Permalänk
Medlem

Amd 8150 flaskhals

Har en Amd fx 8150 med 8 gb ram och ett moderkort från gigabyte GA 78LMT USB3. Köpte och installerade ett radeon r9 290 x på 4 gb men jag upplever inte någon större skillnad från mitt hd 7970 3 gb från sapphire. Finns det någon uppenbar flaskhals i mitt system, och skulle min dator bli betydligt mycket bättre med Inets uppgraderingspaket med en intel i7 4790 k med 16 gb ram? Vill köra Dayz SA och Arma 3 ?

Permalänk

Du måste klocka processorn en del. Det värsta är att Arma och DayZ funkar bra med processorer som har hög singeltrådadsprestanda. Så om du vill komma undan riktigt billigt så skulle jag rekommendera en intel Pentium Aniversary Edition. Upplåst processor med sjukt hög singeltrådadsprestanda. Kostar runt 500:- och passar perfekt för Arma & DayZ.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ikesane:

Har en Amd fx 8150 med 8 gb ram och ett moderkort från gigabyte GA 78LMT USB3. Köpte och installerade ett radeon r9 290 x på 4 gb men jag upplever inte någon större skillnad från mitt hd 7970 3 gb från sapphire. Finns det någon uppenbar flaskhals i mitt system, och skulle min dator bli betydligt mycket bättre med Inets uppgraderingspaket med en intel i7 4790 k med 16 gb ram? Vill köra Dayz SA och Arma 3 ?

Skillnaden mellan R9 290X och HD7970 är inte jättestor.

Sedan är det garanterat CPU som var flaskhalsen och inte GPU förut med. Days SA och ARMA 3 är extremt dåligt och svårkodade spel. De kräver en snabb och stark kärna (läs intel är bäst här) då samtliga fysikberäkningar och beräkningar av ballistiska projektiler görs och är beroende av den enda kärnan.

Du bör inte få någon märkbar prestanda skillnad mellan i5 och i7 i detta fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skillnaden mellan R9 290X och HD7970 är inte jättestor.

Sedan är det garanterat CPU som var flaskhalsen och inte GPU förut med. Days SA och ARMA 3 är extremt dåligt och svårkodade spel. De kräver en snabb och stark kärna (läs intel är bäst här) då samtliga fysikberäkningar och beräkningar av ballistiska projektiler görs och är beroende av den enda kärnan.

Du bör inte få någon märkbar prestanda skillnad mellan i5 och i7 i detta fallet.

Puh, en Pentium AE funkar lika bra lol.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för snabba svar. Det verkar alltså som att investera i en intelprocessor kan vara en klok idé. Jag tror jag gör det. Jag har hört mycket gott om uppgraderingspaketet samt att mad inte ska vara speciellt bra för varken arma 3 eller Dayz.

Permalänk
Avstängd

day-z/arma 2 och gildwars 2 är sånna spel fx hatar och antar sa har samma motor som förut ?? dom är iaf byggda på äldre spel motorer som trådar skit men med oc kan man ha hyfsad fps och när jag spelade körde jag 4400mhz vilket funkar hyfsat men man kommer fortfarande ha mer fps i bf3/bf4 än i dom spelen

fx brukar annars hålla vettig fps där skillnaden inte är mer än försumbar men day-z gw2 och har inte testat det men kan tänka mig startcraft 2 ev kan vara så med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om moderkortet föresten. Har fått uppfattningen att det stinker det också=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ikesane:

Vad tror ni om moderkortet föresten. Har fått uppfattningen att det stinker det också=)

Du behöver ett nytt moderkort om du ska ha en ny processor.

Kanske ett sånt här?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2651026

Med en processor:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2677308

Permalänk
Medlem

Schysst Kazen och alla andra. Fick min cykel stulen och tänkte återinvestera pengarna i min dator istället och jag uppskattar all hjälp och alla tips. Känns som intels grejer slår amd med hästlängder. Ska bli kul att uppgradera.

Permalänk

Jag har börjat gå i samma tankar nu, jag sitter på ett xfx 7970 och tycker att det går långsammare än det borde göra i spelen. Jag antar därför att det är min fx 4170 som bråkar med mig och att det helt enkelt var ett rätt dåligt val att köpa amd cpu när det begav sig.

Är rätt sugen på att köpa de där uppgraderingspaketet också.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Ja Tron, jag håller med om AMD processorerna. Fast om jag ska vara ärlig så köpte jag en dator över internet och gick nog på reklamen så jag får skylla mig själv, men jag måste säga att jag ändå är överraskad över hur bra mitt 7970 kort varit, stryktåligt och snabbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroNi:

Jag har börjat gå i samma tankar nu, jag sitter på ett xfx 7970 och tycker att det går långsammare än det borde göra i spelen. Jag antar därför att det är min fx 4170 som bråkar med mig och att det helt enkelt var ett rätt dåligt val att köpa amd cpu när det begav sig.

Är rätt sugen på att köpa de där uppgraderingspaketet också.

AMD:s lågprismodeller funkar för spel som inte kräver så mycket. FX-8350 är också utdaterad så det håller inte alls för att köra med grafikkort som 290X eller liknande. Jag använder mitt HD7970 med FX-8350, men där är gränsfallet.

För högprestanda-GPUer är det Intel som gäller. För billiga GPUer som 270X eller GTX 750 duger AMD fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det känns helt enkelt som att man ska kika på intel om man ska vara lite framtidssäker.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

AMD:s lågprismodeller funkar för spel som inte kräver så mycket. FX-8350 är också utdaterad så det håller inte alls för att köra med grafikkort som 290X eller liknande. Jag använder mitt HD7970 med FX-8350, men där är gränsfallet.

För högprestanda-GPUer är det Intel som gäller. För billiga GPUer som 270X eller GTX 750 duger AMD fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså man klarar sig med FX-8350 med 7970? Då är frågan om det kanske är värt en uppgradering ifrån min 4170 till 8350:n istället för att köpa nytt moderkort + intel CPU?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TroNi:

Jag har börjat gå i samma tankar nu, jag sitter på ett xfx 7970 och tycker att det går långsammare än det borde göra i spelen. Jag antar därför att det är min fx 4170 som bråkar med mig och att det helt enkelt var ett rätt dåligt val att köpa amd cpu när det begav sig.

Är rätt sugen på att köpa de där uppgraderingspaketet också.

Ja du, grafikortet och CPU:n släpptes ungefär samtidigt. Dock var Grafikkortet ungefär 4gånger dyrare än CPU:n.

Räkna själv på det prisförhållandet och avgör själv om du tror något flaskar

För att svara på din fråga, det handlar i detta fallet inte om det är AMD/Intel utan att du har en väldigt skevt byggd dator där GPU är mycket dyrare och kraftfullare än CPU. En FX8350 och en 7970 fungerar ganska okej ihop. (Jag äger både 3570k och en FX 8350).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroNi:

Jag har börjat gå i samma tankar nu, jag sitter på ett xfx 7970 och tycker att det går långsammare än det borde göra i spelen. Jag antar därför att det är min fx 4170 som bråkar med mig och att det helt enkelt var ett rätt dåligt val att köpa amd cpu när det begav sig.

Är rätt sugen på att köpa de där uppgraderingspaketet också.

4170 är ju inte skitvass men har ganska bra oc potencial och är hyfsatt lätta att kyla så med en 212 kan man nå 4600mhz så singel prestandan är ok och multi skaplig så även om dom inte är optimal så är dom ganska ok för spel och ger rätt bra fps vid dom flesta spel med lite oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroNi:

Jaså man klarar sig med FX-8350 med 7970? Då är frågan om det kanske är värt en uppgradering ifrån min 4170 till 8350:n istället för att köpa nytt moderkort + intel CPU?

Ja, om moderkortet är kompatibelt med FX-8350 så kör på om du känner för det. Däremot kan jag inte garantera att alla spel funkar lika snabbt som med en i5/i7 men jag har inte stött på några problem hittils.

Å andra sidan är inte 60 FPS minimum så viktigt för mig. Så länge det inte går under ~50 så är jag nöjd.

Du kan nog använda datorn några år till med en FX-8350 innan du byter till Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klocka skitet ur din 8150 så får du bättre prestanda eller gå intel i3 eller i5.
En 8150 är ok vid 4,4 - 4.5Ghz, vid 4.6-4.7Ghz ännu bättre prestanda (om du kan kyla den)
När jag körde min i 4.6Ghz fick jag en stor fps boost i singel threaded spel.

