Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright, borde man kunna bevisa det såhär eller måste man förklara det på något bättre sätt? Försökte bevisa och förklara så gott jag kunde:

Om vi har en sträng R(a,b) och R(b,c) som gäller så kommer det enligt uppgiften vara så att antal bokstäver i strängen a kommer vara mindre eller lika med b och antal bokstäver i strängen b kommer vara mindre eller lika med c. Om a <= b som i sin tur är <= c så kommer a vara <= c i R(a,c) så därför stämmer första kritieriet. För att det andra kriteriet ska stämma så måste de m första,alltså från 1 upp till m(där m är längden på a strängen i R(a,b) och längden på b strängen i R(b,c) bokstäverna vara identiska i båda u_i och w_i där u är a för R(a,b) och w är b, samt där u_i är b i R(b,c) och w_i är c. Så om de m första bokstäverna är identiska i R(a,b) och i R(b,c) så kommer de också vara det i R(a,c) eftersom b är ju lika med a i R(a,b) och b är lika med c i R(b,c) så måste ju även a och c vara identiska bokstäver. Därför är relationen R transitiv.

Det ser spontant korrekt ut. Jag tror det hade blivit tydligare att följa om du använt notationen a, b och c för strängarnas komponenter, men tankegången ser som sagt helt korrekt ut.

Ifall uppgiften hade frågat efter själva härledningen så hade det kanske också varit tydligare om man använt mer matematisk notation (implikationspilar, etc.), men kan man beskriva det strukturerat i ord så bör det räcka långt, och dessutom så frågade de ju inte efter själva härledningen, om jag tolkade uppgiften rätt, utan bara om huruvida påståendet var sant eller inte (för att svara på det så bör man ju dock kunna härleda det snarare än att gissa).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det ser spontant korrekt ut. Jag tror det hade blivit tydligare att följa om du använt notationen a, b och c för strängarnas komponenter, men tankegången ser som sagt helt korrekt ut.

Ifall uppgiften hade frågat efter själva härledningen så hade det kanske också varit tydligare om man använt mer matematisk notation (implikationspilar, etc.), men kan man beskriva det strukturerat i ord så bör det räcka långt, och dessutom så frågade de ju inte efter själva härledningen, om jag tolkade uppgiften rätt, utan bara om huruvida påståendet var sant eller inte (för att svara på det så bör man ju dock kunna härleda det snarare än att gissa).

Okej härligt, ska lägga in den notationen i texten. Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Faktum är att man kan se att b åter träffar c när den lilla cirkeln roterat en vinkel som är differensen mellan θ och φ — det kan man övertyga sig om genom att titta på systemet ett tag.

Tusen tusen tack för ditt svar! Har inte förstått allt riktigt än, men jag är på god väg!

Det jag undrar är över den meningen jag citerade nu. Hur menar du? Jag tänkte att φ stod för vinkeln som den lilla cirkeln roterat, men det kan den ju inte göra eftersom man inte skulle kunna ta differensen mellan θ och φ för att få just φ.

Kan du förklara en gång till vad φ är?

Tror att polletten trillar ner snart.

Och åter igen tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hazelberg:

Tusen tusen tack för ditt svar! Har inte förstått allt riktigt än, men jag är på god väg!

Det jag undrar är över den meningen jag citerade nu. Hur menar du? Jag tänkte att φ stod för vinkeln som den lilla cirkeln roterat, men det kan den ju inte göra eftersom man inte skulle kunna ta differensen mellan θ och φ för att få just φ.

Kan du förklara en gång till vad φ är?

Tror att polletten trillar ner snart.

Och åter igen tack för hjälpen!

φ är vinkeln som b roterat i den lilla cirkelns koordinatsystem, men för att få värdet på φ just när b och c möts för andra gången (poängen är att detta gäller generellt under rörelsen, men min tanke var att det skulle vara lättare att visualisera just för mötespunkterna) så måste vi kompensera för att den lilla cirkeln även roterat i den stora. Låt oss säga att b och c möts första gången när φ = 0. φ behöver inte gå ett helt varv innan b och c möts igen, då kontaktpunkten inte kommer vara då φ = 0 nästa gång, utan med en vinkelskillnad som blir just θ, vilket är det som används när de kompenserade cirkelbågarna likställs för att lösa ut φ som funktion av θ. När vi kan uttrycka φ(θ) så kan rörelsen parametriseras i endast θ, vilket är anledningen till den lilla utflykten.

