Intel Broadwell-E försenas till 2016

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell-E försenas till 2016

Den som sett fram emot uppföljaren till åttakärniga Haswell-E får vänta. Nu framgår uppgifter som gör gällande att Broadwell-E försenats och att lanseringen dröjer till början av 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge som AMD inte kommer med något nytt iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

meh, jag är ändå pank...

Visa signatur

En dator

Permalänk

Tur för mig, då kanske min nya i7-5820k är aktuell lite längre. =P

Permalänk
Medlem

Awesome, bästa tänkbara nyheter när man precis köpt Haswell-E

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Kvittar då jag (och de flesta andra) ändå inte hade tänkt köpa den, så den kan få dröja till 2017 med om de så vill.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Så länge som AMD inte kommer med något nytt iaf.

Ja för AMD är ju ett väldigt konkurrenskraftigt alternativ i extrema segmentet. ......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja för AMD är ju ett väldigt konkurrenskraftigt alternativ i extrema segmentet. ......

Med sin nästa generation kommer AMD att smiska Intel på alla fronter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Med sin nästa generation kommer AMD att smiska Intel på alla fronter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet vi inte ännu. Det är bättre att vänta och se vad som kommer från AMD än
att skapa samma våg av hype som Bulldozer gjorde, som sedan blev en ganska stor
besvikelse.

Jag hoppas också att AMD kan ge Intel ett rejält kok stryk, men som sagt så
vet vi inte än vad som dyker upp, så tagga ner lite.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det vet vi inte ännu. Det är bättre att vänta och se vad som kommer från AMD än
att skapa samma våg av hype som Bulldozer gjorde, som sedan blev en ganska stor
besvikelse.

Jag hoppas också att AMD kan ge Intel ett rejält kok stryk, men som sagt så
vet vi inte än vad som dyker upp, så tagga ner lite.

Jag tror han trollar lite

Permalänk
Medlem

10721a;14954448]Jag tror han trollar lite :)[/QUOTE]

Förmodligen, men vill ändå bromsa såna uttalanden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

DDR4 i 2400 MHz.
Meh, ingen 3200 MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Kvittar då jag (och de flesta andra) ändå inte hade tänkt köpa den, så den kan få dröja till 2017 med om de så vill.

Du låter bitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

mja dom behöver ju inte pusha ut cpuerna! dom kan lika gått vänta, sälja på sig en massa Hasswell E så länge.

tror nog från ett ekonomiskt perspektiv så borde det väll vara bättre att tillverka och sälja det dom redan har iom att där inte är någon konkurans.

Sen så med prestandan dessa har så tror jag inte det behövs någon ersättare på ett tag. Jag menar min 5820K pallar jävligt mycket!

kör jag en drös virtuella maksiner, min DAW och ett par spel och min webläsare så ligger processorn på 25% så det finns ju inte mycket mening att släppa nytt!

Låt istället AMD komma ikapp och spendera mindre på utvecklig och samla pengar så 14nm blir kanon

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Jaha så det finns inget att se fram emot kommande 2 åren. 14nm är väl kul, men innebär tyvärr inget mer än några få hundra mhz högre klockfrekvens.

En i7 5820K som man klockar till 4ghz kommer prestera motsvarande samma prisklass CPUer eller kanske till och med över dem år 2016.

Permalänk
Inaktiv

Avsaknaden av konkurrens på desktop/gaming marknaden är skit. Se vad Intel pressar hårt för mobiler och plattor bara för konkurrensen är stenhård. Hade AMD haft något snabbare hade vi sett Intel rulla ut Skylake-E redan nästa år.

Enda vi har o se fram emot är värsta grymma Windows 10

Permalänk
Medlem

Ingen brådska för Intel, de är utsatta för minimal konkurrens. Under tiden halkar inte heller Intel efter eftersom de fortsätter forska och vidareutveckla.

I övrigt kan man säga att det är synd att konkurrenssituationen sett från en kunds perspektiv är katastrof.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Och som vanligt handlar hälften av kommentarerna om hemska Intel vs stackars AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Meeh tror endast det har med att man vill få ut något samtidigt som AMD lanserar Zen

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Med sin nästa generation kommer AMD att smiska Intel på alla fronter.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på deras extremt mycket lägre omsättning och pengar att lägga på forskning samt färre anställda och att dom legat efter i åratal så är chansen knappt befintlig skulle jag säga

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

DDR4 i 2400 MHz.
Meh, ingen 3200 MHz?

Det är för server sidan.
Inte konsument.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Med tanke på deras extremt mycket lägre omsättning och pengar att lägga på forskning samt färre anställda och att dom legat efter i åratal så är chansen knappt befintlig skulle jag säga

Tja dom har ju lyckats förut. Var det inte när Athlon 64 kom som dom var tämligen överlägsna Intels dito? Har för mig att det är den generationen man brukar prata om när AMD's trumfkort genom åren lyfts fram. Kan ha fel på den punkten...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Kvittar då jag (och de flesta andra) ändå inte hade tänkt köpa den, så den kan få dröja till 2017 med om de så vill.

Du har många vänner du, jag tror tvärtom att många byter ut 39xx mot just denna serie för det är samma år som Nvidia släpper Pascal och DDR4 har hunnit bli mer normaliserat.

Du kan väl slänga in en länk till undersökningen som pekar på att dom flesta inte kommer köpa denna?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Med sin nästa generation kommer AMD att smiska Intel på alla fronter.

AMD smiskar dig om inte annat då du kommer köpa en AMD och sedan en Intel när du insett att AMD suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Tja dom har ju lyckats förut. Var det inte när Athlon 64 kom som dom var tämligen överlägsna Intels dito? Har för mig att det är den generationen man brukar prata om när AMD's trumfkort genom åren lyfts fram. Kan ha fel på den punkten...

Jo, men detta var ju pga Intel gjorde en "bulldozer"... Aka, Pentium Prescott Kaffekokare med grädde...

IBM vill jag minnas gjorde fjaskot med den designen. Intel tyckte... men om man rättar till det och det, så ska det gå. Det blev fjasko. Sen tog AMD och tyckte men om man gör så här och så här istället... Det blev fjasko.

Så AMD har faktiskt sig själv att skylla när man vägrar inse att om inte 2 andra större tillverkare får det att fungera, varför i tusan ska "de" kunna göra det? Det är ju trots allt en fysikalisk begränsning.
Zen skulle ju bygga på betydligt bättre design, men liknande tankegång som Intel gör nu. Om AMD får fart på det så ja, då kan de börja konkurrera igen, men de är fortfarande 3-4 år efter, MINST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Avsaknaden av konkurrens på desktop/gaming marknaden är skit. Se vad Intel pressar hårt för mobiler och plattor bara för konkurrensen är stenhård. Hade AMD haft något snabbare hade vi sett Intel rulla ut Skylake-E redan nästa år.

Enda vi har o se fram emot är värsta grymma Windows 10

en tanke . behöver vi så mycket mera kraft i maskinerna då? tycker att de flesta har riktigt overkill maskiner redan. ( oavsett det skulle vara kul med mer eller inte..)
vi har gått och väl mer i maskinen än programmen klarar av i flera år framöver. säger det som många andra sagt redan för massor av årsen. * snart är de så små att man kan gå runt med datorn i fickan.*

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon162230:

Avsaknaden av konkurrens på desktop/gaming marknaden är skit. Se vad Intel pressar hårt för mobiler och plattor bara för konkurrensen är stenhård. Hade AMD haft något snabbare hade vi sett Intel rulla ut Skylake-E redan nästa år.

Enda vi har o se fram emot är värsta grymma Windows 10

Tror du överskattar AMDs inverkan på detta något brutalt. Om Skylake-E är försenad betyder det med nära nog 100% sannolikhet att Skylake baserade Xeon E5 är försenad då E-serien är Xeon E5 med några saker avslagna. Intel har överhuvudtaget ingen anledning att fördröja den modellen då det finns konkurrens där i form av POWER och möjligen finns det någon som fortfarande köper SPARC också. Man lär knappast vilja bjuda in ARM i server-matchen och det är en annan orsak varför man vill snabbt få ut server-modeller på 14nm.

Server/datacenter-delen av Intel är en av de delar som har riktigt bra tillväxt, vilket är en annan anledning för Intel att inte försena nya Xeon E5 modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Jo, men detta var ju pga Intel gjorde en "bulldozer"... Aka, Pentium Prescott Kaffekokare med grädde...

IBM vill jag minnas gjorde fjaskot med den designen. Intel tyckte... men om man rättar till det och det, så ska det gå. Det blev fjasko. Sen tog AMD och tyckte men om man gör så här och så här istället... Det blev fjasko.

Så AMD har faktiskt sig själv att skylla när man vägrar inse att om inte 2 andra större tillverkare får det att fungera, varför i tusan ska "de" kunna göra det? Det är ju trots allt en fysikalisk begränsning.
Zen skulle ju bygga på betydligt bättre design, men liknande tankegång som Intel gör nu. Om AMD får fart på det så ja, då kan de börja konkurrera igen, men de är fortfarande 3-4 år efter, MINST.

Fel ordning på fiaskona, Intel gjorde Pentium 4 först. IBM sa att: klart att det inte fungerar med så lång pipeline (var 30 steg i den variant P4 som fanns på slutet), men tanken med hög frekvens och relativt enkla kärnor är i övrigt korrekt och designade POWER6 (nådde över 5GHz och krävde direktkoppling till Forsmark 3).

Hur AMD resonerade begriper jag inte, men de var mest inne på att SMT (det Intel kallar HyperThreading) var feltänkt och det skulle man fixa med CMT. Att man sedan designade enkla kärnor och försökte kompensera med hög frekvens verkar mer vara en effekt av CMT tog betydligt fler transistorer per modul än man tänkt sig från början. Blev nog nytt rekord i hur många fel man lyckades göra i tanken och designen av CMT då det överhuvudtaget inte blev bra för något. Man har i alla fall lärt sig läxan då det verkar klart att Zen får SMT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, men detta var ju pga Intel gjorde en "bulldozer"... Aka, Pentium Prescott Kaffekokare med grädde...

Och sen kom C2D och smiskade AMD och de förlorade sitt övertag och situationen är som den ser ut som idag. AMD är ett skämt, Bulldozer levde inte upp till hypen!

Fotnot: Köpte BD på release.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Med sin nästa generation kommer AMD att smiska Intel på alla fronter.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många gånger har inte det sagts och inte uppnåtts?

Skrivet av Granis_1980:

Du låter bitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte bitter, men hur många är det här som kommer att köpa den eller för den delen ens ha någon nytta av den?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.