Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har sett bilder på och läst om utskrifter, och det verkar som det så gott som alltid måste avgradas, slipas till, och allmänt justeras när det kommer till de grejer jag vill göra med en 3d-skrivare. Kort och gott, jag vill ha ett exakt resultat, där jag inte behöver lägga ner lika mycket tid som det skulle ta mig att exempelvis fräsa ett kugghjul i metall på att få mitt utskrivna kugghjul att fungera som det är tänkt.

Är noggrannheten verkligen 30-50 µm i verkligheten? Inget skägg? Inget fixande? Bara att smacka ihop och köra? I sådana fall är det fullt dugligt. Vad bygger du för något?

Personligen har jag aldrig behövt avskägga, slipa till, justera etc när jag printar. Förutom när jag vill efterbehandla med att måla etc, men det är ju praxis när det gäller allt att slipa grunda etc

Ge ett konkret exempel på vad du vill använda maskinen till så kan vi ju se hur pass görbart det är med en vanlig maskin så att säga

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Leverans!

4 Rullar PLA, 1 rulle ABS (Vit)

Permalänk

Låter som ett roligt projekt. Men tyvärr saknar man både tid och hur sjutton man ska bygga detta. Blir det alltid ränder för varje lager?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som ett roligt projekt. Men tyvärr saknar man både tid och hur sjutton man ska bygga detta. Blir det alltid ränder för varje lager?

Kan alltid behandla materialet i efterhand. FDM printer som jag kör med blir det alltid lite variationer i kvalité pga kalibrering. En bra kalibrerad skrivare kan du nästan få bort allt, gäller lagerhöjd också.

Har testat att slipa pla med 600 sandpapper, funkar grymt bra...men kräver mycket jobb.

Kollar här,
http://hackaday.com/2013/02/26/giving-3d-printed-parts-a-shin...

Kan även behandla PLA med kemikalier, dock är dessa rätt giftiga och svåra att få tag i. Ska man tillverka den giftiga vätskan själv så är den vid ett moment klassificera som knark

http://www.protoparadigm.com/news-updates/vapor-smoothing-and...

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Kan alltid behandla materialet i efterhand. FDM printer som jag kör med blir det alltid lite variationer i kvalité pga kalibrering. En bra kalibrerad skrivare kan du nästan få bort allt, gäller lagerhöjd också.

Har testat att slipa pla med 600 sandpapper, funkar grymt bra...men kräver mycket jobb.

Kollar här,
http://hackaday.com/2013/02/26/giving-3d-printed-parts-a-shin...

Kan även behandla PLA med kemikalier, dock är dessa rätt giftiga och svåra att få tag i. Ska man tillverka den giftiga vätskan själv så är den vid ett moment klassificera som knark

http://www.protoparadigm.com/news-updates/vapor-smoothing-and...

Ser riktigt häftigt ut dock är aceton ångor inte bra att andas in dock

Har kört maskiner på ett par ton alltså vanliga maskiner för att bearbeta metall. Så y,x,z är inget problem:) Snarare programmering likt cnc som blir struligt och själva cad programmet

Såg att många bygger maskiner i trä och liknande, hur vet ni att det blir rakt på mm? eller ja på hundradelen (brukar kör hundradelar på jobbet så ):) För att få bra resultat i denna maskin bör ju exaktheten vara runt hundradelen, om inte mindre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Det är en DLP 3D printer, man använder sig av en HD projektor för att curera/härda flytande plast även kallat resin. Jag är en beta användare av printern som säljs här Atum 3D. Men är inga konstigheter att bygga en sådan själv heller. Är upplösningen på projektorn och noggrannheten i en z-axel som avgör hur stor byggyta och hur noggrann den kan bli Är en aning dyrare att bygga dessa än en FDM 3D printer dock, man får räkna med iaf 10-15kkr om man vill ha bra kvalitet och någorlunda storlek på printsen

Googla lite på "DLP 3D printing" så hittar du massor bilder på vilka resultat man kan få

Får kika vidare på det då, det kanske ändå börjar komma grejer till rimliga priser som duger för det jag tänkt ha det till

Skrivet av ODDNAME:

Personligen har jag aldrig behövt avskägga, slipa till, justera etc när jag printar. Förutom när jag vill efterbehandla med att måla etc, men det är ju praxis när det gäller allt att slipa grunda etc

Ge ett konkret exempel på vad du vill använda maskinen till så kan vi ju se hur pass görbart det är med en vanlig maskin så att säga

Det är förstås jättesvårt att ge konkreta exempel när jag inte har något på ritbordet just nu, men de gånger jag behöver exaktheten handlar det om att göra finmekaniska prylar som är extremt svåra och tidsödande att göra manuellt. Kugghjul, remhjul, länkage av olika slag, osv, där passform och noggrannhet är direkt avgörande. Inte för att jag kommer göra just det, men om du nångång plockat isär en gammal kassettbandare,VHS-spelare, eller varför inte CD-spelare, så har du en hel del mekanik i dem. Tänk dig något i samma härad som reservdelstillverkning till en sådan.

Givetvis kommer jag främst hålla på med enklare projekt än så, men jag vill i alla fall ha möjlighet att kunna göra i princip allt plastarbete med 3D-skrivare, och inte behöva falla tillbaka på de metoder jag använder idag

Men det du skriver låter ganska lovande. Att man måste slipa ytorna innan grundmålning kommer man ju inte ifrån hur noggrann skrivaren än blir, om det nu inte i framtiden blir så löjligt högupplöst att man kan skriva ut en yta som är optimal för målning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser riktigt häftigt ut dock är aceton ångor inte bra att andas in dock

Har kört maskiner på ett par ton alltså vanliga maskiner för att bearbeta metall. Så y,x,z är inget problem:) Snarare programmering likt cnc som blir struligt och själva cad programmet

Såg att många bygger maskiner i trä och liknande, hur vet ni att det blir rakt på mm? eller ja på hundradelen (brukar kör hundradelar på jobbet så ):) För att få bra resultat i denna maskin bör ju exaktheten vara runt hundradelen, om inte mindre.

Kalibrering, kalibrering och åter kalibrering. ..

Känns som att man kan bygga hur snett o vingt som helst.. bara man kalibrerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Kalibrering, kalibrering och åter kalibrering. ..

Känns som att man kan bygga hur snett o vingt som helst.. bara man kalibrerar

Skickades från m.sweclockers.com

eheheh jo, förstått det, men höjden blir väl svårare om det är ett par mm fel?

Riktar med klocka och sånt på jobbet:) kan göra det både på material och fastsättning. Även maskiner man gjort i ordning och riktat:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tänkte höra vad folk tycker om 3d-skrivaren från Kjell & Co
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/3d-sk...
Kan den vara ett vettigt alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Tänkte höra vad folk tycker om 3d-skrivaren från Kjell & Co
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/3d-sk...
Kan den vara ett vettigt alternativ?

Ingen erfarenhet av den. Tycker faktiskt deras hotend ser lite daterad ut... Det är också en byggsats för 6000... lite dyrt.
Om du vill så kan jag hjälpa dig på traven med en byggsats.. skicka pm isf.

Permalänk
Medlem

Ok, ska leta rätt på pm-knappen...

Permalänk
Medlem

Skulle nog påstå att den är bättre än i3, i alla fall träversionerna. Och man får allt med som behövs.
Ska man välja färdig byggsats och välja mellan den och t ex i3orna på ebay hade jag valt vellemannen utan att tveka.

Måste man köpa delar etc så är risken stor att man får kinaversioner av mycket på t ex ebay = dåligt kvalitet.
Hot-enden ska fungera bra enligt vad jag läst mig till av andras erfarenhet. Vad ska kunna vara daterat liksom, är ju en metallbit med värmeelement i

Finns en 167 sidor lång tråd om den på elektronikforumet.com som med allt går den att förbättra, i3an är inget underbarn heller från grunden

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Skulle nog påstå att den är bättre än i3, i alla fall träversionerna. Och man får allt med som behövs.
Ska man välja färdig byggsats och välja mellan den och t ex i3orna på ebay hade jag valt vellemannen utan att tveka.

Måste man köpa delar etc så är risken stor att man får kinaversioner av mycket på t ex ebay = dåligt kvalitet.
Hot-enden ska fungera bra enligt vad jag läst mig till av andras erfarenhet. Vad ska kunna vara daterat liksom, är ju en metallbit med värmeelement i

Finns en 167 sidor lång tråd om den på elektronikforumet.com som med allt går den att förbättra, i3an är inget underbarn heller från grunden

Håller delvis med.. En hotend är inte så komplex egentligen ...Dock tror jag inte att jag valt en sådan. Tycker halva grejen är att bygga. Men det är kanske inte alla som ser det så.

Permalänk
Skrivet av mr2clean:

Håller delvis med.. En hotend är inte så komplex egentligen ...Dock tror jag inte att jag valt en sådan. Tycker halva grejen är att bygga. Men det är kanske inte alla som ser det så.

Självklart men sen vill man ha något som blir bra sen:) Skulle vara kul bygga själv, men då måste det blir bra också. Annars blir det ju bara bortslängda pengar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dock får man bygga vellemannen med, fördelen att man slipper sourcea varenda del och risk för kinaskit

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Dock får man bygga vellemannen med, fördelen att man slipper sourcea varenda del och risk för kinaskit

Okej vart köper man vellemann?

Edit svarar mig själv http://www.vellemanprojects.eu/shops/?f_Division=3&f_Country=...

Finns tydligen på några olika butiker. Så det är mer byggsats än att löda kretskort och sånt?

Edit https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-466-88&t... blir till och med billigare om man köper tre

Bra precision i denna i alla fall 0,015 mm, alltså 1,5 hundradelar. Är i alla fall bättre än en svarv/fräs kan åstadkomma med digitalskala. Tur om man lyckas på hundradelen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej vart köper man vellemann?

Edit svarar mig själv http://www.vellemanprojects.eu/shops/?f_Division=3&f_Country=...

Finns tydligen på några olika butiker. Så det är mer byggsats än att löda kretskort och sånt?

Edit https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-466-88&t... blir till och med billigare om man köper tre

Bra precision i denna i alla fall 0,015 mm, alltså 1,5 hundradelar. Är i alla fall bättre än en svarv/fräs kan åstadkomma med digitalskala. Tur om man lyckas på hundradelen

Då Elfa har sina priser ex moms så är det billigare på Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/3d-sk...

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alltid kika här om ni är intresserade av vellemannen: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=67433&...

Ingen skrivare är felfri vad folk än vill påstå så alla har ju sina små problem som kan uppstå, desto fler om man bygger helt själv från grunden, mindre med byggsats då. Men de finns alltid där Så bara för någon säger en skrivare passar någon bättre så är det inte alltid säkert så, men byggsatser är väl det nästbästa om man vill ha en skrivare men inte känner sig helt haj på det hela.

Och har man mycket pengar till hands är det ultimaker eller makerbot som gäller

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ja, en fördel med att köpa en byggsats som denna är väl att man kan jämföra prestanda och ev bygg- eller driftsprestanda med många andra som har samma maskin byggd med exakt samma komponenter.

Finns det några andra kompletta byggsatser i samma prisklass?

Det nämndes att precisionen är 0,015 mm. Hur stor är den på Prusa i3?

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Då Elfa har sina priser ex moms så är det billigare på Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/3d-sk...

Misstänkte det men går ju att köpa genom jobbet om man har tur, i för sig blir det knepigare med garantin.

Skrivet av ODDNAME:

Ni kan ju alltid kika här om ni är intresserade av vellemannen: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=67433&...

Ingen skrivare är felfri vad folk än vill påstå så alla har ju sina små problem som kan uppstå, desto fler om man bygger helt själv från grunden, mindre med byggsats då. Men de finns alltid där Så bara för någon säger en skrivare passar någon bättre så är det inte alltid säkert så, men byggsatser är väl det nästbästa om man vill ha en skrivare men inte känner sig helt haj på det hela.

Och har man mycket pengar till hands är det ultimaker eller makerbot som gäller

Synd att man måste vara medlem för att se bilder. Jo, precisionen verkar ju riktigt bra. Skulle vara intressant och se om man kan få högre med kulskruv (som används oftast i cnc maskiner), dock behövs en bättre motor då digitalskala vore annan kul grej att sätta på (dock dyrt):) fast overkill om motorn har bra räkneverk

Men Z står det inte tydligt hur precisionen är utan i helt annat mått enhet (känns som felskrivning). edit det ska tydligen vara 0.000781 mm så z är nere på tusendelar konstig att Y och X inte har bättre precision eller är motorn annorlunda eller skruven som inte är bättre?

Hur som står inte om det följer med en glasskiva eller måste köpas till. Är faktiskt inte helt ovettigt pris på 5000kr ca, 3d skrivare har legat på 15,k och uppåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är värt att bli medlem. Bilderna är rena byggporren... Kommer att läsa tråden i sängen på min nya Lenovo thinkpad 8 lite senare...

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Det är värt att bli medlem. Bilderna är rena byggporren... Kommer att läsa tråden i sängen på min nya Lenovo thinkpad 8 lite senare...

hehe, mm får göra det blir väl värsta att man blir för sugen bara.

Men reglerna på forumet är lite märkliga. får inte citera sista inlägget, vad menas med det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jomen det är ju lite onödigt att jag ska citera dig om jag skriver ett svar rakt under som jag gör nu. Bli bara en massa dödtext att skrolla förbi. Också en bra regel att inte citera hela långa inlägg utan istället klippa ut det viktiga.

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Jomen det är ju lite onödigt att jag ska citera dig om jag skriver ett svar rakt under som jag gör nu. Bli bara en massa dödtext att skrolla förbi. Också en bra regel att inte citera hela långa inlägg utan istället klippa ut det viktiga.

Dold text

Går ju lösa med spoiler som ovanför

Lärt mig här att alltid citera den jag ska svara på speciellt här på swec. Har ju en fin citat knapp högst upp dessutom (får en notis så fort någon citerat mig där uppe).

Men on tpoic lärt mig lite mer om 3d skrivare speciellt Velleman. Blir faktiskt rätt bra resultat. Men z skruven bör man byta (känns B med en vanlig gänga, som inte är gjord för denna precision). Vanlig skruv/kulmutter är betydligt bättre.

Sen verkar konstruktionen för remhjulen vara fel, ska låsas fast bättre än en skruv i ändan. en slip på jobbet hade slirproblem bara före kilen inte låg rätt inne i remhjulet (utan låg bredvid och var hel enkelt inte monterad). Dock är det tyngre bord än här.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske konstruktören fann tanken på en skruv i ändan helt OK
Får väl återkomma till ditt resonemang efter ett ev köp. Då skanske jag inser problemet lättare...

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Kanske konstruktören fann tanken på en skruv i ändan helt OK
Får väl återkomma till ditt resonemang efter ett ev köp. Då skanske jag inser problemet lättare...

Jo, det funkar säkert, men ökar risken för slir helt i onödan. PÅ jobbet kör vi alltid minst med en skruv som spänner från sidan, om man inte använder kil

Fundera på denna ja, men skulle då välja göra en del eget och då blir det betydligt dyrare (om man köper färdig satts och får lägga ut extra för kompletteringar ), skulle man kunna välja ut det vettiga från satsen till bra pris och göra resten själv så

Fixa egna alu profiler och använda så lite plast det bara går. Göra bords ändarna i alu i stället för plast, för att öka stabilitet och precision t.ex Inget omöjligt, men blir aningen dyrare än detta paket Dock verkar det svåraste hitta bra hotend jaja får skissa på detta när dagen kommer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mycket inspirerande tråd! Börjat bygget av en reprappro huxley från kit efter att ha läst här

Btw väntar fortfarande på ditt raspberry pi alarmsystem

Permalänk
Medlem

Luktar 3d-printrar? Kan man ha dem i boningshus eller sprider den doft av bränd plast?
Något annat jag funderat på är om det är många slitdelar på dem som man behöver uppdatera ofta. Typ plastmunstycken mm. Håller kalibreringen ett tag eller måste de kalibreraras om efter vart tionde plutt för att behålla noggrannheten? Kort sagt, vad är vanliga driftsproblem?

Permalänk
Medlem

Inget som stör omgivningen, PLA luktar lite sött, men ABS luktar så det kan bli jobbigt att sitta i samma rum en längre tid.
Och det ska inte vara så hälsosamt heller

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

OK. 3d-skrivare ingenting för en (mindre) lägenhet mao...