Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Fråga om boot tider.
Testat genom kolla Antikvitetshandlaren / flik Autostart / Senaste Bios tid:.
Min NUC D34010 med Win 8 och en Intel 520 SSD bootar upp på 7,6 sek., fast boot vald i bios.
Min Asus Zenbook med Win 8 i7 och SSD ( okänd ) bootar upp på 1,6 sek., en rätt otrolig tid !

Hur kan det skilja så pass, och är "mätmetoden" relevant ?

Troligen bootar Zenbooken från sleep, inte helt power off? Asus har ju något program som ska påskynda uppstart, kan vara det som ligger i bakgrunden också. Windows mäter troligtvis tiden det tar från när Windowsloggan dyker upp vid boot tills när man ser skrivbordet. Den siffran anser jag inte vara lika intressant som den tid det tar från att man trycker på strömbrytaren på datorn tills man ser skrivbordet, det är ju den tiden det tar "på riktigt".

Sen brukar inte Windows vara särskilt pålitligt för seriösa tester eller seriös användning. Titta bara på hur man ändrar i PATH med ett pyttelitet fönster, eller hur man tar reda på tiden för senaste login för en användare. Eller hur dålig kommandotolken är. O.s.v.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Snart är det dags för mig att köpa en NUC! Här är min varukorg: Webhallen, kommentera gärna

Valde i5:an för att jag eventuellt kommer spela lite på den. 4GB RAM räcker definitivt till en maskin som bara kommer köra ett eller två (större) program i taget. Behövs det mer RAM är det bara att köpa en sticka extra. Kör på en 530 SSD eftersom det tydligen varit värmeproblem i 525:an, som tidigare nämnts i tråden. Dessutom har 530:n MLC, inte TLC (som vi vet slits ut snabbare). Har en hemmabyggd FreeNAS server för lagring av media.

Tänker använda den till främst XBMC, men även streaming av spel på min stationära via Steam . Funderar lite på OS, blir antagligen Windows 7 eftersom det är bäst stöd för drivrutiner där. Annars vore Ubuntu kul att testa med nåt bra tema så det blir enkelt att använda på TV:n. Original Ubuntu-utseendet är ganska trist enligt mig. Tänkte dock försöka installera OSX först, bara för att testa om det går. Återkommer när jag ger upp eller får det att fungera.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Snart är det dags för mig att köpa en NUC! Här är min varukorg: Webhallen, kommentera gärna

Valde i5:an för att jag eventuellt kommer spela lite på den. 4GB RAM räcker definitivt till en maskin som bara kommer köra ett eller två (större) program i taget. Behövs det mer RAM är det bara att köpa en sticka extra. Kör på en 530 SSD eftersom det tydligen varit värmeproblem i 525:an, som tidigare nämnts i tråden. Dessutom har 530:n MLC, inte TLC (som vi vet slits ut snabbare). Har en hemmabyggd FreeNAS server för lagring av media.

Tänker använda den till främst XBMC, men även streaming av spel på min stationära via Steam . Funderar lite på OS, blir antagligen Windows 7 eftersom det är bäst stöd för drivrutiner där. Annars vore Ubuntu kul att testa med nåt bra tema så det blir enkelt att använda på TV:n. Original Ubuntu-utseendet är ganska trist enligt mig. Tänkte dock försöka installera OSX först, bara för att testa om det går. Återkommer när jag ger upp eller får det att fungera.

Först så klagar du på Windows och sen så ska du ändå använda det p.g.a. drivrutinstöd, lustigt.
Jag har kört lite olika OS på min i3-NUC, Windows 7, Windows 8.x, Windows 10, SteamOS, elementary OS samt OS X och bortsett ifrån lite extra pill (ganska självklart) med OS X så har alla operativsystemen fungerat OK, för mig. Detta är då med Haswell och 4GB RAM.
Att strömma spel till NUCen är dock bara något jag provat en kort stund utan att sätta mig in i det speciellt mycket, så där har jag ju något att roa mig med ett tag med lite testvärden och helhetsintryck osv.
Lycka till, jag hoppas du bli nöjd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Snart är det dags för mig att köpa en NUC! Här är min varukorg: Webhallen, kommentera gärna

Valde i5:an för att jag eventuellt kommer spela lite på den. 4GB RAM räcker definitivt till en maskin som bara kommer köra ett eller två (större) program i taget. Behövs det mer RAM är det bara att köpa en sticka extra. Kör på en 530 SSD eftersom det tydligen varit värmeproblem i 525:an, som tidigare nämnts i tråden. Dessutom har 530:n MLC, inte TLC (som vi vet slits ut snabbare). Har en hemmabyggd FreeNAS server för lagring av media.

