Flasha LSI i en ESXi-rigg?

Permalänk
Medlem

Flasha LSI i en ESXi-rigg?

Hej!

Har en ESXi-whitebox med b.la. en FreeNAS VM som via passthrough har tillgång till ett kontrollerkort (LSI9220-8i). Firmwaren är 14 och jag vill uppgradera till 16 för att matcha drivern i Freenas 9.3. Min fråga är om jag helt sonika kan skapa en enkel dos-VM till vilken jag skickar HBAn och sen firmware-uppdatera genom den?

Hur har ni andra löst det?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Det låter jäkligt mekkigt...är det inte enklare att skapa ett dos-usbminne, boota från det och flasha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Det låter jäkligt mekkigt...är det inte enklare att skapa ett dos-usbminne, boota från det och flasha?

Säkert betydligt enklare lösning men jag försöker hitta en lösning som inte kräver reboot av själva burken. Har ingen fysisk tillgång till servern föräns helgen och tänkte få de gjort innan. Skulle det fungera? Har även läst att folk haft bekymmer att flasha lite beroende på vilket moderkort dom har?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Säkert betydligt enklare lösning men jag försöker hitta en lösning som inte kräver reboot av själva burken. Har ingen fysisk tillgång till servern föräns helgen och tänkte få de gjort innan. Skulle det fungera? Har även läst att folk haft bekymmer att flasha lite beroende på vilket moderkort dom har?

Hm, ska du flasha ett HBA-kort blir du nog tvungen att boota om hur du än gör.

Permalänk

Hej.

Har själva gjort uppdatering genom dos på samma sätt som Shuttle svara om och det fungera fint.
Annars kolla denna video på youtube om det kan hjälpa.

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Hm, ska du flasha ett HBA-kort blir du nog tvungen att boota om hur du än gör.

Skrivet av MattiasZ_7:

Hej.

Har själva gjort uppdatering genom dos på samma sätt som Shuttle svara om och det fungera fint.
Annars kolla denna video på youtube om det kan hjälpa.
https://www.youtube.com/watch?v=ce-j_g4h4_o

Stort tack! Verkar som min förhoppning om none-reboot gör lösning så bökig att den enklare metoden + vänta in helgen är att föredra.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

När det gäller sådan typ av kontroller så måste kontroller startas om för att ladda den nya firmware. Dvs omstart av burken.

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda LSIUtil till detta? Aldrig provat flasha FW själv.

Kör en FreeDOS-VM annars och kör över kortet i den. Men du kommer behöva stänga ner din FreeNAS-guest iom det är PCI device du tar bort.

Visa signatur

En server här, några servrar där.