Windows 10 får nya animationer, skrollande virtuella skrivbord

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får nya animationer, skrollande virtuella skrivbord

I den senaste testversionen av Windows 10 tillkommer både stora och små nyheter. Några av dessa är skrollande virtuella skrivbord och studsande fönster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som microsoft har lärt sig en del genom att titta på konkurrenter, men även genom att lyssna på vad användare faktiskt vill ha. För mig är det win-win. Roligt att se!

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk

Redan nu vill jag ha windows 10 som mitt huvud OS. När jag väl hör at OS:et har fått någorlunda stabilitet så ska i alla fall jag installera det!

Permalänk
Medlem

intressant! Det blir väll lite som att ha flera skärmar då, fast virtuellt? I like it!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Så länge man kan stänga av animationerna så ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Wow! Nya animationer! Jag tar fyra tack!

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och väntar på att få en taskbar som inte är genomskinlig.

Permalänk
Avstängd

GNU/Linux skrattar...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av Mkcn:

Känns som microsoft har lärt sig en del genom att titta på konkurrenter, men även genom att lyssna på vad användare faktiskt vill ha. För mig är det win-win. Roligt att se!

Nästintill 10 år försent snart jämfört med konkurrenterna. Microsoft lyssnar inte, eftersom att dom förlorat användare till Macen och Linux över de senaste 5 åren så självklart vill dom ta tillbaka det. Vilket dom gör genom att göra en billig halv/alfa-utvecklad version av Exposé/Mission-Control.

Permalänk

Är det bara jag som sitter och tänker på Windows OS X?

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Och här sitter jag och väntar på att få en taskbar som inte är genomskinlig.

Hittade dethär och det funkar på en VM jag har.

a. Press Windows key + R and type regedit and hit enter to open the registry editor.

b. Go to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\DWM

c. Add DWORD value, name it as "ColorizationOpaqueBlend" without quotes, and set value data to 0.

d. Restart pc or change theme.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Använder denna som main i datorn i sig. Animationerna stängdes av på direkten. Förra builden hade jättefina animationer, dessa är jätteäckliga.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Bra att de börjar komma ikapp. Man kan även förundras över hur efter Windows är/har varit jämte konkurrenterna.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

GNU/Linux skrattar...

Precis min tanke.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyMag:

Precis min tanke.

Nu ska vi vara lite ödmjuka va.

Permalänk
Hedersmedlem

Virtuella skrivbord kommer jag antagligen ha stor nytta av.

Gör den platta designen valbar först och främst (ge mig aero eller annat som alternativ) så tar jag gärna andra animationer också. Alltid trevligt med extra saker som livar upp (säger en som gillade gemet ).

Redan nu kan jag dock med 99,8% säkerhet säga att Microsoft behåller mig som kund iom 10.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

GNU/Linux skrattar...

2015 is the year of the Linux desktop...

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

GNU/Linux skrattar...

Microsoft skrattar när det kommer till kompabilitet, användarvänlighet och användare på privata marknaden.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hittade dethär och det funkar på en VM jag har.
a. Press Windows key + R and type regedit and hit enter to open the registry editor.
b. Go to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\DWM
c. Add DWORD value, name it as "ColorizationOpaqueBlend" without quotes, and set value data to 0.
d. Restart pc or change theme.

Fungerade tyvärr inte för mig på Windows 8.

EDIT: Classic Shell löste det åt mig.

Permalänk
Medlem

Min compiz sitter och ler så smått till detta.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Ser ut lite som sketchen "Windows CP" av grotesco gänget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Microsoft skrattar när det kommer till kompabilitet, användarvänlighet och användare på privata marknaden.

Mobiltelefoner tillhör "privata marknaden" och därmed har GNU/Linux fler användare än alla microsofts OS.
Kompatibillitet? Man kan kompilera och köra kod från UNIX skriven på 60talet i linux medans Windows har svårt att köra windowsprogram från 1995.

Användarvänlighet? Vad har GNU/Linux med användarvänlighet att göra? Det är väl upp till DE/WM tillverkaren och systemintegreraren för systemet du valt, men jag kan påstå att både ChromeOS och Android är mycket användarvänligt. KDE har massor med användarvänlighet (som i väldigt många fall överstiger windows) som desktop oavsett om du kör BSD, Linux, MacOS eller Windows (Även om Windows-porten av KDE har lite problem med taskbaren pga windwos slutna källkod samt bristfälliga dokumentation)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är varför de introducerar nya snabbknappar istället för att helt enkelt fimpa WIN+TAB.

Finns det NÅGON som använder den?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hittade dethär och det funkar på en VM jag har.

a. Press Windows key + R and type regedit and hit enter to open the registry editor.

b. Go to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\DWM

c. Add DWORD value, name it as "ColorizationOpaqueBlend" without quotes, and set value data to 0.

d. Restart pc or change theme.

Funkade inte på min Windows 10 VM.

Får lov att köra program för att då det att funka. Kör "Opaque Taskbar" men det startar inte direkt med datorn.

Permalänk
Medlem

Mer funktionalitet gillar jag.

OT: Hur vet man att någon använder linux?

Dom nämner det vid varje tillfälle de kan

Dold text
Permalänk
Skrivet av danedi:

Mobiltelefoner tillhör "privata marknaden" och därmed har GNU/Linux fler användare än alla microsofts OS.
Kompatibillitet? Man kan kompilera och köra kod från UNIX skriven på 60talet i linux medans Windows har svårt att köra windowsprogram från 1995.

Användarvänlighet? Vad har GNU/Linux med användarvänlighet att göra? Det är väl upp till DE/WM tillverkaren och systemintegreraren för systemet du valt, men jag kan påstå att både ChromeOS och Android är mycket användarvänligt. KDE har massor med användarvänlighet (som i väldigt många fall överstiger windows) som desktop oavsett om du kör BSD, Linux, MacOS eller Windows (Även om Windows-porten av KDE har lite problem med taskbaren pga windwos slutna källkod samt bristfälliga dokumentation)

Nu är det ju något banalt att i en diskussion om desktop-os hänvisa till mobila operativ.
Du vet mycket väl som jag att för slutanvändare så håller Windows markant större marknadsandel än linuxbaserade system.
Detta på grund av kompatibilitet med tredjepartstillverkare, programvaror. Själv har jag ännu inte stött på ett företag i min bransch med linuxbaserade klienter.

Windows är användarvänligt, annars hade det funnits en naturlig drivkraft för marknaden att inte använda windowsbaserade klienter.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Mannequin:

Nu är det ju något banalt att i en diskussion om desktop-os hänvisa till mobila operativ.
Du vet mycket väl som jag att för slutanvändare så håller Windows markant större marknadsandel än linuxbaserade system.
Detta på grund av kompatibilitet med tredjepartstillverkare, programvaror. Själv har jag ännu inte stött på ett företag i min bransch med linuxbaserade klienter.

Windows är användarvänligt, annars hade det funnits en naturlig drivkraft för marknaden att inte använda windowsbaserade klienter.

Windows är användarvänligt i den meningen att det har alltid varit så här och då kan vi lika gärna fortsätta. Det är inte användarvänligt om du är van vid en Mac eller något annat. Jag kommer överge Windows så fort stödet för Linux blir bättre, behöver bara Windows till spel ändå...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mannequin:

Nu är det ju något banalt att i en diskussion om desktop-os hänvisa till mobila operativ.
Du vet mycket väl som jag att för slutanvändare så håller Windows markant större marknadsandel än linuxbaserade system.
Detta på grund av kompatibilitet med tredjepartstillverkare, programvaror. Själv har jag ännu inte stött på ett företag i min bransch med linuxbaserade klienter.

Windows är användarvänligt, annars hade det funnits en naturlig drivkraft för marknaden att inte använda windowsbaserade klienter.

Det är en väldigt svår gränsdragning mellan desktop-OS och mobil-OS, får Microsoft som de vill kommer den bli ännu svårare framöver. Din omdefinition till att använda "slutanvändare" gör nog bara Linux dominans över Windows än större då väldigt många saker som folk använder hemma (och således är "slutanvändare" för) som innehåller en processor av något slag kör idag Linux. Linux har redan förlorat slaget om skrivbordet, det kommer inte inom överskådlig tid komma nära Windows där, men på i stort sätt alla andra områden har Linux redan vunnit.

Det säljs ungefär lika många Android-enheter (som alla används av "slutanvändare") per år som den uppskattade totala mängd aktiva Windows-installationer.

För att vara lite OT: som tidigare påpekats, bara det går att slå av alla dessa irriterande animationer så bryr jag mig inte. Väldigt uttjatat och trist att jämföra med Apple, men går inte att komma ifrån att mycket av detta känns väldigt mycket taget från OSX. Å andra sidan kan man hävda att borttagandet av fönsterram också är "stulet" från OSX, men det är en så uppenbart bra sak att jag inte har det minsta problem med att man "inspireras" av den saken till Win10.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Windows är användarvänligt i den meningen att det har alltid varit så här och då kan vi lika gärna fortsätta. Det är inte användarvänligt om du är van vid en Mac eller något annat. Jag kommer överge Windows så fort stödet för Linux blir bättre, behöver bara Windows till spel ändå...

Mac är inte användarvänligt heller om man är van vid Windows. Olikt är inte bättre eller sämre.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd

Xeroc PARC hade virtuella skrivbord 1986 med arbete grundat 1984.
Virtuella skrivbord fanns redan i swm fönsterhanteraren för X11 1989.
Så virtuella skrivbord har funnits på Unix och Linux länge, äntligen kommer det till Windows.

Nya fönsteranimationer, det hade jag med Compiz på Linux för 10 år sedan.