Thermalright tillkännager HR-02 Macho Zero – semipassiv kylare med lufttunnel

Permalänk
Melding Plague

Thermalright tillkännager HR-02 Macho Zero – semipassiv kylare med lufttunnel

Kylaren HR-02 Macho från Thermalright uppdateras med en inkluderad lufttunnel, vilket ska möjliggöra semipassiv kylning av marknadens mest högpresterande processorerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Passiv kylning är något jag längtat efter i över ett decennium. Jag minns min 386a som var passivt kyld.

Det blir väl antagligen fler och fler passiva kylare framöver när Intel lanserar Broadwell och Skylake.

Permalänk
Medlem

För mig betyder semipassiv att något är passivt kylt upp till en viss temperaturnivå, varpå fläkt går igång.

Den här är väl ändå inte semipassiv? Den är ju aktivt kyld av en fläkt, den enda skillnaden är att fläkten inte sitter direkt mot kylflänsen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Synd att Thermalright är så dåligt representerade hos återförsäljare i Sverige.

Permalänk
Medlem

Vantar

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Så för att det inte följer med fläktar till kylaren eller att dom inte monteras direkt på får man lov att kalla kylaren semipassiv/passiv?

What a load of crap...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte meningen?
Kan man inte bara montera chassifläkten direkt på flänsen i så fall? (Ifall man nu vill ha en mindre chassifläkt och aktivt kyld processor)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

För mig betyder semipassiv att något är passivt kylt upp till en viss temperaturnivå, varpå fläkt går igång.

Den här är väl ändå inte semipassiv? Den är ju aktivt kyld av en fläkt, den enda skillnaden är att fläkten inte sitter direkt mot kylflänsen.

I detta fallet är semi-passiv innebörden att det är indirekt luftflöde som kyler flänsen.

En passiv har endast värme-konvektion som flyttar bort värmen och en aktiv har ett direkt luft-/vatten-/oljeflöde för att kyla ner flänsen.

Du tänker snarare på komponenter med inbyggdfläkt som inte kan vara passivt kylda under tung last, dessa är semi-passiva då de har en passiv och en aktiv del på fläktkurvan. Samma ord, lite olika innebörd.

OnT: Känns bara som att man får fördelen med att man kan välja vart luften till Cpu-kylaren skall hämtas/dumpas med denna tunnel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta är väl ändå inte semipassivt på något sätt om det ändå är en fläkt som är meningen att den ska blåsa mot kylflänsarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I detta fallet är semi-passiv innebörden att det är indirekt luftflöde som kyler flänsen.

En passiv har endast värme-konvektion som flyttar bort värmen och en aktiv har ett direkt luft-/vatten-/oljeflöde för att kyla ner flänsen.

Du tänker snarare på komponenter med inbyggdfläkt som inte kan vara passivt kylda under tung last, dessa är semi-passiva då de har en passiv och en aktiv del på fläktkurvan. Samma ord, lite olika innebörd.

OnT: Känns bara som att man får fördelen med att man kan välja vart luften till Cpu-kylaren skall hämtas/dumpas med denna tunnel.

Håller inte med. Den är aktivt kyld, via en direktkopplad sluten tunnel. Utan tunneln så kunde den vara indirekt kyld av en chassifläkt i närheten.

Jag ser inte semi-passiv och indirekt som samma sak.

Min poäng är att jag tycker det är fånig marknadsföring.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Här var det fint minsann med handskar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Riktigt häftig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag förstår inte meningen?
Kan man inte bara montera chassifläkten direkt på flänsen i så fall? (Ifall man nu vill ha en mindre chassifläkt och aktivt kyld processor)

Meningen är att du då behöver två fläktar, en i chassit och en på flänse. Med denna lösning klarar du dig med en fläkt vilket bör sänka totala ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Meningen är att du då behöver två fläktar, en i chassit och en på flänse. Med denna lösning klarar du dig med en fläkt vilket bör sänka totala ljudnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Men... "Kopplar" man en av chassifläktarna till flänsen så får man ju en mindre till chassit. Då kan man lika gärna flytta chassifläkten till flänsen istället? Eller är jag helt blåst idag?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Men... "Kopplar" man en av chassifläktarna till flänsen så får man ju en mindre till chassit. Då kan man lika gärna flytta chassifläkten till flänsen istället? Eller är jag helt blåst idag?

Det behövs inte lika mycket luftgenomströmning i chassit längre eftersom CPU:n och grafikkortet är de två huvudsakliga värmekällorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

asymmetrisk

Tyckte den bästa egenskapen var att den är asymmetrisk, ger plats för minnen med höga flänsar utan problem. Tunneln kanske ger lite ljuddämpning också?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Men... "Kopplar" man en av chassifläktarna till flänsen så får man ju en mindre till chassit. Då kan man lika gärna flytta chassifläkten till flänsen istället? Eller är jag helt blåst idag?

Har man bara ett utblås så bör väl det betyda att den största volymen luft som är på väg ut ur chassit måste passera cpu-kylaren. Fungerar det utan att behöva höja hastigheten på chassifläkten är det rätt häftigt. Frågan är bara om det fungerar?

Permalänk
Medlem

Jag höll på mycket med thermalrights tunnlar för i tiden. Kolla i mitt galleri där är en gammal gjorde en mycket bättre sedan med de orange tunnlarna i ett Phenom II bygge som jag tyvärr inte har i galleriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det behövs inte lika mycket luftgenomströmning i chassit längre eftersom CPU:n och grafikkortet är de två huvudsakliga värmekällorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mikael07:

Har man bara ett utblås så bör väl det betyda att den största volymen luft som är på väg ut ur chassit måste passera cpu-kylaren. Fungerar det utan att behöva höja hastigheten på chassifläkten är det rätt häftigt. Frågan är bara om det fungerar?

Tack för förklaringarna, men förstår nog ändå inte, haha...
Enda möjliga fördelen jag kan se är att man kan plocka helt frisk luft från t.ex. fronten istället för att plocka upp luft innifrån chassit som kanske har värmts upp av grafikkort etc.
Majoriteten av chassin har väl dock saker i vägen för insug som gör att det inte går att dra en stor tunnel där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Meningen är väl ändå att man kopplar tunneln till baksida chassi för att fungera som en dammsugare och flytta luften mer koncentrerat från flänsen och rakt ut ur burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har man bara ett utblås så bör väl det betyda att den största volymen luft som är på väg ut ur chassit måste passera cpu-kylaren. Fungerar det utan att behöva höja hastigheten på chassifläkten är det rätt häftigt. Frågan är bara om det fungerar?

Beror nog på vad du ska kyla. En i3 behöver du kanske inte höja fläkthastigheten men en I7 4970K behöver man nog höja en del. Liknande lösningar har ju anvätns på OEM datorer sen urminnes tider.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Ja den här typen fungerar. Hade HR-01 när den först kom ut.

Visst mycket av luften sugs in precis vi gränsnittet där tunneln sitter på kylaren så en del av luften träffar inte sy mycket av kylaren, men det är bättre än utan tunnel.

Thermalrights koncept kom i en tid då många körde Scythe Ninja semipassivt, typ ca år 2006, så det är relativt gammalt och beprövat.

Permalänk
Medlem

Det där är ingen dum lösning alls, insug från lämpligt hål med friskluft och utblås till lämpligt hål för att få ut cpu-värmen ur chassit direkt med lite lågvarvigare fläktar. Gör att man förmodligen kan köra lite lägre varv på rena chassifläktar och därmed få en tystare maskin rent allmänt. Man bör nog dock montera ett filter på insuget till CPU'n, annars lär den flänsen damma igen riktigt fort.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Jag brukar bygga en egen sån där "fläkttunnel" med hjälp av kartong och lite tejp. Gjorde så på svärfars dator med en Noctua NH-U12S, vid vanlig surfning osv så är det bara den chassifläkten som behöver snurra lite på halvfart, så datorn är nästan knäpptyst.
Gjorde likadant med grafikkortet och bottenfläkten. Den fläkten drar igång först när garfikkortet blir lite varmt och det funkar perfekt.

