom jag har sett) har så att du kan testa det i 1-5h.

Finns det nån HSS (Hot Spot Shield)/Proxy/VPN som bara byter IP på webbläsaren och inte hela datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LokaCrush:

Finns det nån HSS (Hot Spot Shield)/Proxy/VPN som bara byter IP på webbläsaren och inte hela datorn?

Ansluter du webbläsaren via en proxy så verkar det som du byter publikt ip på den, vilket ip din dator har är troligen totalt ointressant eftersom det nog är ett privat ip om du har en router, routern har däremot ett publikt ip på wansidan och det är det servern du surfar emot ser.
Hide my ass listar också gratis proxytjänster, du anger dem manuellt i webbläsarens proxyinställningar
http://proxylist.hidemyass.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och så har många(?) forum autoban/proxy sniffer som snabbt och enkelt ser till att anslutning med open proxys inte fungerar så väl.
Är du bannad, håll dig borta, du bränner alla broar om du envetet skapar nya konton och irriterar forum mod/admin.
(det är i regel inte speciellt svårt att hitta nya konton till bannade medlemmar då det alltid finns en anledning till bannlysningen, färgen går inte ur)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds