Finns inga mekaniska tangentbord som uppfyller mina krav

Permalänk
Medlem

Finns inga mekaniska tangentbord som uppfyller mina krav

Var till netonnet där man kunde pilla på mekaniska tangentbord, första gången jag kom i kontakt med ett och herrejeflar vad jag måste ha ett
Problemet är att alla mekaniska tangentbord är handikappade på funktioner, varför det är så är för mig obegripligt. Det jag söker är:
- mekaniskt med BLÅ brytare (klick klick ♡)
- bakgrundsbelyst (ingen speciell färg, spelar ingen roll om det är bokstäverna eller hela tangentbordet som lyser bara man kan navigera sig i mörker...)
- några programmerbara macroknappar
- volymkontroll
- (optional) mediaknappar (play/pause fwd bwd)
Mediaknapparna är inte så viktiga men ett plus. De övriga kraven hittar jag tangentbord som har det ena men inte det andra. När man tittar på icke-mekaniska tangentbord är det snudd på omöjligt att hitta tangentbord som inte har allt.

Någon som har tips?

*** EDIT ***
Efter att massvis av svar strömmat in, och fortsätter komma tänkte jag skriva att jag hittat min vinnare
"Corsair Gaming K95 RGB" (https://www.komplett.se/corsair-gaming-k95-rgb-led-blue/82494...)
Den har allt <3

Permalänk
Medlem

Tja! Q-pad Mk-80 har allt det där om jag inte har fel

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

har dock inte lanserats än men dyker väl upp snart

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeace K95 skulle jag säga. Eller K70 om du inte vill ha macro knappar.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tja! Q-pad Mk-80 har allt det där om jag inte har fel

Ja samt tycker att dom flesta har en stor del av allt detta, OK kanske inte dedikerade mediaknappar, men har det via en Fn tangent, funkar lika bra.
Macro knappar har en del, andra inte.

Själv föredrar jag tangentbord som inte har massa lulllull, hade ett razer mekaniskt ett tag och blev galen på dessa macroknappar till vänster, gjorde att man jämt skrev fel, då det fanns en rad med knappar som inte borde finnas "där"
Ha macrotangenter ovanför dom vanliga stör mindre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Corsair K95 RGB

Permalänk
Medlem

Finns även Corsair K95 utan RGB om du inte är intresserad av att kunna byta färg på belysningen.
Mycket bra tangentbord oavsett vilken variant du väljer!
Har ett själv fast med röda brytare

Edit:
Har tittat runt lite men kan inte hitta ett utan RGB och blåa brytare. Släpptes k95 bara med röda tro?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Oj en sån aktivitet sitter på telefonen och jag pallar fan inte browsa med den, men kollar igenom förslagen ikväll, tack alla! Försökt hitta själv som sagt men är väl låglevlad på googling jämfört med er ^^

Permalänk
Medlem

Qpad MK-85 kan du välja vilken färg på brytare du vill ha själv. Medföljande mjukvara kan man göra macro lite hur man vill.
http://qpad.com/products/keyboards/mk-85/

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns även Corsair K95 utan RGB om du inte är intresserad av att kunna byta färg på belysningen.
Mycket bra tangentbord oavsett vilken variant du väljer!
Har ett själv fast med röda brytare

Edit:
Har tittat runt lite men kan inte hitta ett utan RGB och blåa brytare. Släpptes k95 bara med röda tro?

De kommer när som helst, röda brytare släpptes först bara.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Lista på tangentbord som uppfyller dina krav:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380#rparams=l=s19143228...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Tja! Q-pad Mk-80 har allt det där om jag inte har fel

Varken macro, mediaknappar (förutom awkward "fn" variant) eller volymkontroll ^^

Skrivet av pAcKiE:

Corsair Vengeace K95 skulle jag säga. Eller K70 om du inte vill ha macro knappar.

Om det bara inte varit röda brytare på K95! K70 saknade macron...

Skrivet av ggustavsson:

Ja samt tycker att dom flesta har en stor del av allt detta, OK kanske inte dedikerade mediaknappar, men har det via en Fn tangent, funkar lika bra.
Macro knappar har en del, andra inte.

