Permalänk
Medlem

WiFi 300 meter utom hus

jag skulle behöva hitta en lösning på ett problem jag har.. jag skulle behöva skicka wifi 300 meter utomhus, behöver en LAN kontakt i varje ände. punkt A och B är inomhus, sträckan i mellan är utomhus.

tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrab95:

jag skulle behöva hitta en lösning på ett problem jag har.. jag skulle behöva skicka wifi 300 meter utomhus, behöver en LAN kontakt i varje ände. punkt A och B är inomhus, sträckan i mellan är utomhus.

tack på förhand

Nu vet jag inte läget för dig.
Men om det exempelvis är på egen tomt eller dylikt, har du kanske möjlighet att dra en lång el-förlängningskabel i något plaströr över eller några cm under marken. Så kan du köra med Powerline Adapter för nätverket.

Permalänk
Medlem

Kolla Ubiqiuti nanostation och locostation. eller picostation om du vill ha lite mer rundstrålande länkar.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Nu vet jag inte läget för dig.
Men om det exempelvis är på egen tomt eller dylikt, har du kanske möjlighet att dra en lång el-förlängningskabel i något plaströr över eller några cm under marken. Så kan du köra med Powerline Adapter för nätverket.

vill inte gräva ner något men tack en då

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Nu vet jag inte läget för dig.
Men om det exempelvis är på egen tomt eller dylikt, har du kanske möjlighet att dra en lång el-förlängningskabel i något plaströr över eller några cm under marken. Så kan du köra med Powerline Adapter för nätverket.

Det är inget smart att dra elkablar på det sättet. Det är lätt hänt att det blir någon skada på ledningen som leder till allvarliga elolyckor. De regler som finns när det gäller förläggning av elkablar har skapats utifrån olyckor som skett.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg men:
1.Köp ett MBB/annan internetuppkoppling på platsen där borta
eller
2.Dra en nätverkskabel som troligen kommer paja inom en tid.

Med tanke på att det blir rejält dyrt med andra lösningar om det ens är möjligt. Om det sen även är ett folktätt område och inte ett öppet fält utan grannar så kan det ju gå trots allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är dessutom ett fruktansvärt jobb att gräva ner en kabel 300 meter för hand och även om man äger marken så lär man grina illa och önska sig en gräv/dik maskin när man kommit 1/10 del av sträckan
En radiolänk är som tidigare skrivits det mest realistiska alternativet om det går att få fri sikt, annars bör man dra en fiber, att dra kopparnätverk är inte bara olämplig pga elsäkerhet, 300 m kommer att kräva förstärkning (2 st switchar) på vägen eftersom man har en maximal kabellängd på 100m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trådlöst med riktantenner om man inte vill gräva.

Är grävning ett alternativ så är det fiber som gäller.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kör med två Ubiquiti Locostation M5 och det fungerar utmärkt sen dag ett.
En enhet på vardera hus riktade mot varandra.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Airfiber 5....:) beror dock på vilken budget du har....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrab95:

jag skulle behöva hitta en lösning på ett problem jag har.. jag skulle behöva skicka wifi 300 meter utomhus, behöver en LAN kontakt i varje ände. punkt A och B är inomhus, sträckan i mellan är utomhus.

Har du fri sikt och är det mellan två villor eller mellan två lägenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Jag kör med två Ubiquiti Locostation M5 och det fungerar utmärkt sen dag ett.
En enhet på vardera hus riktade mot varandra.

Hur långt har du mellan husen? Är det fri sikt?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Jag kör med två Ubiquiti Locostation M5 och det fungerar utmärkt sen dag ett.
En enhet på vardera hus riktade mot varandra.

Kan inte annat än hålla med. Mycket prisvärda och lätta att sätta upp. För några veckor sedan monterade jag 2 st för att knyta samman 2 fastigheter på jobbet. De fungerade så bra att jag beställt 4 till. Fram till nu har vi haft ett internetabonnemang per fastighet men nu blir det Ubiquiti där det är möjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av anon180898:

Nu vet jag inte läget för dig.
Men om det exempelvis är på egen tomt eller dylikt, har du kanske möjlighet att dra en lång el-förlängningskabel i något plaströr över eller några cm under marken. Så kan du köra med Powerline Adapter för nätverket.

det blir tjock kabel man måste använda, skulle du ta 0,75mm eller 1,5mm så blir ju effektförlusten så stor att du knappast har 230V i andra änden.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=100706.0
dra aldrig el mellan 2 hus om du inte är elektriker.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har du fri sikt och är det mellan två villor eller mellan två lägenheter?

Skrivet av cyzed:

Hur långt har du mellan husen? Är det fri sikt?

ja det är fri sikt och det är inte als mycket trafik som ska gå där i mellan det är typ 300 meter eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrab95:

jag skulle behöva hitta en lösning på ett problem jag har.. jag skulle behöva skicka wifi 300 meter utomhus, behöver en LAN kontakt i varje ände. punkt A och B är inomhus, sträckan i mellan är utomhus.

tack på förhand

Riktantenner klarar det varje dag. kör med 2 accesspunkter som du kör i bridgeläge på samma ssid.

http://blog.dlink.com/the-difference-between-bridges-and-acce...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av mrab95:

ja det är fri sikt och det är inte als mycket trafik som ska gå där i mellan det är typ 300 meter eller mindre.

Wokfi enkelt att fixa. klart mycket billigare än 500kr / antenn.
http://en.wikipedia.org/wiki/WokFi

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

Wokfi enkelt att fixa. klart mycket billigare än 500kr / antenn.
http://en.wikipedia.org/wiki/WokFi

Du glömmer det viktigaste, den fenomenala prestandan det lär ha när det är dåligt väder. Det kan vara skoj att bygga såna där och "cantennas" men de är inte så "stabila" det är ju inte så roligt att behöva trimma om allt och byta ut den vattenskadade dongeln om det blåst eller regnat
Men att bygga för att det är skoj och för att lära sig mer är inte fel, då kan man också bygga yagis och bi quad och leka lite med gamla paraboler, men ska det fungera smärtfritt oavsett väder så blir det lite mer jobb att bygga själv, inte så att det är omöjligt, men stabila fästen och tätningar är ett måste om det ska bli en stabilt länk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du glömmer det viktigaste, den fenomenala prestandan det lär ha när det är dåligt väder. Det kan vara skoj att bygga såna där och "cantennas" men de är inte så "stabila" det är ju inte så roligt att behöva trimma om allt och byta ut den vattenskadade dongeln om det blåst eller regnat
Men att bygga för att det är skoj och för att lära sig mer är inte fel, då kan man också bygga yagis och bi quad och leka lite med gamla paraboler, men ska det fungera smärtfritt oavsett väder så blir det lite mer jobb att bygga själv, inte så att det är omöjligt, men stabila fästen och tätningar är ett måste om det ska bli en stabilt länk.

ja har byggt en

tog aluminium locket på en wokpanna och en 1m usb förlängningssladd. glasfiberspackel och korken från en petflaska med bred kork (Mer-flaska).
sen kan ja få det vattentätt genom att helt enkelt skruva på flaskan på korken och dongeln är ju inne i flaskan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

ja har byggt en

tog aluminium locket på en wokpanna och en 1m usb förlängningssladd. glasfiberspackel och korken från en petflaska med bred kork (Mer-flaska).
sen kan ja få det vattentätt genom att helt enkelt skruva på flaskan på korken och dongeln är ju inne i flaskan.

Det är likt en normal parabolmodd låter det som, men det är såna byggen som man bör göra ett galleri på, de som bara vill visa samma typ av kabeldragning som alla andra är så tråkiga... Gjorde du nån form av stabilt fäste också ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är likt en normal parabolmodd låter det som, men det är såna byggen som man bör göra ett galleri på, de som bara vill visa samma typ av kabeldragning som alla andra är så tråkiga... Gjorde du nån form av stabilt fäste också ?

fästet har ja inte klarat av än.. ska se om ja kan få fram lite bilder, men jo testat den med WirelessMon.
vet inte riktigt hur långt ja når men får in över 100 AP.
beroende på hur ja riktar den så går 3-5st AP upp i topp & resten försvinner nästan helt.
den heter "Ghetto Antennen"

funderar på göra en bi-quad antenn & yagi bara för skoj skull.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

fästet har ja inte klarat av än.. ska se om ja kan få fram lite bilder, men jo testat den med WirelessMon.
vet inte riktigt hur långt ja når men får in över 100 AP.
beroende på hur ja riktar den så går 3-5st AP upp i topp & resten försvinner nästan helt.
den heter "Ghetto Antennen"

funderar på göra en bi-quad antenn & yagi bara för skoj skull.

Ja det är roligt med radioteknik, jag är gammal dxare, jag har ibland funderat på att försöka göra en Beverage antenn http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage_antenna för wifi, inte för att den lär bli så "vettig" eller praktiskt användbar utan mest för att den blir oerhört udda och ovanlig om den skulle fungera, dessutom så skulle den ju behöva bli minst flera meter stor även på 2,4 GHz, helt vansinnigt...roligt

Men tillbaka till trådämnet, vill man inte bygga själv så lär Ubiquiti Nanostation vara ett bra val på de flesta sätt, med lite monteringsdetaljer o kablage så borde det gå att lösa länken för nånstans mellan 2 till 3 000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är roligt med radioteknik, jag är gammal dxare, jag har ibland funderat på att försöka göra en Beverage antenn http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage_antenna för wifi, inte för att den lär bli så "vettig" eller praktiskt användbar utan mest för att den blir oerhört udda och ovanlig om den skulle fungera, dessutom så skulle den ju behöva bli minst flera meter stor även på 2,4 GHz, helt vansinnigt...roligt

Men tillbaka till trådämnet, vill man inte bygga själv så lär Ubiquiti Nanostation vara ett bra val på de flesta sätt, med lite monteringsdetaljer o kablage så borde det gå att lösa länken för nånstans mellan 2 till 3 000 kr.

Tack jag ska kolla på detta 2 till 3000 låter bra biligaer en att gräva

Skickades från m.sweclockers.com