Erbjudande från arbetsgivare - hjälp med val. Inspiron3874 eller XPS870

Permalänk
Medlem

Erbjudande från arbetsgivare - hjälp med val. Inspiron3874 eller XPS870

Hejsan!
Jag har dessa två alternativ att välja mellan:
Snabb PC, DELL Inspiron 3847, Intel Core i5 4460, 1TB HD, 8GB, NVIDIA GT 705 1GB, DL DVD±R/RW - Kraftfull PC!

eller

Prestanda PC, DELL XPS 8700, Intel Core i7 4790, 2TB HD + 32GB SSD, 16GB, NVIDIA GTX 750 2GB, 16X DVD-brännare - Mycket kraftfull PC...

Datorn kommer att användas av alla i familjen men mest av våra barn...8 och 5 år gamla. Tanken är att dem ska "komma in i datorvärden (windows)", men jag vill också gärna ha en dator som är "framtidssäker" om det finns sådana datorer.

Säg gärna vad ni som har mer erfarenhet tycker.

/tibor

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt är ju XPS bättre. Därmed är väl den mest "framtidssäker".
Sen vet jag ju inte vad som kommer att köras på datorn. Eller om du måste betala något eller om du får datorn rakt av.
Är båda gratis så ta XPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Det blir bruttolöneavdrag så ingen av dem är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiborric:

Det blir bruttolöneavdrag så ingen av dem är gratis.

Vad får du betala för datorerna? Det måste man veta för att kunna ge något utlåtande.

Permalänk
Medlem

Bruttolöneavdrag på 300 (xps) och 200 (Inspiron) i 36 månader och sedan kan man "friköpa" den för cirka 3 månadskostnader...3 år garanti med service ingår samt försäkring.

Priserna blir mycket nära dem som finns på dell.se sidan...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.dell.com/se/p/xps-8700/pd?oc=cdx8718&model_id=xps-...
8690kr inkl moms+frakt
Känns billigare att köpa direkt från Dell och ta den på någon slags avbetalning.
Visserligen dras det ju från bruttolönen om du tar den via din arbetsgivare. Har du någon uträkning på vad det blir NETTO i slutändan?

Alternativt kan du ju be forumet om hjälp att plocka ihop en mer skräddarsydd dator eller "varukorg", med samma budget. Nackdelen med detta är väl då att du inte får Dells garanti och support, som ska vara rätt så bra vad jag hört.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

13 189 kr med skärm och 3 årig service som medföljer om jag tar genom arbetsgivaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiborric:

13 189 kr med skärm och 3 årig service som medföljer om jag tar genom arbetsgivaren...

Brutto? Betalar du 13k netto är det för dyrt, annars kan du ta det om det känns bekvämt och smidigt.

Permalänk
Medlem

10800:- brutto får jag det till för datorn vilket borde bli ~7500 netto?? För detta får du en dator med bra prolle, rejält med ram men ett kasst grafikkort, suverän support och sannolikt 3 ganska bekymmersfria år.

Tyvärr är Dell precis som alla andra som säljer färdiga datorer, de flashar med processor och mycket ram för att man ska missa att de stoppat i ett löjligt grafikkort i förhållande till resten. Den datorn med ett GTX 770, 780, 970 eller R9 280x eller över hade varit helt ok men som den är nu så känns den ganska meh!

Kom också ihåg att det kan vara problematiskt att uppgradera dessa datorer då nätdelen ofta är anpassad efter komponenterna som levereras. Så vill du ha ett bättre grafikkort kan du åka på att byta även nätdel (som inte alltid passar i chassit!). Så "framtidssäker" skulle jag inte kalla någon av dina förslag då de är för obalanserade.

Nä, jag hade nog sparat pengarna och köpt själv, men valet är ditt och det går inte sticka under stol med att det är smidigt samtidigt som det handlar om mer pengar för att köpa själv med balanserade "framtidssäkra" komponenter!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Med antagandet att du inte spelar, sysslar med grafik eller rendering så tycker jag du ska ta den billigare av dem. Om tre år så lämnar du tillbaka den och kollar på att skaffa en ny. Dina barn är inte i den åldern att de behöver en värstingdator och du behöver den bara till "vardag". Med vardag menar jag surfa, betala räkningar och skriva något dokument. Den kommer duga fint i tre år till fem år beroende på vad du använder den till.

Om tre år är det en ny kula när din äldsta son tycker det är dags att börja spela datorspel osv. Men i dagsläget så finns det inget som heter framtidssäker dator, inte mer än ett par år. Det är verkligen ingen idé att planera idag för datorspel som kommer om tre år!

Du kan få en bättre dator för bättre pris antagligen, men man får förstå att när man köper en "hemdator" (som det hette när det kom på nittiotalet) så köper man enkelhet. Men överskatta inte vad du behöver, det kommer bara kosta dig onödiga pengar.