Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Vadå hårdingen, vad menar du?

Haha, att du pressat den så långt det bara går utan att höja volten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Haha, att du pressat den så långt det bara går utan att höja volten.

Utan att höja volten var att ta i haha. 1.5v ska den nog klara av om det behövs. Men frågan är om man klarar 5.0Ghz då. Måste prova det nångång

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Utan att höja volten var att ta i haha. 1.5v ska den nog klara av om det behövs. Men frågan är om man klarar 5.0Ghz då. Måste prova det nångång

Det är frågan det, jag vet att AMD brukar sluka 1.5-1.7 volt men huruvida Intel vill gå där vet jag inte.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är frågan det, jag vet att AMD brukar sluka 1.5-1.7 volt men huruvida Intel vill gå där vet jag inte.

Det märker jag sen när jag provar

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lifooz:

Det är frågan det, jag vet att AMD brukar sluka 1.5-1.7 volt men huruvida Intel vill gå där vet jag inte.

Lägre transistorstorlek ger lägre area att avleda värme från, detta leder till värmepunkter i arkitekturen, Intels Devils canyon har man spritt ut dessa jämfört med "vanliga" haswell.

Sedan ska du inte heller glömma att mindre transistorer ger att man behöver lägre spänning för att kunna bottna eller strypa transistorerna.

Kort och gott, jämför inte AMDs och Intels arkitekturer rakt av när det kommer till OC spänning. Det är inte applicerbart i detta fallet.

AMD behöver högre spänning för sina större transistorer och har även en betydligt större area att avleda värme från, värmepunkterna som uppstår underbelastning befinner sig således även längre ifrån varandra på chippet.

Intel har inte nytta av så hög spänning, 1.5-1.7V kommer inte ge ökad OC förmåga utan snarare tvärt om. Thereal_Twisted har nog koll på vilka spänningar som är max på Haswell/Ivy Bridge. Tippar på runt 1.65V är absoluta max för Haswell och detta med exotisk kylning. Vid luft går kanske 1.55V att klämma i men inte mer än så och detta förutsätter delid och möjligen även utbyggd vattenkylning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Med flytande Kväve 1,85-1,95v som max för cpuz dump, bench ca 1,8v

typ H110 1.4-1.45v om inte tempen skenar..

super pi 32M 5ghz kylning H110.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/4790k%20test/G3258%20PI.png

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Bästa jag fick: http://imgur.com/tJBJwnT Hoppas det är nog

jag ser den där är kass skicka tillbacka. så där ska inte en cpu se ut att kondingarna är borta man ser klart tydligt att nåt har suttit där OMG !!!! hur dumma kan dom va egentligen skicka dig en vara och påstå den är ny ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lägre transistorstorlek ger lägre area att avleda värme från, detta leder till värmepunkter i arkitekturen, Intels Devils canyon har man spritt ut dessa jämfört med "vanliga" haswell.

Sedan ska du inte heller glömma att mindre transistorer ger att man behöver lägre spänning för att kunna bottna eller strypa transistorerna.

Kort och gott, jämför inte AMDs och Intels arkitekturer rakt av när det kommer till OC spänning. Det är inte applicerbart i detta fallet.

AMD behöver högre spänning för sina större transistorer och har även en betydligt större area att avleda värme från, värmepunkterna som uppstår underbelastning befinner sig således även längre ifrån varandra på chippet.

Intel har inte nytta av så hög spänning, 1.5-1.7V kommer inte ge ökad OC förmåga utan snarare tvärt om. Thereal_Twisted har nog koll på vilka spänningar som är max på Haswell/Ivy Bridge. Tippar på runt 1.65V är absoluta max för Haswell och detta med exotisk kylning. Vid luft går kanske 1.55V att klämma i men inte mer än så och detta förutsätter delid och möjligen även utbyggd vattenkylning.

Tack för det utbildande svaret. Jag hade AMD Phenom II 1100T BE innan min Intel Inside Core I7 4770K.
Men nu vet jag att det är transistorernas storlek och kylningens avledningsförmåga som avgör hur mycket man kan mata den.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Saknades det komponenter vid samma plats på din nya processor?

Skrivet av pytonOrm:

jag ser den där är kass skicka tillbacka. så där ska inte en cpu se ut att kondingarna är borta man ser klart tydligt att nåt har suttit där OMG !!!! hur dumma kan dom va egentligen skicka dig en vara och påstå den är ny ?

Gick och bytte den dagen efter och den nya saknas det inget på

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hårdingen, skulle vara intressant att se vad den egna Intel Inside Core I7 4770K´n går upp i som max.
Men jag är för rädd om den.

Jag klämde upp min 4770k på 1.64 för en cpu-z dump (5113mhz)

http://valid.canardpc.com/sv41yj

Men det var bara för skojs skull, utan några som helst stresstest. Och lite OT.. Sorry.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Hmm!
Köpte igår en G3258 ifrån Webhallen som fyndvara tänkte att den är väl tillbakalämnad för att den kanske inte klockade så bra heller så.
Cpu'n var klassad som fyndvara klass 1 vilket är "Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör."
Men då jag inte tänkte klocka nåt direkt (ska sitta i en filserver som är på 24/7 och som i stort sett enbart används till för att skicka film/tv till en popcorn C-200) så inget krävande alls.
Möjligen kanske dra upp den något utan att höja volt är vad jag tänkte mig och då den kostade lika mycket som en G3240 så varför inte.

Sen senare på kvällen tänkte jag hoppas att jag inte får prollen ifrån denna tråd bara då jag då kom ihåg denna tråd men Webhallen är ju hyffsade så dom borde ju inte lägga ut en uppenbart trasig cpu i fyndhörnan, trots att den kanske fungerar utan dessa två kondingar det har ju med stabiliteten att göra särskilt för mig då skiten ska palla med 24/7 drift så slog bort den tanken efter nån minut.
Även en fyndvara ska ju vara felfri så länge det inte står nåt om några fel och då det var en klass 1 så ska det ju absolut INTE fattas två kondingar!

Hämtade nyss ut paketet och jag är 95% säker på att det ÄR prollen ifrån denna tråd jag fått
Har suttit ett tag nu med förstoringsglas och jämfört bilderna och denna cpu och brytpunkterna/exponerad koppar/mängd lödtenn vid dom två saknade kondingarna är identiska.
Även kollat in andra småskador/repor och även dessa är identiska.
Tyvärr så är mobilkameran riktigt kass och mina försök till bild är inte i närheten av att vissa hur det ser ut dom blir till och med så pass dåliga att det är svårt att se att det saknas två kondingar så ingen ide att lägga upp nån bild.
Har en kamera nånstans men hittar den inte o har ingen aning om var den kan ha gömt sig tyvärr.

Så nu blir det till och kontakta Webhallens forum del och kundtjänst och klaga suck!

Och till er som tror att det har med olika revisioner att göra så nope det har det inte.
Detta är en rev sr1v0 och googla ni ser ni att dessa två kondingar SKA sitta där.
https://www.google.com/search?q=G3258+sr1v0&ie=utf-8&oe=utf-8

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmm!
Köpte igår en G3258 ifrån Webhallen som fyndvara tänkte att den är väl tillbakalämnad för att den kanske inte klockade så bra heller så.
Cpu'n var klassad som fyndvara klass 1 vilket är "Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör."
Men då jag inte tänkte klocka nåt direkt (ska sitta i en filserver som är på 24/7 och som i stort sett enbart används till för att skicka film/tv till en popcorn C-200) så inget krävande alls.
Möjligen kanske dra upp den något utan att höja volt är vad jag tänkte mig och då den kostade lika mycket som en G3240 så varför inte.

Sen senare på kvällen tänkte jag hoppas att jag inte får prollen ifrån denna tråd bara då jag då kom ihåg denna tråd men Webhallen är ju hyffsade så dom borde ju inte lägga ut en uppenbart trasig cpu i fyndhörnan, trots att den kanske fungerar utan dessa två kondingar det har ju med stabiliteten att göra särskilt för mig då skiten ska palla med 24/7 drift så slog bort den tanken efter nån minut.
Även en fyndvara ska ju vara felfri så länge det inte står nåt om några fel och då det var en klass 1 så ska det ju absolut INTE fattas två kondingar!

