Permalänk
Medlem

ASUS eller Gigabyte?

Vad väljer ni på nytt moderkort och kanske också ett grafikkort till detta?

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Baloobas:

Vad väljer ni på nytt moderkort och kanske också ett grafikkort till detta?

Personligen så väljer jag Gigabyte för att jag haft mycket problem med Asus moderkort. Asus är också kända för att ha trasiga temperaturs sensorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Asus är också kända för att ha trasiga temperaturs sensorer.

Detta har jag aldrig hört talas om. Är det Rog-korten och "fan expert" du åsyftar möjligtvis?

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Detta har jag aldrig hört talas om. Är det Rog-korten och "fan expert" du åsyftar möjligtvis?

Syftade på dom interna temperatur mätarna. Typ VRM, Chipset o.s.v. På mina kompisars Asus brädor så visar dom typ 167 grader. Jag har själv haft Asus brädor där sensorerna har visat helt fel.

Permalänk
Medlem

Har själv Asus kort, inga som helst problem

Permalänk
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Har själv Asus kort, inga som helst problem

Det tror jag säkert. Många fungerar såklart men det finns också en del som icke gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Syftade på dom interna temperatur mätarna. Typ VRM, Chipset o.s.v. På mina kompisars Asus brädor så visar dom typ 167 grader. Jag har själv haft Asus brädor där sensorerna har visat helt fel.

jo, men vilka program använder ni för att läsa av sensorerna, och vilka kort har det handlat om?

Permalänk
Medlem

Hmm, förmodligen ASUS men hade nog hellre gått på MSI på moderkortet och kört på ett ASUS grafikkort...
Men det är helt och hållet enbart på egna upplevelser - hade läst på noga för att kolla vad som verkar vara mest stabilt.

Permalänk
Medlem

MSI och återigen MSI. Aldrig haft några problem med dem, däremot sensorproblem på ett ASUS grafikkort och en kollaps på ett GIGABYTE MK då en kondning gick upp i rök...
Detta är ju egna upplevelser så jag har väl bara haft tur med MSI, för de kan ju krångla också har man ju läst.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Att generalisera mycket känns lite sådär. MSI har haft jättemycket problem tidigare med tveksam kvalitetskontroll vilket många anför än idag är en anledning till varför de aldrig skulle välja MSI. Jag har haft moderkort från alla tre (ASUS, MSI och Gigabyte) och har inte varit missnöjd med någon. Du kommer hitta måndagsex av vilket märke som helst. Personligen tror jag inte du (TS) kommer att märka någon större skillnad mellan ASUS eller MSI idag. Som sagt, välj först vad du vill ha för features och handla efter det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Väljer Asus så långt det går, både när det gäller moderkort och grafikkort, sedan är det lite olika med annan utrustning.
Varför ?

Ptja, aldrig haft problem med små irriterande saker som nämns i tråden, tycker Asus står för bra kvalitet till och bra pris.
Hade en gång ett grafikkort som dog utan direkt anledning, köptes beg utan kvitto - men Asus löste även det.

Så de har mig som en trogen kund.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Asus moderkort, men Gigabyte grafikkort...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Det tror jag säkert. Många fungerar såklart men det finns också en del som icke gör det.

Fast det argumentet kan man ju använda mot Gigabyte med?

Permalänk
Medlem

Hade valt Gigabyte pga kampanjen. Om jag har fattat rätt får man uppgradera moderkortet helt gratis efter tre år.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Som superlight så har gigabyte en bra kampanj på black edition korten. Jag har dock kört Asus och tycker de fungerar riktigt bra. Det beror på tidigare scenarion man väljer det ena eller det andra. Har man haft 3 brädor från märke "a" och de pajar och man sedan byter till märke "b" och inga problem. Då kör man så klart märke "b"

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

byggt 3 st datorer senaste året, Gigabyte, AsRock och MSI - (inte rört ASUS sen s775, inte för dålig erfarenhet utan för jag upplever dem som tråkiga) Av de tre jag byggt med upplever jag att MSI har stabilast platta (PCB) gigabyte och AsRock lite mjukare. Gigabyte känns välbyggd och fungerar bra, inget särskilt dvs. AsRock mobot är klart roligast av alla lite extra funktioner etc.

