kort och gott så är det viktigaste för wow att ha hög klockfrekvens på rätt familj, alltså helst intel haswell. quad tjänar du inte direkt något på då spelet inte utnyttjar det ändå, utan det är då mer för om man håller på med annat tungt, vill ha en dator som håller längre eller multi-taskar en del samtidigt som man spelar.
dock så kan man inte räkna bort grafiken lika mycket på bärbara som man kan på stationära då väldigt många bärbara datorer har direkt undermåliga grafikkretsar för spel och då är det där det sätter stopp istället. mitt gtx 680 är mer kraft än man behöver för wow i ultra i 1080p, men mycket svagare än så kommer man nog inte undan med om man vill köra på så höga inställningar, och då får man brassa på rätt rejält på bärbart. klarar man sig på lägre kan man givetvis komma undan lättare, men spelet förblir cpu-tungt oavsett grafikinställningar och jag får ~80 fps average i orgrimmar på stormscale på lägsta inställningarna med en 4770k i 4,2ghz. en annan sak som är bra att tänka på är att high är mycket lättare att dra än ultra och ser mer eller mindre likadant ut.
en u-modell vill du inte ha, du vill upp i hög frekvens. vet inte hur hög turbo du får på den men klarar den 3ghz när ma n spelar så är det ju bra, men ändå inte riktigt tillräckligt. testade lite för en annan person med min 4770k och drog ner den till 2,9ghz och gjorde lite lfr samt en alterac valley på ultra. medel i av låg runt 40 och jag fick 30 i en större strid. i lfr gjorde jag malkorok samt trash och fick 18 fps on pull och låg sedan stabilt runt 30 under resten av boss-fighten.
edit: värt att notera att ovanstående exempel gjordes i 5.4, inte 6.0. spelreglerna är liknande men har förändrats något. folk med svagare datorer har fått sämre prestanda och jag märker personligen lite bättre flyt. min teori är att eftersom att blizzard har sagt att en del av vikten har flyttats från cpu till gpu, vilket jag även har noterat då jag kan nå 99% gpu load utan fps cap i tomma områden, något som aldrig hände i 5.4, (dock fortfarande väldigt märkbar cpu-flaskhals i städer och raids), vilket innebär att folk med kraftfulla datorer som satt med processorer som flaskar deras grafikkort har nu bättre möjligheter att få bra prestanda medan folk som sitter med svagare datorer får ännu mer last på sina svaga grafikkort som får det svårt att få ut trevlig fps. den här förändringen är extra relevant på bärbara datorer då du generellt sitter med mycket svagare grafikkort medan processorerna kan dra på rätt rejält jämfört med de stationära kusinerna. givetvis finns det starka lösningar till bärbart också, i synnerhet nu nyligen med 900m, men det är en minoritet som dessutom ligger i de högre prisklasserna.