En slutgiltig bedömning av erfarna och datorkunniga ögon behövs

Permalänk
Medlem

En slutgiltig bedömning av erfarna och datorkunniga ögon behövs

Hallå alla Sweclockare. Ni har varit mig till stor hjälp förut när jag gått i datorköpstankar och nu är det alltså dags igen. Denna gång har jag dock på egen hand och med viss hjälp av en kompis redan lyckats slänga ihop ett paket som verkar se hyfsat ut, åtminstone i mina något okunniga ögon. Så det behöver ni inte göra åt mig. Det enda jag ber om är att någon med huvudet på skaft gör en sista bedömning för att se om allt är ok eller om något behöver bytas.

Kylningen är jag inte helt 100 på, men är ganska säker på att jag vill ha vattenkylning åtminstone, och H55:an såg bra ut. Kollade på Corsairs H100i först men för det första var den lite väl dyr bara för kylning, och för det andra verkade många klaga på buller från den, och en tyst dator är viktigt för mig som har tinnitus och medföljande ljudkänslighet. Det är därför jag bytt ut standardfläkten som följer med H55:an till en noctua. Kollade lite på H75 också men kan inte riktigt bedöma skillnaden. Jag har budget för någon tusenlapp mer ifall det skulle behövas.

Några åsikter? Tack på förhand.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7293640/2014-10-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkseed:

Hallå alla Sweclockare. Ni har varit mig till stor hjälp förut när jag gått i datorköpstankar och nu är det alltså dags igen. Denna gång har jag dock på egen hand och med viss hjälp av en kompis redan lyckats slänga ihop ett paket som verkar se hyfsat ut, åtminstone i mina något okunniga ögon. Så det behöver ni inte göra åt mig. Det enda jag ber om är att någon med huvudet på skaft gör en sista bedömning för att se om allt är ok eller om något behöver bytas.

Kylningen är jag inte helt 100 på, men är ganska säker på att jag vill ha vattenkylning åtminstone, och H55:an såg bra ut. Kollade på Corsairs H100i först men för det första var den lite väl dyr bara för kylning, och för det andra verkade många klaga på buller från den, och en tyst dator är viktigt för mig som har tinnitus och medföljande ljudkänslighet. Det är därför jag bytt ut standardfläkten som följer med H55:an till en noctua. Kollade lite på H75 också men kan inte riktigt bedöma skillnaden. Jag har budget för någon tusenlapp mer ifall det skulle behövas.

Några åsikter? Tack på förhand.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7293640/2014-10-25http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7293640-00.png

Skippa vattenkylaren och köp en bra luftkylare istället mindre problem i framtiden...

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla lite? Vad är det för problem jag kommer få i framtiden med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkseed:

Kan du utveckla lite? Vad är det för problem jag kommer få i framtiden med vattenkylning?

Risken för läckage. Har varit på tapeten av och till med flera modeller av de slutna vattenkylningssystemen som läckt! Förhoppningsvis är dett åtgärdat men en luftkylare läcker aldrig och kyler många gången väl så bra med ett välventilerat chassi.
Mest prisvärd är utan tvekan CoolerMaster 212 EVO som du dessutom kan få monterad eftersom den väger under 750g!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Instämmer med ovanstående, byt kylaren till en Cooler Master 212 EVO, byt SSD:n till en Crucial MX100 och skippa extrafläkten. Lägg tusenlappen du får över på en skärm med G-sync.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk

Idag har i princip alla läckageproblem åtgärdats, men en stor tornkylare brukar vara lite effektivare än en vattenkylare. Dock så monterar/fraktar inte inet stora tornkylare ( om du vill att dom ska bygga datorn).
Därför hade jag rekommenderat en h100i med ett par andra fläkar.
Sedan hade jag nog kört på asus strix 970 då msi:s version verkar lida av coilwhine (finns trådar om detta på swec).

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Darkseed:

Kan du utveckla lite? Vad är det för problem jag kommer få i framtiden med vattenkylning?

Skulle säga att det inte finns någon anledning att inte köpa win 8.1 som är billigare pch ger högre prestanda i spel än win 7. Dyr men bra SSD, är det värt det är frågan? Jag hade köpt en billigare mlc-SSD och sett till att sköta mina backups. (Vilket man alltid bör göra).

Skippa vatten aio och köp en vettig luftkylare istället. Du kan även kika på intels cash-back kampanj pch se om du hittar ett moderkort som gör att du kan få runt 350kr tillbaka på cpu&mobo köpet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

Instämmer med ovanstående, byt kylaren till en Cooler Master 212 EVO, byt SSD:n till en Crucial MX100 och skippa extrafläkten. Lägg tusenlappen du får över på en skärm med G-sync.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Idag har i princip alla läckageproblem åtgärdats, men en stor tornkylare brukar vara lite effektivare än en vattenkylare. Dock så monterar/fraktar inte inet stora tornkylare ( om du vill att dom ska bygga datorn).
Därför hade jag rekommenderat en h100i med ett par andra fläkar.
Sedan hade jag nog kört på asus strix 970 då msi:s version verkar lida av coilwhine (finns trådar om detta på swec).

Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det inte finns någon anledning att inte köpa win 8.1 som är billigare pch ger högre prestanda i spel än win 7. Dyr men bra SSD, är det värt det är frågan? Jag hade köpt en billigare mlc-SSD och sett till att sköta mina backups. (Vilket man alltid bör göra).