"Fan ducts" är jävligt effektiva att ha i en dator, finns en anledning till att de flesta OEM-datorer har någon form av duct i sig, iaf över processorkylaren.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Jag brukar bygga en egen sån där "fläkttunnel" med hjälp av kartong och lite tejp. Gjorde så på svärfars dator med en Noctua NH-U12S, vid vanlig surfning osv så är det bara den chassifläkten som behöver snurra lite på halvfart, så datorn är nästan knäpptyst.
Gjorde likadant med grafikkortet och bottenfläkten. Den fläkten drar igång först när garfikkortet blir lite varmt och det funkar perfekt.

"Fan ducts" är jävligt effektiva att ha i en dator, finns en anledning till att de flesta OEM-datorer har någon form av duct i sig, iaf över processorkylaren.

Jepp! Det är en jättelätt DIYlösning, jag har också gjort så några gånger.

Fördelen är ju också att CPUvärmen dras ut från chassit, ihop med annan varmluft

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag brukar bygga en egen sån där "fläkttunnel" med hjälp av kartong och lite tejp. Gjorde så på svärfars dator med en Noctua NH-U12S, vid vanlig surfning osv så är det bara den chassifläkten som behöver snurra lite på halvfart, så datorn är nästan knäpptyst.
Gjorde likadant med grafikkortet och bottenfläkten. Den fläkten drar igång först när garfikkortet blir lite varmt och det funkar perfekt.

"Fan ducts" är jävligt effektiva att ha i en dator, finns en anledning till att de flesta OEM-datorer har någon form av duct i sig, iaf över processorkylaren.

Har haft två OEM-datorer med fanducts, en av dem hade ingen chassifläkt, utan intels standardkylare drog in luft i chassit genom perforeringar kopplade till en tunn plastslang. Efter att några kondingar sprack på den så körs den nu helt passivt med Intel G630 och en CM TX3 Evo utan fläkt. Går på ca 45 grader i OCCT.

Den andre hade en tunnel i tjock hårdplast med en fläkt som tryckte in luften till processorkylaren som hade en egen fläkt också. Säkert bra statiskt tryck men tyst var det inte.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lufttunnlar från kylaren till ett hål i sidoplåten med flexibla aluminium luftkanaler i 60, 80, 92mm på datorer förr så att processorkylaren fick frisk fin luft, oftast var det endast 1x 80mm fläkt i baken på chassit samt nätdelen och ibland endast nätdelen så hjälpte mycket att göra hålet och dra tunneln, sen satt man bara ett fläktfilter med bult/mutter i sidoplåten så inte något trillar in där, ville man spexa till extra satt man även en fläkt i sidoplåten som knuffar in luften

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Vill minnas att Dell försökte köra med denna sorts lösning redan 2002. Gick väl så där.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har byggt några HTPC lösningar enligt samma princip, Antingen tar man friskluft utifrån och blåser in över kylflänsen, eller så suger man luft innifrån lådan, genom kylflänsen och sen ut ur chassit.

Min erfarenhet är att båda sätten funkar bättre än att ha en separata chassi och cpu fläktar när man ser till oljud men ändå vill att det ska gå svalt. Min erfarenhet är iaf att om man vill få det riktigt tyst ska man se till att ha så få fläktar som möjligt.

Att "suga ut" chassiluften över CPU kylaren tyckte jag funkade bäst i ett trångt chassi med många diskar, MEN komponenterna kring CPUn som kyls av "ströluft" från CPU kylaren går betydligt varmare. Iaf förr i världen så behövde dom komponenterna kylning, hur kritiskt detta är idag vet jag inte.

Kring 2003 kvaddade jag ett Athlon moderkort på det sättet (det dog efter nåt kvartal eller så). Vände på fläkten så att det blåste friskluft över CPU kylaren när jag ersatte det moderkortet och fick lägre CPU temp och högre temp på diskar och i lådan generellt, men komponenterna kring CPUn gick svalare.

Lufttunneln som följer med här gör ju det enklare att fixa en sån här lösning, men jag är fundersam på om inte "skrynklorna" i flex-slangen kan öka på ljudnivån vid lite högre flöden. Å andra sidan är det ju betydligt enklare med en flex-slang än att bygga kanaler själv

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Blir nog fina temps i datorn med fläkt i push utifrån och IN bak och att sen sätta en fläkt i pull med andra kanalen i taket. Förutsatt att kanalerna är långa nog eller böjbara nog. och sen köra med exempel ett GTX 980 med referens kylare.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]