Ett annat sätt att se samma sak är att introducera en hjälpvinkel ψ i den lilla cirkeln som hela tiden har sin referens i kontaktpunkten och når till b. Dels kommer denna vinkel ändra sig när b roterar medurs, men den får även ett tillskott när kontaktpunkten rör sig moturs på den lilla cirkeln. Summeras detta så ser man att ψ = θ − φ (minustecken för att hålla på vinkelkonventionen med positiva vinklar moturs… Ständigt dessa tecken ), att det inte slirar ger att Rθ = rψ, vilket efter substitution ger oss det tidigare uttrycket.

Fick en uppföljningsfråga i PM som jag vänder tillbaka till tråden. Jag skrev:

Skrivet av phz:

Eftersom den lilla cirkeln inte "slirar" gentemot den stora cirkeln så kommer b ha ritat ut en precis lika lång sträcka som den cirkelbåge en tänkt "kontaktpunkt" c mellan cirklarna har ritat ut på den stora cirkeln i varje given stund.

Detta är sant, men det bör förtydligas att det gäller för b i den lilla cirkelns koordinatsystem, inte för b:s rörelse i det globala koordinatsystemet. I det globala så kommer även den lilla cirkeln i sig ha flyttat sig, vilket ger en mer komplicerad rörelse. Faktum är att det är exakt den typen av sammansatt rörelse vi försöker "räkna ut", och får om vi sätter d = r (det specialfallet kallas för en hypocycloid).

b har alltså rört sig en lika lång sträcka på den lilla cirkeln (som samtidigt roterar åt andra hållet) som kontaktpunkten har rört sig på den stora cirkeln i varje given stund: det är det som menas med "no slip"-villkoret här, dvs att cirkeln inte slirar.

Slänger in en bild från Wikipedia, vilket förhoppningsvis inte förvirrar alltför mycket trots att den har använt lite andra beteckningar än jag:

Deras t och t′ ( i Wikipedias text) är mitt θ respektive φ (egentligen med minustecken, men det använder Wikipedia också i sin text, även om det ser annorlunda ut på bilden). Den tjocka svarta pilen motsvarar mitt ψ — jag tror dock att den lilla cirkeln redan snurrat ett helt varv på bilden och är inne på sin andra cykel, men det är oklart om bilden är tänkt att vara matematiskt korrekt i sina proportioner eller bara illustrativ; jag är tyvärr rätt säker på att det är det senare, så försök inte "mäta i bilden".

I övrigt refererar jag till genomgången på den länkade Wikipediasidan som är utförlig. Den är inte så farlig som den ser ut, om man börjar nysta i deras variabler.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag bevisa detta:

? Är inte så duktig på mängdbevis men vet att om man ska bevisa något A=B så ska man visa att A är en delmängd till B och B är den delmängd till A. Men hur ska man bevisa när det redan är ett delmängstecknet i frågan? Vet att man brukar anta att vi har ett element x och sen börja med vänsterled och se vart x finns. T.ex i den här uppgiften om vi antar att vi har ett element x som ligger i unionen av R^+ och S^+. R^+s betecknar den minsta utvidningen så att den blir transitiv, t.ex för (a,b) och (b,c) blir den minsta utvidningen (a,c).

Permalänk
Medlem

"I en glesbygdskommun minskar befolkningen med 2,5 % per år. Hur lång tid tar det innan befolkningen har minskat till hälften?"

Jag får det till 28 år, facit säger 27,4 år.

Jag räknade så här:
log(2)/log(1.025),
min ekvation såg ut så här:
100*1.025x = 200
200/100=2

På så sätt har jag fått fram i andra uppgifter hur många år det tog för en produkt att öka i pris till x om ökningen skedde med t.ex 2,5% per år. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1k:

"I en glesbygdskommun minskar befolkningen med 2,5 % per år. Hur lång tid tar det innan befolkningen har minskat till hälften?"

Jag får det till 28 år, facit säger 27,4 år.

Jag räknade så här:
log(2)/log(1.025),
min ekvation såg ut så här:
100*1.025x = 200
200/100=2

På så sätt har jag fått fram i andra uppgifter hur många år det tog för en produkt att öka i pris till x om ökningen skedde med t.ex 2,5% per år. Vad gör jag för fel?

Du har snarare räknat ut hur många år det skulle ta för befolkningen att fördubblas om den ökade med 2.5 % varje år.

Korrekt uppställning av problemet skulle i stället vara något i stil med:
   p₀ ⋅ (1 − x)ʸ = p₀ ∕ 2
där p₀ är den ursprungliga populationen, y är antalet år det tar för populationen att minska till hälften och x är minskningstakten per år (här x = 2.5 % = 0.025).

Man ser direkt att vi kan förkorta bort p₀, vilket är rimligt, då en minskning till hälften med en konstant faktor inte ska bero på hur många man var från början (så länge som det är tillräckligt många för att kunna se problemet kontinuerligt — vad skulle det innebära att en befolkning på 1 person minskade 2.5 % per år? ). Därefter logaritmerar vi leden, flyttar ner exponenten y och ställer den ensam:
   p₀ ⋅ (1 − x)ʸ = p₀ ∕ 2
   (1 − x)ʸ = 1 ∕ 2
   ln ((1 − x)ʸ) = ln (1 ∕ 2)
   y ln (1 − x) = ln (1 ∕ 2)
   y = ln (1 ∕ 2) ∕ ln (1 − x)
Vi kan få det på en lite finare form genom att utnyttja att ln (1 ∕ 2) = ln (2⁻¹) = −ln 2:
   y = −ln 2 ∕ ln (1 − x)

Din uppställning kommer som sagt snarare från hur många år y det skulle ta för en fördubbling av en population p₀ vid en ökningstakt av x varje år:
   p₀ ⋅ (1 + x)ʸ = 2p
vilket på samma sätt ger
   (1 + x)ʸ = 2
   ln ((1 + x)ʸ) = ln 2
   y ln (1 + x) = ln 2
   y = ln 2 ∕ ln (1 + x)
vilket är ekvivalent med ditt försök.

Titta på ursprungsekvationerna i respektive fall och förstå varje del — de är väldigt naturliga. Fråga om något är oklart.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hur kan jag bevisa detta: http://puu.sh/clV3a/04f0505466.png
? Är inte så duktig på mängdbevis men vet att om man ska bevisa något A=B så ska man visa att A är en delmängd till B och B är den delmängd till A. Men hur ska man bevisa när det redan är ett delmängstecknet i frågan? Vet att man brukar anta att vi har ett element x och sen börja med vänsterled och se vart x finns. T.ex i den här uppgiften om vi antar att vi har ett element x som ligger i unionen av R^+ och S^+. R^+s betecknar den minsta utvidningen så att den blir transitiv, t.ex för (a,b) och (b,c) blir den minsta utvidningen (a,c).

Ingen som har en tanke om detta?

Permalänk

Motorcykel som stegrar

Hej!
Jag har problem med att välja en lämplig lösningsmetod för ett scenario där en motorcykel färdas i en uppförsbacke.
Det jag skulle vilja ta reda på är vid vilken acceleration motorcykeln tappar vägkontakten med det främre däcket.

Jag har ett känt masscentrum för motorcykeln, avstånd mellan däcken och vinkeln på den lutande vägen.
Normalkraften på det främre däcket bör ju rimligtvis vara lika med däckkraften när det "släpper".

Jättedum fråga kanske, men spelar tröghetsprincipen in i detta fall? Att använda den med i lösningsmetoden känns väldigt komplicerat. Å andra sidan, bortser man från detta kanske man får ett resultat som är missvisande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadå cpu?:

Hej!
Jag har problem med att välja en lämplig lösningsmetod för ett scenario där en motorcykel färdas i en uppförsbacke.
Det jag skulle vilja ta reda på är vid vilken acceleration motorcykeln tappar vägkontakten med det främre däcket.

Jag har ett känt masscentrum för motorcykeln, avstånd mellan däcken och vinkeln på den lutande vägen.
Normalkraften på det främre däcket bör ju rimligtvis vara lika med däckkraften när det "släpper".

Jättedum fråga kanske, men spelar tröghetsprincipen in i detta fall? Att använda den med i lösningsmetoden känns väldigt komplicerat. Å andra sidan, bortser man från detta kanske man får ett resultat som är missvisande?

Har inte riktigt tid att lösa uppgiften just nu men tror man ska göra på följande sätt.
Gravitationen som påverkar motorcykeln beror på backens vinkel(a). Denna är cos(a)*9,81(gravitationen).
Gravitationen måste vara mindre än accelerationen som påverkar motorcykelns masscentrum uppåt för att framhjulet ska lyfta.
Du får sen räkna ut vinkeln(b) från backdäcket där det är i marken och masscentrum.
Du kan nu räkna ut accelerationen som krävs genom: tan(b)=gravitationen/(accelerationen rakt fram).

Hoppas det stämmer/hjälper dig.

Permalänk
Avstängd

Löst

Permalänk
Medlem

Jag ska ta reda på för vilka reella x följande olikhet gäller för: (x/(x+4)) + (x/(x+1)) >= 1. Då flyttade jag över, skrev på gemensam nämnare, förenklade och då fick jag fram (x^2 - 4)/((x+4)(x+1)) >= 0. Är nästa steg att göra teckentabell? Det känns som att jag kan göra teckentabell från det där men samtidigt kändes det lite enkelt att komma dit och sen bara göra teckentabell men det kanske är så man ska göra.

Permalänk
Medlem

matematik

Hej, har halkat efter lite i denna del och har haft svårt att få hjälp av någon lärare så fick några uppgifter att göra för att klara geometridelen, någon vänlig själv som kan hjälpa mig?
måste visa uträkningar

http://gyazo.com/522573ca448fb9910f4895ef2486409a

http://gyazo.com/6938233cd224b967ce33619a26fbdd6c

http://gyazo.com/ca4fa3ba86363f2e924b99b3cdebd4a5

Permalänk
Medlem

Vad har du själv för tankar kring uppgifterna? Vart i dem är det du kör fast?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

har löst uppgift 3,5 sen står det helt still

Permalänk
Medlem

Om vi börjar med uppgifterna 4, 6 då.

Vet du vad betydelsen av => och <=> är?

Vet du vad en linjär funktion är?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

linjär funktion vet jag men inte => och <=>

Permalänk
Medlem

Då bör du nog börja här http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_matematiska_symb... för att kolla upp vad de olika symbolerna betyder. Alternativt finns det kanske något exempel i din mattebok? Vilken kurs är det?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med den här uppgiften:

På a) så vet jag att om man gissat en rot c så är x-c en faktor enligt faktorsatsen. Så man kan dividera polynomet med x-c då. Men vet inte riktigt hur man ska visa det.

Permalänk
Medlem

Lite bråttom och taskig skrivmöjlighet, så tar det kort och hoppas det blir skapligt korrekt att följa så får du fylla ut själv reste.

a)
om x-c delar p(x) (det vill säga divisionen går jämt upp) så har du att p(x) = q(x)*(x-c) + 0
således r(x) = 0
om vi nu sätter in c får vi: p(c) = q(c)*(c-c) = q(c)*0 = 0

b)
om p(c) = 0 så har vi att p(c) = q(c)*k(c) + r(c) = 0
för att detta ska gälla så måste q(c) = 0 och r(c) = 0 (alternativt k(c) = 0 och r(c) = 0)
i det enklaste fallet så har du att r(x) = 0 och då är det klart att 1(c) = 0 ==>q(x) delas av x-c
om r(x) är skilt från noll så har du fortfarande att r(c) = 0 och fortsatt att q(c) = 0 och således delas både r(x) och q(x) delas av polynomet x-c, då kan vi skriva om det hela till

p(x) = (x-c)( qq(x)k(x) + rr(x) )
där qq(x) är q(x)/(x-c) och rr(x) = r(x)/(x-c)

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

Lite bråttom och taskig skrivmöjlighet, så tar det kort och hoppas det blir skapligt korrekt att följa så får du fylla ut själv reste.

a)
om x-c delar p(x) (det vill säga divisionen går jämt upp) så har du att p(x) = q(x)*(x-c) + 0
således r(x) = 0
om vi nu sätter in c får vi: p(c) = q(c)*(c-c) = q(c)*0 = 0

b)
om p(c) = 0 så har vi att p(c) = q(c)*k(c) + r(c) = 0
för att detta ska gälla så måste q(c) = 0 och r(c) = 0 (alternativt k(c) = 0 och r(c) = 0)
i det enklaste fallet så har du att r(x) = 0 och då är det klart att 1(c) = 0 ==>q(x) delas av x-c
om r(x) är skilt från noll så har du fortfarande att r(c) = 0 och fortsatt att q(c) = 0 och således delas både r(x) och q(x) delas av polynomet x-c, då kan vi skriva om det hela till

p(x) = (x-c)( qq(x)k(x) + rr(x) )
där qq(x) är q(x)/(x-c) och rr(x) = r(x)/(x-c)

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Har en kort fråga, förhoppningsvis.