Hämtade nyss ut paketet och jag är 95% säker på att det ÄR prollen ifrån denna tråd jag fått
Har suttit ett tag nu med förstoringsglas och jämfört bilderna och denna cpu och brytpunkterna/exponerad koppar/mängd lödtenn vid dom två saknade kondingarna är identiska.
Även kollat in andra småskador/repor och även dessa är identiska.
Tyvärr så är mobilkameran riktigt kass och mina försök till bild är inte i närheten av att vissa hur det ser ut dom blir till och med så pass dåliga att det är svårt att se att det saknas två kondingar så ingen ide att lägga upp nån bild.
Har en kamera nånstans men hittar den inte o har ingen aning om var den kan ha gömt sig tyvärr.

Så nu blir det till och kontakta Webhallens forum del och kundtjänst och klaga suck!

Och till er som tror att det har med olika revisioner att göra så nope det har det inte.
Detta är en rev sr1v0 och googla ni ser ni att dessa två kondingar SKA sitta där.
https://www.google.com/search?q=G3258+sr1v0&ie=utf-8&oe=utf-8

Å fyfan säger jag, har du fått den CPU:n tro? Försök ta bilder nu så ska vi jämföra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grizzly666:

Hmm!
Köpte igår en G3258 ifrån Webhallen som fyndvara tänkte att den är väl tillbakalämnad för att den kanske inte klockade så bra heller så.
Cpu'n var klassad som fyndvara klass 1 vilket är "Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör."
Men då jag inte tänkte klocka nåt direkt (ska sitta i en filserver som är på 24/7 och som i stort sett enbart används till för att skicka film/tv till en popcorn C-200) så inget krävande alls.
Möjligen kanske dra upp den något utan att höja volt är vad jag tänkte mig och då den kostade lika mycket som en G3240 så varför inte.

Sen senare på kvällen tänkte jag hoppas att jag inte får prollen ifrån denna tråd bara då jag då kom ihåg denna tråd men Webhallen är ju hyffsade så dom borde ju inte lägga ut en uppenbart trasig cpu i fyndhörnan, trots att den kanske fungerar utan dessa två kondingar det har ju med stabiliteten att göra särskilt för mig då skiten ska palla med 24/7 drift så slog bort den tanken efter nån minut.
Även en fyndvara ska ju vara felfri så länge det inte står nåt om några fel och då det var en klass 1 så ska det ju absolut INTE fattas två kondingar!

Hämtade nyss ut paketet och jag är 95% säker på att det ÄR prollen ifrån denna tråd jag fått
Har suttit ett tag nu med förstoringsglas och jämfört bilderna och denna cpu och brytpunkterna/exponerad koppar/mängd lödtenn vid dom två saknade kondingarna är identiska.
Även kollat in andra småskador/repor och även dessa är identiska.
Tyvärr så är mobilkameran riktigt kass och mina försök till bild är inte i närheten av att vissa hur det ser ut dom blir till och med så pass dåliga att det är svårt att se att det saknas två kondingar så ingen ide att lägga upp nån bild.
Har en kamera nånstans men hittar den inte o har ingen aning om var den kan ha gömt sig tyvärr.

Så nu blir det till och kontakta Webhallens forum del och kundtjänst och klaga suck!

Och till er som tror att det har med olika revisioner att göra så nope det har det inte.
Detta är en rev sr1v0 och googla ni ser ni att dessa två kondingar SKA sitta där.
https://www.google.com/search?q=G3258+sr1v0&ie=utf-8&oe=utf-8

Då har Webbhallen alltså stoppat tillbaks en defekt produkt på lagerhyllan.
Frågan som uppstår då: Har TS talat om för butiken vad för fel det var på den när denne lämnade in den?
Om så är fallet så verkar det som om den interna kommunikationen har fallerat rätt hårt.

...för de gör väl inte så här medvetet???

Tycker någon av Webhallens representanter får ta och tala om för oss hur det ligger till.
*kikar in hos webhallens officiella tråd, och ser att grizzly666 har varit där o gnisslat lite*
#15026710

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av SysGhost:

...för de gör väl inte så här medvetet???

Självklart inte, vi har ju bara att förlora på det.
En besviken kund och extra returkostnader för oss är knappast något vi strävar efter. Finns inga uppsidor med att sälja trasiga prylar.

Vi fixar såklart en ny CPU åt kunden i fråga och slänger den trasiga så fort den kommer in nu när vi kan vara lite mer hands on och följa förloppet!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Fått svar nu och det löser sig!
Slapp till och med att skicka in cpu'n.

Citat:

Processorn du har fått hem kan du kassera, jag ser till så att vi skickar ut en ny till dig utan extra kostnad snarast möjligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

det kallar jag bra service från webhallen att dom kan ge kunden en ny processor som kompensation för han fick en kass cpu

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nja det är inte bra service bara för att jag fick en ny cpu det är dom ju skyldiga enligt lag att ge mig om dom inte har en annan fyndvara cpu i klass1 skick liggandes alternativt laga det ex jag har vilket troligen skulle kosta mer än en ny cpu.

Bra service var det däremot att dom svarade snabbt visserligen så tog det från första mailet nästan ett dygn (vilket är ok då dom säger 48tim) men det fick dom ju aldrig säger dom dock svarade dom på några minuter efter att jag pm'ade dom här på swec och samtidigt skickade mailet igen.
Plus att jag inte behövde lägga ner tid/energi på att packa/skriva ut adresslapp/skicka in den trasiga cpu'n.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fått svar nu och det löser sig!
Slapp till och med att skicka in cpu'n.

Detta var ju skitbra hanterat av webhallen. Ska börja handla lite där också, har förätigt mig utav pingvin stänger:)

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle kolla om det hade skrivits något mer i tråden och det har det! Jäkligt konstigt att grizzly666 fick min trasiga cpu fast de sa till mig att de skulle kassera den Men det är iallafall bra jobbat av WH att skicka en ny till honom utan några kostnader!

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Tänkte att jag skulle kolla om det hade skrivits något mer i tråden och det har det! Jäkligt konstigt att grizzly666 fick min trasiga cpu fast de sa till mig att de skulle kassera den Men det är iallafall bra jobbat av WH att skicka en ny till honom utan några kostnader!

Men har ngn testat prollen ens. Som skrivits flera ggr lödpunkter brukar finnas trots inget monteras och det kan skilja mellan olika revisioner.
Jobbat med elektroniktillverkning och mellan revisioner ändrade vi inte mallarna för lödpaste applicering så hände då och då att där var tomma lödpunkter.
Webhallen vet säkert detta men det enklaste för dem var att ge dig en ny prolle än att tjafsa och sen sälja den till ngn annan som kopplar in den utan att kolla om därmär tomma lödpunkter eller ej och allt funkar troligtvis som det skall.

Dock hade de otur de fick sålt den till en annan i denna tråd. Testa prollen den funkar säkert utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av grizzly666:

Fått svar nu och det löser sig!
Slapp till och med att skicka in cpu'n.

Kassera dock inte den utan ge isåfall bort den till någon (som du självklart delger kännedom om felet).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Men har ngn testat prollen ens.

Om du läst hela tråden och tittat på bilderna så hade du sett att det satt en komponent där vid tillverkningen då man ser att lödtennet är uppbrutit dvs inga runda fina avslut som man får om en komponent EJ suttit där men det fanns lödpasta vid bakningen/våglödningen.
Och JA jag provade den! Hade bytt även om den funkat då det helt enkelt fattades komponenter på den.