Så frågan ASUS eller Gigabyte, är orelevant, det handlar om vad du som dator användare vill göra och, om inte mer INTE göra med din dator.

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Rico01:

Att generalisera mycket känns lite sådär. MSI har haft jättemycket problem tidigare med tveksam kvalitetskontroll vilket många anför än idag är en anledning till varför de aldrig skulle välja MSI. Jag har haft moderkort från alla tre (ASUS, MSI och Gigabyte) och har inte varit missnöjd med någon. Du kommer hitta måndagsex av vilket märke som helst. Personligen tror jag inte du (TS) kommer att märka någon större skillnad mellan ASUS eller MSI idag. Som sagt, välj först vad du vill ha för features och handla efter det.

Folk i Sverige är brutalt långsinta. Visst har MSI haft problem tidigare, men det var främst runt perioden när Intel tog sig i kragen och lanserade Core 2 Duo, typ 2006. Det tog dem ett par år att komma ikapp, eftersom alla vettiga ingenjörer arbetade på AMD-moderkort (det är separata team helt och hållet) och ingen fokuserade på Intel. Någonstans halvvägs in i X58:s livscykel började det likna någonting igen, sedan P67 är MSI:s moderkort enligt mig fullt jämförbara med Gigabyte och ASUS.

ASUS har ju haft sina små bekymmer även de, till och från, och något Gigabytekort brann rätt friskt vid lansering tills BIOS-uppdateringar löste det. Senast jag hörde statistik från moderkortsfolket låg MSI på under 1% RMA rate, det var under 2013. Det går helt enkelt inte att sälja skräp och komma undan med det längre, förutom i Kina (där du hittar typ Jetway).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Folk i Sverige är brutalt långsinta. Visst har MSI haft problem tidigare, men det var främst runt perioden när Intel tog sig i kragen och lanserade Core 2 Duo, typ 2006. Det tog dem ett par år att komma ikapp, eftersom alla vettiga ingenjörer arbetade på AMD-moderkort (det är separata team helt och hållet) och ingen fokuserade på Intel. Någonstans halvvägs in i X58:s livscykel började det likna någonting igen, sedan P67 är MSI:s moderkort enligt mig fullt jämförbara med Gigabyte och ASUS.

De äldre AM3-brädorna där VRM's small titt som tätt, vart väl en del problem där också? Inget jag själv ägt och upplevt, men läst och sett bilder om en del skräckhistorier på bland annat Overclock.net. Det var det som avskräckte mig från MSI då jag körde en Phenom II på den tiden.

En lista med brädor som gett upp, nästintill enbart MSI:
http://www.overclock.net/a/database-of-motherboard-vrm-failur...

Till TS;

Men jo, idag känns det som att vad du än väljer så kommer det fungera, ingen snack om saken. Det som man istället får gå på är väl sina personliga preferenser angående utseende, funktioner, pris och dylikt. Sen är det väl lätt hänt att när man köpt en produkt man är nöjd med, att man då fortsätter köpa från samma tillverkare och inte testar nya.

När man hittat sin favoritkebab, varför köpa på annat ställe? Man kanske hittar en godare, men man kan hitta en sämre också.

Permalänk

Jag har moder + grafikkort i asus i min burk... Fungerar hur bra som helst och klock möjligheterna är enorma, Ifs fick jag pröjsa ca 2k

Permalänk
Hedersmedlem

Bara använt Asus sedan 1995 (förutom några enstaka utsvävningar med usla MSI) och fortfarande inte fått ett trasigt kort. Aldrig behövt reklamera något heller eftersom inget hittills gått sönder heller, även efter lång tid, men så bygger jag mycket noggrant också. Alltså väljer jag fortfarande Asus. Gigabyte har jag tittat på ibland men valt bort eftersom jag tyckt konstruktionen varit sämre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hejsan Baloobas,

Skrivet av Baloobas:

Vad väljer ni på nytt moderkort och kanske också ett grafikkort till detta?

Jag är nog själv lite av ett Asus-fan boy då jag nästan uteslutande köper datorkomponenter från dem.
Men de förlorade en hel del trovärdighet när jag upptäckte att de gjort grova designfel på sina 7970-Matrixkort.

Jag har bara goda erfarenheter av deras moderkort.