Skippa vatten aio och köp en vettig luftkylare istället. Du kan även kika på intels cash-back kampanj pch se om du hittar ett moderkort som gör att du kan få runt 350kr tillbaka på cpu&mobo köpet.

Lite blandade åsikter alltså. Jag har övertygats att byta kylsystem till en Cooler Master 212. xxxPaladinxxx nämnde att de inte monterar stora tornkylare, men enligt nilhe1 så väger denna bara 750 gram och kan därför monteras? Angående Crucial MX100 så verkar tyvärr inte inet ha några sådana i sitt sortiment. Vad gör denna så mycket bättre än Samsungs SSD? Gällande grafikkort och coil whine så ser jag betydligt fler klagomål på detta för asus strix än MSI, åtminstone i inets omdömen, vilket förmodligen inte ger en bra helhetsbild. Men såvitt jag förstår så är det mest beroende på tur om man får coil whine eller ej, oavsett korttillverkaren. Korrekt? En hyfsat ny skärm (ett par månader) har jag redan för övrigt, så den extra tusenlappen i min budget läggs hellre på något annat i så fall.

Windows 8 lär jag hoppa över. Jag kanske är tjurskallig men mina egna erfarenheter och de från folk i min närhet har inte varit värst positiva. W7 gillar jag däremot skarpt.

Tack för visat intresse så här långt!

Permalänk

212 EVO bör kunna monteras av Inet.

Byte till MX100 var snarast för att spara lite pengar, Samsungs Pro 850 är både bättre och dyrare. Men sannolikt kommer du inte märka någon skillnad, därför kändes det onödigt.

Vad gäller GTX 970 och coilwhine verkar det vara lite lotteri, jag har haft tur med mina MSI - är riktigt nöjd med dem. Eller så kanske jag bara hör illa.

Kanske du istället ska lägga pengarna på SSD även som lagring/speldisk? Nytt tangentbord/mus?

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Även om min budget är runt 17k så behöver jag ju inte lägga ut så mycket om jag inte behöver. Både min nuvarande mus och tangentbord är jag nöjd med, och en extra SSD tror jag inte jag behöver i dagsläget. 250 gig bör väl räcka för OS och några av de spel jag anser behöver lite extra hastighet?

Datorn ser nu ut så här, och om ingen har några andra åsikter så tar jag nog och slår till. Väntar dock tills på söndag ifall någon har något mer att säga. Om inte så får jag ta och tacka alla för hjälpen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7295679/2014-10-25-3

Permalänk
Medlem

Du behöver inte sitta och vara rädd för slutna vattenkylare, dom precis som många andra produkter har utvecklats.
Det är helt lungt att köpa en sådan idag, men Sweclockers lider av ett gäng luft-peddon som gör allt som står i deras makt, för att man skall ha en stor klump som både tynger ner och är i vägen för ram-minnena.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du behöver inte sitta och vara rädd för slutna vattenkylare, dom precis som många andra produkter har utvecklats.
Det är helt lungt att köpa en sådan idag, men Sweclockers lider av ett gäng luft-peddon som gör allt som står i deras makt, för att man skall ha en stor klump som både tynger ner och är i vägen för ram-minnena.

Luft-peddon eller inte, det är fortfarande ett faktum att dessa slutna vattenkylare är ett sämre alternativ än en vanlig luftkylare och i synnerhet en betydligt sämre lösning än ett vanligt vattenkylnings system, dom färdiga vattenkylarna går inte att uppgradera och dom går inte att fylla på/reparera och dom är i flera fall sämre än dom bästa luftkylarna när det kommer till det dom är tillverkade för dvs att kyla CPU och GPU.

Skall man satsa på vattenkylning så skall man göra det ordentligt och inte med en halvmesyr som du förespråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Luft-peddon eller inte, det är fortfarande ett faktum att dessa slutna vattenkylare är ett sämre alternativ än en vanlig luftkylare och i synnerhet en betydligt sämre lösning än ett vanligt vattenkylnings system, dom färdiga vattenkylarna går inte att uppgradera och dom går inte att fylla på/reparera och dom är i flera fall sämre än dom bästa luftkylarna när det kommer till det dom är tillverkade för dvs att kyla CPU och GPU.

Skall man satsa på vattenkylning så skall man göra det ordentligt och inte med en halvmesyr som du förespråkar.

Har knappast höjt dom till skyarna, men dom är lätt ett alternativ till klumparna.
Sedan att custom-water är bättre fattar väl till och med en fjortiz på Östermalm.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

"Luft-peddon"!? Måste vara månadens bästa hittepå ord! Jösses! Vad mig anbelangar står det TS fritt att köpa vilken kylning han vill men ur pris/prestanda så är en 212 EVO svårslagen. Men visst finns det nackdelar även med dessa "klumpar"! Ta och tagga ner!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Så så. Nog inser jag att risken är låg att man råkar ut för de skräckscenarion med totalförstörda datorer som målas upp på flera ställen efter en snabb googling, men fullt så noga var jag inte att det skulle vara just vattenkylt och noctuan som länkades ser väldigt bra och prisvärd ut så jag bestämde mig för den helt enkelt. Ni behöver inte bråka mer om saken.

Jag slängde till två styckna av inets egna 140mm-fläktar (99 spänn styck) också för att ha i taket av chassit för bättre luftflöde.
http://www.inet.se/produkt/6308827/inet-tyst-chassiflakt-140m...