Jailbreak för IOS 8.1 – Iphone 6 och Ipad Air 2 på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Reglerna på Sweclockers gäller bara användarna, tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla/förklara gärna lite mer specifikt vad du menar, om du vill!!

Jag läser vad du skriver, men jag förstår det inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

De har skrivit många gånger förr, varför skulle de inte?
http://www.sweclockers.com/nyhet/11935-jailbreak-for-iphone-3...
http://www.sweclockers.com/nyhet/16478-apple-ios-61-jailbreak...
http://www.sweclockers.com/nyhet/12451-iphone-4-jailbreak-via...
http://www.sweclockers.com/nyhet/18070-jailbreak-for-apple-io...
Det är samma grupp som släppte jailbreak för iOS 7.1.x, så ja.
iOS 7.1.x http://en.pangu.io/
iOS 8.x http://pangu.io/
Jag ser inget om piratkopiering i denna artikel, så regeln gäller inte där. Jämför detta med att byta ROM på en androidlur.
Vad syftar du till?

Skrivet av skog1s:

Utveckla/förklara gärna lite mer specifikt vad du menar, om du vill!!
Jag läser vad du skriver, men jag förstår det inte.

Läs den igen och läs sedan reglerna för Sweclockers användare
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Jailbreak är för att kringgå kopieringsskydd, således är detta (enligt reglerna för användarna) inte tillåtet. Men som vanligt så finns det "användare" som måste följa reglerna, och sedan finns det "överklassen" (ägare, moderatorer, skribenter) som helt kan strunta i dem utan något straff som en "vanlig" användare skulle fått direkt.
Och att jailbreaka en iOS enhet är inte som att byta ROM på en android telefon, utan motsvarigheten på android är snarare att "roota" den, dvs gå in i inställningarna och flytta en switch....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av PowerNet:

Läs den igen och läs sedan reglerna för Sweclockers användare
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Jailbreak är för att kringgå kopieringsskydd, således är detta (enligt reglerna för användarna) inte tillåtet. Men som vanligt så finns det "användare" som måste följa reglerna, och sedan finns det "överklassen" (ägare, moderatorer, skribenter) som helt kan strunta i dem utan något straff som en "vanlig" användare skulle fått direkt.

Jisses, nu är du allt ute och cyklar. I forumreglerna finns turligt nog även en ganska utförlig förklaring till paragraf 7.

http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Läs den igen och läs sedan reglerna för Sweclockers användare
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Jailbreak är för att kringgå kopieringsskydd, således är detta (enligt reglerna för användarna) inte tillåtet. Men som vanligt så finns det "användare" som måste följa reglerna, och sedan finns det "överklassen" (ägare, moderatorer, skribenter) som helt kan strunta i dem utan något straff som en "vanlig" användare skulle fått direkt.
Och att jailbreaka en iOS enhet är inte som att byta ROM på en android telefon, utan motsvarigheten på android är snarare att "roota" den, dvs gå in i inställningarna och flytta en switch....

Ja läs gärna paragraf 7

Och Vadå "Jailbreak är för att kringgå kopieringsskydd"

Är du helt säker på det?

Finns det inte andra andvändningssyfte med Jailbreak?

Jag kan lätt rada upp flera hundra om du vill, det är lätt fixat för dig med, lite googlande är allt som krävs.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För den som inte orkar trycka på länken i inlägget en bit upp:

Skrivet av Dimestam:

§ 7 Piratkopiering
Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopior, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: Redaktionen är ansvarig för sina egna handlingar, men kan även ställas till svars för allt som sker på webbplatsen i övrigt. Därför har vi särskilda forumregler som inte nödvändigtvis är applicerbara på det redaktionella innehållet. Det är tillåtet att diskutera fenomenet piratkopiering, men för enskilda kopior gäller regel 7.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

"Exempelvis är det inte tillåtet att tillhandahålla lösningar som på något vis förändrar operativsystemets utseende eller funktionalitet."

Skulle rent av kunna vara en ny bakgrundsbild.. Jag förstår vad ni menar, men låter lite ensidigt formulerat
3d party tangentbord går ju dock att skaffa, så som Emoji, GIF tangentbord eller Klingon tangentbord, även Swiftkey.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Läs den igen och läs sedan reglerna för Sweclockers användare
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Jailbreak är för att kringgå kopieringsskydd, således är detta (enligt reglerna för användarna) inte tillåtet. Men som vanligt så finns det "användare" som måste följa reglerna, och sedan finns det "överklassen" (ägare, moderatorer, skribenter) som helt kan strunta i dem utan något straff som en "vanlig" användare skulle fått direkt.
Och att jailbreaka en iOS enhet är inte som att byta ROM på en android telefon, utan motsvarigheten på android är snarare att "roota" den, dvs gå in i inställningarna och flytta en switch....

Jailbreak är inte alls till för att kringå kopieringsskydd, sen att de går är en annan femma, men huvudsaken med jailbreak är precis samma som att byta ROM/roota för android: Man vill kunna anpassa sin lur mer än det som går från standard. Man kan enkelt skapa egna appar och köra dem, köra andras appar som tweakar din telefon, t.ex. andra menyer, genvägar, utseende etc.
Med andra ord, du får root-behörigheter på telefonen och har därmed inte längre några begränsningar.

Så hur vore det om du kanske tog reda på lite kunskap innan du yttrar dig om något helt galet?

Glömde nämna; Man kan även köpa andras appar i Cydia, vilket är en öppen motsvarighet mot "App Store" väldigt enkelt förklarat.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimestam:

Jisses, nu är du allt ute och cyklar. I forumreglerna finns turligt nog även en ganska utförlig förklaring till paragraf 7.
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

Inte direkt ute och cyklar, precis det var den jag läste och enligt den så är det inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."
Så om ni inte vill att användarna ska bryta mot era regler så skulle ni inte ha någon forumtråd alls till den sortens artiklar som utmynnar i att "kringgå kopieringsskydd" diskuteras, och då bryter (i princip alla) som diskuterar jailbreak mot era regler, så redaktionen borde inte uppmuntra till att reglerna bryts.

Skrivet av skog1s:

paragraf 7

Vilken inkluderar "Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.", och således borde det inte finnas någon forumtråd alls kring dessa artiklar då redaktionen då uppmuntrar att bryta mot reglerna, vid ex diskussioner om jailbreak.

Skrivet av Tozzi:

Jailbreak är inte alls till för att kringå kopieringsskydd, sen att de går är en annan femma, men huvudsaken med jailbreak är precis samma som att byta ROM/roota för android: Man vill kunna anpassa sin lur mer än det som går från standard. Man kan enkelt skapa egna appar och köra dem, köra andras appar som tweakar din telefon, t.ex. andra menyer, genvägar, utseende etc.
Med andra ord, du får root-behörigheter på telefonen och har därmed inte längre några begränsningar.
Så hur vore det om du kanske tog reda på lite kunskap innan du yttrar dig om något helt galet?

Jailbreak är i första hand för att kunna installera otillåten mjukvara (i många fall piratkopierad), och det är inte att jämföra med att ROOTA en android lur, då det är en inställning man gör i en meny.
Och man kan installera egna appar nu med på en iOS enhet om man så skulle vilja, så det är inget som hindrar dig från att göra det (så länge du är utvecklare).
SÅ att jailbreaka är i första hand för att installera otillåten mjukvara. Jailbreak tillför inget som inte redan finns i iOS, utan ger bara mer brister, säkerhetshål, etc än ett säkert standard iOS system.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inte direkt ute och cyklar, precis det var den jag läste och enligt den så är det inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."
Så om ni inte vill att användarna ska bryta mot era regler så skulle ni inte ha någon forumtråd alls till den sortens artiklar som utmynnar i att "kringgå kopieringsskydd" diskuteras, och då bryter (i princip alla) som diskuterar jailbreak mot era regler, så redaktionen borde inte uppmuntra till att reglerna bryts.

Vilken inkluderar "Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.", och således borde det inte finnas någon forumtråd alls kring dessa artiklar då redaktionen då uppmuntrar att bryta mot reglerna, vid ex diskussioner om jailbreak.

Det är inte jailbreak som kringår kopieringsskydd, det är apparna som du kan hitta i Cydia som gör det, om man nu vill. Skilj på päron och äpplen snälla du. Jailbreak ger dig bara root-behörigheter du normalt inte har från början. Men din logik så skulle en dator hamna under samma paragraf för den kan skaffa program åt mig som gör det möjligt att ladda ner olagligt innehåll.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Utveckla/förklara gärna lite mer specifikt vad du menar, om du vill!!

Jag läser vad du skriver, men jag förstår det inte.

Nyheten i sig är intressant, men jag tror inte att den läckage bland IOS-användares konto enbart består av "samma lösenord" problemet.

Det var ju inte så länge sedan en jailbreak innehöll bakdörrar och länkningar till skumma versioner av App Store.

Apple är ju hårda med mjukvaran som läggs upp på App Store medan det man kan få in i sin telefon i en jailbreak kan vara precis vad som helst.

Nyheten i all ära, men det är till att tigga om mer problem genom att knäcka det skydd som Apple har implementerat från början.

Frihet, säger en del...men då kan man välja den mindre seriösa Android om man vill klottra ner sin telefon med skumma appar - och behöva antivirusprogram.

Bara min syn på det och jag lär säkert få många Androidkramare över mig med allehanda fula ordval.

Det är så det går till här; har man inte samma åsikt som någon annan så blir det dispyter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inte direkt ute och cyklar, precis det var den jag läste och enligt den så är det inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."
Så om ni inte vill att användarna ska bryta mot era regler så skulle ni inte ha någon forumtråd alls till den sortens artiklar som utmynnar i att "kringgå kopieringsskydd" diskuteras, och då bryter (i princip alla) som diskuterar jailbreak mot era regler, så redaktionen borde inte uppmuntra till att reglerna bryts.

Vilken inkluderar "Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.", och således borde det inte finnas någon forumtråd alls kring dessa artiklar då redaktionen då uppmuntrar att bryta mot reglerna, vid ex diskussioner om jailbreak.

Men vem har diskuterat "kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk" här i denna tråden ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av PowerNet:

Inte direkt ute och cyklar, precis det var den jag läste och enligt den så är det inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."
Så om ni inte vill att användarna ska bryta mot era regler så skulle ni inte ha någon forumtråd alls till den sortens artiklar som utmynnar i att "kringgå kopieringsskydd" diskuteras, och då bryter (i princip alla) som diskuterar jailbreak mot era regler, så redaktionen borde inte uppmuntra till att reglerna bryts.

Vilken inkluderar "Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.", och således borde det inte finnas någon forumtråd alls kring dessa artiklar då redaktionen då uppmuntrar att bryta mot reglerna, vid ex diskussioner om jailbreak.

Fast hela premissen att jailbreak är lika med att kringgå kopieringsskydd är felaktig. Kan lika gärna hävda att en penna kan användas för att skriva hotbrev, vilket är brottsligt och därmed bryter mot våra forumregler.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nyheten i sig är intressant, men jag tror inte att den läckage bland IOS-användares konto enbart består av "samma lösenord" problemet.

Det var ju inte så länge sedan en jailbreak innehöll bakdörrar och länkningar till skumma versioner av App Store.

Apple är ju hårda med mjukvaran som läggs upp på App Store medan det man kan få in i sin telefon i en jailbreak kan vara precis vad som helst.

Nyheten i all ära, men det är till att tigga om mer problem genom att knäcka det skydd som Apple har implementerat från början.

Frihet, säger en del...men då kan man välja den mindre seriösa Android om man vill klottra ner sin telefon med skumma appar - och behöva antivirusprogram.

Bara min syn på det och jag lär säkert få många Androidkramare över mig med allehanda fula ordval.

Det är så det går till här; har man inte samma åsikt som någon annan så blir det dispyter.

Skickades från m.sweclockers.com

Den största "butiken" för att skaffa nya appar är Cydia, man kan enkelt googla på appar som finns där och hitta rätt information, installerar man helt random så får man skylla sig själv tycker jag. Man tar ju en risk met att öppna upp en telefons root-behörigheter, common sense krävs av användaren då. Om det var incidenten som var med iOS 7 du menar så var det en sponsor som ville ha sin app automatisk installerad med jailbreak, men det togs snabbt bort och var högst tillfälligt, det gick tom att kryssa ur det vid jailbreak för att inte få med den.

Jag ser detta som en bra sak, om det nu var såhär enkelt att knäcka det, så är det väl bra att det uppmärksammas och faktiskt ger utvecklarna feedback vad de missat i sin kod, med andra ord, det kan bara komma ut bättre produkter av detta. Om man istället skulla mörka alla hål så har man bara en falsk säkerhet framför sig.

Och bara för man jailbreakar det betyder det inte per automatik att man börjar installera allt man ser, jag använder 2-3 appar från Cydia som max, mer behöver jag inte. Det är lite upp till var och en. Ett tips är att XBMC finns som app, schysst app för iPads t.ex.

En åsikt är var mans åsikt, men om man har en åsikt pga fel information kan man alltid ändra andras åsikter. Därför finns möjligheten att diskutera och sprida kunskap!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nyheten i sig är intressant, men jag tror inte att den läckage bland IOS-användares konto enbart består av "samma lösenord" problemet.

Det var ju inte så länge sedan en jailbreak innehöll bakdörrar och länkningar till skumma versioner av App Store.

Apple är ju hårda med mjukvaran som läggs upp på App Store medan det man kan få in i sin telefon i en jailbreak kan vara precis vad som helst.

Nyheten i all ära, men det är till att tigga om mer problem genom att knäcka det skydd som Apple har implementerat från början.

Frihet, säger en del...men då kan man välja den mindre seriösa Android om man vill klottra ner sin telefon med skumma appar - och behöva antivirusprogram.

Bara min syn på det och jag lär säkert få många Androidkramare över mig med allehanda fula ordval.

Det är så det går till här; har man inte samma åsikt som någon annan så blir det dispyter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår mycket väl det du skriver nu. Men...det är en helt annan sak.

Du skrev: "Reglerna på Sweclockers gäller bara användarna, tydligen."

Det vart det, jag inte fattade.

Så vad menar du?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Orkar inte höra mer om paragraf 7 nu. Återgå gärna till topic är ni snälla.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Läs den igen och läs sedan reglerna för Sweclockers användare
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Jailbreak är för att kringgå kopieringsskydd, således är detta (enligt reglerna för användarna) inte tillåtet. Men som vanligt så finns det "användare" som måste följa reglerna, och sedan finns det "överklassen" (ägare, moderatorer, skribenter) som helt kan strunta i dem utan något straff som en "vanlig" användare skulle fått direkt.
Och att jailbreaka en iOS enhet är inte som att byta ROM på en android telefon, utan motsvarigheten på android är snarare att "roota" den, dvs gå in i inställningarna och flytta en switch....

Det finns fina undantag i lagen som förbjuder att man kringgår kopieringsskydd. Inom hela EU är det fritt fram att kringgå tekniska spärrar så länge syftet inte är att bryta mot upphovsrättslagen. Se Directive 2001/29/EC för mer information. Mer information finns även hos regeringskansliet: (http://www.government.se/sb/d/1920/a/55368) där man kan läsa: "Nej, förbudet mot kringgående av tekniska åtgärder är begränsat i flera avseenden. Till att börja med omfattar förbudet endast sådana tekniska åtgärder som skyddar mot att man gör nya kopior eller gör materialet tillgängligt för allmänheten."

Det är som sagt inte ens en gråzon det här. Det är fullt lagligt att jailbreaka en telefon. Bra, då har vi konstaterat att den första delen av ditt påstående inte stämmer.

Nästa steg är diskussionerna om huruvida det är piratkopiering. I själva jailbreakandet bryter du inte mot något upphovsrätt. Du bryter möjligtvis mot Apples användaravtal men de är i allra högsta grad juridiskt tveksamma. Den enda kopplingen jailbreaking har med piratkopiering är att det är ett krav för att piratkopiera mjukvara i Ios. Andra saker går att piratkopiera utan jailbreak men just mjukvara är låst så du måste jailbreaka för att kunna lägga in appar från andra källor än App Store. Fast det råkar finnas ett stort community med fullt lagliga appar och tillägg. Således är det inga som helst problem att vara helt laglig med sin jailbrekade telefon. Så det finns ingen direkt koppling mellan jailbreak och upphovsrättsbrott. Ungefär som att det inte finns en direkt koppling mellan torrent-tekniken och upphovsrättsbrott. Eller att köpa en DVD-brännare och tomma DVD-skivor och upphovsrättsbrott.

Du borde för övrigt läsa länken som herr Dimestam bifogade. Där motiverar de gränserna för paragraf 7 rätt väl.

Sista stycket är lite intressant. Är det en nyhet att olika nivåer av användare har olika rättigheter på ett forum? Det är väl rätt naturligt att moderatorer har vissa rättigheter som inte normala användare har. Vidare borde det väl vara helt uppenbart att de som skriver reglerna har tolkningsföreträde? Det är Dimestam som är ansvarig utgivare. Han är juridiskt ansvarig för allt som publiceras. Det är väl ganska uppenbart att det är han och ingen annan som har sista ordet om vad som får skrivas och inte skrivas på Sweclockers?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Reglerna på Sweclockers gäller bara användarna, tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kunde förmodligen ha skrivit precis samma artikel som foruminlägg utan att få minsta problem med regelverket. Jag hade inte oroat mig i alla fall.

Om du fortfarande har problem med saken, så har redaktionen likförbannat tolkningsföreträde på sina egna regler. Ser absolut inget konstigt med det, det är en privat site, givetvis står det dess handhavare fritt att lägga ribban precis hur och var de vill, och dessutom lägga sagda ribba på olika nivå för användare och redaktion om de finner det lämpligt.

Utan att gå in på det juridiska i att avhandla jailbreaking, så är det helt och fullt upp till Sweclockers redaktion att välja om de vill ta den sortens risker med sitt redaktionella material.

Personligen tycker jag det är bra att man indirekt prövar och ifrågasätter rådande lagstiftning på området genom att publicera den här sortens artiklar. Det är uppenbart att lagstiftningen som den ser ut idag styrts snarare av företagens än folkets intresse. Om något tycker jag man för det mesta lägger på tok mycket band på sig själv när det kommer till sådant här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Jag förstår mycket väl det du skriver nu. Men...det är en helt annan sak.

Du skrev: "Reglerna på Sweclockers gäller bara användarna, tydligen."

Det vart det, jag inte fattade.

Så vad menar du?

Admins/Moderatorer har själv påpekat att jailbreaking är en gråzon i deras regler, men allt som har med te.x torrenter regleras direkt oavsett innehåll och avsikt; därför skrev jag så.

Diskussionen har alltid kommit på tal så fort dessa nyheter kommer upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ur paragraf sju som länkades till förut:

Q: Jailbreak och "upplåsta" telefoner kan användas för piratkopiering. Vad gäller i dessa fall?
A: Vår samlade bedömning är att själva upplåsningsförfarandet, det vill säga att utföra ett jailbreak (eller motsvarande) inte bryter mot någon lag. Handlar diskussionen däremot om att utföra ett jailbreak i syfte att piratkopiera faller frågan under regel 7.

Allt är redan svarat på.

Jag tycker det är underbart att Jailbreak finns. IOS hade varit så tråkigt utan.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

och det är inte att jämföra med att ROOTA en android lur, då det är en inställning man gör i en meny.

Jag vet inte var du får din information ifrån men det har aldrig gått att låsa upp ROOT rättigheter på android från mobilens inställningar. Man brukar i många fall även behöva låsa upp bootloadern i samband med ROOT processen.

Du kanske syftar på inställningen "Tillåt osäkra källor"? Den tillåter installation av "icke godkända" appar men kräver absolut inte några speciella behörigheter för att ändra, speciellt inte ROOT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Admins/Moderatorer har själv påpekat att jailbreaking är en gråzon i deras regler, men allt som har med te.x torrenter regleras direkt oavsett innehåll och avsikt; därför skrev jag så.

Diskussionen har alltid kommit på tal så fort dessa nyheter kommer upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår vad du menar nu.

Men allt som har med torrenter att göra är inte olagligt, det finns väldigt många trådar på forat där medlemmar diskuterar torrenter & diverse torrentprogram.

Så att "allt som har med te.x torrenter regleras direkt oavsett innehåll och avsikt" är lite fel.

Det är helt ok att diskutera torrents och jailbreak. Då det finns helt lagliga sätt att använda sig av dom sätten. Och det vet du med.

Det finns hur många trådar som helst, om hur man får till det i mjukvaran t e x. Och det vet du själv, då du måste ha stöt på dom under din tid som medlem här under alla dessa år.

Men att skriva/uppmana till brott.
Det är inte ok här. Och det är helt rätt, då det faktiskt är olagligt.

Man måste lära sig att glida på linjen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av PowerNet:

Inte direkt ute och cyklar, precis det var den jag läste och enligt den så är det inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd
"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."
Så om ni inte vill att användarna ska bryta mot era regler så skulle ni inte ha någon forumtråd alls till den sortens artiklar som utmynnar i att "kringgå kopieringsskydd" diskuteras, och då bryter (i princip alla) som diskuterar jailbreak mot era regler, så redaktionen borde inte uppmuntra till att reglerna bryts.

Vilken inkluderar "Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.", och således borde det inte finnas någon forumtråd alls kring dessa artiklar då redaktionen då uppmuntrar att bryta mot reglerna, vid ex diskussioner om jailbreak.

Jailbreak är i första hand för att kunna installera otillåten mjukvara (i många fall piratkopierad), och det är inte att jämföra med att ROOTA en android lur, då det är en inställning man gör i en meny.
Och man kan installera egna appar nu med på en iOS enhet om man så skulle vilja, så det är inget som hindrar dig från att göra det (så länge du är utvecklare).
SÅ att jailbreaka är i första hand för att installera otillåten mjukvara. Jailbreak tillför inget som inte redan finns i iOS, utan ger bara mer brister, säkerhetshål, etc än ett säkert standard iOS system.

Fast man kan lika enkelt piratkopiera via en vanlig dator, betyder det att alla diskussioner kring datorer bryter mot forumets regler?

Permalänk

Nedladdningslänk och allt är fixat: https://www.flashback.org/t2464983

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Du kunde förmodligen ha skrivit precis samma artikel som foruminlägg utan att få minsta problem med regelverket. Jag hade inte oroat mig i alla fall.

Om du fortfarande har problem med saken, så har redaktionen likförbannat tolkningsföreträde på sina egna regler. Ser absolut inget konstigt med det, det är en privat site, givetvis står det dess handhavare fritt att lägga ribban precis hur och var de vill, och dessutom lägga sagda ribba på olika nivå för användare och redaktion om de finner det lämpligt.

Utan att gå in på det juridiska i att avhandla jailbreaking, så är det helt och fullt upp till Sweclockers redaktion att välja om de vill ta den sortens risker med sitt redaktionella material.

Personligen tycker jag det är bra att man indirekt prövar och ifrågasätter rådande lagstiftning på området genom att publicera den här sortens artiklar. Det är uppenbart att lagstiftningen som den ser ut idag styrts snarare av företagens än folkets intresse. Om något tycker jag man för det mesta lägger på tok mycket band på sig själv när det kommer till sådant här.

Väl skrivet, jag kan faktiskt inte säga emot dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

sweeet . detta är saknat på min "lilla" 6 plus . hoppas cydia kommer snart då man vill ha tillbaka 5-6st dock ikoner . plz plz plz

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Nedladdningslänk och allt är fixat: https://www.flashback.org/t2464983

Men snälla du, inte flashbacklänkar här. Please!
Och om det är ett måste, se till att allt är rätt fixat!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gött, då man dyka in på Apple store och handla ny lur och padda

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Nedladdningslänk och allt är fixat: https://www.flashback.org/t2464983

Skrivet av skog1s:

Men snälla du, inte flashbacklänkar här. Please!
Och om det är ett måste, se till att allt är rätt fixat!

Vi har en fin tråd här på Swec för sådandär info redan!

#14955628

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Admins/Moderatorer har själv påpekat att jailbreaking är en gråzon i deras regler, men allt som har med te.x torrenter regleras direkt oavsett innehåll och avsikt; därför skrev jag så.

Diskussionen har alltid kommit på tal så fort dessa nyheter kommer upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen gråzon. Kan inte bli tydligare.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpt en apple produkt utan möjlighet för jailbreak.
Precis som jag aldrig skulle använda en android utan root.