Gigabyte erbjuder fri uppgradering till nästa generation med Black Edition

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ! Hoppas flera andra följer efter med liknande erbjudande. Skillnaderna mellan olika moderkort märken är väldigt liten och kan lika gärna ta en Gigabyte vid nästa uppgradering.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis, i slutändan är det kunderna som betalar ändå.
Dvs alla andra kunder kommer att betala de gratiskorten som kommer att delas ut.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Du kan hoppa över en eller flera generationer så länge utbytet sker inom den treårsperiod.

Låter riktigt bra. Nu blir det kanske inget Asus-kort ändå

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast

Riktigt trevlig kampanj.
Det blir nog ingen Haswell-CPU för mig men om kampanjen blir kvar till Skylake så kanske jag nappar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta girig men varför inte nått m-itx? Trött på att ha stora chassin som tar plats.

Annars hur bra som helst detta.

Permalänk

Är det bly i moderkorten?

Jag undrar om det är bly och annan skit i moderkorten nuförtiden? Vet att det moderkort från Gigabyte som jag skaffade 2009 innehåller lite bly. Har det försvunnit på senare tid tro? Kanske bättre att fråga tillverkarna annars…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jag undrar om det är bly och annan skit i moderkorten nuförtiden? Vet att det moderkort från Gigabyte som jag skaffade 2009 innehåller lite bly. Har det försvunnit på senare tid tro? Kanske bättre att fråga tillverkarna annars…

Är troligen flamskyddsmedel dom fortfarande använder. Bly vet jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag undrar om det är bly och annan skit i moderkorten nuförtiden? Vet att det moderkort från Gigabyte som jag skaffade 2009 innehåller lite bly. Har det försvunnit på senare tid tro? Kanske bättre att fråga tillverkarna annars…

Håll utkik efter loggan "RoHS", om den finns skall det vara blyfritt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Håll utkik efter loggan "RoHS", om den finns skall det vara blyfritt ...

Aha, tack. Känner till den märkningen.

Apple får man ändå säga verkar ta detta med farliga kemikalier i elektroniken på allvar:

http://www.apple.com/environment/toxins/

Hoppas andra tillverkare gör eller kommer att göra på samma sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skickar man tillbaka moderkortet också?
Jag har i dagsläget inget intresse att uppgradera för egen del - redan nöjd med den Gigabytebräda jag redan har.
Den täcks ju även av lite längre garantitid, även om den inte matchar Black Edition.

Permalänk
Medlem

"Detta är vår sista serie Black Edition. Jokes on you!

-Gigabyte"

Permalänk
Medlem

Tror inte det är sista Black Edition. Men inte helt orimligt att nästa Black Edition är bra mycket dyrare än dagens.

Då man ska betala mellanskillnaden så förlorar de inte något/mycket på det. Och samtidigt så har de inte lurat någon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av illya_:

Tror inte det är sista Black Edition. Men inte helt orimligt att nästa Black Edition är bra mycket dyrare än dagens.

Då man ska betala mellanskillnaden så förlorar de inte något/mycket på det. Och samtidigt så har de inte lurat någon.

Klug du! Det tänkte jag inte på. Låter mycket troligt dock.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Tror inte det är sista Black Edition. Men inte helt orimligt att nästa Black Edition är bra mycket dyrare än dagens.

Då man ska betala mellanskillnaden så förlorar de inte något/mycket på det. Och samtidigt så har de inte lurat någon.

"Den som införskaffar ett moderkort i serien Black Edition och genomför en gratis registrering på företagets webbplats får möjlighet att inom en treårsperiod uppgradera till motsvarande modell i nästa generation, helt utan extra kostnad. "

Jag tolkar det som att man får *motsvarande* kommande modell oavsett om denna kostar mer eller mindre.

"Motsvarande" syftar ju på en viss nivå i en produktsfamilj, inte pris

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag undrar om det är bly och annan skit i moderkorten nuförtiden? Vet att det moderkort från Gigabyte som jag skaffade 2009 innehåller lite bly. Har det försvunnit på senare tid tro? Kanske bättre att fråga tillverkarna annars…

Nej det var väl nästan 10 år sedan man tog bort det ur all elektronik.

Permalänk
Medlem

Liiiiite sugen blev jag ändå på ett Z97X-UD3H-BK. Hur är det med mellanskillnaden? Artikeln säger att

Citat:

Alternativt går det att välja en mer påkostad modell och betala mellanskillnaden.

gäller det då priset för kortet man väljer nu dras av på det nya kortets pris? Eller blir det en procentsumma?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av illya_:

Tror inte det är sista Black Edition. Men inte helt orimligt att nästa Black Edition är bra mycket dyrare än dagens.

Då man ska betala mellanskillnaden så förlorar de inte något/mycket på det. Och samtidigt så har de inte lurat någon.

Detta är hur Gigabyte (lite kantigt) beskriver upplägget:

Citat:

1. Slutkund köper ett moderkort från Black Edition serien – exempel GA-Z97X-UD3H BK
2. Slutkund registrerar kortet på: http://bk.gigabyte.eu/EN_Register.aspx och ett certifikat skickas hem + att kortet automatiskt registreras för 5 års garanti.
3. Slutkund beslutar sig att uppgradera kortet, låt säga 2 år senare. Slutkund kontaktar oss och skickar in 9-seriens moderkortet tillsammans med certifikatet. Vi skickar ut ett nytt aktuellt kort, i detta fallet GA-ZxxxX-UD3H BK.
Slutkund kan även uppgradera, i detta fall exempelvis till GA-ZxxxX-UD5H BK. MSRP priser från idag kontra MSRP priser från aktuell tidpunkt kommer att faktureras till kund från GIGABYTE.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag tolkar det som att man får *motsvarande* kommande modell oavsett om denna kostar mer eller mindre.

"Motsvarande" syftar ju på en viss nivå i en produktsfamilj, inte pris

Låter som en rimligare tolkning än min. Skulle ha läst igenom mer noggrant och väntat någon minut med att kommentera.

Skrivet av Dimestam:

Detta är hur Gigabyte (lite kantigt) beskriver upplägget:

Men hur ska vi kunna koka ihop konspirationsteorier nu?!

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Detta är hur Gigabyte (lite kantigt) beskriver upplägget:

vänta lite här nu 5års garanti men du skickar in kortet efter 2-3år & får nytt.. varför ska dom ha mitt gamla? dom har ju redan min "kod"
va i hela friden ska dom göra med tio-tusentals gamla moderkort ?

skickar var? gigabytes Sverige, Europa, Usa, Taiwan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Låter riktigt bra fast känns inte så aktuellt idag när processorprestandan höjs så lite. Hade detta erbjudandet kommit från 1997 - 2010 så hade det varit perfekt! Tror de hade fått monopol av entusiaster!

Ska absolut komma ihåg detta iaf. Kanske blir att man kör på det.

Skrivet av Rebben:

Ingenting är gratis, i slutändan är det kunderna som betalar ändå.
Dvs alla andra kunder kommer att betala de gratiskorten som kommer att delas ut.

Vanligt folk betalar för eliten som förstår detta? Jag e med!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av jonatan80:

vänta lite här nu 5års garanti men du skickar in kortet efter 2-3år & får nytt.. varför ska dom ha mitt gamla? dom har ju redan min "kod"
va i hela friden ska dom göra med tio-tusentals gamla moderkort ?

skickar var? gigabytes Sverige, Europa, Usa, Taiwan.

Vi ska seriekoppla modermodemen (aka hjärtat i datorn) och skicka de till Stockholm så att de kan hitta ubåten Men det är hemligt!
Som det ser ut nu så skickas det till oss i Malmö. Skulle vi ha flyttat kontoret så skickar du bara det till vårt nya kontor

Skrivet av foh668:

Liiiiite sugen blev jag ändå på ett Z97X-UD3H-BK. Hur är det med mellanskillnaden? Artikeln säger att gäller det då priset för kortet man väljer nu dras av på det nya kortets pris? Eller blir det en procentsumma?

Vi baserar det på rekommenderade försäljningspriset idag kontra rekommenderade försäljningspriset vid uppgraderingstillfället. Vi vet inte var priserna ligger om tre år men klart är det att om du köper ett GA-Z97X-UD3H-BK så kommer du få ett motsvarande kort, historiskt sett, ett nytt GA-ZxxxX-UD3H utan att betala något.

Skrivet av Pudeln:

Jag vill inte låta girig men varför inte nått m-itx? Trött på att ha stora chassin som tar plats.

Annars hur bra som helst detta.

Idag har vi inga planer på att lansera ett Black Edition kort i detta segment - men man vet ju inte vad som kommer i framtiden och det låter inte helt orimligt.

Skrivet av illya_:

Tror inte det är sista Black Edition. Men inte helt orimligt att nästa Black Edition är bra mycket dyrare än dagens.

Då man ska betala mellanskillnaden så förlorar de inte något/mycket på det. Och samtidigt så har de inte lurat någon.

Du betalar inte något så länge du inte uppgraderar till en bättre modell, oavsett om en liknande modell kostar 5000kr mer om tre år. Köper du ett GA-Z97X-UD3H BK idag så får du ett liknande - och anledningen jag skriver liknande beror på att inte ens vi vet vad modellerna heter om 3 år Köper du en dyrare modell idag och priserna går upp kraftigt, då har du ju gjort ett grymt klipp Inget tvång att man ska uppgradera.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vänta lite här nu 5års garanti men du skickar in kortet efter 2-3år & får nytt.. varför ska dom ha mitt gamla? dom har ju redan min "kod"
va i hela friden ska dom göra med tio-tusentals gamla moderkort ?

skickar var? gigabytes Sverige, Europa, Usa, Taiwan.

Återanvända? Det finns många marknader där det går att använda gamla, men funktionabla moderkort . Finns väl hur många användningsområden som helst? Det är ju knappast alla som har råd att köpa det senaste. Dom kan säkert ha en begagnatmarknad och sälja deras toppmoderkort en gång till, för de som vill köpa ett billigt och funktionabelt moderkort. Eller så kan de återanvändas till datorer i u-länder eller vad som egentligen. De lär ju knappast skrota korten.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Återanvända? Det finns många marknader där det går att använda gamla, men funktionabla moderkort . Finns väl hur många användningsområden som helst? Det är ju knappast alla som har råd att köpa det senaste. Dom kan säkert ha en begagnatmarknad och sälja deras toppmoderkort en gång till, för de som vill köpa ett billigt och funktionabelt moderkort. Eller så kan de återanvändas till datorer i u-länder eller vad som egentligen. De lär ju knappast skrota korten.

innan ja vet med säkerhet så finns det nog en chans att allt mals ned.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Låter rätt bra, känns iofs rätt onödigt att byta cpu vart tredje år för exempelvis en gamer, har svårt att se att dagens cpu kommer flaska om tre år såvida man inte köper den någon av de billigare cpu:erna.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vänta lite här nu 5års garanti men du skickar in kortet efter 2-3år & får nytt.. varför ska dom ha mitt gamla? dom har ju redan min "kod"
va i hela friden ska dom göra med tio-tusentals gamla moderkort ?

skickar var? gigabytes Sverige, Europa, Usa, Taiwan.

Utvinna metaller?
Finns en del ädel metaller i kretskort och är en ganska lönsam industri.

http://techpageone.dell.com/technology/how-much-gold-is-in-sm...

Permalänk
Medlem

Måste man skicka in sitt gamla är ju detta galet ointressant för mig ivf. Min och sambons uppgraderingscykel ligger ungefär 3 år/2 cpu generationer i otakt så tänkte att detta skulle vara fantastiskt för oss som får 2 moderkort för priset av 1. Undrar hur många som kommer uppdatera eftersom de kommer få en cpu över varje uppgradering med den här dealen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

tror inte heller detta kommer vara av intresse längre då man själv är bekväm av sig. Man vill inte bråka / lägga ner energi för att skicka moderkortet, eventuellt stå för frakten tills dem mottagit och inspekterat kortet och under den perioden vara utan dator p.g.a. man måste vänta på det nya kortet.

Kalla det I-landsproblem, men jag håller mig nog till asus nästa gång med.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Det här låter ju bra. Köpte ett kort för några månader sedan. Har registrerat det och fått ett garantibevis hemskickat.
Men hur går det till i praktiken? Jag kan mycket väl tänka mig att det kan bli dags att sätta ihop en ny dator om tre år. Nyare CPU och nyare RAM har då kanske blivit intressanta. Men hur skall jag då göra om tre år?

Permalänk
Entusiast

Jag tror många kommer "uppgradera" när nästa släpps å sälja sprillans nya moderkort på marknaden.

Inte väl genomtänkt detta.

Edit: Är trött, verkar som dem kräver att man skickar in det gamla.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag vill inte låta girig men varför inte nått m-itx? Trött på att ha stora chassin som tar plats.

Annars hur bra som helst detta.

+1.
Särskild när dom nu även har släppt ett riktigt m-itx grafikkort.