Vad innebär det att någonting är en "precis matematisk formulering"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milo_:

Har en kort fråga, förhoppningsvis.

Vad innebär det att någonting är en "precis matematisk formulering"?

Svårt att säkerställa utan sammanhang. Det betyder troligen bara att det existerar ett fullt matematiskt ramverk för att beskriva en viss process, jämfört med att bara kunna beskriva det "i ord".

För att ta ett påhittat exempel: om jag säger: "ju fler rävar man har i skogen, desto färre kaniner finns det" så är det på egen hand inte en "precis matematisk formulering" av processen. Om jag däremot kan ställa upp ekvationer som beskriver detta samspel och kan ge svar på frågor som "hur påverkas antalet kaniner i detta läge av en fördubbling av antalet rävar?" så kanske det går att säga att jag har en "precis matematisk formulering" av problemet. Här måste det inte betyda att modellen är perfekt, utan snarare bara att den går att uttrycka på ett matematiskt vettigt sätt.

Men som sagt: utan sammanhang anser jag inte att det går att säkert säga exakt vad som menas. Saxa gärna in en hel mening.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Svårt att säkerställa utan sammanhang. Det betyder troligen bara att det existerar ett fullt matematiskt ramverk för att beskriva en viss process, jämfört med att bara kunna beskriva det "i ord".

För att ta ett påhittat exempel: om jag säger: "ju fler rävar man har i skogen, desto färre kaniner finns det" så är det på egen hand inte en "precis matematisk formulering" av processen. Om jag däremot kan ställa upp ekvationer som beskriver detta samspel och kan ge svar på frågor som "hur påverkas antalet kaniner i detta läge av en fördubbling av antalet rävar?" så kanske det går att säga att jag har en "precis matematisk formulering" av problemet. Här måste det inte betyda att modellen är perfekt, utan snarare bara att den går att uttrycka på ett matematiskt vettigt sätt.

Men som sagt: utan sammanhang anser jag inte att det går att säkert säga exakt vad som menas. Saxa gärna in en hel mening.

Tack för svar, hade på känn att jag borde ha inkluderat dess sammanhang.

Frågan lyder:

dT/dt = – λ(T – TR)

"Förklara varför differentialekvationen ovan är en precis matematisk formulering av avsvalningslagen".

Jag svarade genom att utgå från formeln ovan och räkna ut T(t) = Ke^(–λt) + TR men är osäker om det var det som efterfrågades.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milo_:

Tack för svar, hade på känn att jag borde ha inkluderat dess sammanhang.

Frågan lyder:

dT/dt = – λ(T – TR)

"Förklara varför differentialekvationen ovan är en precis matematisk formulering av avsvalningslagen".

Jag svarade genom att utgå från formeln ovan och räkna ut T(t) = Ke^(–λt) + TR men är osäker om det var det som efterfrågades.

Jag skulle också tro att det är vad de vill att ni ska göra: dvs visa att differentialekvationen innehåller all matematisk information för att uttrycka en "avsvalningslag" som ni antas kunna utantill på förhand.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej, skulle behöva hjälp med denna uppgift!

Svaret ska vara -1/3

Bättre bildlänk.
Visa signatur

Fractal design Arc, Asus Z87-A,Gigabyte GTX 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit
Zowie FK2,Corsair vengeance K70(cherry mx red), Sennheiser HD650 + Objective O2 + ODAc + Modmic, Steelseries QcK+ heavy, Dell UltraSharp U2414H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falmn:

Hej, skulle behöva hjälp med denna uppgift!

http://i.imgur.com/vE17xqD.png

Svaret ska vara -1/3

Du kan exempelvis införa och substituera x med hjälpvariabeln ξ = x + 3 (dvs byta ut alla x mot ξ − 3) och då i stället beräkna gränsvärdet när ξ → 0 (vilket ju är samma sak som att x → −3).

Följ sedan samma metod som du säkert tittat på för att räkna liknande gränsvärden. I korthet: utveckla alla paranteser, förenkla, dela med lägsta kvarvarande potensen av ξ och låt sedan ξ gå mot 0, vilket bör ge dig ett svar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du kan exempelvis införa och substituera x med hjälpvariabeln ξ = x + 3 (dvs byta ut alla x mot ξ − 3) och då i stället beräkna gränsvärdet när ξ → 0 (vilket ju är samma sak som att x → −3).

