Grafikkort till Phenom II.

Permalänk
Medlem

Grafikkort till Phenom II.

Ska köpa en ny GPU till min dator, en Phenom II X4 955 med 4 GB ram. Det är kanske tänkt att i framtiden uppgraderas till en i5:a eller liknande men jag har ingen lust att byta ut hela datorn nu.

Budget är upp till 3000:- eller så men jag vet inte vad som är overkill till en sådan gamma CPU? Nuvarande GPU är ett HD 5850.

Används mest till Dawn of War II, Company of Heroes 2 och Europa Universalis IV som går litet slött.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan nästan få ett ett GTX 970 för dom pengarna, lägg 150kr till så får du en riktigt fin GPU https://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Palit GeForce GTX 970 HDMI 3xDP 4GB 3148:- (inkl. frakt)

Det är ju ganska så nära 3000kr men ändå senaste generationen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en Phenom II X4 955 BE och uppgraderade från ett HD6850 till ett HD7870 Ghz Edition (2 GB) från Sapphire i april förra året. Det kostade då drygt 1600, dessutom fick jag med tre spel ur Never Settle (Tomb Raider, Bioshock Infinite och Far Cry 3: Blood Dragon). Gav ungefär dubbla prestandan överlag, och jag kände det som att jag bara gett tusen spänn för kortet eftersom det var tre sprillans nya spel med. Väldigt nöjd med det kortet, det klarar det mesta i 1200x1920 med max inställningar på grafiken.

För samma pengar idag, 1590:-, hittar jag det här runt 20-30% snabbare Radeon R9 280 på NetonNet, väldigt prisvärt tycker jag, speciellt som du får 3 GB minne på kortet och tre spel ur Never Settle Space Edition på köpet, t ex finns nya Alien: Isolation att välja på bl a (kolla till höger på sidan om vad som gäller):
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Högre upp än så i prestanda är nog inte värt pengarna, iom att cpu:n flaskar i spelen som Divil skrev. Jag själv skulle inte investera i något dyrare. Är det framtidssäkert? Jag tycker nog det med tanke på en avskrivningstid över, säg, kanske två år? Framtida spel? Alla AMDs GCN-kort ska stödja kommande DirectX12, men det är ju ett år dit. Framtida anslutningar? Kortet har HDMI 1.4a och Displayport 1.2, men inte stöd för de nyaste HDMI 2.0 och Displayport 1.3 och kommer troligen inte få stöd för FreeSync heller, men förutom HDMI 2.0 är de andra inte ute än på ett tag, så det är upp till vad för skärm du tänker dig isf. Det enda kort som har stöd för HDMI 2.0 idag är de nya Geforce GTX 970 och 980 och de kostar över det dubbla, vilket inte är värt pengarna för din processor (och de har då inte heller stöd för Displayport 1.3, eller för den delen FreeSync vad vi vet),

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

En phenom II kommer att flaska en 970 rätt så rejält, men kan vara bra om du ska skaffa en i5 lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kör du för spel? Med Mantle får du lättare full prestanda trots äldre CPU. Ett Radeon 290 kan ge grym prestanda utan att maxa din processor.
Sedan ligger inte alltid en Phenom II särskilt långt efter en 8-kärnig FX-processor i spel. Sedan kan du säkert dra upp din processor rätt många hundra MHz.

Permalänk
Medlem

Börja med att uppgradera till 8GB RAM då 4GB är ofta en ganska stor flaskhals i spel. Till exempel: http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-ballistix-sport-...

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag kör ett R9 280 till min Phenom II 955 som körs i 3.7GHz. Funkar fint!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
SpelClockers

köp ett GF970 så slipper du byta grafikkortet då du uppgraderar dig till en i5a

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem

Börja med att uppgradera cpu och köp till 4gb ram.

Sen köper du gpu.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Börja med att uppgradera cpu och köp till 4gb ram.

Sen köper du gpu.

Sitter lite i samma sits. Men jag tycker att CPUn redan nu oftare sätter stopp än vad GPUn gör. Det märker man ofta genom att FPSen inte påverkas oavsett vilken inställning man sätter i spelet low vs high tex.

Spel där jag tydligt märkt att det flaskar: BC2, BF3, Devinity; Original Sin, TombRaider, WatchDogs mfl.

Om jag var du skulle jag nog köpa ny CPU, typ 4690K. Och ett begagnat grafikkort, typ GTX 680/770 HD280X/290

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

som du ser så flaskar en phenom 2 x4 980 som e på 3.7ghz med ett 290x så resultatet blir ungefär likadant med ett 970. men jag har för mig att nvidia inte flaskas lika mycket av cpun som just ati korten.. jag tror, dvs inte säker att det e 100% så

hade en 955 en gång å den flaskade mitt 680/670 redan i bf3, när man klockade upp cpun i 4ghz så flöt det på riktigt bra tills mobot dog, sen blev det en i7a med 670it. Fick ungefär samma medel fps med i7an som med phenom 2 955an men i stora eldstrider så flöt det på mycket mjukare, dvs bättre min-fps.

Så om du inte ska trimma din cpu så gör du nog bäst i att köpa ny/nyare cpu å moderkort. finns nog rätt många fina billiga i5or å i7or här på marknadsavdelningen eller borta på nordichardware säljforumet..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Börja med att uppgradera till 8GB RAM då 4GB är ofta en ganska stor flaskhals i spel. Till exempel: http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-ballistix-sport-...

Med tanke på att en stor del spel fortfarande är 32bitar så blir det bara problem om han verkligen fyller på minnet vilket man enkelt kan kolla om detta händer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DST:

som du ser så flaskar en phenom 2 x4 980 som e på 3.7ghz med ett 290x så resultatet blir ungefär likadant med ett 970. men jag har för mig att nvidia inte flaskas lika mycket av cpun som just ati korten.. jag tror, dvs inte säker att det e 100% så

Om CPU är en begränsning så är CPU en begränsning. Vad du har för GPU spelar absolut ingen som helst roll i det fallet.

Jag hade inte lagt några jättepengar på ett fetare grafikkort till en röten gammal Phenom II. Lägg cirka halva budgeten (typ beggat GTX 760/R9 280X) och spara resten till nästa bygge.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Om CPU är en begränsning så är CPU en begränsning. Vad du har för GPU spelar absolut ingen som helst roll i det fallet.

Jag hade inte lagt några jättepengar på ett fetare grafikkort till en röten gammal Phenom II. Lägg cirka halva budgeten (typ beggat GTX 760/R9 280X) och spara resten till nästa bygge.

Jo, det kan spela rätt stor roll. En GCN-GPU med Mantle kan minska processorbelastningen en del, utöver det dessutom nyttja tillgängliga kärnor bättre. Därför är 280/X och 290/X att rekommendera i annars CPU-begränsade byggen. Utöver det så ger ju Mantle i sig prestandaförbättringar.
Så beroende på om man kommer spela spel med Mantle-stöd eller inte så är det väldigt relevant vilken arkitektur man väljer.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte vilken tillverkare som drar mer cpu kräm eller ej men jag själv har upplevt skillnad i cpu load mellan de två gpu tillverkarna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx