Permalänk
Medlem

Lysande brillor

Skulle på en fest med tema för några månader sedan. Temat var fadderist med twizt och våra faddrar hade lysande ögon. Byggde då dessa solglasögon.

Jag använde mig av:
1 st solglasögon - Teknikmagasinet 39kr
2st 4-vägsbrytare - hade hemma (3-väg skulle räcka men hade inga sånna)
2st RGB dioder - 10 pack på Kjellcompany 29kr (gemensam katod)
6st 150 Ohm motstånd - hade liggande
2st AAA batterier - hade hemma
tunna enkärniga kablar - hade hemma
Eltejp som jag hade hemma.

Jag började med att rita upp ett kopplingsschema. Sedan skaffa jag dioderna och såg att de behöve ~3V och max 20mA. Med hjölp av ohms lag räkna jag ut att motstånd på 150 ohm blir helfint att använda.

Senda mätte jag ut mitten på glasen med en linjal. Sedan tog jag ett skjutmått för att få ut den exakta diametern på dioden (tror det var 4.8mm men inte helt säker).
Nästa steg var att löda på de små kablarna på diodbenen. Det var inte så svårt, bara att linda kabeln runt benet och löda.
Dock så var det heljobbigt att skala så tunna kablar.
Efter det var det dags att löda på kablarna på brytaren. Det var desto svårare. switchen var gjord för att sitta på kretskort ect och hade därför pins istället för öglor. Var därför tvungen att löda direkt på pinsen.
Jag tog en liten metallbit och klämde ihop motståndet med pinen så att det sedan skulle bli lättare att löda.
Efter det lödde jag ihop motstånd och kabel, detta var inte så svårt då det, precis som med ljusdioden, bara var att linda kabeln runt motståndet.

Efter det så tejpade jag fast brytarna och målade dem lite slarvigt med en svart permanentpenna (de var röda innan).
Sen var det bara sista finliret kva, att sätta dit batterierna. Eftersom jag bara tänkte använda brillorna en kväll tog jag bara och tejpade kablarna direkt på batterierna. Det blir lite omständigt att byta, men räknar inte med att byta batterier.

För att man inte ska bli bländad satte jag en liten tejp på insidan av glaset. Detta var väldigt effektivt. man ser jättebra genom glasögonen. speciellt på festen då det var mörkt. Dioderna var ganska starka så de blev som två lampor som lös upp allt jag kolla på.

Varje diod består av 3 dioder (röd, grön, blå) jag kan därför skapa 8 olika färger på varje öga (89 om man räknar med alla dioder släckta). Totalt kan jag alltså ha 81 olika färgkombinationer på galasögonen.

Tyvärr gjorde jag det här för länge sedan så har ingen bygglogg, men hoppas ni fick några roliga idéer.

MVH Johan

Lysande brillor

Permalänk
Medlem

Lysande Sickan!!!!

Permalänk
Medlem

Nåt av de fulaste jag sett. 4/5 för originalitet...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andiders:

4/5 för originalitet...

Inte för att vara en röv eller så men https://google.se/search?q=sunglasses+with+lights

Jag skulle vilja säga pluspoäng för ett ordentligt galleri med bra beskrivningar och tydliga bilder!

TS, du säger att man ser jättebra genom glasögonen, hur hamnar dioderna i förhållande till ögonen?

Permalänk
Medlem

wtf did I just watch?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Fast inte många har dioder mitt i ögat. Skulle ha varit laserpekare så hade de blivit 5/5 för min del.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Avstängd

Hahahahahahah

Hade blivit lite imponerad om dioderna ej hade synts på utsidan av brillorna.

Permalänk
Medlem

Vilken sektion om jag får fråga?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Varför använder du sex stycken motstånd iställed för ett?
Varför AA-batterier istället för ett knappcellsbatteri?
Varför inte SMD-leds?

Väntar med betyg tills du har svarat på frågorna.

Permalänk

Satan va' lysande! (No pun intended)

Permalänk
Medlem

Hahahahaha, klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Varför använder du sex stycken motstånd iställed för ett?
Varför AA-batterier istället för ett knappcellsbatteri?
Varför inte SMD-leds?

Väntar med betyg tills du har svarat på frågorna.

troligtvis eftersom
"6st 150 Ohm motstånd - hade liggande
2st AAA batterier - hade hemma"

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Vilken sektion om jag får fråga?

Om du syftar på universitetet så går jag Elektronikdesign på LiU

Skrivet av tgadler:

Varför använder du sex stycken motstånd iställed för ett?
Varför AA-batterier istället för ett knappcellsbatteri?
Varför inte SMD-leds?

Väntar med betyg tills du har svarat på frågorna.

Om jag skulle ersätta alla 150ohms motstånd med ett stort motstånd skulle det inte bli samma sak.
Eftersom jag vill kunna välja hur många dioder som ska lysa med hjälp av strömbrytarna så skulle strömstyrkan över den enskilda dioden variera beroende på hur många dioder som är tända. Säg att jag skulle byta alla motstånd mot ett stort motstånd så skulle det bli samma när alla dioder är tända. Men om t.ex bara en diod är tänd så blir resistansen 6 gånger så hög vilket resulterar i att dioden knappt skulle lysa.

Eftersom jag bara skulle använda glasögonen en gång så tyckte jag inte det var värt att köpa ett knappcellsbatteri när jag hade gratis AAA batterier (pappa betalar) liggande hemma.

Detta var något jag gjorde dagen innan och det skulle helst vara billigt.
Vanliga LEDs drar mindre ström, är billigare och lättare att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Inte för att vara en röv eller så men https://google.se/search?q=sunglasses+with+lights

Jag skulle vilja säga pluspoäng för ett ordentligt galleri med bra beskrivningar och tydliga bilder!

TS, du säger att man ser jättebra genom glasögonen, hur hamnar dioderna i förhållande till ögonen?

De ligger ganska dåligt positionerade, men det är inget man tänker på efter ett tag. Typ som när man spela hockey som liten, man tänker inte på gallret efter ett tag trots att det är mitt framför ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinx95:

Om du syftar på universitetet så går jag Elektronikdesign på LiU

Om jag skulle ersätta alla 150ohms motstånd med ett stort motstånd skulle det inte bli samma sak.
Eftersom jag vill kunna välja hur många dioder som ska lysa med hjälp av strömbrytarna så skulle strömstyrkan över den enskilda dioden variera beroende på hur många dioder som är tända. Säg att jag skulle byta alla motstånd mot ett stort 900ohms motstånd så skulle det bli samma när alla dioder är tända. Men om t.ex bara en diod är tänd så blir resistansen 6 gånger så hög vilket resulterar i att dioden knappt skulle lysa.

Eftersom jag bara skulle använda glasögonen en gång så tyckte jag inte det var värt att köpa ett knappcellsbatteri när jag hade gratis AAA batterier (pappa betalar) liggande hemma.

Detta var något jag gjorde dagen innan och det skulle helst vara billigt.
Vanliga LEDs drar mindre ström, är billigare och lättare att få tag på.

Ok då förstår jag!

Du får 4/5 i betyg!