Nu funkade den inte på mitt moderkort som hade en väldigt gammal bios som saknade devils canyon stöd dock har jag läst att ganska många köpt just denna kombo (dvs samma cpu och exakt samma moderkort) och dom har lyckats uppdatera bios trots att moderkortet hade för gammal bios.
Dock så var det vid dom tillfällen där det skrivits vilken bios dom hade från början en nyare bios (med en del cpu fixar dock utan DC stöd) än vad som fanns på mitt moderkort.
Så efter jag fick hem den nya cpu´n från webhallen provades den med och den var lika död som den första så började fundera på om det var att min bios helt enkelt var för gammal.
Så jag köpte hem den cpu jag tänkte använda från början vilket var en G3220 (icke devils canyon med andra ord) då jag ändå skulle bygga en annan burk med den cpu´n till julklapp istället för att behöva skicka in cpu,moderkort till webhallen och dom uppdatera bios/bytte till en fungerande G3258 (vilket felet nu var).

Fick hem G3220 cpu´n stoppa i den och allt funka fint uppdatera bios till senaste allt funak fint efter det med med G3220 i så bytte till den "hela" G3258 funka inte reseta cmos,osv men nope inget funka, prova den trasiga G3258 cpu´n samma sak.
Då det var dags o sova då så fick cmos batteriet vara ur under natten (plus att jag använde jumpers både innan och efter jag la mig) och sen prova igen dagen efter samma sak.
Då gav jag upp med G3258 på det moderkortet och pratade med webhallen och fick ångra köpet av den beskrev även allt jag gjort och misstänkte att den nya var död den med (och nej inga av/böjda pinnar på moderkortet).
Har frågat webhallen om cpu´n var trasig heller om den funkade för dom men ej fått svar, det har dock inte dykt upp någon G3258 i fyndhörnan så det borde ju betyda att den var trasig heller? (hade ju varit kul o få veta)

Nu har G3220 cpu´n suttit på moderkortet som nu är min fil server mestadels för att serva media spelare och htpc (utan transcoding därav behövs ingen cpu kraft) och har inte startat om den sedan den sparkades igång 2-4 dec nångång så moderkortet borde det ju inte vara nåt fel på.
Nu till jul blev det en julklapp till mig själv av en 4790K, Asus Z97-AR och den trasiga g3258 cpu´n funkade ej heller på detta moderkortet varken före heller efter bios uppdatering (DC stöd finns från första bios på detta kort) så den bör ju vara körd med andra ord.

Behöver jag tillägga att jag inte gillar G3258 specielt mycket just nu

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Behöver jag tillägga att jag inte gillar G3258 specielt mycket just nu

Nja, är inte Intels fel detta!

Sitter själv & "labbar" lite med en G3258 på ett Asus Z97-A..

Dold text

http://i.imgur.com/1glcPjc.jpg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Om du läst hela tråden och tittat på bilderna så hade du sett att det satt en komponent där vid tillverkningen då man ser att lödtennet är uppbrutit dvs inga runda fina avslut som man får om en komponent EJ suttit där men det fanns lödpasta vid bakningen/våglödningen.
Och JA jag provade den! Hade bytt även om den funkat då det helt enkelt fattades komponenter på den.

Nu funkade den inte på mitt moderkort som hade en väldigt gammal bios som saknade devils canyon stöd dock har jag läst att ganska många köpt just denna kombo (dvs samma cpu och exakt samma moderkort) och dom har lyckats uppdatera bios trots att moderkortet hade för gammal bios.
Dock så var det vid dom tillfällen där det skrivits vilken bios dom hade från början en nyare bios (med en del cpu fixar dock utan DC stöd) än vad som fanns på mitt moderkort.
Så efter jag fick hem den nya cpu´n från webhallen provades den med och den var lika död som den första så började fundera på om det var att min bios helt enkelt var för gammal.
Så jag köpte hem den cpu jag tänkte använda från början vilket var en G3220 (icke devils canyon med andra ord) då jag ändå skulle bygga en annan burk med den cpu´n till julklapp istället för att behöva skicka in cpu,moderkort till webhallen och dom uppdatera bios/bytte till en fungerande G3258 (vilket felet nu var).

Fick hem G3220 cpu´n stoppa i den och allt funka fint uppdatera bios till senaste allt funak fint efter det med med G3220 i så bytte till den "hela" G3258 funka inte reseta cmos,osv men nope inget funka, prova den trasiga G3258 cpu´n samma sak.
Då det var dags o sova då så fick cmos batteriet vara ur under natten (plus att jag använde jumpers både innan och efter jag la mig) och sen prova igen dagen efter samma sak.
Då gav jag upp med G3258 på det moderkortet och pratade med webhallen och fick ångra köpet av den beskrev även allt jag gjort och misstänkte att den nya var död den med (och nej inga av/böjda pinnar på moderkortet).
Har frågat webhallen om cpu´n var trasig heller om den funkade för dom men ej fått svar, det har dock inte dykt upp någon G3258 i fyndhörnan så det borde ju betyda att den var trasig heller? (hade ju varit kul o få veta)

Nu har G3220 cpu´n suttit på moderkortet som nu är min fil server mestadels för att serva media spelare och htpc (utan transcoding därav behövs ingen cpu kraft) och har inte startat om den sedan den sparkades igång 2-4 dec nångång så moderkortet borde det ju inte vara nåt fel på.
Nu till jul blev det en julklapp till mig själv av en 4790K, Asus Z97-AR och den trasiga g3258 cpu´n funkade ej heller på detta moderkortet varken före heller efter bios uppdatering (DC stöd finns från första bios på detta kort) så den bör ju vara körd med andra ord.

Behöver jag tillägga att jag inte gillar G3258 specielt mycket just nu

Halka in här, blev lite rörigt dit inlägg. Så vore fint med lite förklaring. Du körde G3220 och sen efter bios uppdatering var datorn död med nya cpu:n du fick? Jaha du köpte annan cpu med. Blir rörigt med siffror:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1, Jag köpte en begagnad G3258 cpu från webhallen när den kom hem såg jag att det saknades två komponenter på den och tänkte fan jag ger mig fan på att det är samma cpu som prolle (TS) lämnade tillbaks för exakt det felet.
Och Japp när man kollar med förstoringsglas och prolles bilder så är brotten vid lödningarna EXAKT lika och även några små repor här och där stämmer överrens så det var samma cpu.

2, provade den, funkade inte, dock så hade jag ett gammalt bios som ej har stöd för G3258.
MEN för andra med exakt samma moderkort och bios så har det funkat att boota med G3258 och enda problemet är att den får lite för hög volt uppdaterar, man bios så får den rätt volt (och många har gjort det med samma moderkort och bios som jag hade).
Med andra ord OM den varit hel och fungerande så borde den ha fungerat trots för gammalt bios.

3, Pratar med webhallen som skickar ut en helt ny G3258 utan att jag behöver skicka in den trasiga för trasig VAR den då det saknades komponenter.

4, Får hem den nya sätter i den men funkar inte.

5, Köper en G3220 cpu och när den kommer hem så funkar den direkt när jag stoppar i den i moderkortet så jag uppdaterar bios till en som HAR stöd för G3258.

6, Sätter i den NYA G3258 cpu´n men den funkar inte nu heller även om jag har stöd för den i det bios som jag nu har på moderkortet, Provar även den G3258 som skanar komponenter men den funkar inte heller.

7, Sätter tillbaks G3220 cpu´n igen som funkar felfritt och har sedan dess stått på 24/7 i min unraid server, DVS inte en enda omstart efter att allt vart installerat/konfigurerat dagen efter.
Med andra ord inget fel på mitt moderkort heller nåt anslutet till det som minne/hd/ssd/fläktar (och har inget mer) och det har en ny bios som ett par revisioner tidigare lade till stöd för G3258 men jag hade två som ej funkar den ena var solklart trasig men den adnra var helt ny och hade alla komponenter på sig.

8, Skickar tillbaks och får pengar tillbaks för den nya G3258 cpu´n.
Jag sa till webhallen att jag gärna ville veta OM den var trasig heller fungerade på andra moderkort (vilket dom med all säkerhet provade innan dom skickar in den till intel) men inte fått någon som helst info om det.

