Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Dubbelkolla plomberingen. Kan det vara vara någon som "fulat" med plomberingen och lyckas få förpackningen att se obruten ut, och sedan lämnat tillbaka produkten med ångerrätt. Har själv varit med om det, där någon fuling lämnat tillbaks en bruten förpackning och återplomberat med en snyggt skuren transparent tejp ovanpå den ordinarie plomberingen.

Ser orört ut: http://imgur.com/DgDe7wQ

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Skrivet av prolle:

Kartongen var oöppnad, så begagnad kan den väl inte va?

Skrivet av Mr.Borka:

Vad baserar du detta på? På det faktum att det ligger två pyttesmå partiklar damm eller hudflagor på processorn?

Hmm, formulera mig inte så värst bra såg ja nu i efter hand, inser mitt misstag och ber om ursäkt! Det jag mena var att det verkar som någon har haft den och sabbat något för att sedan lämna tillbaka det.

Men då verkar det som att den är DOA, jag skulle lämna tillbaka den. kanske inte märks något nu men i framtiden kan det uppkomma skumma fel

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Då kan jag bara tänka mig att Intel fått tillbaks en defekt produkt. Sedan har de inte testat ordentligt och även missat "skadan" vid en okulär genomgång. Sedan har de återförpackat produkten och åter skickat ut den till sina återförsäljare.
Långsökt ja, men inte omöjligt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Har den framför mig, och om jag kollar från sidan så sticker lödtennet upp lite.

En förtennad pad har en mjukt buktande yta, så det verkar helt normalt.
Vidare är det helt normalt när man monterar kretskort, att även padarna för N.M-komponenter (=Not Mounted) förtennas:
Kan tänka mej flera anledningar till detta:

Lödtennet skyddar kopparfolien under mot oxidation, eftersom det inte finns någon skyddande grönfilm där.
Dessutom kan man då använda samma lodstencil, oavsett om man monterar komponenter där eller inte.

Priset kan därmed hållas nere, eftersom olika produkter kan fås med hjälp av olika komponentbestyckning.

Om lödda komponenter brutits loss, vilket låter helt osannolikt, skulle säkerligen metalliseringen från själva komponenten sitta kvar, alternativt efterlämna ett tydligt fyrkantigt avtryck i tennet.

Möjligen kan man tänka sej att pick-and-place-maskinen missat att montera några komponenter.
Dessa kondensatorer är för avkoppling (=filtrerar bort högfrekventa störningar) så jag tror nog att en processor skulle klara ett sluttest, även utan dessa komponenter.
Kolla med butiken om du är osäker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

En förtennad pad har en mjukt buktande yta, så det verkar helt normalt.
Vidare är det helt normalt när man monterar kretskort, att även padarna för N.M-komponenter (=Not Mounted) förtennas:
Kan tänka mej flera anledningar till detta:

Lödtennet skyddar kopparfolien under mot oxidation, eftersom det inte finns någon skyddande grönfilm där.
Dessutom kan man då använda samma lodstencil, oavsett om man monterar komponenter där eller inte.

Priset kan därmed hållas nere, eftersom olika produkter kan fås med hjälp av olika komponentbestyckning.

Om lödda komponenter brutits loss, vilket låter helt osannolikt, skulle säkerligen metalliseringen från själva komponenten sitta kvar, alternativt efterlämna ett tydligt fyrkantigt avtryck i tennet.

Möjligen kan man tänka sej att pick-and-place-maskinen missat att montera några komponenter.
Dessa kondensatorer är för avkoppling (=filtrerar bort högfrekventa störningar) så jag tror nog att en processor skulle klara ett sluttest, även utan dessa komponenter.
Kolla med butiken om du är osäker!

Lödningarna är fyrkantiga och det syns att det har suttit en kondensator där (vet inte hur jag ska beskriva det dock).
Ser ut som på denna bilden: http://www.xin.at/thrawn/pics/hw/285gtx/cap_broken_1.jpg

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Darkus:

En förtennad pad har en mjukt buktande yta, så det verkar helt normalt.
... *snip*

Trodde jag med, men titta närmare på den uppdaterade bilden, så kan man nästan se att punkterna har haft något där, men ser bortbrutet ut.
Normalt skulle punkterna vara blankare med en lite tydligare krökning på grund av ö-bildningen, men så är inte fallet här.
Dock är det fortfarande svårt att se, så TS bör försöka få fram en ännu tydligare bild om det går.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Trodde jag med, men titta närmare på den uppdaterade bilden, så kan man nästan se att punkterna har haft något där, men ser bortbrutet ut.
Normalt skulle punkterna vara blankare med en lite tydligare krökning på grund av ö-bildningen, men så är inte fallet här.
Dock är det fortfarande svårt att se, så TS bör försöka få fram en ännu tydligare bild om det går.

Kolla mitt förra inlägg

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Lödningarna är fyrkantiga och det syns att det har suttit en kondensator där (vet inte hur jag ska beskriva det dock).

.

Lägg upp en skarpare närbild på padarna, så kan säkert någon med ett tränat öga här se om det verkligen har suttit en komponent där!

Det skulle, som jag skrev, annars kunna vara en monteringsmiss som slunkit igenom avsyningen. Om så är fallet tror jag bristfällig filtrering riskerar att ge dej stabilitetsproblem i framtiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Kolla mitt förra inlägg

Ja exakt så ja. Nu bör ni försöka få till en lika tydlig bild på er processor också, så det inte råder några tvivel.
Mobilkameror är nog inget att hänga i granen när det gäller fotografering i makro-läge. Försök med en proper digitalkamera med ett propert linssystem... om ni har möjligheten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

.

Lägg upp en skarpare närbild på padarna, så kan säkert någon med ett tränat öga här se om det verkligen har suttit en komponent där!

Det skulle, som jag skrev, annars kunna vara en monteringsmiss som slunkit igenom avsyningen. Om så är fallet tror jag bristfällig filtrering riskerar att ge dej stabilitetsproblem i framtiden.

Sorry -missade att du lagt upp en exempelbild. Ser din verkligen ut så här, metalliseringen med lite keramik kvar, så reklamera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ja exakt så ja. Nu bör ni försöka få till en lika tydlig bild på er processor också, så det inte råder några tvivel.
Mobilkameror är nog inget att hänga i granen när det gäller fotografering i makro-läge. Försök med en proper digitalkamera med ett propert linssystem... om ni har möjligheten.

Bästa jag fick: http://imgur.com/tJBJwnT Hoppas det är nog

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Bästa jag fick: http://imgur.com/tJBJwnT Hoppas det är nog

Pysslar dagligen med elektronikkonstruktion/reparation själv, så ja. Jag vågar påstå att jag har ett tränat öga för det.
Jag kan, med 80% säkerhet säga att kondensatorerna är bortbrutna.
För högre säkerhet krävs det en rejält bra bild, eller att jag ser skadan med egna ögon.
Men detta får duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Pysslar dagligen med elektronikkonstruktion själv, så ja. Jag vågar påstå att jag har ett tränat öga för det.
Jag kan, med 80% säkerhet säga att kondensatorerna är bortbrutna.
För högre säkerhet krävs det en rejält bra bild, eller att jag ser skadan med egna ögon.
Men detta får duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där var tyvärr den bästa bilden jag kunde ta

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Det där var tyvärr den bästa bilden jag kunde ta

Det är svårt att fotografera i makro-läge (närbilder) om man inte har en speciellt avsedd lins för detta. Så ja. Återigen: Det får duga.

Det som skulle kunna hindra er från reklamation, är om butiken anklagar er för skadorna, eftersom förpackningen är bruten.
Det är lite av ett moment 22. Skadorna var dolda och syntes inte utifrån.
Det borde gå att reklamera, men om butiken är extra tjuriga så...

Om ni kan, gå direkt till butiken med den skadade produkten och prata med dem över disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är svårt att fotografera i makro-läge (närbilder) om man inte har en speciellt avsedd lins för detta. Så ja. Återigen: Det får duga.

Det som skulle kunna hindra er från reklamation, är om butiken anklagar er för skadorna, eftersom förpackningen är bruten.
Det är lite av ett moment 22. Skadorna var dolda och syntes inte utifrån.
Det borde gå att reklamera, men om butiken är extra tjuriga så...

Om ni kan, gå direkt till butiken med den skadade produkten och prata med dem över disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Får göra så.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Avstängd

på bättre bilden kan jag faktiskt hålla med om att det ser ut som lite rester kvar och skulle med bli jävligt skeptisk om det såg ut så och kan blir som sägs problem vid rma då dom kan anse att e.v skadorna är orskade av användaren men bör gå att få igenom då det inte går att bevisa åt nått av hållen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Lol, bara jag som vill veta hur det gick?
Hur blev det i slutändan?

Permalänk
Inaktiv

Provade han ens att installera den. Jag är rätt övertygad om att det inte varit några problem.

Permalänk
Avstängd

är lite nyfiken jag med faktiskt om den var trasig för det är ruskigt ovanligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kollade på min Intel G3258 och på den satt det motstånd på de platserna du saknade motstånd.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204729:

Lol, bara jag som vill veta hur det gick?
Hur blev det i slutändan?

Skrivet av anon81912:

Provade han ens att installera den. Jag är rätt övertygad om att det inte varit några problem.

Skrivet av lord_vasagos:

är lite nyfiken jag med faktiskt om den var trasig för det är ruskigt ovanligt

Skrivet av robocopy:

Kollade på min Intel G3258 och på den satt det motstånd på de platserna du saknade motstånd.

Sen update: Lämnade in den hos Webhallen, Fick en ny direkt och den klockar fint

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Sen update: Lämnade in den hos Webhallen, Fick en ny direkt och den klockar fint

Hur mycket har du lyckas klocka din G3258?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Hur mycket har du lyckas klocka din G3258?

Kom upp i 4,6 på 1.31V

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Kom upp i 4,6 på 1.31V

Var nöjd över det du, jag kommer till 4.5GHz på 1.325V

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Saknades det komponenter vid samma plats på din nya processor?

Permalänk
Medlem

4.5 Ghz på 1.25 v

Edit: 1.25v och inte 1.27 som jag skrev först.

Permalänk

Fick 4,4ghz på 1.3v med en h81 bräda.
Gick nog få ut mer på en dyrare bräda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Kom upp i 4,6 på 1.31V

Nice

Min grejjar 4.6Ghz med 1.33v och 4.5Ghz med 1.25v
Här är min max klockning.
http://valid.x86.fr/54d1ea
Kanske går lite högre med mer volt

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Nice

Min grejjar 4.6Ghz med 1.33v och 4.5Ghz med 1.25v
Här är min max klockning.
http://valid.x86.fr/54d1ea
Kanske går lite högre med mer volt

Hårdingen, skulle vara intressant att se vad den egna Intel Inside Core I7 4770K´n går upp i som max.
Men jag är för rädd om den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hårdingen, skulle vara intressant att se vad den egna Intel Inside Core I7 4770K´n går upp i som max.
Men jag är för rädd om den.

Vadå hårdingen, vad menar du?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S