Permalänk

Installera Linux på telefon?

Hej!

Jag har en LG G2 (Snapdragon 800-processor) med trasig skärm och funderar på olika sätt att använda den eftersom den i övrigt fungerar. Ett sätt som vore trevligt skulle vara att installera en linuxdistribution och koppla till extern skärm. Alltså inte någon virtual machine-lösning via android, utan en riktig installation. På så vis skulle jag få en enkel, fläktlös liten dator/mediaspelare och slipper det jobbiga mobilgränssnittet vid storskärm.

Någon som vet om detta är möjligt? Har inte lyckats hitta någon information, så jag är inte alltför optimistisk. Men tänkte ändå fråga här, vore ju slöseri att inte få användning av den relativt kraftfulla hårdvaran. Känner till Ubuntu Touch men det verkar fortfarande vara buggigt.

Tack!

Permalänk
Medlem

http://www.ubuntu.com/phone/ubuntu-for-android kanske kan vara något, om det inte finns någon ren installation för mobiltelefoner. Vet att Ubuntu ska/skulle/har släppa en telefon med Ubuntu som OS, men vet inte hur det gick med det.

Permalänk

Ja, kanske får bli Ubuntu for Android. Tack för tips! Jepp, Ubuntu Edge hette telefonen men de fick inte ihop tillräckligt med medel för den. Meizu ska dock släppa telefoner med Ubuntu hyfsat snart, så det är ju intressant.

Permalänk
Medlem

Ubuntu for Android är väll inte i utvecklande just nu. Ubuntu touch som är ren ubuntu är huvudfokus just nu. Men du kan kolla om det finns inofficiellt stöd under denna sidan: https://wiki.ubuntu.com/Touch/Devices
Verkar dock inte som din G2 har stöd.

Permalänk
Medlem

Du vet att androig är linux va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinemarkus:

Hej!

Jag har en LG G2 (Snapdragon 800-processor) med trasig skärm och funderar på olika sätt att använda den eftersom den i övrigt fungerar. Ett sätt som vore trevligt skulle vara att installera en linuxdistribution och koppla till extern skärm. Alltså inte någon virtual machine-lösning via android, utan en riktig installation. På så vis skulle jag få en enkel, fläktlös liten dator/mediaspelare och slipper det jobbiga mobilgränssnittet vid storskärm.

Någon som vet om detta är möjligt? Har inte lyckats hitta någon information, så jag är inte alltför optimistisk. Men tänkte ändå fråga här, vore ju slöseri att inte få användning av den relativt kraftfulla hårdvaran. Känner till Ubuntu Touch men det verkar fortfarande vara buggigt.

Tack!

skulle vara kul att modda på en kylfläns på kretsen och köra den som htpc med strömkabel?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av =JoNaZ=:

Du vet att androig är linux va?

Njae.
Android är ett användarinterface som bl.a. kör Linux-kärnan.
Ett mer korrekt svar skulle vara att Android är en Linux-baserad distribution. Precis som Ubuntu, Debian med flera.
Vad som skiljer Android från de "vanliga" Linux-distributionerna, är att Android använder en egen isolerad grafisk miljö som inte är kompatibel med Xfree86 / X.org -standarderna (Kort och gott: X-miljö) eller med det nya Wayland. Därför kan man inte köra traditionella grafiska Linux-program som behöver X-miljön under Android.

Det är heller inte enkelt att köra XFree86 eller X.org på en enhet designad för Android, eftersom grafikhårdvaran och den kringliggande arkitekturen inte överensstämmer med vad XFree86/X.org förväntar sig.
Canonical med flera andra försöker att skapa egna miljöer och/eller "sido-utveklar" X.org och Wayland för att få det att fungera på "Android-designad hårdvara". Till stora delar väl fungerandes idag, men inte helt färdigt.

Är man intresserad av att köra en "klassisk" Linux-distribution på sin Android-enhet, och inte en "specialanpassad" variant. Kolla då in följande:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zpwebsites....

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Arch Linux ARM finns ju, kanske värt att kolla på? Kräver dock att du vet en hel del om Linux. Och det kanske inte finns en färdigportad version till just din mobil heller så då kan det krävas ytterligare arbete.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro