Premiär för Intel's Kitchen 2014 – världens första tv-show för datorbyggare

Permalänk
Medlem

Det här hade kunnat bli riktigt bra om det inte vore för att man nästan med nödvändighet måste låta hårdvarutillverkarna sponsra programmet, om man vill ha ny fin hårdvara för deltagarna att välja mellan. Kostnaden för att sätta samman programmet blir skyhöga, annars. För ett matlagningsprogram är det lättare, ty där kan man välja förhållandevis billig mat och sedan låta någon sponsra t ex knivarna.

Det hela resulterade i att det blev en enda orgie i marknadsföring och där även de två giganterna Intel och Microsoft satt med i juryn, så att de säkert skulle kunna få fram "fördelarna" med just deras produkter (det var väl de båda som sponsrat mest för showen).

Sammantaget gör det att man som tittar dels blir spyfärdig på all reklam och dels undrar over objektiviteten i de beslut som fattas av programledning och jury.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Kul koncept men genomförandet var inte lyckat. Oavsett om man ville locka nuvarande eller potentiella datorbyggare misslyckades programmet med att förmedla skaparglädjen i datorbyggande och det tekniska kunnandet som krävs. Ta en titt i SC:s galleri och beskåda alla vackra och högpresterande byggen där. Det borde vara målbilden. I programmet fick deltagarna bara en tråkig chassimodell (i två färger) att välja på, alldeles för lite tid att bygga något intressant och resultatet visades inte ens upp! Rätta till dessa saker så kanske konceptet har en chans.

Permalänk
Medlem

Hur kunde man missa att söka till detta..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Uttalas det seriöst sinnebench? Har alltid sagt sainbench.

Jag blev också rätt så paff. Men kollar man Engelska youtube-videos t. ex så uttalar de det också sainbench, så jag tror snarare att det var första gången de såg benchmarkprogrammet och trodde det var Svenskt eller något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Hur kunde man missa att söka till detta..

Tänkte dsm xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Jag gillar Erik och Mackan men det känns som att detta inte är rätt typ av program för dom att vara med i.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

1tim+ = nix!

62år gammal! Iofs var han med från första början ^^

En tjej! Whaaat!? Undrar hur mycket hon kan....akta naglarna flickan

Jag trodde vi hade kommit längre i Sverige och faktiskt har intelligenta människor i vårt land då det trots allt är år 2014, men så ser man ovanstående kommentar ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag trodde vi hade kommit längre i Sverige och faktiskt har intelligenta människor i vårt land då det trots allt är år 2014, men så ser man ovanstående kommentar ...

Exakt. Så undrar folk varför tjejer inte känner sig välkomna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

1tim+ = nix!

62år gammal! Iofs var han med från första början ^^

En tjej! Whaaat!? Undrar hur mycket hon kan....akta naglarna flickan

Skojar du nu eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Bästa laget vann

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Skojar du nu eller?

Han har bara fastnat på 50 talet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag trodde vi hade kommit längre i Sverige och faktiskt har intelligenta människor i vårt land då det trots allt är år 2014, men så ser man ovanstående kommentar ...

Jag tror att det är den svenska feminismen och dess invkoteringar och liknande som har skapat detta. Att bygga datorer är ju onekligen en väldigt mansdominerad hobby och när en kvinna då är närvarande (en kvinna på tio deltagare torde vara en ren overrepresentation, ty jag tror inte att det är 10% kvinnor ens som bygger datorer) så är det nog många som instinktivt tanker att "hon är nog inkvoterad".

Det är sådant som inkvoteringar skapar.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tror att det är den svenska feminismen och dess invkoteringar och liknande som har skapat detta. Att bygga datorer är ju onekligen en väldigt mansdominerad hobby och när en kvinna då är närvarande (en kvinna på tio deltagare torde vara en ren overrepresentation, ty jag tror inte att det är 10% kvinnor ens som bygger datorer) så är det nog många som instinktivt tanker att "hon är nog inkvoterad".

Det är sådant som inkvoteringar skapar.

Du har säkert rätt i att inga 10% av datorbyggare är kvinnor, så det kanske är lättare för en kvinna att komma med i en sån här tävling då det säkert "drar mer tittare". MEN vad är det som säger att de kvinnor som faktiskt är datorbyggare skulle vara sämre än män? Varför ska man då kasta ur sig "akta naglarna flickan" som är en sjukt onödig kommentar?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag tror att Erik föralltid döpt om MetallicAcid till Tom Cruise.

Dock vet jag inte om de var rätt personer för presentations jobbet. Även om humorn var uppskattad.
Hade hellre sett Jonas och Emil som båda två är roliga och har kunskap, olikt Erik och Mackan som bara har humor, halv deras akt är att de ska vara korkade trots allt.

Jag tyckte iallafall upplägget som en tävling var kul. Dock försvinner lite byggarglädje när man ska stressas genom det.

Rätta mig om jag har fel men var Sladeos den enda som använde anti-esd armbandet? Fy på er andra.

EDIT: Tänker inte sträcka mig in i könsdebatten mer än att säga att Zoyadog har med sina bygg-loggar visat var skåpet ska stå. T.ex med: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1312453-pr...
Så den stigmatiseringen måste för fan åka bort. Sen är det givet att färre kvinnor kommer dras in i hobbyn iallafall i sweclockers åldersgruppen (90-70-talister gissar jag) Och under våra uppväxter där könsroller varit väldigt förbestämda. Vill man bli av med denna stigmatiseringen så är det ju upp till oss att uppfostra våra barn på ett sätt där en hobby inte blir könsladdad. Könsroller kommer aldrig försvinna så länge vi har sex och bara kvinnor kan födda barn men vi kan iallafall motverka stigmatiseringen kring att olika intressen eller yrken är könsbestämda. Fan jag sa ju att jag inte skulle sträcka ut huvudet i denna debatten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Du har säkert rätt i att inga 10% av datorbyggare är kvinnor, så det kanske är lättare för en kvinna att komma med i en sån här tävling då det säkert "drar mer tittare". MEN vad är det som säger att de kvinnor som faktiskt är datorbyggare skulle vara sämre än män? Varför ska man då kasta ur sig "akta naglarna flickan" som är en sjukt onödig kommentar?

Ja, vad jag tänker mig är att om misstanken finns att hon är inkvoterad så blir nog reaktionen den att hon inte kan så mycket, om du är med på hur jag tänker? Är man inkvoterad p g a kön och inte kompetens så blir ju reaktionen den (därmed inte sagt att tjejen är det - jag bara menar att folk kan få sådana känslor när kvotering existerar i samhället).

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tror att det är den svenska feminismen och dess invkoteringar och liknande som har skapat detta. Att bygga datorer är ju onekligen en väldigt mansdominerad hobby och när en kvinna då är närvarande (en kvinna på tio deltagare torde vara en ren overrepresentation, ty jag tror inte att det är 10% kvinnor ens som bygger datorer) så är det nog många som instinktivt tanker att "hon är nog inkvoterad".

Det är sådant som inkvoteringar skapar.

Nu är ju Zoyadog inte helt främmande här på SweClockers. Men du har rätt, inkvoteringar skapar just det du beskriver. Många tror per automatik att en person som oftast inte brukar vara med är där av en annan anledning än att dom faktiskt är rätt person för jobbet.
Men säg exempelvis ett program där majoriteten är kvinnor, så finns det även män som deltagare. Exempelvis det där programmet där dom får tävla vem som ska bli nästa designer av kläder.
Dom få män som är med, tänker du att dom är inkvoterade? (Lek med tanken att du faktiskt sitter och tittar på det programmet)

Oftast är det ju bara kvinnor som "blir inkvoterade".

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nu är ju Zoyadog inte helt främmande här på SweClockers. Men du har rätt, inkvoteringar skapar just det du beskriver. Många tror per automatik att en person som oftast inte brukar vara med är där av en annan anledning än att dom faktiskt är rätt person för jobbet.
Men säg exempelvis ett program där majoriteten är kvinnor, så finns det även män som deltagare. Exempelvis det där programmet där dom får tävla vem som ska bli nästa designer av kläder.
Dom få män som är med, tänker du att dom är inkvoterade? (Lek med tanken att du faktiskt sitter och tittar på det programmet)

Oftast är det ju bara kvinnor som "blir inkvoterade".

Nej, folk tänker nog inte att männen är inkvoterade då. Detta för att den kvotering som sker i samhället idag uteslutande handlar om att kvotera in kvinnor. Hade det skett mycket inkvotering av män så hade förstås reaktionen blivit densamma. Men det är ju inte det feministerna vill uppnå - de verkar helt ointresserade av att kvotera in kvinnor som sopåkare och män som dagisfröknar. Det de är ute efter är de mer glassiga positionerna och därmed sker all inkvotering idag av kvinnor och därmed är misstankarna om att någon är inkvoterad riktade mot just kvinnor.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Kollade igenom hela och jag måste säga att det var ett kul initiativ.

Jag ville dock veta vad alla byggde med, vi fick ju bara se vinnarnas specs. De som vann hade näst billigaste datorn, men hade X99 och 970 SLI. Ville se större budgetspann, så att vissa i alla fall körde i5 Devils Canyon.

Hade velat se större spridning på byggena, olika storlekar och olika användningsområden. Och att bara köra en chassityp är tråkigt.

Förstår inte riktigt varför det skulle vara på tid. Hade varit bättre om dom fått en hel dag på sig och pilla så att resultatet blir bättre.

Tyckte programmet blev lite intetsägande för oss som är insatta, och dom som inte är så insatta hängde nog inte med ändå.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tycker att budgeten borde spelat mera roll. Man kanske borde få 14.000 kr att bygga en dator och försöka pressa in så mycket prestanda som möjligt.

Nu används ju cinebench och 3dmark för att dömma men det vore bra om man kunde t.ex. välja att bygga en dator till ett specifikt ändamål där det kanske lönar sig att spendera mycket på ett X99 och sedan mindre på något annat?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Tycker att budgeten borde spelat mera roll. Man kanske borde få 14.000 kr att bygga en dator och försöka pressa in så mycket prestanda som möjligt.

Nu används ju cinebench och 3dmark för att dömma men det vore bra om man kunde t.ex. välja att bygga en dator till ett specifikt ändamål där det kanske lönar sig att spendera mycket på ett X99 och sedan mindre på något annat?

Man kanske kunde fått in lite verkliga speltester? Men kanske valet av just cinebench och 3dmark beror på att Intel inte ville visa att man faktiskt kan komma undan billigt, genom att inte använda en dyr processor utan att istället satsa pengarna på grafikkortet (för gaming)? Hade man kört på budget och haft speltester så hade det ju visat sig att man kan köpa en ganska billig processor och istället lägga pengarna på grafikkort. Detta förhållande låg nog inte direkt i Intels intresse, om man så sager

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

1tim+ = nix!

62år gammal! Iofs var han med från första början ^^

En tjej! Whaaat!? Undrar hur mycket hon kan....akta naglarna flickan

För att kvinnor ska bara se vackra ut eller vad?

Permalänk
Medlem

Tydligt att fokuset va ett reklam jippo och inte en "riktig" tävling.

Grattis ni som vann dock!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Kul koncept men trist att det bara var budgetlådor att välja på och likaså att man inte fick veta vilka delar de andra lagen valt osv. Att man sen inte använder spel för benchmarks är ju helt galet med då man även skulle ta hänsyn till pris på bygget. I BF4 tex spelar ju processortypen mindre roll medan den spelar stor roll i syntetiska test. Så i verkligheten kan man spara mer på processorn och lägga mer på grafikkorten tex.

Det hade även varit bättre att ha tävlingen uppdelat på flera avsnitt istället för bara ett så hade man haft mer tid på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blev också rätt så paff. Men kollar man Engelska youtube-videos t. ex så uttalar de det också sainbench, så jag tror snarare att det var första gången de såg benchmarkprogrammet och trodde det var Svenskt eller något.

Med tanke på att ordet kommer från Cinema tror jag att det borde utalas "sinnebench". Maxon, företaget som gör Cinebench, har ju utvecklad 3D-programmet Cinema 4D.

Permalänk

Ja man blev lite road. Men vad höll de på med när de monterade ??? he he he
Nästa gång jag ska riva i min låda ska jag ta tid. Minst under 3 minuter he he ???? nä mindre

Permalänk
Medlem

Jag vill klart se mer vad generations/kön´s-klyftorna har för påverkan i dagens it samhälle.

Vi alla vet om att det finns tjejer, men vad gör/kan dom igentligen?
Den äldre gruppen, är det bara hård knackande kodare eller?
Och vad besitter "p12" för lära i hårdvarans funktionalitet?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

O.O <---- RIKTIGT förvånad. Trodde jag aldrig. Hur mycket gjorde hon?

men snälla människa hur trångsynt är du egentligen?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Stort grattis till vinnarna och alla som medverkade - bra jobbat! Tycker det var ett riktigt bra och underhållande program även om berättandet ibland framkallade lite cringes för oss som är mer insatta. Sen så önskade jag hela tiden mer närbilder på hur det såg ut inne i allas chassin under arbetet.

Sen måste det erkännas att man blir avundsjuk på Justins Tom Cruise look (precis som Erik också blev) . Riktigt snygg kille Justin

Permalänk
Medlem

Finns helt klart utrymme för förbättring och det kändes hyfsat torrt om man kan uttrycka sig så, att ha programledare som är kunniga inom området hade inte skadat eller.

Permalänk
Medlem

tre företag som arrangerar

Ett heter Intel (betoning på tel som programledarna säger) ett heter Intel (med betoning på in som speakern säger) och så Microsoft. Ska vi nånsin lära oss hur Intel uttalas. Själv så häller jag på programledarna