Nytt dator-bygge fungerar inte som den ska

Permalänk
Medlem

Nytt dator-bygge fungerar inte som den ska

Hej!
Jag har lite problem med min kompis nya dator som jag hjälpte till med att bygga.

Datadelarna är:
Operativsystem: Windows 8.1 64 bit
Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Corsair H100i med 2 Noctua NF-P12 (Insug)
Moderkort: ASUS Maximus VII Hero
Minne: 2x 8GB HyperX Fury 1600 MHz
Grafikkort: ASUS Geforce GTX Titan Black
Hårddisk: Crucial MX100 512GB SSD Boot, Seagate Barracuda 2TB Lagring
Nätaggregat: Corsair RM750 W
Övrig kylning: 1x Noctua NF-P12 insug, 2x Noctua NF-P12 utblås i lådan

Så jag byggde ihop den, den startade utan problem och visade inget fel på delarna, allting visades i bios. Och jag installerade Windows utan problem, även alla senaste drivers. Är nog bra att nämna nu att det här var allra första gången jag installerade en vattenkylare...

Problemet började efter en stund då vi ser att temperaturerna är väldigt höga, runt 60C på låg load, och så började datorn att starta om sig själv med meddelandet "New CPU Installed!" varje gång. Så då fattar vi att det är nånting fel med CPU'n och/eller kylaren.. Så vi öppnar upp lådan och tar loss blocket och är noga med att skruva fast den jämnt och ordentligt.. Samma problem.
Så då börjar jag kolla runt på nätet och läser en som säger att man ska vara noga med back-plate'n och se till att den är på rätt håll för den går bara i ett håll.
Så vi kollar och JAPP, den sitter fel, med notch'en på sidan, inte uppåt! Jag vet, jag är en idiot som inte såg det här, jag kollade faktiskt efter en pil inte en notch när jag satte fast den... Men vi fixade det här och skruvade fast den igen, jag kollade även kylpastan så den var jämn och inte störd. Och genast såg vi en skillnad! Den startade in i Windows utan något meddelande och temperaturerna var på runt 29C istället för 60C.
Så vi trodde allt var frid och fröjd tills senare på kvällen då den gjorde samma sak åter igen...
Så nu vet jag inte riktigt vad problemet kan vara och vi skulle båda uppskatta lite hjälp och råd...

Permalänk
Hedersmedlem

Har backplaten kortslutit någon del på baksidan av moderkortet kan det ha skadats permanent.

Eftersom du monterade den fel och inte skriver om att de två vanligaste felen är uteslutna så frågar jag: Rätt antal moderkortsdistanser och oskadade sockelpinnar till CPU?

Uppdaterat till senaste BIOS?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, nåt sätt att säkert veta att det kortslutits? För när den är igång ser man alla delar både i BIOS och Windows och det enda error man får är "New CPU installed!"...
Moderkortsdistanserna var alla rätt antal och på rätta platser, det kollade jag noga. Och jag är rätt säker på att inga sockelpinnar skadats.. Jag satte i CPU'n väldigt försiktigt och hade noga koll på att det var rätt håll...
Datorn var igång förut i 5 och 1/2 timme innan den la av igen. Och vi uppdaterade nyss BIOS, och fick "New CPU installed"-meddelandet... Temperaturerna är fortfarande på runt 29-30C...

Permalänk
Medlem

http://newcpuinstalledissue.daemoncms.com/
https://www.techenclave.com/community/threads/new-cpu-install...

Det finns en hel del om detta felmeddelande och asus moderbord på nätet..

jag hittade inte en "Quick fix".. men jag letade inte så mycket heller

Sök och du skall finna..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kane125:

Okej, nåt sätt att säkert veta att det kortslutits? För när den är igång ser man alla delar både i BIOS och Windows och det enda error man får är "New CPU installed!"...
Moderkortsdistanserna var alla rätt antal och på rätta platser, det kollade jag noga. Och jag är rätt säker på att inga sockelpinnar skadats.. Jag satte i CPU'n väldigt försiktigt och hade noga koll på att det var rätt håll...
Datorn var igång förut i 5 och 1/2 timme innan den la av igen. Och vi uppdaterade nyss BIOS, och fick "New CPU installed"-meddelandet... Temperaturerna är fortfarande på runt 29-30C...

Att du får detta meddelandet på första starten efter en bios update är inget konstigt, men fortsätter det komma är det något som är fel.
Kommer det endast vid start så kontrollera batteriet på moderkortet, även nya mobo kan ha dåliga batteri alternativ skyddstejp man måste ta bort.
Startar datorn om sig själv och meddelandet kommer upp så hade jag monterat ut cpu igen och kontrollerat noga att det inte finns några böjda pins.

edit:
Kan ju även testa nollställa bios genom att ta ut batteriet minst 30 sek.

Hittade även detta om böjda sockels, kanske skall kolla så den inte är böjd.
http://www.techpowerup.com/forums/threads/solved-new-cpu-inst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

edit:
Kan ju även testa nollställa bios genom att ta ut batteriet minst 30 sek.

Hittade även detta om böjda sockels, kanske skall kolla så den inte är böjd.
http://www.techpowerup.com/forums/threads/solved-new-cpu-inst...

Jag antar att datorn ska vara avstängd när man tar ut batteriet, eller? Vi ska pröva med att kolla CPU'n med.. Och jag har kollat länkarna om böjda socklar, men dom gäller ju alla AMD-socklar? Det här är ju en Intel... Men vi ska pröva

Permalänk
Medlem
Skrivet av kane125:

Jag antar att datorn ska vara avstängd när man tar ut batteriet, eller? Vi ska pröva med att kolla CPU'n med.. Och jag har kollat länkarna om böjda socklar, men dom gäller ju alla AMD-socklar? Det här är ju en Intel... Men vi ska pröva

Jo datorn skall vara avstängd, vad som händer är att man nollar cmos om det blivit någon vajsing där.
Tänk på att du kan få samma meddelande första gången du startar efter man gjort det, men det är OK.

Sen prova med att köra standard settings i bios, brukar finnas en F knapp för "load deafult settings" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Okej, vi ska pröva detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kane125:

Okej, vi ska pröva detta

Hej , en arbetskollega har fått samma sak med new CPU. Det är dock inte jag som har monterat den som tur är
Han har också detta moder kort och cpu , i alla fall vad han sa.
Har du kommit fram till nått?
Jag ska själv gå igenom datorn imorgon och lite kött på benen hade varit najs.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av kane125:

Okej, vi ska pröva detta

Vilken version av BIOS har du?
Enligt ovan så har du en version senare än 0609 så ska du inte behöva uppdatera BIOS för CPU:n ska fungera, du kan testa att ladda ner den senaste BIOS-versionen ändå dock.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Hej , en arbetskollega har fått samma sak med new CPU. Det är dock inte jag som har monterat den som tur är
Han har också detta moder kort och cpu , i alla fall vad han sa.
Har du kommit fram till nått?
Jag ska själv gå igenom datorn imorgon och lite kött på benen hade varit najs.
Med vänlig hälsning / Mange

Vi uppdaterade bios, men det hjälpte inte, datorn startade om med samma meddelande.. Och nu ställde han om bios med batteriet och det hjälpte inte heller... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

http://i.imgur.com/3KqCPE5.png

Vilken version av BIOS har du?
Enligt ovan så har du en version senare än 0609 så ska du inte behöva uppdatera BIOS för CPU:n ska fungera, du kan testa att ladda ner den senaste BIOS-versionen ändå dock.

Vi uppdaterade till senaste BIOS, kommer inte ihåg faktiskt vilken version det var innan.. Men det hjälpte ändå inte :/

Permalänk
Medlem

Nu har det faktiskt blivit lite värre, nu kommer man inte fram till Windows ens som det gjorde innan den startade om.. Den kommer fram till "New CPU installed"-meddelandet, han trycker på F1 som den prompt'ar och väljer default och sedan save & exit men det kommer bara fram till meddelandet och repeterar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kane125:

Nu har det faktiskt blivit lite värre, nu kommer man inte fram till Windows ens som det gjorde innan den startade om.. Den kommer fram till "New CPU installed"-meddelandet, han trycker på F1 som den prompt'ar och väljer default och sedan save & exit men det kommer bara fram till meddelandet och repeterar...

Som jag ser det är antingen moderkortet kasst, eller så är cpu kass.
Kan ju iofs fortfarande vara böjda pins eller sockel, men det är ju en del av moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kane125:

Vi uppdaterade bios, men det hjälpte inte, datorn startade om med samma meddelande.. Och nu ställde han om bios med batteriet och det hjälpte inte heller... :/

Okej , tack för svaret.
Ska försöka fixa datorn till helgen då det är mycket på jobbet just nu.
Men om du inte har hittat problemet och jag har tur och hittar det till helgen , postar jag det i denna tråd.
Men magkänslan säger böjda pins , men dom kan vara nog så svåra att se om dom är böjda
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Sorry för sent svar. Jag och kompisen bor i olika städer så vi har inte kunnat greja med datorn förrän nu, plus det har varit en busy week Vi bytte fläktarna på kylaren för det var en som hade nämnt att det kanske var nåt med att noctua-fläktarna var 3-pins och fläktarna som följde med är 4-pins så vi tänkte "varför inte?".. Och sedan kopplade vi ur cpu-blocket och tog en titt på cpu'n och sockeln och vi tyckte att två pins såg lite konstiga ut... Vi är dock lite osäkra... Vi ska även nu för säkerhets skull koppla ur komponenter och vi ska även pröva att ta ur ett RAM-minne o köra ett i taget... Men det verkar se ut som att det kan vara böjda pins... Bara en uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kane125:

Sorry för sent svar. Jag och kompisen bor i olika städer så vi har inte kunnat greja med datorn förrän nu, plus det har varit en busy week Vi bytte fläktarna på kylaren för det var en som hade nämnt att det kanske var nåt med att noctua-fläktarna var 3-pins och fläktarna som följde med är 4-pins så vi tänkte "varför inte?".. Och sedan kopplade vi ur cpu-blocket och tog en titt på cpu'n och sockeln och vi tyckte att två pins såg lite konstiga ut... Vi är dock lite osäkra... Vi ska även nu för säkerhets skull koppla ur komponenter och vi ska även pröva att ta ur ett RAM-minne o köra ett i taget... Men det verkar se ut som att det kan vara böjda pins... Bara en uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Böjda pins motsvarar ju problemet, sen kan det ev vara svårt att få det på garanti när man själv byggt den.

Får ni inte kortet utbytt så kan man prova räta dom själv om man är mycket försiktig, använd gärna trätandpetare så inget annat skadas isf.

Permalänk
Medlem

Nu sa faktiskt kompisen fuck it och lämnade in den på Inet Så om ungefär en vecka får han tillbaka den och även svaret på vad felet var... Han på Inet sa dock att han tyckte bygget var bra (klappar mig själv på ryggen ) och han såg inga pins som oroade honom... Men jag uppdaterar den här tråden när det är klart så att efterkommande med samma problem kan få lite hjälp...

Skickades från m.sweclockers.com