Annars gå intel.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ikesane:

Har en Amd fx 8150 med 8 gb ram och ett moderkort från gigabyte GA 78LMT USB3. Köpte och installerade ett radeon r9 290 x på 4 gb men jag upplever inte någon större skillnad från mitt hd 7970 3 gb från sapphire. Finns det någon uppenbar flaskhals i mitt system, och skulle min dator bli betydligt mycket bättre med Inets uppgraderingspaket med en intel i7 4790 k med 16 gb ram? Vill köra Dayz SA och Arma 3 ?

Som jag skrev i en annan tråd.Ska du spela på datorn då ska du ha intel
AMD duger till surfning o skriva word dokument.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TroNi:

Jaså man klarar sig med FX-8350 med 7970? Då är frågan om det kanske är värt en uppgradering ifrån min 4170 till 8350:n istället för att köpa nytt moderkort + intel CPU?

Det är mycket mer värt att sälja din nuvarande plattform och köpa 4690K + Z97-moderkort. Mycket mer prestanda, mycket modernare plattform och mycket mer framtidssäkert.

Alla processorer i 2,8 GHz, singeltrådat (viktigt för spel):

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4770K, msi z87 g45, msi gtx 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är mycket mer värt att sälja din nuvarande plattform och köpa 4690K + Z97-moderkort. Mycket mer prestanda, mycket modernare plattform och mycket mer framtidssäkert.

Alla processorer i 2,8 GHz, singeltrådat (viktigt för spel):

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Enligt Allings påstående räcker det med en G3220 för att få full spelprestanda i spelen...

Men om spelet är flertrådat så kan verkligheten se ut såhär!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av skruvis:

Enligt Allings påstående räcker det med en G3220 för att få full spelprestanda i spelen...

Men om spelet är flertrådat så kan verkligheten se ut såhär!

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7112?k=694d08e19f604...

Cinebench är inget spel. Med det sagt så visst. I vissa spel är en intel pentium bättre och i vissa undantagsfall till spel är FX-serien bättre. Men intel i5 utpresterar FX-serien i princip i samtliga spel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Mr noob postade ju ett fint test där de flesta cpuerna finns med. En 8350 ser ju ut att hänga med fint och med lite oc är man uppe på stock intel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Cinebench är inget spel. Med det sagt så visst. I vissa spel är en intel pentium bättre och i vissa undantagsfall till spel är FX-serien bättre. Men intel i5 utpresterar FX-serien i princip i samtliga spel.

Klart att Cinebench inte är ett spel, men varför dras det upp för att bevisa just spelprestanda då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av skruvis:

Klart att Cinebench inte är ett spel, men varför dras det upp för att bevisa just spelprestanda då?

Det är det jag också ifrågasätter. Vill man kolla hur bra en CPU presterar i spel så är det bara att kolla på de graferna istället. Och där ser man tydligt att AMDs FX CPUer inte är med i toppen och leker. Har man bara en low-mid range grafikkort så duger den alldeles utmärkt, men är man uppe på 290X prestanda och däröver så blir det helt enkelt en ganska obalanserad dator för spelande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Enligt Allings påstående räcker det med en G3220 för att få full spelprestanda i spelen...

Nej, det skrev jag aldrig.

Citat:

Men om spelet är flertrådat så kan verkligheten se ut såhär!

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7112?k=694d08e19f604...

Du är hjärtligt välkommen att visa ett spel som trådar lika bra som Cinebench.

Skrivet av skruvis:

Klart att Cinebench inte är ett spel, men varför dras det upp för att bevisa just spelprestanda då?

För att det är det enda test SweClockers gör som visar skillnaden i IPC, som är mycket viktigt i spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TroNi:

Jaså man klarar sig med FX-8350 med 7970? Då är frågan om det kanske är värt en uppgradering ifrån min 4170 till 8350:n istället för att köpa nytt moderkort + intel CPU?

Det tycker jag är värt, speciellt om du hittar en begagnad CPU att köpa.

Skrivet av Alling:

Det är mycket mer värt att sälja din nuvarande plattform och köpa 4690K + Z97-moderkort. Mycket mer prestanda, mycket modernare plattform och mycket mer framtidssäkert.

