Behöver snabb hjälp, vattenkylningsproblem..

Permalänk

Behöver snabb hjälp, vattenkylningsproblem..

Tjenare mina kära klockare!
Har stött på ett litet problem där jag skulle behöva ha hjälp, då jag är lite osäker..

Har en NZXT Kraken x61 AIO liquid cooler i ett H440 chassi (underbar passform btw!).
Fick alla mina nya grejer igår, och byggde klart allt, utom en j***a liten 3-pin kabel som går från pumpen.
Lyckades googla att den ska sitta i ett 4-pin CPU_PWR uttag,, men ett sådant uttag har jag inte på mitt MSI Z97 Gaming 5 MoBo.
Har fått dit alla andra kablar (till allt) så det är bara den kabeln som hindrar mig från en första uppstart..

Har en aning om att den ska sitta i CPU_FAN1 men är inte säker..
De andra kablarna som går ut från pumpen/vattenblocket är till fläktarna i radiatorn, en SATA strömförsörjningskabel och kabel som ska in i 1 USB 2.0 port, och det sitter nu där det ska.

Så... vart skall min Nemesis a.k.a 3-pinskabeln kopplas in?

Och ni får ha överseende med att detta är första gången jag håller på med vattenkylning, och att det är omänskligt tidigt..

Permalänk
Medlem

är pumpen PWM-styrd så kan du sätta den på en 4pincpu-fan, men det låter som om den inte är det och då bör den sitta i en molex till 3pin fan header kontakt eftersom den troligen drar mer ström än vad moderkortet är bekväm med att leverera på en 3pin fan header (brukar ligga runt 12v/0.5a men beror på moderkortet).

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Oj snabba svar! Det uppskattas verkligen
Pumpen är variabel så PWM styrd lär den ju vara.

Då kopplar jag in den i CPU_FAN1, kan ju inte gå mer än åt helvete

Permalänk

Det lilla som står i instruktionerna är att 3-pin nissen ska in i CPU_PWR 4-pin gubben, inget annat skall behövas..

Edit: Sen ang det med stabil strömförsörjning, vad är det SATA kabeln strömförsörjer om pumpen går via CPU_FAN?
Blocket har LED, kan det enbart vara til det?

Permalänk
Medlem

dåså, kör på! alla vettiga program borde kunna styra denpumpen via 3pin headern också.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen!!

Hon hostade igång så fint!:D
Så nu ska vi se vad 4690k:an går för