Följ sedan samma metod som du säkert tittat på för att räkna liknande gränsvärden. I korthet: utveckla alla paranteser, förenkla, dela med lägsta kvarvarande potensen av ξ och låt sedan ξ gå mot 0, vilket bör ge dig ett svar.

Ok, tack! Löste den nu! Hde det lite svårt med att utveckla alla paranteser!

Visa signatur

Fractal design Arc, Asus Z87-A,Gigabyte GTX 980, Intel I5 4670k @ 3.4, Corsair vengeance 8Gb, Samsung 120gb, 1TB WB caviar blue, Antec VP650PM 650W, Windows 8.1 64bit
Zowie FK2,Corsair vengeance K70(cherry mx red), Sennheiser HD650 + Objective O2 + ODAc + Modmic, Steelseries QcK+ heavy, Dell UltraSharp U2414H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falmn:

Ok, tack! Löste den nu! Hde det lite svårt med att utveckla alla paranteser!

Jovars, det uppstår en hel del möjligheter att räkna fel i uppgifter med mycket utveckling . Har man koll på kvadrerings- och kuberingsregler så att man kan utveckla ()³ och ()² enkelt (och felfritt) så ska man dock vara i hamn. Har man inte full koll på dessa så märker man att de är smidiga att lära sig.

En viktig reflex som kommer med mycket övning är att kunna göra kontinuerliga felkontroller i varje led när man räknar. Man sparar i längden mycket tid på att automatiskt kasta ett snabbt getöga bakåt och kontrollräkna upptäcka eventuella fel direkt när de gjorts, hellre än att upptäcka dem ett par led senare.

För fullkomlighets skull så kan jag nämna att man kan slippa en hel del algebra genom att först förenkla uttrycket för hand genom att dela bort gemensamma rötter mellan täljaren och nämnaren. I väldigt utförliga steg:
   (2 x³ + 12 x² + 18 x) ∕ [ (x³ − 9 x) (x + 3) ]
[Bryt ut x ur första parantesen i nämnaren och förkorta; dvs dela bort den gemensamma roten x = 0]
      = (2 x² + 12 x + 18) ∕ [ (x² − 9) (x + 3) ]
[Faktorera ut tvåan i täljaren]
      = 2 (x² + 6 x + 9) ∕ [ (x² − 9) (x + 3) ]
[Faktorera ut rötterna till täljaren, dvs "lös andragradaren"; här extra enkelt då vi direkt kan identifiera kvadreringsregeln]
      = 2 (x + 3)² ∕ [ (x² − 9) (x + 3) ]
[Förkorta gemensam faktor; dvs dela bort den gemensamma roten x = −3]
      = 2 (x + 3) ∕ (x² − 9)
[Identifiera konjugatregeln i nämnaren och se att den förenklar saker]
      = 2 (x + 3) ∕ [ (x + 3) (x − 3) ]
[Förkorta med ytterligare en rot x = −3]
      = 2 ∕ (x − 3)
[Substituera med ξ som tidigare, eller än enklare bara låt x → −3 direkt nu när alla rötter i −3 har förkortats]
      → 2 ∕ (−3 − 3) = 2 ∕ (−6) = −1 ∕ 3, x → −3

Har man snälla uttryck så att man direkt kan se sådana förenklingar så kan de spara mycket tid. Om man inte ser något uppenbart så kan man ofta lika gärna substituera direkt och utveckla, och försöka hålla tungan rätt i mun. Med övning så blir man dock bättre på att mer eller mindre direkt se rötter till "tillrättalagda" polynom.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej!
Ska hitta alla rötter ut följande tal: z^4-z^3-5z*2-z-6, jag vet en rot vilket är z-i. Jag försökte använda mig av polynomdivision men man verkar bara få en loop när man ska få bort allt rest. Har då använt mig av (vet inte vad det heter) då man tar alla konstanter och roten därefter multiplicerar man roten, alltså i, men konstanten, den konstanten adderar man sedan med nästa konstant. Skickar en bild som gör det tydligare:

i i det vänstra hörnet multipliceras alltså med det tal under det helstreckade, den produkten skickas sedan snett uppåt. i*1=i och därefter adderas den med konstanten över som hamnar precis under den streckade linjen. Behöver hjälp med vad som ska göras här näst för jag har glömt då vi hade en snabb genomgång av det och inget av detta står i boken.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)