Alla processorer i 2,8 GHz, singeltrådat (viktigt för spel):

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

Jo men nu körs inte processorn i 2.8GHz, tycker även det är ganska dumt att rekommendera ett nytt moderkort + CPU för närmare 2700-3000kr när han kan nöja sig med kanske en begagnad 8350 och sälja sin nuvarande till en kostnad för runt 300-400kr. Betyligt bättre prestanda ök per krona så att säga. Dessutom, tillsammans med ett 7970 så är det ingen större förlust, äger både ivy Bridge i5 och Piledriver 8-core och även en Tahiti GPU. Det spelar mer eller mindre ingen roll, den upplevda prestandan är densamma.

Det har alltid varit mer ekonomiskt att ligga i mitten av budget spektrumet och uppgradera lite då och då, så att göra en liten uppgradering nu är roligare för plånboken, och även spelupplevelsen kommer vara mer eller mindre densamma. Vettigare att vänta på uppgradering av plattform när DDR4 trillar in på Mainstream.

Det jag vill säga, dumt att försök framtidssäkra nu när LGA1150 inte kommer leva mycket längre till, DDR4 kommer dyka upp, och jag håller inte med ditt uttalande om att det skulle vara mer värt än att uppgradera till intel istället för att endast uppgradera till en 8350 från en 4170.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men nu körs inte processorn i 2.8GHz, tycker även det är ganska dumt att rekommendera ett nytt moderkort + CPU för närmare 2700-3000kr när han kan nöja sig med kanske en begagnad 8350 och sälja sin nuvarande till en kostnad för runt 300-400kr. Betyligt bättre prestanda ök per krona så att säga. Dessutom, tillsammans med ett 7970 så är det ingen större förlust, äger både ivy Bridge i5 och Piledriver 8-core och även en Tahiti GPU. Det spelar mer eller mindre ingen roll, den upplevda prestandan är densamma.

Problemet är om jag förstått det rätt, att spelen han vill spela är extremt beroende av en tråds prestanda. I det läget är det bättre med en ganska billig I3'a än en begagnad AMD 8350. Risken är helt enkelt att han även framöver sitter med samma flaskhals. 8350 har så vitt jag vet typ 10% bättre singeltråd prestanda än hans 8150... Jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra, men som det låter i tråden är det just icke-trådad prestanda som är relevant för spelen han vill spela, och då kanske inte 8350 räcker till. Det är ett fenomen jag känner igen från andra spel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men nu körs inte processorn i 2.8GHz,

Har ingen som helst betydelse då jag enbart hänvisar till skillnaden i IPC och inte några absoluta prestandasiffror.

Citat:

tycker även det är ganska dumt att rekommendera ett nytt moderkort + CPU för närmare 2700-3000kr när han kan nöja sig med kanske en begagnad 8350 och sälja sin nuvarande till en kostnad för runt 300-400kr. Betyligt bättre prestanda ök per krona så att säga.

Din jämförelse är inte rättvis då han vid uppgradering till Intel självklart också skulle sälja sin nuvarande CPU, och dessutom moderkortet; nettokostnaden skulle därmed näppeligen överstiga 2 000 kr.

Citat:

Dessutom, tillsammans med ett 7970 så är det ingen större förlust, äger både ivy Bridge i5 och Piledriver 8-core och även en Tahiti GPU. Det spelar mer eller mindre ingen roll, den upplevda prestandan är densamma.

Det beror helt på vad man ska göra. Ett 7970 funkar utmärkt till de flesta moderna spel i 144 Hz, men det gör inte en 8350.

Citat:

Det har alltid varit mer ekonomiskt att ligga i mitten av budget spektrumet och uppgradera lite då och då, så att göra en liten uppgradering nu är roligare för plånboken, och även spelupplevelsen kommer vara mer eller mindre densamma. Vettigare att vänta på uppgradering av plattform när DDR4 trillar in på Mainstream.

Det jag vill säga, dumt att försök framtidssäkra nu när LGA1150 inte kommer leva mycket längre till, DDR4 kommer dyka upp, och jag håller inte med ditt uttalande om att det skulle vara mer värt än att uppgradera till intel istället för att endast uppgradera till en 8350 från en 4170.

Jag tror att Devil's Canyon kommer räcka till bra i flera år, även efter lanseringen av Skylake, som jag inte tror kommer prestera jättemycket bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers