Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

m är vart den skär y-axeln

Det må förvisso vara sant, men det är lite av ett oskick att lägga sådant på minnet. Istället bör man tänka "hm, vad är det för speciellt med y-axeln? Ah, där gäller ju x=0, så ekvationen blir y = k*0 +m, dvs. y = m"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det må förvisso vara sant, men det är lite av ett oskick att lägga sådant på minnet. Istället bör man tänka "hm, vad är det för speciellt med y-axeln? Ah, där gäller ju x=0, så ekvationen blir y = k*0 +m, dvs. y = m"

Förklarade ju faktiskt det.

"y = -2x + 5 alltså är m = 5.
Vi kan även bevisa detta genom att stoppa in x = 0

y = -2*0+5
y = 5 (Du vet ju att 2*0 = 0) och kvar får vi bara 5."

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Ska det se ut så?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Yes det stämmer!
Förstod du hur man går tillväga?

Visa hur y = 4x+4 ser ut!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Förklarade ju faktiskt det.

"y = -2x + 5 alltså är m = 5.
Vi kan även bevisa detta genom att stoppa in x = 0

y = -2*0+5
y = 5 (Du vet ju att 2*0 = 0) och kvar får vi bara 5."

Jo, jag ville bara trycka lite på att det är ett oskick. Många hoppar ju glatt över bevis och liknande när det finns en tumregel att lära sig, men i det här fallet är det ju inte ens enklare.

Permalänk
Skrivet av kwame:

Yes det stämmer!
Förstod du hur man går tillväga?

Visa hur y = 4x+4 ser ut!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Korrekt

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej vet inte riktigt hur jag då ska förklara reflexiv och transitiv med hjälp av villkoren/informationen man får i uppgiften, för är en del man får.

Om vi går igenom reflexiviteten hos relationen så har du:

u = x_1, ..., x_m
w = y_1, ..., y_n

R(u, w) u relaterar till w
<==> (om och endast om)
(1): m <= n
OCH
(2): x_i = y_i för 1 <= i <= m

om du nu kikar på fallet
R(a, a) där a är ett godtyckligt ord med k bokstäver dvs:
a = a_1, ..., a_k

om du byter ut u och w ovan med a som då ska gälla för reflexivitet så gäller det nu att kolla de två kriterierna (1) och (2):
k <= k , stämmer
a_i = a_i för 1 <= i <= k
vilket också stämmer.

Visa signatur

weeeee

Permalänk

Finns det ett enkelt sätt man kan räkna ut k-värdet när man vet vilka punkter linjen går igenom? (3, -4) & (-1, 8) Fick pröva mig fram och det tog ett litet tag men, k = -3x

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patronfromsweden:

Finns det ett enkelt sätt man kan räkna ut k-värdet när man vet vilka punkter linjen går igenom? (3, -4) & (-1, 8) Fick pröva mig fram och det tog ett litet tag men, k = -3x

k är kvoten "hur förändras y" / "hur förändras x". I det där fallet går y från -4 till 8 (dvs. +12) medan x går från 3 till -1 (dvs. -4). k = 12/(-4) = -3.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

k är kvoten "hur förändras y" / "hur förändras x". I det där fallet går y från -4 till 8 (dvs. +12) medan x går från 3 till -1 (dvs. -4). k = 12/(-4) = -3.

Hur kom du fram till 12 och -4?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patronfromsweden:

Hur kom du fram till 12 och -4?

Den ena punkten har y = -4 och den andra har y = 8. Om man vill ta sig från den första till den andra måste y ökas med 12.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Den ena punkten har y = -4 och den andra har y = 8. Om man vill ta sig från den första till den andra måste y ökas med 12.

Ahaaaa! Tack mannen

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk

Undersök om punkten (2, 4) ligger på linjen 5x - 2y = 3

hur gör man en linje av det?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patronfromsweden:

Undersök om punkten (2, 4) ligger på linjen 5x - 2y = 3

hur gör man en linje av det?

Flytta över så att y står ensamt på ena sidan i ekvationen, så ser det nog mer bekant ut.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

Om vi går igenom reflexiviteten hos relationen så har du:

u = x_1, ..., x_m
w = y_1, ..., y_n

R(u, w) u relaterar till w
<==> (om och endast om)
(1): m <= n
OCH
(2): x_i = y_i för 1 <= i <= m

om du nu kikar på fallet
R(a, a) där a är ett godtyckligt ord med k bokstäver dvs:
a = a_1, ..., a_k

om du byter ut u och w ovan med a som då ska gälla för reflexivitet så gäller det nu att kolla de två kriterierna (1) och (2):
k <= k , stämmer
a_i = a_i för 1 <= i <= k
vilket också stämmer.

Okej då börjar det klarna upp lite. Är med på allt förutom det sista kriteriet. I det fallet som du skrev så är ju a_i = a_i samma sak. Men sen om nu ska göra b), tänkte göra den med kritierna även fast jag vet att den är symmetrisk från exemplet, så ska jag ju visa att både R(a,b) och R(b,a) stämmer. Om vi börjar med R(a,b) så stämmer a <= b eftersom a kommer före b i alfabetet(ska man tänka så?). Sen det andra kritieriet är ju a_i = b_i för 1 <= i <= a, för att kolla om det stämmer kan vi t.ex ta i=1 då blir det a_1 = b_1 och båda är första elementen så det borde stämma också. Då ska jag visa att R(b,a) stämmer för om den ska vara symmetrisk ska det finnas båda ju, men här är ju inte b <=a så det borde väl falla på första kriteriet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Om vi börjar med R(a,b) så stämmer a <= b eftersom a kommer före b i alfabetet(ska man tänka så?).

Nej, du får nog backa bandet och se till att du förstår vad som menas med R till att börja med här.

Relationen R beskrevs kort: "Något informellt så betyder alltså R(u, w) att u är ett prefix av w." u och w betecknar här strängar, eller "ord", dvs en följd av bokstäver. Om exempelvis u är strängen "banan" och w är strängen "banankontakt" så gäller R(u, w) eftersom "banan" är de första fem bokstäverna i "banankontakt". Om vi säger att v är strängen "banarbetare" så gäller ju däremot inte R(u, v), eftersom "banarbetare" inte börjar med "banan".

Vad gäller u så är alltså
   u₁ = "b"
   u₂ = "a"
   u₃ = "n"
   u₄ = "a"
   u₅ = "n"
Strängens längd är 5, dvs "m = 5" i detta specifika exempel enligt uppgiftens beteckningar.

För w får vi:
   w₁ = "b"
   w₂ = "a"
   w₃ = "n"
   w₄ = "a"
   w₅ = "n"
   w₆ = "k"
   w₇ = "o"
   w₈ = "n"
   w₉ = "t"
   w₁₀ = "a"
   w₁₁ = "k"
   w₁₂ = "t"
dvs "n = 12".

Vi ser att
   (1) m ≤ n
   (2) u = w, 1 ≤ i ≤ m
vilket är kriterierna för att relationen ska gälla mellan u och w, dvs R(u, w) gäller.

Informellt betyder kriterierna här:
   (1) "banan" är ett kortare ord än (eller lika långt ord som) "banankontakt"
   (2) För de första 5 tecknen, dvs exakt längden av "banan", så är varje position i strängarna identiska, dvs "banankontakt" börjar med "banan".

Poängen med uppgiften är att kunna tolka relationen utifrån de matematiska regler du får givna. Försök alltså utifrån de samband som ges se hur ovanstående exempel fungerar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med att räkna med potenser. Om jag förstått det rätt blir t.ex. 10^4*10^2=10^6. Så långt fattar jag.
Men hur räknar man ut (-4)^2 och -4^2. Sen undrar jag också hur man räknar ut 10^-4/10^-6.

Tack på förhand.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Behöver lite hjälp med att räkna med potenser. Om jag förstått det rätt blir t.ex. 10^4*10^2=10^6. Så långt fattar jag.
Men hur räknar man ut (-4)^2 och -4^2. Sen undrar jag också hur man räknar ut 10^-4/10^-6.

Tack på förhand.

(-4)^2=-4*-4=16 (två negativa tal multiplicerat blir positivt). -4^2 borde i teorin bli samma sak då annars borde man skriva ut en parentes för att tala om hur man ska räkna om det ska ske på annat sätt.

När man har exponenter med samma bas (10 i detta fall) kan man vid division subtrahera exponenterna på samma sätt som man adderar dom vid multiplikation. Dvs. 10^-4/10^-6=10^(-4-(-6)=10^2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rawrgasm:

Behöver lite hjälp med att räkna med potenser. Om jag förstått det rätt blir t.ex. 10^4*10^2=10^6. Så långt fattar jag.
Men hur räknar man ut (-4)^2 och -4^2. Sen undrar jag också hur man räknar ut 10^-4/10^-6.

Tack på förhand.

Skrev ett svar på en liknande fråga för ett par veckor sedan som du kan använda som "referens" om du vill .

Skrivet av pone:

(-4)^2=-4*-4=16 (två negativa tal multiplicerat blir positivt). -4^2 borde i teorin bli samma sak då annars borde man skriva ut en parentes för att tala om hur man ska räkna om det ska ske på annat sätt.

Potenser har en högre prioritet än "tecken", så −4² ska tolkas på samma sätt som om det hade stått −(4²). Därför skiljer sig −4² och (−4)² på just tecknet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nej, du får nog backa bandet och se till att du förstår vad som menas med R till att börja med här.

Relationen R beskrevs kort: "Något informellt så betyder alltså R(u, w) att u är ett prefix av w." u och w betecknar här strängar, eller "ord", dvs en följd av bokstäver. Om exempelvis u är strängen "banan" och w är strängen "banankontakt" så gäller R(u, w) eftersom "banan" är de första fem bokstäverna i "banankontakt". Om vi säger att v är strängen "banarbetare" så gäller ju däremot inte R(u, v), eftersom "banarbetare" inte börjar med "banan".

Vad gäller u så är alltså
   u₁ = "b"
   u₂ = "a"
   u₃ = "n"
   u₄ = "a"
   u₅ = "n"
Strängens längd är 5, dvs "m = 5" i detta specifika exempel enligt uppgiftens beteckningar.

För w får vi:
   w₁ = "b"
   w₂ = "a"
   w₃ = "n"
   w₄ = "a"
   w₅ = "n"
   w₆ = "k"
   w₇ = "o"
   w₈ = "n"
   w₉ = "t"
   w₁₀ = "a"
   w₁₁ = "k"
   w₁₂ = "t"
dvs "n = 12".

Vi ser att
   (1) m ≤ n
   (2) u = w, 1 ≤ i ≤ m
vilket är kriterierna för att relationen ska gälla mellan u och w, dvs R(u, w) gäller.

Informellt betyder kriterierna här:
   (1) "banan" är ett kortare ord än (eller lika långt ord som) "banankontakt"
   (2) För de första 5 tecknen, dvs exakt längden av "banan", så är varje position i strängarna identiska, dvs "banankontakt" börjar med "banan".

Poängen med uppgiften är att kunna tolka relationen utifrån de matematiska regler du får givna. Försök alltså utifrån de samband som ges se hur ovanstående exempel fungerar.

Tack för en riktigt bra förklaring, nu förstår jag uppgiften och gjorde 2b) även fast jag visste att den inte var symmetrisk. Men på c) när jag ska ta reda på om den är transitiv, det är väl inget krav på hur många bokstäver det ska vara i u och w? För om jag tar t.ex R(a,b) så stämmer det för första kritieriet men inte för andra, således borde den inte kunna vara transitiv. Har jag rätt här eller måste jag testa med u och w med minst två bokstäver?

Permalänk
Medlem

Har ett arbete där jag ska skriva om "hypotrochoids" (engelska), som skapas av spirografer (plastleksaker med hjul som snurrar i varandra och skapar geometriska mönster.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypotrochoid

På wikipedia finns en parametrisk ekvation som beskriver mönstret matematiskt, och jag behöver förstå och kunna förklara hur formeln fungerar. Jag har förstått den första delen, alltså (R-r)cos(theta) (eller sin-varianten för y), att den definierar var mittpunkten av den lilla cirkeln befinner sig, men jag förstår inte hur den andra delen fungerar (alltså +dcos((R-r)/r)*theta).

Någon som vet något om detta, eller som skulle kunna sätta sig in i det? Det finns en förklaring på wikisidan om Spirographs, men den är över min nivå.

Tacksam för svar, fråga om något mer behövs.

Permalänk

Vid en konsert fanns biljetter i två prisklasser: 295 kr och 395 kr. Det såldes 1 200 biljetter och intäkterna var 432 000 kr. Hur många biljetter såldes i varje prisklass?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Tack för en riktigt bra förklaring, nu förstår jag uppgiften och gjorde 2b) även fast jag visste att den inte var symmetrisk. Men på c) när jag ska ta reda på om den är transitiv, det är väl inget krav på hur många bokstäver det ska vara i u och w? För om jag tar t.ex R(a,b) så stämmer det för första kritieriet men inte för andra, således borde den inte kunna vara transitiv. Har jag rätt här eller måste jag testa med u och w med minst två bokstäver?

Du ska inte testa med bokstäverna "a" och "b", utan i så fall med två strängar som betecknas a och b. Skriv upp vilka relationer som gäller mellan deras egenskaper ifall de uppfyller R(a, b). Gör samma sak för en sträng c och R(b, c). Se nu om detta även medför att R(a, c) uppfylls.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Vid en konsert fanns biljetter i två prisklasser: 295 kr och 395 kr. Det såldes 1 200 biljetter och intäkterna var 432 000 kr. Hur många biljetter såldes i varje prisklass?

Skriv ner de två sambanden du får ur frågan för att lösa den. Du vet att det säljs 2 sorters biljetter (x och y) samt hur många som totalt säljs. Sen vet du att de kostar olika mycket så du kan ansätta följande samband.

395x + 295y = 432 000
x + y = 1200

Sen är det bara lösa ut variablerna.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Skriv ner de två sambanden du får ur frågan för att lösa den. Du vet att det säljs 2 sorters biljetter (x och y) samt hur många som totalt säljs. Sen vet du att de kostar olika mycket så du kan ansätta följande samband.

395x + 295y = 432 000
x + y = 1200

Sen är det bara lösa ut variablerna.

tackar :)!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hazelberg:

Har ett arbete där jag ska skriva om "hypotrochoids" (engelska), som skapas av spirografer (plastleksaker med hjul som snurrar i varandra och skapar geometriska mönster.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypotrochoid

På wikipedia finns en parametrisk ekvation som beskriver mönstret matematiskt, och jag behöver förstå och kunna förklara hur formeln fungerar. Jag har förstått den första delen, alltså (R-r)cos(theta) (eller sin-varianten för y), att den definierar var mittpunkten av den lilla cirkeln befinner sig, men jag förstår inte hur den andra delen fungerar (alltså +dcos((R-r)/r)*theta).

Någon som vet något om detta, eller som skulle kunna sätta sig in i det? Det finns en förklaring på wikisidan om Spirographs, men den är över min nivå.

Tacksam för svar, fråga om något mer behövs.

Termen du undrar över är alltså:
   d cos( ( (R − r) ∕ r ) ⋅ θ )
där d är längden på den tänkta "pinnen" som sticker ut från den lilla cirkelns mittpunkt, R är den stora (yttre) cirkelns radie, r är den lilla (inre) cirkelns radie och θ är den "generella" vinkel som den lilla cirkelns mittpunkt rört sig i systemet.

Vinkelargumentet till cosinus (låt oss kalla det φ) beskriver i korta ord den lilla cirkelns egna rotation; mer exakt hur en tänkt fast punkt b på den lilla cirkelns omkrets rör sig relativt dess mittpunkt, uttryckt i θ.

Eftersom den lilla cirkeln inte "slirar" gentemot den stora cirkeln så kommer b ha ritat ut en precis lika lång sträcka som den cirkelbåge en tänkt "kontaktpunkt" c mellan cirklarna har ritat ut på den stora cirkeln i varje given stund. Detta kan användas för att koppla θ och φ. Föreställ dig att b initialt är i kontakt med den stora cirkeln (dvs b och c sammanfaller) och den lilla cirkeln sedan rullar tills detta händer igen. c har då beskrivit en båge med en längd θ multiplicerat med stora radien R (minns att (radie) ⋅ (vinkel i radianer) ger en viss cirkelbåges längd). Samtidigt har b rört sig med ett visst φ, men den behöver inte röra sig ett helt varv i lilla cirkelns koordinatsystem, eftersom hela den lilla cirkeln samtidigt rullat i den stora. Faktum är att man kan se att b åter träffar c när den lilla cirkeln roterat en vinkel som är differensen mellan θ och φ — det kan man övertyga sig om genom att titta på systemet ett tag. Motsvarande båglängd fås genom att multiplicera med r, likt tidigare.

Likställer vi nu de sträckor som b och c vandrat så ser vi generellt att:
   Rθ = r (θ − φ)
vilket kan skrivas om som
   φ = ( (r − R) ∕ r ) ⋅ θ
vilket vi känner igen som argumentet i termen du undrade över (med ett minustecken, men det spelar ingen större roll inuti cosinus; man kan notera att φ definierats matematiskt konventionellt som negativ för medurs rotation, men det kan vara en senare fråga att nysta i).

Artikeln du nämnde har en bättre förklaring med en utförlig bild, så det är nog bara att studera den tills polletten trillar ner . Nyckeln är att lista ut hur φ relaterar till θ, vilket var det jag försökte förklara ovan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du ska inte testa med bokstäverna "a" och "b", utan i så fall med två strängar som betecknas a och b. Skriv upp vilka relationer som gäller mellan deras egenskaper ifall de uppfyller R(a, b). Gör samma sak för en sträng c och R(b, c). Se nu om detta även medför att R(a, c) uppfylls.

Okej men ska jag komma på strängar själv som t.ex R(ab,bc), R(bc,cd) och R(ab,cd) och sen kolla om alla de 3 stämmer(de kommer inte stämma ser jag direkt) eller ska jag jämföra R(ab,bc) med R(a,b) om det stämmer/inte stämmer på samma villkor, sen jämför jag R(bc,cd) med R(b,c), och sen jämför jag R(ab,cd) med R(a,c)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men ska jag komma på strängar själv som t.ex R(ab,bc), R(bc,cd) och R(ab,cd) och sen kolla om alla de 3 stämmer(de kommer inte stämma ser jag direkt) eller ska jag jämföra R(ab,bc) med R(a,b) om det stämmer/inte stämmer på samma villkor, sen jämför jag R(bc,cd) med R(b,c), och sen jämför jag R(ab,cd) med R(a,c)?

Du kan inte bevisa generell transitivitet här genom att testa specialfall och se om de fungerar eller inte. Ett motbevis till ett generellt påstående kan bestå av ett enda specialfall där man kan visa att påståendet inte håller (liksom det gjorde i fallet med symmetri), men för att bevisa ett generellt påstående så måste man antingen explicit testa all möjlig input (vilket är omöjligt här), eller visa att sambandet gäller för en prototyp av möjlig indata.

Om jag ska visa att summan av två följande heltal är ett udda heltal så är det inte vettigt att börja med:
   1 + 2 = 3, 3 är udda, OK!
   2 + 3 = 5, 5 är udda, OK!
   3 + 4 = 7, 7 är udda, OK!
   4 + 5 = 9, 9 är udda, OK!
   5 + 6 = 11, 11 är udda, OK!
[spola framåt några timmar]
   10 005 + 10 006 = 20 011, 20 011 är udda, OK!
   10 006 + 10 007 = 20 013, 20 013 är udda, OK!
[spola framåt några år]
   10 000 005 + 10 000 006 = 20 000 011, 20 000 011 är udda, OK!
   10 000 006 + 10 000 007 = 20 000 013, 20 000 013 är udda, OK!
och vid det här laget (om inte tidigare ) så märker man att det kommer ta "lång tid" att visa detta för alla heltal.

I stället så betecknar man t ex det första heltalet med n, och ser att
   n + (n + 1) = 2n + 1, vilket per definition är ett udda tal, OK! Alltså stämmer påståendet för alla heltal.

För att "sänka" ett påstående så räcker det ju däremot att visa ett enda fall då det inte gäller. Om jag säger "alla hästar är bruna", och någon kan visa upp en vit häst, så var ju mitt påstående inte sant. Jag skulle kunna modifiera det till "alla hästar är bruna, utom en", eller "alla hästar är bruna eller vita" utifrån vad jag vet, men det blir ett svagare påstående, och fortfarande kan det sänkas med ett enda motbevis.

Ett annat matematiskt exempel från denna tråd, som visar hur ett påstående kan visas vara falskt med ett enda exempel:

Skrivet av phz:
Skrivet av Kalium:

Om roten av ett tal inte blir ett heltal så är är talet irrationellt. Finns det något bevis för detta?

T.ex sqrt2 är ju irrationellt för det blir ju ca 1.41. Sqrt4 däremot blir ju ett heltal 2 så det är reellt. Men Sqrt 5 blir inget heltal så det är irrationellt.

Motbevis till ditt påstående:

√(9/4) = 3/2 vilket inte är irrationellt, och inte ett heltal.

I ditt fall måste du alltså jobba med prototypen till indata, liksom mounte gjorde i sitt tidigare inlägg, för att bevisa ett generellt samband.

