Nokia Lumia blir Microsoft Lumia

Permalänk
Melding Plague

Nokia Lumia blir Microsoft Lumia

Microsoft bekräftar att varumärket Nokia Lumia försvinner till förmån för Microsoft Lumia, men det råder fortfarande oklarheter kring vilken logotyp som kommer pryda framtida Lumia-telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara de inte blir sämre än dagens modeller så struntar jag i om det står Nokia eller Microsoft på telefonen!

Min 920 kommer nog få hänga med i ytterligare något år. Kanske får ersättas med en Noki... sorry, Microsoft Lumia 940.

/Erik

Permalänk
Medlem

R.I.P Nokia

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Aja Ms och Noka loggan går bra, Lumia har alldrig låtit bra för mig.

Permalänk
Medlem

Rip in peace Nokia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Rip in peace Nokia

Skickades från m.sweclockers.com

Rest in peace in peace ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Snusfri

Bara telefonerna fortsätter hålla samma höga kvalité så är jag nöjd.
Min Lumia 1520 är en underbar telefon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lumia 925 lite på chans. Bättre kamera än de flesta andra, och jag gillar Windows rut-gränssnitt. På i princip alla andra punkter är Android bättre. Det sämsta med lumia 925 är den dåliga antennen.

Jag tror bara Microsoft lyckas om de kommer med nåt eget, eller om Apple/Google fuckar ur totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Rest in peace in peace ?

Rest in pieces in peace

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Tråkigt för finnarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Rest in peace in peace ?

Rip in rip?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk

tack gode talos att de behöll lumia och inte kallade dom för något annat mysko som microsoft "OY"

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Rest in peace in peace ?

Finns mycket sånt kul, som CD-skiva m.m. ;).

OnT: Ska bli rätt spännande att se vad som händer med Lumia nu :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bara telefonerna fortsätter hålla samma höga kvalité så är jag nöjd.
Min Lumia 1520 är en underbar telefon.

hmm, hur är egentligen app utbudet? Alltid sett ut som reko telefoner men är så himla nöjd med Androids öppenhet och alla appar som passar mig men har sneglat på Lumia lurar senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel_Sthlm:

tack gode talos att de behöll lumia och inte kallade dom för något annat mysko som microsoft "OY"

Du vet väl att OY är Finlands version av AB, alltså aktiebolag.

Dessutom är det känt att Microsoft köpte just varumärket "Lumia". Att dom betalar så mycket pengar för att sen inte använda det, fanns inte på kartan.

Plus dom köpte bara rätten till varumärket Lumia, har för mig att de bara gäller i 10 år. Sen är det Nokias igen. En annan sak är att det är fortfarande mer eller mindre samma glada gäng som hittillls har gjort dom underbara Lumia-telefonerna. Alltså är det lite som kommer att förändras.

Så sluta med era "RIP Nokia". Nokia lever och finns kvar. Det är bara Lumia-delen som är Microsofts ett tag framöver. Kanske längre, men det vet vi inte fören nuvarande kontrakt är på väg att gå ut.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Rildiz:

hmm, hur är egentligen app utbudet? Alltid sett ut som reko telefoner men är så himla nöjd med Androids öppenhet och alla appar som passar mig men har sneglat på Lumia lurar senaste månaderna.

Apputbudet växer dagligen och de blir bara bättre och bättre.
De flesta "standardapparna" finns, som tex facebook, instagram, twitter osv, annars finns det oftast väldigt bra 3'e parts appar.
Det jag tyvärr saknar mest just nu är en Swedbank-app, men eftersom jag mest bara kollar saldo så är bankhubben en grym app (liknar bankdroid).

Jag gick från Galaxy S2 och android och ångrar inte bytet en sekund, visst är Android betydligt öppnare och det går att få till utseendet mer som man vill så att säga, men det har hänt mycket på WP fronten, speciellt iomed 8.1 och själva ekosystemet känns mer "vuxet" på något vis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

låter faktiskt nice, får ta och spana in lite mer på egen hand, btw Tackar

Permalänk
Medlem

Samma öde som Ericsson.

Enda skillnaden är att Nokia kunde ha räddat sig själva genom att ha erbjudit Android på sina mobiler.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Så sluta med era "RIP Nokia". Nokia lever och finns kvar. Det är bara Lumia-delen som är Microsofts ett tag framöver. Kanske längre, men det vet vi inte fören nuvarande kontrakt är på väg att gå ut.

Tror de syftar på varumärket "Nokia", som ju funnits i så många år, vilket nu splittras och dör. Sen att deras produkter kanske är tillverkade av samma personer och lika bra eller inte tror jag inte är problemet. Men det är lite som att Volvo skulle bytt namn till " Zhejiang Geely" eller något, för att det är den nya ägaren, även om modellen heter lika. Så "Geely V70, eller Zhejiang Geely XC90 kanske?"
Så jag håller med. R.I.P Nokia, då namnet slaktas värre än grisar till julen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror de syftar på varumärket "Nokia", som ju funnits i så många år, vilket nu splittras och dör. Sen att deras produkter kanske är tillverkade av samma personer och lika bra eller inte tror jag inte är problemet. Men det är lite som att Volvo skulle bytt namn till " Zhejiang Geely" eller något, för att det är den nya ägaren, även om modellen heter lika. Så "Geely V70, eller Zhejiang Geely XC90 kanske?"
Så jag håller med. R.I.P Nokia, då namnet slaktas värre än grisar till julen...

Varumärket Nokia splittras visserligen men det dör ju inte med mobildivisionen, det finns fortfarande ett stort internationellt bolag med namn "Nokia" som likt ericsson tillverkar och säljer mobilnät och liknande. De försvinner från konsumentmarknaden i och med detta dock så på så sätt "dör" Nokia kanske i ögonen på vissa.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

hmm, hur är egentligen app utbudet? Alltid sett ut som reko telefoner men är så himla nöjd med Androids öppenhet och alla appar som passar mig men har sneglat på Lumia lurar senaste månaderna.

Hela biblioteket med appar hittar du här om du är intresserad att kika själv
http://www.windowsphone.com/sv-se/store

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Samma öde som Ericsson.

Enda skillnaden är att Nokia kunde ha räddat sig själva genom att ha erbjudit Android på sina mobiler.

Och/Eller fortsatt satsningen på Meego. Otroligt att man la ner ett så överlägset operativ om man jämför med android och iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och/Eller fortsatt satsningen på Meego. Otroligt att man la ner ett så överlägset operativ om man jämför med android och iOS

Kan ju inte ha varit så överlägset när dom väljer att lägga ner det ..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och/Eller fortsatt satsningen på Meego. Otroligt att man la ner ett så överlägset operativ om man jämför med android och iOS

Håller med, men då hade de verkligen behövt att marknadsföra det på liknande sätt som Apple gör med iOs. Enklaste hade varit att sätta in ett färdigt operativsystem som var populärt i de riktigt bra lurarna som de hade.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror de syftar på varumärket "Nokia", som ju funnits i så många år, vilket nu splittras och dör. Sen att deras produkter kanske är tillverkade av samma personer och lika bra eller inte tror jag inte är problemet. Men det är lite som att Volvo skulle bytt namn till " Zhejiang Geely" eller något, för att det är den nya ägaren, även om modellen heter lika. Så "Geely V70, eller Zhejiang Geely XC90 kanske?"
Så jag håller med. R.I.P Nokia, då namnet slaktas värre än grisar till julen...

Men varumärket och företaget Nokia kommer ju finnas kvar. SÅ nej Nokia splittras inte och dör. Det är endast Lumia-delen (som ja, är en väldigt stor del av Nokia). Nokia kommer fortfarande släppa telefoner. Dom har ju bland annat sina Android-lurar med en rejäl custom-rom som fortfarande kommer utvecklas och släppas.

Sluta skräm folk i onödan.

Dessutom är det dum att jämföra med Volvo då Geely köpte varumärket Volvo och dess teknik, inte modellnamnen XC70, V70 S60 osv.
Microsoft däremot köpte varumärket och modellnamnet Lumia och dess teknik.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NoNamesWayne:

Kan ju inte ha varit så överlägset när dom väljer att lägga ner det ..

Teknik är inte allt, finns massor med exempel på saker som varit tekniskt bättre än sina konkurrenter men ändå misslyckats. Tycker fortfarande att sättet man styrde sin Nokia N9 är bättre än någon av Android, Ios eller WP har idag.

Meego var inte klart och frågan är om Nokia skulle hunnit få igång app-tillverkningen så pass mycket att de haft någon chans mot Android, tror man var lite för sent ute så här med facit i hand. Å andra sidan var ju knappast Android färdigt heller innan 4.0 (färdigt i bemärkelsen att alla viktiga funktioner fanns på plats). Det Noka däremot hade redan vid release av N9 var en riktigt trevlig utvecklingsmiljö i form av Qt-creator anpassad för Meego.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fram tills nyligen så hade jag bara ägt Nokia mobiler i hela mitt liv, så det känns surt att se Nokia försvinna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Samma öde som Ericsson.

Enda skillnaden är att Nokia kunde ha räddat sig själva genom att ha erbjudit Android på sina mobiler.

Det hade de. Jag har en av dem. (Nokia X)

Men om de skulle kört all in på Android hade det inte hjälpt dem, de hade bara varit ännu ett företag som hade hamnat i skuggan Samsung, på det här sättet så blev de i alla fall ordentligt stöttade av MSFT och hade också ett finger med i spelet med att styra den framtida inriktningen av WP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Finns mycket sånt kul, som CD-skiva m.m. ;).

OnT: Ska bli rätt spännande att se vad som händer med Lumia nu :).

RAM-minne är en klassiker som används dagligen.

Permalänk
Medlem

Nokia kan börja tillverka lurar igen om de vill. Så tidigt som 2016 om jag minns avtalet korrekt. Det var ju därför köpet av devices var så billigt. Inte helt säker men har för mig att de bara köpt patenträttigheter i tio år med möjlighet till fördelaktig förlängning. Med andra ord är det inte omöjligt att vi får se nya Nokia-telefoner om än i liten skala om några år. Kanske köper de upp Jolla. Det hade vart trevligt med ett europeiskt alternativ igen och Jolla har spännande sak på gång. Kör en Lumia 1020 just nu men visst var N9:an som jag också äger något extra vad det gäller UI. Swipe är galet bra.

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo