Har ni haft problem med Rapid-mode på era samsung 840 ssds!

Permalänk
Medlem

Har ni haft problem med Rapid-mode på era samsung 840 ssds!

jag aktiverade just rapid mode på min och undrade om det är större riska att nått går fel eller liknande, hittade inget specifikt på nätet undrade om någon av er vet mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcmud:

jag aktiverade just rapid mode på min och undrade om det är större riska att nått går fel eller liknande, hittade inget specifikt på nätet undrade om någon av er vet mer om det.

Jag fick blåskärmar när jag aktiverade det. När jag stängde av de så slutade blåskärmarna. Vet inte om de är något annat som triggar blåskärmarna men de stod i kraschdumpen "samsung rapid..bla bla.SYS" har kraschat..

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Jag har kört med det hela tiden och jag har inte märkt några problem.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag fick blåskärmar när jag aktiverade det. När jag stängde av de så slutade blåskärmarna. Vet inte om de är något annat som triggar blåskärmarna men de stod i kraschdumpen "samsung rapid..bla bla.SYS" har kraschat..

RAPID använder ram-cache, så kanske du har minnesfel?
Värt att köra memtest och se.
RAPID skall/borde faktiskt spara lite livslängd på disken då den kan skriva till ram först, och sedan ordentligt till disk efter, alternativt inte skriva till disk alls om det bara var något som skulle cachas temporärt.

Permalänk
Medlem

Detta ganska dugliga resultat får jag med rapid på (quad-channel 2133Mhz RAM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag fick blåskärmar när jag aktiverade det. När jag stängde av de så slutade blåskärmarna. Vet inte om de är något annat som triggar blåskärmarna men de stod i kraschdumpen "samsung rapid..bla bla.SYS" har kraschat..

Okej då stänger jag av det, läste att det var ibland ökad risk för fel av olika slag när man startade det ibland, så att ge fan i det är nog bäst för stabiliteten(=

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

RAPID använder ram-cache, så kanske du har minnesfel?
Värt att köra memtest och se.
RAPID skall/borde faktiskt spara lite livslängd på disken då den kan skriva till ram först, och sedan ordentligt till disk efter, alternativt inte skriva till disk alls om det bara var något som skulle cachas temporärt.

Skrivet av marcmud:

Okej då stänger jag av det, läste att det var ibland ökad risk för fel av olika slag när man startade det ibland, så att ge fan i det är nog bäst för stabiliteten(=

Kan inte utesluta att de är minnesfel på den datorn som detta strula på. Jag har kört memtest86 men den hitta inga fel.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcmud:

Okej då stänger jag av det, läste att det var ibland ökad risk för fel av olika slag när man startade det ibland, så att ge fan i det är nog bäst för stabiliteten(=

Naturligtvis hade inte Samsung gjort denna funktionen om inte den varit stabilt testad, och dessutom väl använd av nån miljon Samsung SSD kunder. Faran ligger i om du skriver information, och poff, strömmen går. Då har den kanske inte hunnit skriva allt till disk.
Du får alltid ha en balans mellan prestanda och pålitlighet, och det är upp till dig att avgöra.

Skrivet av radx:

Kan inte utesluta att de är minnesfel på den datorn som detta strula på. Jag har kört memtest86 men den hitta inga fel.

Dolda minnesfel är ett H att hitta och fixa. Men med tanke på att så många andra kan använda den utan problem, tror jag du har något drivrutin eller minnes fel på den maskinen. Om den fungerar 100% utan RAPID, så kör utan. Men det är lite som att ignorera ett dolt fel på sin bil... det där lite konstiga ljudet som uppstod ibland.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört det sedan det kom och inga problem ännu. (840 pro - W8.1)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Naturligtvis hade inte Samsung gjort denna funktionen om inte den varit stabilt testad, och dessutom väl använd av nån miljon Samsung SSD kunder. Faran ligger i om du skriver information, och poff, strömmen går. Då har den kanske inte hunnit skriva allt till disk.
Du får alltid ha en balans mellan prestanda och pålitlighet, och det är upp till dig att avgöra.

Sannolikheten att tappa information för att strömmen går är rent teoretiskt inte större med RAPID än vad det är med den vanliga disk-cachen i Windows på slagen (vilket nog alla har då den är på som förval). Det finns en specifikation från Microsoft kring hur en disk-cache måste agera, t.ex. så kräver vissa funktioner att de ska blocka fram till det att data verkligen fysiskt ligger på disk och RAPID implementerar detta.

Största skillnaden mellan RAPID och diskcache är att RAPID är tight interagerad med firmware i MEX-kontrollen på ett sätt som gör det möjligt att avlasta visa saker till datorns CPU (som är mycket snabbare än CPUn på SSD-kontrollen) och därmed hålla delar av I/O-hanteringen i RAM i stället för att direkt skicka det över SATA. Om man t.ex. skriver en bit av ett block för att sedan läsa tillbaka en annan del som ändå rent fysiskt ligger på samma block så skulle Windows disk-cache inte träffa för man har inte läst det data, men RAPID kan träffa vilket då betyder att man helt slipper gå över den relativt långsamma SATA-bussen. Det är förklaringen till att man kan få helt galna IOPS siffror.

För mig har RAPID fungerar klockrent på den 250GB 840Evo disk jag har som systemdisk i min laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer