problem med radeon kort och Minecraft, hjälp plz

Permalänk

problem med radeon kort och Minecraft, hjälp plz

Hej på er!

Min son tycker inte att det duger att lira Minecraft på PS3 längre och jag laddade därför ner det på min gamla laptop som jag inte andvänt på några år nu (iaf inte för att spela på). Det är en Fujitsu Simens Amilo Xi 1554. Det var en grym speldator när den kom men jag förstår att det kanske inte är så längre, när man inte ens kan få igång minecraft. 8)

Hur som helst så siter det ett ATI Radeon X1900 i datorn och när jag installerar Minecraft så får jag upp ett felmedelande och när jag klickar vidare får jag upp följande:

•Graphics drivers are outdated, they do not support required OpenGL support to run Minecraft.
•Invalid memory allocation, if you set any Java arguments in your Profile Settings, please remove them.

Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet men får då meddelande om att jag har den senaste versionen. Har sökt som tusan på nätet men hittar inga drivisar som jag kan testa istället.

Nu hoppas jag på lite snabb hjälp från er, är det någon som kan hjälpa mig så vore jag (eller rättare sagt min 7 åriga son) mer än tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

Hej på er!

Min son tycker inte att det duger att lira Minecraft på PS3 längre och jag laddade därför ner det på min gamla laptop som jag inte andvänt på några år nu (iaf inte för att spela på). Det är en Fujitsu Simens Amilo Xi 1554. Det var en grym speldator när den kom men jag förstår att det kanske inte är så längre, när man inte ens kan få igång minecraft. 8)

Hur som helst så siter det ett ATI Radeon X1900 i datorn och när jag installerar Minecraft så får jag upp ett felmedelande och när jag klickar vidare får jag upp följande:

•Graphics drivers are outdated, they do not support required OpenGL support to run Minecraft.
•Invalid memory allocation, if you set any Java arguments in your Profile Settings, please remove them.

Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet men får då meddelande om att jag har den senaste versionen. Har sökt som tusan på nätet men hittar inga drivisar som jag kan testa istället.

Nu hoppas jag på lite snabb hjälp från er, är det någon som kan hjälpa mig så vore jag (eller rättare sagt min 7 åriga son) mer än tacksam!

Kolla om du hittar något nyttigt här:
http://www.minecraftforum.net/forums/archive/legacy-support/1...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

http://www.minecraftforum.net/forums/archive/legacy-support/1...

Citat:

If you go into the catalyst control center, and then click on 3D in the bar at the side. It expands and some settings titles are below it.
Go to All Settings.
Scroll right down to the bottom and make sure in the OpenGL settings, Triple Buffering is enabled.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

tack. tittar under 3d men hittar inget om Open Gl settings över huvud taget. En del andra saker som anti-aliacing, mipmap, smoth vertical refresh osv.

När jag tittar på egenskaper för grafikkortet så finns det en rubrik som heter OpenGl version. Där står det "not available" Kan de vara någon info som leder det hela framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

tack. tittar under 3d men hittar inget om Open Gl settings över huvud taget. En del andra saker som anti-aliacing, mipmap, smoth vertical refresh osv.

När jag tittar på egenskaper för grafikkortet så finns det en rubrik som heter OpenGl version. Där står det "not available" Kan de vara någon info som leder det hela framåt?

Det var tydligen så att X1900 inte hade stöd för OpenGL i Windows (åtminstone inte 7), så du måste köra med moddade drivrutiner.
http://larsmichelsen.com/windows/opengl-in-windows-7-with-leg...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Har tidigare spelat en hel del CS och det är väl OpenGl spel? Det kan dock vara så att jag körde windows XP då. Nu har jag vista home 32-bitars installerat.... Ska kika på länken. Det var dock 100 år sedan jag sysslade med att uppdatera drivrutiner och därför blir jag lite skraj när jag ska köra moddade grejer.

BTW: Verkar idag svårt att undvika alla installationsmotorer som ska vill gå igenom min dator och automatinstallera "rätt" grejer. Och alla ska ha betalt också 8(

Permalänk

verkar vara för windows 7

Jag verkar ha Direct 3D men inte open GL. Vet att jag förr i tiden micklade mellan dessa två inne i enskilda spel, har minecraft då bara stöd för OpenGL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

Har tidigare spelat en hel del CS och det är väl OpenGl spel? Det kan dock vara så att jag körde windows XP då. Nu har jag vista home 32-bitars installerat.... Ska kika på länken. Det var dock 100 år sedan jag sysslade med att uppdatera drivrutiner och därför blir jag lite skraj när jag ska köra moddade grejer.

BTW: Verkar idag svårt att undvika alla installationsmotorer som ska vill gå igenom min dator och automatinstallera "rätt" grejer. Och alla ska ha betalt också 8(

Om du menar skräpprogram, som installeras samtidigt som huvudprogrammet, så skall det gå att bocka ur dessa, innan installationen påbörjas.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

sitter och försöker fatta om detta kan vara någonting jag kan testa...

http://www.minecraftforum.net/forums/archive/legacy-support/1...

Permalänk

har 8,3 installerad nu. Skulle det kunna hjälpa att uppgradera till 9,6 här https://driverscollection.com/?H=Radeon%20X1900&By=ATI&SS=Win... Vista&dpage=2
eller saknar det betydelse när det kommer till att problemet verkar handla om OpenGL?