XTZ eller Dynavoice som sub

Permalänk

XTZ eller Dynavoice som sub

Behöver ny sub till nytt vardagsrum ca 20kvm. Ska spela med vägmonterade stativare av lite större modell i hemmabio 5.1 eller 5.2.

Har kollat på antingen en Dynavoice Definition SW-10 EX eller en XTZ 10.16 eller möjligen 2st 8.16. Pris upp till 6 000:- går men inte mer. Det är trångt om plats så desto smidigare desto bättre. Fördelning är nog 40% film 5% musik (max) och resten tv och spel. Vill ju inte att musik ska låta skit men vikten ligger på ett gott tryck i film. Har idag en Infinity Beta sw-10 som jag tycker är för "tam".

Har föresten sneglat på en XTZ 12.18 men nog för stor samt Elac 2030 men då kan jag inte köpa till en senare om det skulle bli aktuellt det går prismäsigt med de andra.

Tacksam för tips och råd!

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Hade samma fråga för 3 veckor sedan. XTZ rekommenderades. Läste även en del på minhembio, och även där rankas XTZ högre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra 2 x 8.16 om du kan klämma in dom. Du får tom 2 x 10.16 för precis 6000 kr på fyndbörsen. 20 kvm är inte svårt att fylla med bas, men 2 basar gör underverk för att skapa en jämn bas över hela rummet så att du slipper mycket av placeringsproblemen. Jag kan t.ex hitta ställen i mitt rum som knappt har någon bas alls och är ute efter att uppgradera till 2 basar och flytta in Dali-subban till datorn.
Själv funderar jag på 2 x 10.16 som kostar mindre än min impulsköpta Dali men kommer spela bra bra mycket bättre och jämnare i mitt stora rum.

Det säljs en hel del xtz-subbar begagnat också så går att fynda en redan inspelad bas om man har lite tur och flyt. Bara en tanke.

Kan inte ge några råd på vilken bas man ska köpa då jag inte hört dynavoice.

Tyvärr är det ju så att små basar som spelar bra med det där magiska ljudtrycket och utan dist är dyra saker.

Edit: Notera att du även kan få en SVS sb eller pb 1000 för runt 4500 kr härifrån: http://www.lsound.eu/subwoofers.html

Den portade pb är rätt så stor men den "lilla" sb med 12-tumselement är ett litet monster. Men det låter som om du är ute efter en portad sub och de allra lägsta frekvenserna. Ville bara tillägga det som ett alternativ.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag har 2st 12.18 och dom är rätt trevliga, slutar oftast med att man får sänka volymen hela tiden, men kan du peta till de där lilla extra och få råd med 1st 12.18 så är det en väldigt kompetent sub som inte gör bort sig helt och hållet till musik men till film e den grym!