Vilken systemkamera är bäst för sportfilmning?

Permalänk

Vilken systemkamera är bäst för sportfilmning?

Som rubriken lyder så undrar jag över vilken systemkamera som passar bäst för att filma sport. Det jag kommer hålla på att filma till största delen är motocross.

Budgeten ligger på 20 000-30 000kr

Jag har länge gått och funderat över Panasonic GH4, den verkar ha en otroligt fin bild och verkar vara en grym kamera på alla sätt. Men när det kommer till autofokusen så verkar det som att det är där den brister lite. Jo visst ska man köra så mycket manuell fokus som möjligt men det vore bra att ha en autofokus som man kan lita på när man filmar på crosskörningen med.

Sen har jag även tittat på Canon 5D Mark III nu med den är lite dyrare vilket är negativt men här verkar de som af hänger med bättre och bilden är otroligt bra här med. Hur är Mark III vs Mark II?

Eller finns det fler som jag missat som är bra till att filma på motocross med?

Permalänk
Medlem

5D mk3 har inte följande fokus och bara 25/30fps i 1080p så du ska nog titta på en annan kamera än den om det är av stor vikt.

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem

Nya Canon 7D mark II? Den är inom budget och ska ha bra videofunktioner.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Ska du filma med ett teleobjektiv?
Alla mina vidare objektiv har en indefinit på under 3 meter.
Hade inte velat stå närmre en cross än så ändå.
Därav ser jag ingen vits med insnöade på AF. Finns ingen AF som hinner med en cross.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Varför inte en renodlad videokamera om man nu ska filma.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13818318/panasonic-ag...

Permalänk
Medlem

Se till att välja en kamera med minst 60fps@1080p notera p och inte i. Googla på "interlaced vs progressive" så kommer du förstå varför. Prisjakt länk med +60fps@1080p kameror.

Spegelösa kameror har ofta dubbelt så hög framrate som icke spegellösa i samma prisklass. (just på grund av att de är spegellösa...).

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Det är klart att det måste finnas någon systemkamera som har så pass snabb af så att den hinner med att filma på motocross?

Har kört med en panasonic x920 tidigare men ville prova
något nytt och få lite mer skärpdjup i bilden och då verkar det som att systemkamera är ett bra val.

7d mark ii har jag läst och hört att den tydligen inte ska vara det bästa valet till video.

Jaså har mark iii af alls? Och 25/30 fps så låter de ju inte bra alls bra om man göra slowmotion klipp...

Permalänk
Medlem

Men brukar inte AF vara bättre på videokameror,filma man sport så är väl det viktigare än massa kort skärpedjup om man nu inte är stenrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

...
Jaså har mark iii af alls? Och 25/30 fps så låter de ju inte bra alls bra om man göra slowmotion klipp...

Den har snabb "autofokus" så att du kan låsa på målet men den fortsätter inte att följa, det får du göra manuellt. Du kan få 50/60fps dock i 720p.
Om jag hade börjat om med inriktning åt mera videohållet så hade jag sneglat på en Panasonic GH4, verkar vara en kompetent kamera.

Visa signatur

/Benny

Permalänk

Då verkar det ju som att gh4 är det bästa alternativet och försöka köra med manuell fokus så mycket som går.

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att du kommer få precis som du vill med en GH4.
Helst hade jag ju kikat på en videokamera istället då DSLR-typen mer handlar om kreativitet.
Sony har några vassa kort ute just nu..

Dock har GH4 mer slowmo.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jag är helt övertygad om att du kommer få precis som du vill med en GH4.
Helst hade jag ju kikat på en videokamera istället då DSLR-typen mer handlar om kreativitet.
Sony har några vassa kort ute just nu..

Dock har GH4 mer slowmo.

Ja jag har tittat lite på Sonys vanliga videokamera faktiskt men vilken skulle du rekommendera? Finns det någon möjlighet att få ett snyggt skärpdjup med en dyrare videokamera runt 20 000kr? Eller är de bara möjlighet när man filmar med systemkamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Ja jag har tittat lite på Sonys vanliga videokamera faktiskt men vilken skulle du rekommendera? Finns det någon möjlighet att få ett snyggt skärpdjup med en dyrare videokamera runt 20 000kr? Eller är de bara möjlighet när man filmar med systemkamera?

Du kan visst få riktigt kort skärpedjup med en videokamera men då snackar vi nog lite mer än 30 lakan.
Videokamera med småbilds sensor.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005848388/arri-amira...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Ja jag har tittat lite på Sonys vanliga videokamera faktiskt men vilken skulle du rekommendera? Finns det någon möjlighet att få ett snyggt skärpdjup med en dyrare videokamera runt 20 000kr? Eller är de bara möjlighet när man filmar med systemkamera?

Jag har en FDR-AX100 (e) 4K och det är INGA problem att skapa vad du frågar efter.
Jag testade den som hastigast på en slider, du kan ju kolla filmen om du vill..

