Har jag fått en gammal iphone 6? Dålig batteritid + samtalstid

Permalänk
Medlem

Har jag fått en gammal iphone 6? Dålig batteritid + samtalstid

Fick min iphone 6 i torsdags och tycker att batteritiden är dålig eller är det normalt?
Beställde telefonen via tele2s hemsida

Hade 94% batteri innan jag började använda den idag tex

Nu är det 59% batteri

Användning: 2h o 14 min
Vänteläge: 3h o 4 min

Sen står det även att jag har samtalstid 2 h o 24 min när jag inte ens pratat i telefon öht......har jag kanske fått en gammal mobil som den personen kanske lämnat pga kass batteritid ..

Har ingen app som drar massa batteri eller stark skärmbelysning...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det tar några laddningscykler innan batteriet kommer upp i full kapacitet. Eller om det är telefonen som lär sig batteriet vill jag låta vara osagt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Stick till butiken du köpte mobilen i, förresten när du startade mobilen. Fick du välja språk och allt sånt? för då har mobilen blivit återställd ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Min erfarenhet är att det tar några laddningscykler innan batteriet kommer upp i full kapacitet. Eller om det är telefonen som lär sig batteriet vill jag låta vara osagt.

Är detta helt sant då? Ingen som har en iphone 6 som snälla kan berätta hur batteritiden är ? Börjar bli nojig som fan...

Ska man ladda då på ett spec sätt också? Har rebootat telefonen 1 gng i laddat den tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av perzreal:

Stick till butiken du köpte mobilen i, förresten när du startade mobilen. Fick du välja språk och allt sånt? för då har mobilen blivit återställd ju

Beställde via tele2 på nätet men man kanske kan dra till deras butik? Känns som de bara kommer att säga att batteritiden ska vara så därför vill jag har fakta så jag ej blir lurad som en idiot.

Ja det fick jag men fattar ej vrf det står att jag har pratat i tele i över 2h då

Permalänk

Inte omöjligt att man köper begagnade elektronikprylar som nya. Jag hade lämnat tillbaka och begärt om att få byta till en ny och oöppnad vara. En använd pryl är alltid en begagnad pryl. Och jag vägrar betala nypris för en begagnad sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Inte omöjligt att man köper begagnade elektronikprylar som nya. Jag hade lämnat tillbaka och begärt om att få byta till en ny och oöppnad vara. En använd pryl är alltid en begagnad pryl. Och jag vägrar betala nypris för en begagnad sak.

Denna var oöppnad såklart

Permalänk
Medlem

Har en 6+ så kan inte säga något om batteritiden på en 6a. Men 6+ har en utomordentlig batteritid, helt otrolig faktiskt. Använder den dagligen och batteriet har hållt som minst 5(!) dagar hittills.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har en 6+ så kan inte säga något om batteritiden på en 6a. Men 6+ har en utomordentlig batteritid, helt otrolig faktiskt. Använder den dagligen och batteriet har hållt som minst 5(!) dagar hittills.

Jo plus har ju bättre batteri än 6an men 5 dagar är ju otroligt !

Har googlat runt som fan på tester o de beskriver batteritiderna som bra men kan någon som har en iphone 6 svara hur det är enligt deras egna erfarenheter ... Eller ska batteriet vara så här o det bara är jag som förväntade mig mycket mer,?

Permalänk
Skrivet av DatDere:

Denna var oöppnad såklart

Du tror inte företag enkelt kan emballera om kartonger? Tänk på de själv, om du har 2h samtalstid som du inte ringt, då är den ju inte helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatDere:

Är detta helt sant då? Ingen som har en iphone 6 som snälla kan berätta hur batteritiden är ? Börjar bli nojig som fan...

Ska man ladda då på ett spec sätt också? Har rebootat telefonen 1 gng i laddat den tex

Har samma erfarenhet som Hardware Guy efter tre generationer Iphone; batteriet dör fort i början för att sedan bli stabilare efter några laddnigar (innan åldern tar ut sig rätt igen).

Säger bara att det kan var normalt.

Annars kan du se batterianvändning i Inställningar > Allmänt >Användning > Batterianvändning
Svag mottagning drar mer batterier, t.ex

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Du tror inte företag enkelt kan emballera om kartonger? Tänk på de själv, om du har 2h samtalstid som du inte ringt, då är den ju inte helt ny.

Det är nog störst risk att någon haft den innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har samma erfarenhet som Hardware Guy efter tre generationer Iphone; batteriet dör fort i början för att sedan bli stabilare efter några laddnigar (innan åldern tar ut sig rätt igen).

Säger bara att det kan var normalt.

Annars kan du se batterianvändning i Inställningar > Allmänt >Användning > Batterianvändning
Svag mottagning drar mer batterier, t.ex

Vad menar du med "svag mottagning"?

Permalänk
Rekordmedlem

Den är nog ny eftersom 6an inte hunnit bli gammal, däremot kan den ju vara hel eller trasig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatDere:

Vad menar du med "svag mottagning"?

Vid dålig täckning, radioskugga etc så blir signalen svag, man har då dåligt mottagning. Då kommer telefonen försöka förstärka signalen och/eller hitta andra master och drar då följdaktligen mer batteri. Tror inte du har fått en gammal telefon. Det går ju även att se när samtalsstatistiken nollställdes senast. Är det ett datum innan du hämtade ut den så kan man ju börja undra...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatDere:

Vad menar du med "svag mottagning"?

Om man är i källare/bergrum/platser där man har precis täckning. Då drar telefonen mer batteri för att orka nå fram till masten, och når den inte fram söker den nya master hela tiden.

Permalänk
Medlem

alla är rädd att få en testad vara, men alla anser man ska få pröva en vara och skicka den i retur.....

har inte iphone6 men 5s och som övriga sagt ladda fullt några gånger och dra ut batteriet helt.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Skrivet av j.nyberg:

alla är rädd att få en testad vara, men alla anser man ska få pröva en vara och skicka den i retur.....

har inte iphone6 men 5s och som övriga sagt ladda fullt några gånger och dra ut batteriet helt.

Jag tycker öppetköp och liknande ska slopas helt. Aldrig kul att få använda saker. Vill man fingra på något så kan man åka på Elgiganten och kika på demoexen, men varför ska folk kunna använda en sak och lämna tillbaka för att nästa person ska få en begagnad vara?! Föregående kan ju, även om risken kanske är liten typ ollat luren eller dragit den mellan skinkorna. Låter bisarrt men man VET ALDRIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

alla är rädd att få en testad vara, men alla anser man ska få pröva en vara och skicka den i retur.....

har inte iphone6 men 5s och som övriga sagt ladda fullt några gånger och dra ut batteriet helt.

Precis så är det. Så sjuk dubbelmoral så det finns inte.

Att butiker skulle ha material för att emballera om produkter som nya har jag väldigt svårt att se.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Jag tycker öppetköp och liknande ska slopas helt. Aldrig kul att få använda saker. Vill man fingra på något så kan man åka på Elgiganten och kika på demoexen, men varför ska folk kunna använda en sak och lämna tillbaka för att nästa person ska få en begagnad vara?! Föregående kan ju, även om risken kanske är liten typ ollat luren eller dragit den mellan skinkorna. Låter bisarrt men man VET ALDRIG!

Om vi nu ska vara sådana så kan de ju ha gjort det i fabriken när den tillverkades också. Du ska nog inte köpa något alls och antagligen får du börja med djuruppfödning och jordbruk för ingen vet ju vad som har hänt innan du går till ICA och handlar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort flamebait/meningslösa inlägg. Vänligen håll er till topic.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har en 6+ så kan inte säga något om batteritiden på en 6a. Men 6+ har en utomordentlig batteritid, helt otrolig faktiskt. Använder den dagligen och batteriet har hållt som minst 5(!) dagar hittills.

Skrivet av DatDere:

Jo plus har ju bättre batteri än 6an men 5 dagar är ju otroligt !

Har googlat runt som fan på tester o de beskriver batteritiderna som bra men kan någon som har en iphone 6 svara hur det är enligt deras egna erfarenheter ... Eller ska batteriet vara så här o det bara är jag som förväntade mig mycket mer,?

Fast man får ta hänsyn till att folk använder mobilerna olika. Jag använder min (samsung) dagligen och har 8-10 dagars batteritid. Jag har dock avinstallerat allt skit, har inget som syncar med internet och använder den mer som en vanlig mobil och använder internet då och då. En sådan jämförelse är ju rätt värdelös.

Permalänk
Rekordmedlem

Iphone 6 har "upp till" 10 timmar (6+ 12) difttid med skärmen igång enligt Apple, men man kan ju misstänka att de mäter "snällt" typ i ett mörkt rum med lägsta ljusstyrka.
https://www.apple.com/iphone-6/technology/
Och så här blev det i praktiken.

http://www.tomsguide.com/us/iphone-6-battery-life,news-19591....
6an är under genomsnittet, 6+ ligger över och OnePlus One har bäst "skärmtid"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Iphone 6 kom ut för en månad sen. Jag är rätt så säker på att den inte är gammal

Permalänk
Medlem

De där 2 timmars ringtid. Det kan inte var så att du fickringt? Händer ju då och då att man gör det

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

Har en 6+ så kan inte säga något om batteritiden på en 6a. Men 6+ har en utomordentlig batteritid, helt otrolig faktiskt. Använder den dagligen och batteriet har hållt som minst 5(!) dagar hittills.

Fem dagar för en iPhone? Fasen, stämmer det blir man sugen, även om du inte använder den jättemycket per dag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte kund hos tele2, men ser att de likt min operatör har en app som specificerar ens användande.

Skulle det inte vara en idé att kolla i den för att se om några samtal registrerats i deras ände?

Det låter ju onekligen skumt att iPhonen fått för sig att man ringt när man inte gjort det.

Mitt Tele2 heter appen.

Permalänk
Medlem

Problemsök som vanligt.... Se vilka applikationer som tar batteritid, vänta några cykler tills allt är optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Iphone 6 har "upp till" 10 timmar (6+ 12) difttid med skärmen igång enligt Apple, men man kan ju misstänka att de mäter "snällt" typ i ett mörkt rum med lägsta ljusstyrka.
https://www.apple.com/iphone-6/technology/
Och så här blev det i praktiken.
http://media.bestofmicro.com/B/D/455305/original/battery-vs-o...

http://www.tomsguide.com/us/iphone-6-battery-life,news-19591....
6an är under genomsnittet, 6+ ligger över och OnePlus One har bäst "skärmtid"

Fast det där med batteritester är snårigt då många tester visar olika. Enligt Anandtechs test står sig iPhone 6 mycket bra: http://anandtech.com/show/8554/the-iphone-6-review/7

OnePlus One, som ej finns med i Anandtechs test men dock i GSMAreans batteritest klarar sig enligt dem sämre i webbsurfs-testet än iPhone 6 (10:29h vs OnePlus Ones 9:46h). Så det är inte alltid helt lätt att säga vilken som har bäst batteritid: http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Och så har vi parametrar som t ex dålig-mottagning som nämnts spelar också stor roll vilket gör att samma telefon kan upplevas olika beroende på var man befinner sig/har för operatör.

Permalänk
Medlem

Iphone 6 batteritid är ju knappast något speciellt, 61h på gsmarenas endurance är rätt lågt.
6+ är ju såklart betydligt bättre med 79. Men även där 20h till toppen.