Och G3258 är Haswell refresh och G3220 är en Haswell dvs G3258 är nyare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

1, Jag köpte en begagnad G3258 cpu från webhallen när den kom hem såg jag att det saknades två komponenter på den och tänkte fan jag ger mig fan på att det är samma cpu som prolle (TS) lämnade tillbaks för exakt det felet.
Och Japp när man kollar med förstoringsglas och prolles bilder så är brotten vid lödningarna EXAKT lika och även några små repor här och där stämmer överrens så det var samma cpu.

2, provade den, funkade inte, dock så hade jag ett gammalt bios som ej har stöd för G3258.
MEN för andra med exakt samma moderkort och bios så har det funkat att boota med G3258 och enda problemet är att den får lite för hög volt uppdaterar, man bios så får den rätt volt (och många har gjort det med samma moderkort och bios som jag hade).
Med andra ord OM den varit hel och fungerande så borde den ha fungerat trots för gammalt bios.

3, Pratar med webhallen som skickar ut en helt ny G3258 utan att jag behöver skicka in den trasiga för trasig VAR den då det saknades komponenter.

4, Får hem den nya sätter i den men funkar inte.

5, Köper en G3220 cpu och när den kommer hem så funkar den direkt när jag stoppar i den i moderkortet så jag uppdaterar bios till en som HAR stöd för G3258.

6, Sätter i den NYA G3258 cpu´n men den funkar inte nu heller även om jag har stöd för den i det bios som jag nu har på moderkortet, Provar även den G3258 som skanar komponenter men den funkar inte heller.

7, Sätter tillbaks G3220 cpu´n igen som funkar felfritt och har sedan dess stått på 24/7 i min unraid server, DVS inte en enda omstart efter att allt vart installerat/konfigurerat dagen efter.
Med andra ord inget fel på mitt moderkort heller nåt anslutet till det som minne/hd/ssd/fläktar (och har inget mer) och det har en ny bios som ett par revisioner tidigare lade till stöd för G3258 men jag hade två som ej funkar den ena var solklart trasig men den adnra var helt ny och hade alla komponenter på sig.

8, Skickar tillbaks och får pengar tillbaks för den nya G3258 cpu´n.
Jag sa till webhallen att jag gärna ville veta OM den var trasig heller fungerade på andra moderkort (vilket dom med all säkerhet provade innan dom skickar in den till intel) men inte fått någon som helst info om det.

Och G3258 är Haswell refresh och G3220 är en Haswell dvs G3258 är nyare.

Underbart att du kom tillbaka och förklara det hela. Jäkligt dåligt att du ska få en uppenbart defekt produkt (som borde inte gått ut till ny kund).

Kan inte svära på det hela, men du kan ha haft extrem otur där moderkortet gav G3258 en kyss (inte troligt, men vem vet finns en orsak varför datorn inte bootar om det sitter fel cpu), annars fick du ett defekt cpu skickad från webbhallen förutom den du redan hade.

Men hur som så är det rätt troligt att det finns fler butiker som tummar med returer, ser förpackning och innehåll tillräckligt bra ut för att säljas för fullpris görs det. Problmet är ju att vi har bra skydd som konsument, butiker borde bli hårdare med att man kan få dra av värdeminskningen också vid retur (sen att den faktiskt säljs som fyndvara). Men speciellt moderkort vill inte jag köpa begagnat (böjda pinnar finns några som lyckas med t.ex och då gäller inga garantier oftast).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vcore nivån med tidig bios som saknar stöd för devils canyon var en väldigt liten ökning.
Om jag inte minns fel så var det en ökning som motsvarade tre "hack" i bios och en "normal" övercklockning utan extrema temperaturer som tex en cooler master 212 klarar av utan problem så hamnade vcore betydligt högre.

Temp ökningen med fel bios och orginal kylaren som nån hade provat låg på 2-3° om jag inte minns fel.
Så en kyss skulle jag inte gissa på men man vet ju aldrig.

Det som felar med dessa lite för gammla bios är att en devils canyon (som är en haswell refresh med överklockning) cpu som fungerar med lite mindre vcore än haswell fick samma nivå som en haswell cpu hade fått.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!