Jag kör den 100% manuellt med allt men det finns mycket autoinställningar.
Den klarar 24, 25, 50 fps i 1080p, 120fps i 720p och 24/25 fps i 4K.

I 4K kan den ge lite rolling shutter men inget i andra upplösningarna.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Jag har länge gått och funderat över Panasonic GH4, den verkar ha en otroligt fin bild och verkar vara en grym kamera på alla sätt. Men när det kommer till autofokusen så verkar det som att det är där den brister lite. Jo visst ska man köra så mycket manuell fokus som möjligt men det vore bra att ha en autofokus som man kan lita på när man filmar på crosskörningen med.

http://youtu.be/qV2454eS2Qw - Bästa recensionen du kan hitta, bör nog besvara allt du behöver veta.

Hade jag haft pengarna skulle jag utan tvekan köpt en Panasonic GH4, enligt mig den mest prisvärda kameran jag känner till. Med speedbooster kan du även klämma in Canon objektiv vilket inte är helt fel. Canon har stannat i sin utveckling enligt mig, de erbjuder inte alls samma funktionalitet vilket du kommer se i recensionen ovan.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Vet inte om den är bäst men iaf en video där dom filmar motorcross

Permalänk
Medlem

Arri Alexa.. En kamera som filmar strax över 2K (HD cine) är filmarnas favorit.
Den har använts till en hel rad biofilmer, game of thrones osv.

En av världens bästa digitala filmkameror. Kanske den bästa?

Det är fullkomligt hål i huvudet att bara rassla fram sin favoritkamera och säga att denna ska man ha.
Flera verkar ha missat att det handlar om actionshots a la motorcross..

Tror Ni att kameran jag beskrev ovan skulle vara lämplig att filma detta med? Trots att den åker 8or kring
allt annat vi redan har pratat om?

Ingalunda.

TS bör titta på kameror som är snabba att använda, möjlighet för manuella och automatiska inställningar
och känna sig för.

En GH4, 5D mk3 etc är en kamera som i rätt händer kan ge fina saker. Kan passa utmärkt för vad TS
vill göra men.... varför ska man göra det onödigt svårt?

Arri Alexa är precis som GH4 och 5D en kamera som bör användas under kontrollerade former.
Att filma liveevents osv görs på kameror anpassade för sådant då de är gjorda för att snabbt
ratta inställningar, både remote eller direkt på kameran. Alla kameror kan ge önskade effekter.
Bara olika svårt.

Kolla in lite ENG kameror, rena videokameror.

Dock missar du lite av kreativiteten. Men, med lite trix kan du nog få till det ändå..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Arri Alexa.. En kamera som filmar strax över 2K (HD cine) är filmarnas favorit.
Den har använts till en hel rad biofilmer, game of thrones osv.

En av världens bästa digitala filmkameror. Kanske den bästa?

http://www.arrimedia.com/assets/images/resize/full-width/397....

Det är fullkomligt hål i huvudet att bara rassla fram sin favoritkamera och säga att denna ska man ha.
Flera verkar ha missat att det handlar om actionshots a la motorcross..

Tror Ni att kameran jag beskrev ovan skulle vara lämplig att filma detta med? Trots att den åker 8or kring
allt annat vi redan har pratat om?

Ingalunda.

TS bör titta på kameror som är snabba att använda, möjlighet för manuella och automatiska inställningar
och känna sig för.

En GH4, 5D mk3 etc är en kamera som i rätt händer kan ge fina saker. Kan passa utmärkt för vad TS
vill göra men.... varför ska man göra det onödigt svårt?

Arri Alexa är precis som GH4 och 5D en kamera som bör användas under kontrollerade former.
Att filma liveevents osv görs på kameror anpassade för sådant då de är gjorda för att snabbt
ratta inställningar, både remote eller direkt på kameran. Alla kameror kan ge önskade effekter.
Bara olika svårt.

Kolla in lite ENG kameror, rena videokameror.

Dock missar du lite av kreativiteten. Men, med lite trix kan du nog få till det ändå..

Ursäkta, läste igen. Får skylla på att jag är trött :p.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du kan visst få riktigt kort skärpedjup med en videokamera men då snackar vi nog lite mer än 30 lakan.
Videokamera med småbilds sensor.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005848388/arri-amira...

Du kan få en videokamera beggad för under 10K med både m4/3, AOS-C eller fullformat.
Dessutom får man kort skärpedjup med en 1" sensor om man vill.
Så så himla dyrt behöver det inte bli.

Jag personligen hade i det här läget och med den budgeten köpt 2st kameror. En system med stor sensor tex G6 alt GH3 och en videokamera.
Då kan man få både Hollywood och snabb RunNGun.
Budgeten räcker utan problem till bägge kameror, mikrofon, stativ, minne osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du kan få en videokamera beggad för under 10K med både m4/3, AOS-C eller fullformat.
Dessutom får man kort skärpedjup med en 1" sensor om man vill.
Så så himla dyrt behöver det inte bli.

Jag personligen hade i det här läget och med den budgeten köpt 2st kameror. En system med stor sensor tex G6 alt GH3 och en videokamera.
Då kan man få både Hollywood och snabb RunNGun.
Budgeten räcker utan problem till bägge kameror, mikrofon, stativ, minne osv.

60D + AX10 ? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Då verkar det som att man ska satsa på en traditionell videokamera iaf, vilken tror ni man ska satsa på om man vill ha en hög fps bra bildkvalite och ett bra skärpdjup?
För runt 15-20k?

Och sen om man ska satsa på en begagnad gh3 för intervjuer och mer lugnare intro filmningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Då verkar det som att man ska satsa på en traditionell videokamera iaf, vilken tror ni man ska satsa på om man vill ha en hög fps bra bildkvalite och ett bra skärpdjup?
För runt 15-20k?

Och sen om man ska satsa på en begagnad gh3 för intervjuer och mer lugnare intro filmningar?

Vettiga system kameror som har 1080p 60fps,
GH4
GH3
G6
Sony a6000

Vettig video kamera med 1080p 60fps,
Sony AX100
Canon XA20
Legria G30

Vettig video kamera med stor sensor som klarar allt det där och finns för långt under 20k begagnat,
Sony FS100

Vettigaste köpet om pengar inte vore ett problem (kan kanske finnas begagnad gör strax över 20k),
Sony FS700

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vettiga system kameror som har 1080p 60fps,
GH4
GH3
G6
Sony a6000

Vettig video kamera med 1080p 60fps,
Sony AX100
Canon XA20
Legria G30

Vettig video kamera med stor sensor som klarar allt det där och finns för långt under 20k begagnat,
Sony FS100

Vettigaste köpet om pengar inte vore ett problem (kan kanske finnas begagnad gör strax över 20k),
Sony FS700

Hittade en fs100 på blocket för 22 000 kr så de kanske är överpris då?
Vad är det för skillnad på fs100, fs100e, fs100ek och fs100jk?
Hur riskabelt är det att handla videokamera på ebay?

Permalänk
Medlem

Tycker personligen Panasonic gör dom bästa kamerorna för video

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Skrivet av slotte:

Panasonic gör dom bästa kamerorna för video

Kan du rekommendera någon specifik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Hittade en fs100 på blocket för 22 000 kr så de kanske är överpris då?
Vad är det för skillnad på fs100, fs100e, fs100ek och fs100jk?
Hur riskabelt är det att handla videokamera på ebay?

Jag skulle personligen aldrig köpa en kamera från Ebay, för stora risker. Men för den delen, skulle nog inte köpa en kamera andrahand för över 20.000 kr eftersom man vet inte hur den har behandlats. Möjligen om den har lång garanti kvar och är relativt ny. Jag rekommenderar GH4, kompakt kamera med 4k och 96 fps 1080p.

Dessutom som jag skrev ovan - Bästa recensionen du kan hitta enligt mig, bör nog besvara allt du behöver veta.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av MotocrossTV:

Hittade en fs100 på blocket för 22 000 kr så de kanske är överpris då?
Vad är det för skillnad på fs100, fs100e, fs100ek och fs100jk?
Hur riskabelt är det att handla videokamera på ebay?

Nej ca 16k är ett rimligt pris beroende på tillbehör såklart. Du kan ju alltid pruta en 3-5000 också.
E betyder Europeisk modell och EK är att den är köpt med kitglugg från början.
Håll lite koll på filmpremiär.se där kan du lägga in en köps annons också.
Spana in Panasonic AF100/101 också. Den kan du nog få under 10k.

Skrivet av tobbe134:

Jag skulle personligen aldrig köpa en kamera från Ebay, för stora risker.

Det som är bra med eBay jämfört med tex marknaden här på sweclockers är att man har pengarna tillbakagaranti.
Vad gäller köpa dyra grejer begagnade så ska man såklart avstå om man inte kan så mycket och är rädd.
Vet man vad man gör så är begagnat absolut överlägset. Köper bara begagnat och det är alltid i 100% nyskick men mycket mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Panasonic gör dom bästa kamerorna för video

Vilka tester/reviews/omdömen, egna och/eller andras, bygger du det på?
Vad avser DU med "bäst"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Panasonic gör dom bästa kamerorna för video

Lika rimligt som att salami är den godaste pizzan och att röda bilar är snabbast.
Vilka Panasonic tänker du på och i vilka prisklasser och jämfört med vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det som är bra med eBay jämfört med tex marknaden här på sweclockers är att man har pengarna tillbakagaranti.
.

Det gäller väl endast om man inte får korrekt vara, eller om varan har ett fel som inte nämnts i beskrivningen? Vad händer om du köpt en kamera och 3 månader senare går den sönder, då sitter du i en tråkig sits. Svårt att urskilja dumsnål och ett bra köp.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019