Tänker använda den till främst XBMC, men även streaming av spel på min stationära via Steam . Funderar lite på OS, blir antagligen Windows 7 eftersom det är bäst stöd för drivrutiner där. Annars vore Ubuntu kul att testa med nåt bra tema så det blir enkelt att använda på TV:n. Original Ubuntu-utseendet är ganska trist enligt mig. Tänkte dock försöka installera OSX först, bara för att testa om det går. Återkommer när jag ger upp eller får det att fungera.

Funkar Apple Remote "out of the box" till NUC:n?
Tänkte på detta: Obs! Fungerar enbart med Apple univeral docking.

Annars ett fin fint paket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Först så klagar du på Windows och sen så ska du ändå använda det p.g.a. drivrutinstöd, lustigt.
Jag har kört lite olika OS på min i3-NUC, Windows 7, Windows 8.x, Windows 10, SteamOS, elementary OS samt OS X och bortsett ifrån lite extra pill (ganska självklart) med OS X så har alla operativsystemen fungerat OK, för mig. Detta är då med Haswell och 4GB RAM.
Att strömma spel till NUCen är dock bara något jag provat en kort stund utan att sätta mig in i det speciellt mycket, så där har jag ju något att roa mig med ett tag med lite testvärden och helhetsintryck osv.
Lycka till, jag hoppas du bli nöjd.

Ja, det är inte jag som valt att stödja Windows i första hand och senare fokusera på andra OS. Och jag menade inte att windows är det definitiva valet heller. Sen så ska inte NUC:en användas till något annat än underhållning, vilket funkar alldeles utmärkt i Windows. Det var ju som sagt den seriösa användningen som Windows är sämre på. Tack, det blir jag säkert!

Skrivet av bärplockaren:

Funkar Apple Remote "out of the box" till NUC:n?
Tänkte på detta: Obs! Fungerar enbart med Apple univeral docking.

Annars ett fin fint paket.

Enligt denna guide ska det gå att få det att fungera

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

uppdaterade bios/uefi från 32 till 53...

enda igentligen som märkbart som jag noterat är att ljudvolymen via HDMI, verkar lägre? normalt när jag kollar på tex film, så på -35-38db ganska lagom volym normalt sätt, igårkväll var vi nere på -28db för att vara på ungefär samma volym..

normalt sätt på -30-25 så är det nivå så man funderar på om grannarna nästan blir irriterade.. nu var det ovessentlig nivå, på filmer som jag sett förut och vet att ljudnivån inte är udda låg på filmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Snart är det dags för mig att köpa en NUC! Här är min varukorg: Webhallen, kommentera gärna

Valde i5:an för att jag eventuellt kommer spela lite på den. 4GB RAM räcker definitivt till en maskin som bara kommer köra ett eller två (större) program i taget. Behövs det mer RAM är det bara att köpa en sticka extra. Kör på en 530 SSD eftersom det tydligen varit värmeproblem i 525:an, som tidigare nämnts i tråden. Dessutom har 530:n MLC, inte TLC (som vi vet slits ut snabbare). Har en hemmabyggd FreeNAS server för lagring av media.

Tänker använda den till främst XBMC, men även streaming av spel på min stationära via Steam . Funderar lite på OS, blir antagligen Windows 7 eftersom det är bäst stöd för drivrutiner där. Annars vore Ubuntu kul att testa med nåt bra tema så det blir enkelt att använda på TV:n. Original Ubuntu-utseendet är ganska trist enligt mig. Tänkte dock försöka installera OSX först, bara för att testa om det går. Återkommer när jag ger upp eller får det att fungera.

Jag har en NTEL DC3217IYE med 8 GB ram och SSD som jag kör Windows 7 på för att komma åt Netflix, Surfa, XBMC och även strömma spel eller vad det nu kan vara jag behöver. Windows som operativ är ganska enkelt val med tanke på att det är utan tvekan den största basen för XBMC(d.v.s flest kör Windows).

Att Windows skulle vara oseriöst var nog det mest oseriösa jag hört, det är ett operativ som har sådär 90% av marknaden och det är en anledning till det. Mängder med företag som förlitar sig på Windows varje dag. Men visst, Windows är utan tvekan ett avancerat och mångsidigt OS så det krävs att användaren har lite mer bakom pannbenet för att använda det på "rätt" vis.

Iallafall så har jag provat strömma en del spel med Steam från min dator i sign till NUC:en och det fungerar okay för långsammare spel där fördröjningar av kontrollen inte är väldigt avgörande. D.v.s Battlefield eller snabba bilspel kan man stryka direkt. Däremot går det utmärkt att köra ex The Walking Dead och State of Decay (även om State of Decay är på gränsen).

Jag kör trådat nätverk på korta avstånd så nätverket är aldrig några problem.

Till NUC:en har jag kopplat en XBOX 360 kontroll för PC.

Något jag testat på senare tid är dock att koppla sändaren till XBOX360 kontrollen direkt på min dator i rummet intill och det fungerar MYCKET bättre. Det är möjligt att det då skulle gå att spela även snabba bilspel men tyvärr är det inte alla som har datorn så nära NUC:en.

Skrivet av ljudnisse:

Ett sista försök att lös ditt problem:

Go to System settings, System, Video and check/change this setting.

* Fullscreen window rather than true fullscreen = NO

* Adjust display refresh rate to match video in the video settings = YES

Play a 23,xx Hz video and with your keyboard hit "O" ( as in Oslo ) and now check if you have any droped frames
at "drop" in the OSD.

Den första punkten har jag för mig att jag testat sen tidigare men jag kan titta på det igen. Den sista har jag testat och det medför synkproblem men bara i videos med en viss fps (23 eller 60) kommer inte ihåg vilket men det fungerade inte i längden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Förövrigt kan jag tillägga att lagget jag pratar om har jag nu pinpointat till 23/24p material medan allt annat flyter bra även utan TVs motion system.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

funderade för några veckor hur uptime ser ut på nuc'en.. och då menar jag inte i streck, utan hur ofta den är på..

drog in samma grej ja har på nasen, "uptimed" paketet ligger i ubuntus repo.. blev lite paff nu när den faktiskt har reggat uptimen några dagar.. korta uptimes kan ha med tex reboots att göra vid kernel updates.. och dom duggar rätt tätt på ubuntu lts.. nu var det iofs första kernelupdaten idag.. och har inte rebootat ännu sedan dess..

xbmc@HTPC:~$ uprecords # Uptime | System Boot up ----------------------------+--------------------------------------------------- 1 1 day , 04:54:24 | Linux 3.13.0-36-generic Tue Oct 7 09:46:45 2014 2 0 days, 11:54:53 | Linux 3.13.0-36-generic Sun Oct 5 10:13:20 2014 3 0 days, 08:21:57 | Linux 3.13.0-36-generic Wed Oct 8 14:46:08 2014 4 0 days, 04:56:01 | Linux 3.13.0-36-generic Thu Oct 9 12:07:04 2014 5 0 days, 02:41:13 | Linux 3.13.0-36-generic Thu Oct 9 19:23:16 2014 6 0 days, 02:33:29 | Linux 3.13.0-36-generic Mon Oct 6 18:50:20 2014 -> 7 0 days, 00:31:07 | Linux 3.13.0-36-generic Fri Oct 10 09:18:33 2014 8 0 days, 00:03:20 | Linux 3.13.0-36-generic Sun Oct 5 22:08:26 2014 9 0 days, 00:01:06 | Linux 3.13.0-36-generic Wed Oct 8 14:41:23 2014 ----------------------------+--------------------------------------------------- 1up in 0 days, 02:02:23 | at Fri Oct 10 11:52:01 2014 no1 in 1 day , 04:23:18 | at Sat Oct 11 14:12:56 2014 up 2 days, 11:57:30 | since Sun Oct 5 10:13:20 2014 down 2 days, 11:38:50 | since Sun Oct 5 10:13:20 2014 %up 50.130 | since Sun Oct 5 10:13:20 2014

ska bli kul o se vad det står om tex en månad.. misstänker att det inte lär vara 50% med tanke på att jag ibland glömmer stänga av htpcn när tvn stänger av sig själv på kvällen osv.. jo slöhet att inte kolla, ja vet..

