Permalänk
Medlem

gtx 970 - hur länge

Hur länge tror ni att jag kommer kunna ha datorn som jag byggde, innan den inte klarar av att spela in spel på hög nivå och streama?
i7 4790k 2579kr
gigabyte g1 gtx 970
moderkort z97m anniversary
nättaggregat 550 watt xfx
ssd intel 120gb 520
16gb 2133 mhz ram

Permalänk
Medlem

3 månader.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem
Skrivet av isacken:

3 månader.

http://cdn.alltheragefaces.com/img/faces/large/troll-troll-cr...

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att svara på.

Det kan räcka i 6 månader, det kan räcka i 2 år. Finns många faktorer som spelar in.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hur länge tror ni att jag kommer kunna ha datorn som jag byggde, innan den inte klarar av att spela in spel på hög nivå och streama?
i7 4790k 2579kr
gigabyte g1 gtx 970
moderkort z97m anniversary
nättaggregat 550 watt xfx
ssd intel 120gb 520
16gb 2133 mhz ram

Den räcker inte ens idag om du vill spela med allt på högsta, 1080p samt komma upp i över 120 fps. Finns inget svar på din fråga om man inte har spåkula. Så din fråga är lite av, hur långt är ett snöre?

btw tror jag matar trollet nu...

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Väldigt svårt att svara på.

Det kan räcka i 6 månader, det kan räcka i 2 år. Finns många faktorer som spelar in.

Om datorn inte klarar av att streama spel på ultra om 6 månader då tänker jag gråta. Troligen så kommer inte grafiken gå upp extremt mycket helt plötsligt. Men verkar datorn bra för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Den räcker inte ens idag om du vill spela med allt på högsta, 1080p samt komma upp i över 120 fps. Finns inget svar på din fråga om man inte har spåkula. Så din fråga är lite av, hur långt är ett snöre?

btw tror jag matar trollet nu...

👍 första datorn jag köper som har riktigt bra grejor. Datorn jag har nu 6850 radeon och amd x6 1055t 8gb. Blir ett litet prestanda hopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Om datorn inte klarar av att streama spel på ultra om 6 månader då tänker jag gråta. Troligen så kommer inte grafiken gå upp extremt mycket helt plötsligt. Men verkar datorn bra för pengarna?

Du har inte skrivit vad den kostade dig...

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Du har inte skrivit vad den kostade dig...

9000kr princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Troligen så kommer inte grafiken gå upp extremt mycket helt plötsligt. Men verkar datorn bra för pengarna?

vRAM för höga grafikinställningar har ökat (och ökar) ganska snabbt.

För två år sedan var 2 GB "tillräckligt", för 1 år sedan var 3 GB tillräckligt.
Idag skulle jag inte skaffa ett kort med mindre än 4 GB grafikminne.

Sen handlar det också om hur pass lättdrivet spelet i fråga är, är du villig att sänka lite av inställningarna för att bibehålla hög fps, vilka spel har släppts om 6 månader, etc.

En sak ska du dock ha klart för dig dock: det svänger väldigt snabbt när det gäller grafikkort.
Ett GTX 970 är ett av de bättre korten idag, men om ett år? Det kommer vara bra fortfarande, men det kommer inte ligga i toppen.
Om två-tre år? Kommer antagligen att ligga i samma prestandaklass som fram(sam)tidens budgetspelkort.

Och ja, det är en bra dator för det priset.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

👍 första datorn jag köper som har riktigt bra grejor. Datorn jag har nu 6850 radeon och amd x6 1055t 8gb. Blir ett litet prestanda hopp

Ja, det blir det. Det jag kan säga är att enligt mig så är det en prisvärd dator. Är faktiskt inne på att köpa ett liknande system som sekundärt system.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

vRAM för höga grafikinställningar har ökat (och ökar) ganska snabbt.

För två år sedan var 2 GB "tillräckligt", för 1 år sedan var 3 GB tillräckligt.
Idag skulle jag inte skaffa ett kort med mindre än 4 GB grafikminne.

Sen handlar det också om hur pass lättdrivet spelet i fråga är, är du villig att sänka lite av inställningarna för att bibehålla hög fps, vilka spel har släppts om 6 månader, etc.

En sak ska du dock ha klart för dig dock: det svänger väldigt snabbt när det gäller grafikkort.
Ett GTX 970 är ett av de bättre korten idag, men om ett år? Det kommer vara bra fortfarande, men det kommer inte ligga i toppen.
Om två-tre år? Kommer antagligen att ligga i samma prestandaklass som fram(sam)tidens budgetspelkort.

Beror alldeles på hur fort det går med tekniken hört att DirectX12 ska göra så att man klarar spel lättare?
Men detta lät bra, får hoppas att de blir typ så där! Jag överklockar 970 när jag behöver så kanske den håller i sig lite extra. Jag har tänkt exakt som du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, det blir det. Det jag kan säga är att enligt mig så är det en prisvärd dator. Är faktiskt inne på att köpa ett liknande system som sekundärt system.

Du får en att bli glad 😊

Permalänk
Medlem

Förresten beställde https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4g... stod 18 oktober bekräftad datum och nu 22 andra. Tror ni att jag kommer få den innan helgen eller tror ni att de skjuter upp datumet lite till, så man får en känsla att någon hugger en kniv in i ryggen. 🔪🔪🔪🔪🔪

Permalänk
Medlem

Grafikkort är lite som en färskvara, men du kommer verkligen inte bli besviken om du kör med en 6850 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Grafikkort är lite som en färskvara, men du kommer verkligen inte bli besviken om du kör med en 6850 just nu.

Hahaha aa. Kommer bli en stor skillnad. Om man får de i år. Man vet ju aldrig vad komplett gör. tyckte de var dags att uppdatera sig. Hoppas man har råd med en cyclocross till våren bara