Är microdatorer och PLC samma sak?

Permalänk

Är microdatorer och PLC samma sak?

Hej,

Jag läste en kurs om assembler och microdatorer för ett tag sedan och blev lite förvirrad.
som topic säger, är det samma sak?!

tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

Nä, PLC är det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem

Mikrodator var ett tidigt namn på de datorer som var så små och billiga att de köptes av vanligt folk, alltså PC, Mac, hemdatorerna. Till skillnad från "minidatorerna" som var små stordatorer. Det fanns en tidning som hette Mikrodatorn som behöll sitt namn till långt efter att alla andra hade slutat kalla "vanliga datorer" för mikrodatorer.

Permalänk

låter konstigt eftersom jag läste kursen för ett år sedan... men tack tack

Permalänk
Medlem

Menar du Microprocessor?

Permalänk

Var den här kursen som jag läste, om det hjälper.
http://www.kau.se/utbildning/kurser/ELGA05/mikrodatorer-och-a...

Permalänk
Rekordmedlem

En plc kan baseras på en mikrodator, men en plc är ju tänkt för att kontrollera maskiner utan att vara specialbyggd för nån maskin, en mikrodator behöver ju inte ha något alls med att styra en annan maskin att göra, du kan ju tex köra en webbserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tusen tack, nu är det rejält klarare!

Permalänk
Medlem

En PLC är väldigt specifik för styr och regler.

Byggd för industriell miljö med lämpliga anslutningar mm.
sen kan en PLC ha en överordnad dator med grafiskt interface eller vad som är lämpligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

I dagligt tal så är en mikrodator en mikroprocessor för inbyggda system. Alltså en processor som man enkelt kan använda i sina byggen utan så mycket extra hårdvara. Den brukar ha ion med esd skydd etc och man kan driva lysdioder m.m direkt från utgångarna.

PLC är däremot som namnet antyder en programmerbar logisk enhet, alltså ett komplett system för automationsteknik. Denna automationsteknik finns lite varstans som i vanliga fastigheter, industrin och infrastrukturen.
Det som är speciellt med en plc är att det är en generell produkt som kan användas till mycket. En plc blir då mycket kostnadseffektiv och eventuella fel upptäcks lättare om flera använder samma produkt.
Det finns även en apparat som kallas för duc, gränsen mellan denna och plc är hårfin, ducar är dock mer inriktade emot fastighetsautomation.
Till både plc och duc har man ofta överordnade system, d.v.s scadassytem, dessa körs ofta i Windows på rätt så schyssta datorer. (inga slöa i7or utan Xeons där man sprider lasten till olika maskiner)

Min uppfattning är att väldigt få som jobbar med mikrodatorer jobbar med plc och vice versa, områdena är väldigt nära. Problemet är dock att det är så himla mycket man ska kunna om varje område. T.ex. för mikrodator så räcker det inte att bara kunna den utan man måste kunna mycket elektronik, för plc så bör man kunna några scadasystem och för att kunna göra grymma såna bör man även vara på på c#, C++ och allt vad det innebär.
I vilket fall så blir det väldigt mycket att lära sig.

Många har dock som jag utbildat mig för båda områdena, det innebär dock inte att vi kan arbeta inom det båda. (skillnaden för nivån på högskolan och arbetslivet är typ som mellan högstadiet och högskolan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

PLC är däremot som namnet antyder en programmerbar logisk enhet, alltså ett komplett system för automationsteknik. Denna automationsteknik finns lite varstans som i vanliga fastigheter, industrin och infrastrukturen.
Det som är speciellt med en plc är att det är en generell produkt som kan användas till mycket. En plc blir då mycket kostnadseffektiv och eventuella fel upptäcks lättare om flera använder samma produkt.
Det finns även en apparat som kallas för duc, gränsen mellan denna och plc är hårfin, ducar är dock mer inriktade emot fastighetsautomation.
Till både plc och duc har man ofta överordnade system, d.v.s scadassytem, dessa körs ofta i Windows på rätt så schyssta datorer. (inga slöa i7or utan Xeons där man sprider lasten till olika maskiner)

Eller så är de överordnade systemet ålderdomliga maskiner med många år och generationer gamla cpu:er..
(eller billiga och pålitliga / beprövade)

Både windows i olika former och linux är spritt, har även stött på vxworks och ms-dos. De som fungerar sämst enligt egen erfarenhet är de linuxbaserade systemen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Även om SCADA-system bygger på Windows, OLE, Visual Basic for Applications, rapportverktyg i gamla Office-versioner o.s.v som det fortfarande gör. Så är ofta hårdvaran i PLC specialanpassad ner på halvledarnivå. Alltså en helt specialanpassad CPU. Med ett lager programvara som programmeras speciellt för ändamålet i ett mer eller mindre standardiserat språk anpassat för det hela. Det sitter med något mer eller mindre standardiserat gränssnitt för att prata med annat. Övervakas eller styrs sedan av HMI/SCADA-systemet som är en vanlig PC-dator.

Mikrodator var från början bara en dator med mikroprocessorer, minidatorer och stordatorer bestod innan mikroprocessorn blev kraftfull av stora skåp med diskreta komponenter. Forumet är dedikerat till enkortsdatorer – som i princip kan vara allt från mikrokontrollers till senaste Intel Core i7/Xeon. Det handlar mest om form och några industri-standarder. Fackspråket ovan med minidator o.s.v. är inte relevant idag. Minidator ska användas främst för att beskriva små bärbara och liknande idag. Så man kan beskriva små enkortsdatorer som mikrodatorer, men det har att göra med att de använder mikrokretsar att göra inte storleken, så läser du en kurs kan det lika gärna ha att göra med arkitekturen på mer traditionella datorsystem. Enkortsdatorer bestämmer du själv vilken typ av mjukvara och funktionalitet de ska ha. PLC, RTU, DUC o.s.v. är lite förutbestämt och ska fungera som komponenter i styr och reglersystem. Du installerar inga operativsystem eller liknande på dem (PLC) utan programmerar de enligt en modell som inte direkt liknar vad du skulle göra direkt på en mer vanlig dator/enkortsdator där du skulle köra assembler/C/C++/osv och alla system skulle ha olikheter du måste ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska reducera ner det till den grundläggande funktionaliteten istället för att fokusera på skillnaderna för att förstå vad de menar?

En PLC kan i sin mest basala form ses som en bunte ingångar, utgångar, och en enkel dator som styr vad utgångarna ska göra beroende på vad som kommer in på ingångarna.

Kan det inte hända att de i kursmaterialet med mikrodator menar CPLD:er, FPGA:er, etc, eller kanske till och med enkortsdatorer i stil med Raspberry Pi, vilka ju också har in- och utgångar man kan koppla externa prylar på? Tycker mig ha sett en viss betydelseglidning i begreppet, från mikrodator som motsats till stordator, till den typen av enheter, sedan de blev billiga och lättillgängliga.

Principiellt sett finns det väldigt gott om likheter mellan PLC:er och de typer av enheter jag nämnde i förra stycket, även om de har helt olika användningsområden, och arbetar med signaler av vitt skild karaktär. Håller det inte för omöjligt att det är just det man menade på när man i kursmaterialet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att det finns nåt som kallas för en PIC också. Detta kan om man skriver det med gemener blandas ihop med PLC'er. Dock är det två helt olika saker för helt olika ändamål. Det kan hända att TS pratade om PIC'er, inte PLC'er.

http://en.wikipedia.org/wiki/PIC_microcontroller

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.