Permalänk

Intel NUC DN2820FYKH

Hej,
tänkte köpa en sådana här och ha den istället för boxee..
Vilken minneskapsel skall man ha?
Tips på bra minne från netonnet mottages tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,
tänkte köpa en sådana här och ha den istället för boxee..
Vilken minneskapsel skall man ha?
Tips på bra minne från netonnet mottages tacksamt

Det viktiga är att minnet ska ha en lite lägre spänning än vad som är standard. Du ska köpa ett minne med 1.35V spänning. Netonnet skriver inte ut spänningen på sina minnen så där får du chansa.
Jag har ett sådant här och det fungerar utmärkt.
http://http://www.inet.se/produkt/6110044/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1600mhz-so-dimm-1-35v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Iallafall så har jag provat strömma en del spel med Steam från min dator i sign till NUC:en och det fungerar okay för långsammare spel där fördröjningar av kontrollen inte är väldigt avgörande. D.v.s Battlefield eller snabba bilspel kan man stryka direkt. Däremot går det utmärkt att köra ex The Walking Dead och State of Decay (även om State of Decay är på gränsen).

Jag kör trådat nätverk på korta avstånd så nätverket är aldrig några problem.

Jag kör trådlöst med min NUC och det har i varje fall fungerat smärtfritt i HL2 (med 1920x1080) även om jag förstås inte kör multiplayer så reaktionskraven är ju inte superhöga. Riktigt imponerad av Steam-In-Home-Streaming faktiskt.

Skrivet av Jimmy:

Att Windows skulle vara oseriöst var nog det mest oseriösa jag hört, det är ett operativ som har sådär 90% av marknaden och det är en anledning till det. Mängder med företag som förlitar sig på Windows varje dag. Men visst, Windows är utan tvekan ett avancerat och mångsidigt OS så det krävs att användaren har lite mer bakom pannbenet för att använda det på "rätt" vis.

Det hänger mycket barn här, glöm inte bort det. För dessa är det ibland väldigt viktigt med märke, ideologi o.s.v. och inte att använda det verktyget som passar uppgiften bäst. Att Windows inte vore bra på det seriösa är för mig lika korkat som att påstå att Linux är kasst på server.

Permalänk
Avstängd

Intel NUC DN2830FYKH kom ju aldrig...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Intel NUC DN2830FYKH kom ju aldrig...

Därför att den inte finns.
Det är fortfarande DN2820FYKH som gäller, Intel har gjort en "tyst" uppgradering utav CPUn från en 2820 till en 2830.
Rykten som gäller är att de vill göra sig av med så många de kan av den äldre med 2820 innan de släpper på leveranserna av den "nya" 2820 (som egentligen är en 2830).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har börjat kolla lite på en NUC men vet inte riktigt vilken jag ska välja... På den ska jag streama film från t.ex. Netflix, spela upp 1080p med vlc och slösurfa lite, räcker det med den billigaste då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455951 Eller ska man satsa på lite mer processor? Samt visst räcker det med 4GB RAM och 120GB SSD?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det hänger mycket barn här, glöm inte bort det. För dessa är det ibland väldigt viktigt med märke, ideologi o.s.v. och inte att använda det verktyget som passar uppgiften bäst. Att Windows inte vore bra på det seriösa är för mig lika korkat som att påstå att Linux är kasst på server.

Jag tror ni missförstår mig. Jag menar inte att Windows är oanvändbart för programmering eller serverhantering eller något i den stilen, det finns bara små saker med det som är lite störiga. Detta av egen erfarenhet. Linux är inte heller perfekt, det förekommer strul med småsaker som inte borde strula. Det har hänt mig och bekanta att Linux bara slutar fungera efter en uppdatering (och nej, inte en beta-uppdatering utan en vanlig uppdatering). Saker som flash har för mig inte varit lika enkelt att installera som på Windows. Mac OSX har jag inte använt tillräckligt för att ha en rimlig uppfattning, men det verkar fungera stabilare i de fall jag använt det. Allt beror ju på vad man använder operativet till.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Har börjat kolla lite på en NUC men vet inte riktigt vilken jag ska välja... På den ska jag streama film från t.ex. Netflix, spela upp 1080p med vlc och slösurfa lite, räcker det med den billigaste då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455951 Eller ska man satsa på lite mer processor? Samt visst räcker det med 4GB RAM och 120GB SSD?

Tidigare i tråden har flera sagt att i3:an räcker fullt ut för XBMC-streaming i 1080p, Netflix och liknande Om du aldrig kommer spela på den ser jag ingen anledning att köpa i5:an. 4GB RAM tycker många är för lite idag, men jag tycker att det räcker, förutsatt att man inte kör så många program på samma gång. Operativsystemet anpassar sig efter hur mycket RAM som finns, har du 8GB kommer mer RAM användas. För Windows var 2GB RAM minimum sist jag kollade (läs: några år sedan). En 120GB SSD räcker för operativsystem och basprogram (webbläsare, mediaspelare t.ex.). Att spara enstaka filmer, titta på dem och sen radera funkar såklart också.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Tidigare i tråden har flera sagt att i3:an räcker fullt ut för XBMC-streaming i 1080p, Netflix och liknande Om du aldrig kommer spela på den ser jag ingen anledning att köpa i5:an. 4GB RAM tycker många är för lite idag, men jag tycker att det räcker, förutsatt att man inte kör så många program på samma gång. Operativsystemet anpassar sig efter hur mycket RAM som finns, har du 8GB kommer mer RAM användas. För Windows var 2GB RAM minimum sist jag kollade (läs: några år sedan). En 120GB SSD räcker för operativsystem och basprogram (webbläsare, mediaspelare t.ex.). Att spara enstaka filmer, titta på dem och sen radera funkar såklart också.

Tack för svar men det var ju inte i3 modellen jag länkade utan den absolut billigaste för 1k med intel celeron N2820 processorn kanske inte är någon egentlig skillnad vad vet jag? Det är ju ändå dubbla priset för i3 så någon skillnad bör det ju vara, ska jag i så fall köra på den istället och skippa Celeron modellen?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Tack för svar men det var ju inte i3 modellen jag länkade utan den absolut billigaste för 1k med intel celeron N2820 processorn kanske inte är någon egentlig skillnad vad vet jag? Det är ju ändå dubbla priset för i3 så någon skillnad bör det ju vara, ska jag i så fall köra på den istället och skippa Celeron modellen?

Oj ursäkta, glömde att det fanns en celeron-modell! Enligt detta har Celeron-processorn hälften av prestandan i i3:an, och en tredjedel av i5:an. På prisjakt säger flera att den klarar 1080p och 3D, så jag tror du blir nöjd med Celeron-modellen.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd

Funderar själv på en NUC till och den med Celeron-processor. Tror det räcker för film och kan då ha min I3:a till VPN-server istället. Piskar min billigaste AMD Trinity på VPN-kryptering även om jag kör i virtuell maskin (Xubuntu 32 bit i Oracle VM VirtualBox). Tror Celeron räcker och blir över till att ha till film och supertyst surfmaskin. Och att ha mer än 4GB minne har jag ännu inte kommit på någon anledning till.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av undret2:

Hej,
Jag har en DN2820 och vill ha den som medieserver/spelare, men jag har inte fått det riktigt klart för mig hur det är ställt med HW acceleration för grafik, speciellt video-avkodare, och stödet för det i Linux för denna GPU?
Någon som vet?
VAAPI och VDPAU.. ?

Vad jag *tror* mig funnit är att Linux (Ubuntu) saknar stöd för det i dagsläget.
Men att Windows-drivarna har?

Saken är den att jag inte fick det att fungera i Plex Home Theater (kör Lubuntu på den), och tänkte att jag uppgraderar drivisarna från Intels hemsida. Plus att jag sen lekt med olika installationer av VDPAU/VAAPI (utan att riktigt veta vad jag gjorde utan hoppades bara att apt-get magiskt fixar det) Det resulterade i att PHT dumpar core för mig, även om jag slår av HW acc i Plex. Dock tycks mediespelaren i Lubuntu inte beröras.

Tyvärr går det inte att avinstallera intel drivisarna heller. :-S
/Undret

Jag har varnat för n2820 just för att den fram till åtminstone juni inte hade ordentlig hårdvarudecoder. Den nya versionen med samma namn har en 2830-cpu med hårdvarudecoder. Dessutom är grafikkretsen i originalet oerhört kass pga dåligt drivrutinsstöd och avsaknande av vitala funktioner, t.ex att justera pixelmappning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Funderar själv på en NUC till och den med Celeron-processor. Tror det räcker för film och kan då ha min I3:a till VPN-server istället. Piskar min billigaste AMD Trinity på VPN-kryptering även om jag kör i virtuell maskin (Xubuntu 32 bit i Oracle VM VirtualBox). Tror Celeron räcker och blir över till att ha till film och supertyst surfmaskin. Och att ha mer än 4GB minne har jag ännu inte kommit på någon anledning till.

Kolla att du får den nya cpu'n n2830, annars fixar den inte streamad film och playkanaler via browser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x86:

Jag har varnat för n2820 just för att den fram till åtminstone juni inte hade ordentlig hårdvarudecoder. Den nya versionen med samma namn har en 2830-cpu med hårdvarudecoder. Dessutom är grafikkretsen i originalet oerhört kass pga dåligt drivrutinsstöd och avsaknande av vitala funktioner, t.ex att justera pixelmappning.

Skickades från m.sweclockers.com

Den infon tackar vi för

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Vilken NUC rekomenderas ?
Mina krav:
- Spela 1080p filmer helt fläckfritt utan lagg via XBMC
- Bitstreama ljud till förstärkare
- Streama film från hemsidor och playtjänster
- Trådlöst nätverk
Celereon modellen med 2830 dröjer ju verkar det som...
MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_hardcore_:

Vilken NUC rekomenderas ?
Mina krav:
- Spela 1080p filmer helt fläckfritt utan lagg via XBMC
- Bitstreama ljud till förstärkare
- Streama film från hemsidor och playtjänster
- Trådlöst nätverk
Celereon modellen med 2830 dröjer ju verkar det som...
MvH

2820 Celeron Borde klara de galant, annars finns ju Gigabyte Brix med snarlika specs.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

2820 Celeron Borde klara de galant, annars finns ju Gigabyte Brix med snarlika specs.

Några inlägg tidigare säger ju en användare att 2820 Celeron inte klarar streamad TV från nätet med gott resultat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men finns det någon sådan här maskin som klarar lite kraftigare emulatorer som Dolphin eller PCSX2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Några inlägg tidigare säger ju en användare att 2820 Celeron inte klarar streamad TV från nätet med gott resultat.

Korrekt. Som sagt, 2830 har accelerering och i3'an fixar det galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Dum fråga kanske men finns det någon sådan här maskin som klarar lite kraftigare emulatorer som Dolphin eller PCSX2?

Emulatorer är väldigt cpukrävande, och t.ex. Dolphin använder max två trådar så där vill man ha fet single- eller dualcoreprestanda. Kolla Gigabytes fetare intelbaserade Brix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har problem med sleep-funktionen i Windows 7 (inte testat något annat OS) där ssd-disken försvinner och datorn försöker boota men fastnar då den inte hittar något att boota ifrån? Händer enbart efter att datorn gått ner i viloläge, att starta datorn från scratch fungerar varje gång.
Men även om jag triggar viloläge och kör igång så fungerar det, så vet inte om det enbart har med viloläget att göra.

För att vara tydlig, så har problemet bara dykt upp när datorn automagiskt går ner i viloläge. Har även testat stänga av hybrid sleep utan framgång..

Mvh..

edit: Det är en 2.5" SSD, ej mSATA..