Beställa kamera från eBay, skatt/tullavgift?

Permalänk
Inaktiv

Beställa kamera från eBay, skatt/tullavgift?

Hej!

Tänkte beställa en kamera från Ebay för ca 2400 kr inklusive frakt.
Min fråga är då, kommer jag få några extra kostnader av tullen här i Sverige? (Om så är fallet köper jag den här istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hej!

Tänkte beställa en kamera från Ebay för ca 2400 kr inklusive frakt.
Min fråga är då, kommer jag få några extra kostnader av tullen här i Sverige? (Om så är fallet köper jag den här istället)

Från vilket land?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

EU-land=ingen tull.

Permalänk

Om du köper från ett EU land blir det ingen tull. Annars kan du nog räkna med det eftersom att varans värde överstiger ett visst värde, typ 300-400 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Från vilket land?

Beställer från ebay.co.uk men: "Item location:Hong Kong, Hong Kong"

Undrar även om man vågar beställa denna, är det en äkta tror ni?

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Canon-EF-M-22mm-f-2-0-STM-W...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Beställer från ebay.co.uk men: "Item location:Hong Kong, Hong Kong"

Undrar även om man vågar beställa denna, är det en äkta tror ni?

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Canon-EF-M-22mm-f-2-0-STM-W...

Helt omöjligt att säga, men jag skulle nog tro att det var genuin iaf.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Beställer från ebay.co.uk men: "Item location:Hong Kong, Hong Kong"

Undrar även om man vågar beställa denna, är det en äkta tror ni?

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Canon-EF-M-22mm-f-2-0-STM-W...

Jag har beställt för liknande summor från HK/Ebay men aldrig fått betala tull.

Har själv kikat på samma glugg... Den är nästan säkert original.

För övrigt ha jag köpt Meike aktiv adapter EF-M-> EF-S samt Meike makro-ringar, fungera super.

Permalänk
Medlem

Du ska betala tull + moms. Men ibland slinker det genom ändå.

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Enligt länken ovan behöver du inte betala tull för digitalkameror från hong kong men du måste betala moms på 25%. För objektivet måste du betala både tull och moms.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren!

Köper nog kameran här i Sverige och beställer sedan objektivet från Hong Kong och chansar.

Permalänk
Inaktiv

En sista fråga innan jag beställer,

Om jag beställer från amazon.co.uk, är det någon tull/skatt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

En sista fråga innan jag beställer,

Om jag beställer från amazon.co.uk, är det någon tull/skatt då?

Kan mycket möjligt bli tull o skatt, sålänge du beställer inom EU så slipper du det!(Dvs att varan skickas från ett land inom EU) Men ifall amazon.co.uk skickar sina varar från kina så ska man betala tull o skatt fast det kan slinka förbi utan att man behöver betala!

Permalänk

Lågvärdesnivån ligger på 1300 spänn. Håller man sig under den nivån blir det varken tull eller skatter.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omg296:

Kan mycket möjligt bli tull o skatt, sålänge du beställer inom EU så slipper du det!(Dvs att varan skickas från ett land inom EU) Men ifall amazon.co.uk skickar sina varar från kina så ska man betala tull o skatt fast det kan slinka förbi utan att man behöver betala!

Okej, vet du hur jag ser varifrån de skickar varan?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B008O0IAKK/ref=ox_sc_act_t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omg296:

Kan mycket möjligt bli tull o skatt, sålänge du beställer inom EU så slipper du det!(Dvs att varan skickas från ett land inom EU) Men ifall amazon.co.uk skickar sina varar från kina så ska man betala tull o skatt fast det kan slinka förbi utan att man behöver betala!

Fast du är ju fortfarande skyldig att betala tullen och momsen, även om det råkar slinka igenom...Hur är det med moralen egentligen?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

Lågvärdesnivån ligger på 1300 spänn. Håller man sig under den nivån blir det varken tull eller skatter.

Du kanske skulle läst hela sidan du länkat?

"Momsbefrielse medges för

- postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
- försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet. "

Själv fick jag betala moms 60 kr och speditionsavgift 100 kr för ett paket som var värt 240 kr för något halvår sedan...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Sorry, var lite snabb där. Då kanske man inte påverkas av vad man inte känner till. Jag har beställt rätt mycket från både Ebay/Kina och AliExpress/Kina i tusenspänns-klassen. Har aldrig behövt betala tull eller moms separat.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fast du är ju fortfarande skyldig att betala tullen och momsen, även om det råkar slinka igenom...Hur är det med moralen egentligen?

Jag gav ett svar som ts frågade efter, sen är det upp till han hur han gör. Dumt att du antar att jag gör det dessutom? Självklart ska man betala moms + tullavgift.

Permalänk
Medlem

Köper man varor inom EU så betalar man varken Tull eller Moms.
Köper du utanför EU, tex USA, Kina osv så betalar du 25% moms på varans pris + frakt.
Vilken tulla avgift som skall betalas beror på varans art. Jag som köper fiskegrejjor på Ebay från USA betalar 4% tull.
Ex på fiskespö fr USA: Varans pris 1000kr+frakt 300 = 1300. 1300x1.25 (25% moms)=1625. 1625x1.04 (4%)=1690kr inkl tull och moms. Vid utlämnandet av varan på tex icabutiken så betalar man ytterligare 100kr som utlämningsavgift.
Det fantastiskt billiga fiskespöt fr USA blev i slutan att kosta 1790kr när det i USA kostade 1000kr.

Olika varor har olika tullsats men alla varor där varans värde överstoger 300 skall moms 25% betalas.

Med lite tur så kan prylarna man köper utanför EU slinka igenom tullen helt utan tullavgift eller moms.
Har köpt Kameratillbehör fr Kina för närmare ett par tusen och de har slinkit igenom tullen-
Har handlat fiskeprylar fr USA för flera tusen och då har grejorna aldrig slinkit igenom tullen

Här kan du se vilken tullavgift som gäller för olika varor och även vilka varor som har lägre moms än 25%.
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Okej, vet du hur jag ser varifrån de skickar varan?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B008O0IAKK/ref=ox_sc_act_t...

Det spelar egentligen ingen roll varifrån de skickar varan, utan vart bolaget du köper ifrån är registrerat någonstans.
Det står "Sold by GSM-Fonz and Fulfilled by Amazon"
Klickar du på GSM-Fonz så kommer du hit.
Och där står det följande:

"GSMFONZ.CO.UK is a name of value added distributor of consumer electronics products to UK retail and wholesale."
Men framförallt ovanför denna text
Detailed Seller Information
VAT Number: GB173768862

Vilket innebär att de innehar motsvarande F-skatt sedel, och du därmed köper varan av ett Brittiskt registrerat bolag, och därmed inom EU.

Permalänk
Medlem

...som inte fraktar till Sverige (bara inom Storbritanniens och Irlands närområden).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Okej, vet du hur jag ser varifrån de skickar varan?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B008O0IAKK/ref=ox_sc_act_t...

Varför beställer du inte bara från Sverige?
Kostar 2490 kr på CDON inkl frakt jämfört med £228 som motsvarar ungefär 2700 kr

Den har reats ut för 2000 i Sverige under vissa perioder, något som kan vara bra att känna till.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Varför beställer du inte bara från Sverige?
Kostar 2490 kr på CDON inkl frakt jämfört med £228 som motsvarar ungefär 2700 kr

Den har reats ut för 2000 i Sverige under vissa perioder, något som kan vara bra att känna till.

Är så töntig att jag inte vill ha en röd (vilket är det enda som verkar finnas kvar på cdon).... De andra butikerna som har haft reorna tidigare har inte heller kvar kameran i sitt sortiment, så tror inte priset kommer ändras något mer tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Är så töntig att jag inte vill ha en röd (vilket är det enda som verkar finnas kvar på cdon).... De andra butikerna som har haft reorna tidigare har inte heller kvar kameran i sitt sortiment, så tror inte priset kommer ändras något mer tyvärr

Aha, förstår precis
Missade att det bara fanns röd på CDON.

EOS M2 kommer väl inom en snar framtid (?) och lagrena av EOS M har tömts.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Aha, förstår precis
Missade att det bara fanns röd på CDON.

EOS M2 kommer väl inom en snar framtid (?) och lagrena av EOS M har tömts.

Aha, får kika närmare på EOS M2. Dock blir den säkert över min budget, men det kanske blir värt i alla fall