Låt första indata vara en sträng a med komponenter a₁, a₂, …, a.
Låt andra indata vara en sträng b med komponenter b₁, b₂, …, b.
Låt tredje indata vara en sträng c med komponenter c₁, c₂, …, c.
(Notera återigen att a, b och c betecknar strängar, och inte nödvändigtvis bokstäverna "a", "b" och "c".)

Anta att R(a, b) och R(b, c) gäller (dvs de samband som relationen beskriver mellan strängarnas komponenter gäller). Om du nu kan visa att detta även medför att relationens samband gäller mellan a och c så har du visat transitivitet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du kan inte bevisa generell transitivitet här genom att testa specialfall och se om de fungerar eller inte. Ett motbevis till ett generellt påstående kan bestå av ett enda specialfall där man kan visa att påståendet inte håller (liksom det gjorde i fallet med symmetri), men för att bevisa ett generellt påstående så måste man antingen explicit testa all möjlig input (vilket är omöjligt här), eller visa att sambandet gäller för en prototyp av möjlig indata.

Om jag ska visa att summan av två följande heltal är ett udda heltal så är det inte vettigt att börja med:
   1 + 2 = 3, 3 är udda, OK!
   2 + 3 = 5, 5 är udda, OK!
   3 + 4 = 7, 7 är udda, OK!
   4 + 5 = 9, 9 är udda, OK!
   5 + 6 = 11, 11 är udda, OK!
[spola framåt några timmar]
   10 005 + 10 006 = 20 011, 20 011 är udda, OK!
   10 006 + 10 007 = 20 013, 20 013 är udda, OK!
[spola framåt några år]
   10 000 005 + 10 000 006 = 20 000 011, 20 000 011 är udda, OK!
   10 000 006 + 10 000 007 = 20 000 013, 20 000 013 är udda, OK!
och vid det här laget (om inte tidigare ) så märker man att det kommer ta "lång tid" att visa detta för alla heltal.

I stället så betecknar man t ex det första heltalet med n, och ser att
   n + (n + 1) = 2n + 1, vilket per definition är ett udda tal, OK! Alltså stämmer påståendet för alla heltal.

För att "sänka" ett påstående så räcker det ju däremot att visa ett enda fall då det inte gäller. Om jag säger "alla hästar är bruna", och någon kan visa upp en vit häst, så var ju mitt påstående inte sant. Jag skulle kunna modifiera det till "alla hästar är bruna, utom en", eller "alla hästar är bruna eller vita" utifrån vad jag vet, men det blir ett svagare påstående, och fortfarande kan det sänkas med ett enda motbevis.

Ett annat matematiskt exempel från denna tråd, som visar hur ett påstående kan visas vara falskt med ett enda exempel:

I ditt fall måste du alltså jobba med prototypen till indata, liksom mounte gjorde i sitt tidigare inlägg, för att bevisa ett generellt samband.

Låt första indata vara en sträng a med komponenter a₁, a₂, …, a.
Låt andra indata vara en sträng b med komponenter b₁, b₂, …, b.
Låt tredje indata vara en sträng c med komponenter c₁, c₂, …, c.
(Notera återigen att a, b och c betecknar strängar, och inte nödvändigtvis bokstäverna "a", "b" och "c".)

Anta att R(a, b) och R(b, c) gäller (dvs de samband som relationen beskriver mellan strängarnas komponenter gäller). Om du nu kan visa att detta även medför att relationens samband gäller mellan a och c så har du visat transitivitet.

Alright, borde man kunna bevisa det såhär eller måste man förklara det på något bättre sätt? Försökte bevisa och förklara så gott jag kunde:

Om vi har en sträng R(a,b) och R(b,c) som gäller så kommer det enligt uppgiften vara så att antal bokstäver i strängen a kommer vara mindre eller lika med b och antal bokstäver i strängen b kommer vara mindre eller lika med c. Om a <= b som i sin tur är <= c så kommer a vara <= c i R(a,c) så därför stämmer första kritieriet. För att det andra kriteriet ska stämma så måste de m första,alltså från 1 upp till m(där m är längden på a strängen i R(a,b) och längden på b strängen i R(b,c) bokstäverna vara identiska i båda u_i och w_i där u är a för R(a,b) och w är b, samt där u_i är b i R(b,c) och w_i är c. Så om de m första bokstäverna är identiska i R(a,b) och i R(b,c) så kommer de också vara det i R(a,c) eftersom b är ju lika med a i R(a,b) och b är lika med c i R(b,c) så måste ju även a och c vara identiska bokstäver. Därför är relationen R transitiv.