Själv föredrar jag tangentbord som inte har massa lulllull, hade ett razer mekaniskt ett tag och blev galen på dessa macroknappar till vänster, gjorde att man jämt skrev fel, då det fanns en rad med knappar som inte borde finnas "där"
Ha macrotangenter ovanför dom vanliga stör mindre.

Jag tycker det är drygt när man måste leta upp en obskyr "fn"-tangent, härligare med knappar/rattar som har en funktion att kunna välja var man kan ha macroknapparna hade ju varit trevligt. Fanns inte ett halvmodulärt tangentbord som var aspoppis förut? "Z-board"?

Skrivet av JD:

Qpad MK-85 kan du välja vilken färg på brytare du vill ha själv. Medföljande mjukvara kan man göra macro lite hur man vill.
http://qpad.com/products/keyboards/mk-85/

Inte jätteoptimalt att byta ut vanliga knappar mot macron

Skrivet av Fille625:

Av de som dyker upp är det bara "Corsair Gaming K95" som uppfyller kraven (om jag varit tydligare med att knappar inte ska vara inbakade i varann. F1/mute/macro# på en och samma är lite... meh).

Så, google-awards går till GeekySole9354 som lyckades pricka rätt på alla krav (delat med Fille625, möjligtvis).
Varianten med blå brytare skulle Komplett ha fått in idag (på väg in typ överallt, men Komplett kunde visa prel. datum). För närmare 2000 spänn, och allt man får, känns det som en livskamrat. Möjligtvis något bulkig på vänsterkanten med så fruktansvärt många macroknappar xD tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Man blir alltid lika glad när man läser om Sweclockers hjälpsamma community Hoppas tangentbordet passar bra!

Permalänk
Medlem

De tangentborden som jag skulle rekommendera är Corsair Vengeance K70 eller Logitech G710+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1767885

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376303

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okke600:

De tangentborden som jag skulle rekommendera är Corsair Vengeance K70 eller Logitech G710+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1767885

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376303

Som sagt saknar K70 macroknappar, G710+ har fel brytare (bruna, inget klick )

Permalänk
Skrivet av XistenZz:

Av de som dyker upp är det bara "Corsair Gaming K95" som uppfyller kraven (om jag varit tydligare med att knappar inte ska vara inbakade i varann. F1/mute/macro# på en och samma är lite... meh).

Så, google-awards går till GeekySole9354 som lyckades pricka rätt på alla krav (delat med Fille625, möjligtvis).
Varianten med blå brytare skulle Komplett ha fått in idag (på väg in typ överallt, men Komplett kunde visa prel. datum). För närmare 2000 spänn, och allt man får, känns det som en livskamrat. Möjligtvis något bulkig på vänsterkanten med så fruktansvärt många macroknappar xD tack för hjälpen!

Jag kan lova dig, att ifall du köper ett Corsair RGB så kommer du inte ångra dig. Har själv ett K70 RGB och jag älskar det, sketbra kvalité, och det är så otroligt kul att bara ladda ner massa profiler och bara sitta och trycka på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Tänk på att K95 RGB finns både med blå och röda brytare, så du inte får hem fel variant av misstag.

Också bra sugen på ett K95, hade bara velat ha den gamla corsairloggan på istället för svanktatueringen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Också bra sugen på ett K95, hade bara velat ha den gamla corsairloggan på istället för svanktatueringen.

Jag var också otroligt mycket emot den nya loggan, men när man faktiskt får hem tangentbordet och börjar använda det så bryr man sig inte längre.

Permalänk
Medlem

K95 bör ju uppfylla dina krav då det har macro knappar och typ allt tillbehör. Tänk bara på att om du ska köpa RGB versionen kommer det med en 140 sidors manual och mjukvaran är inte så användarvänlig har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okke600:

K95 bör ju uppfylla dina krav då det har macro knappar och typ allt tillbehör. Tänk bara på att om du ska köpa RGB versionen kommer det med en 140 sidors manual och mjukvaran är inte så användarvänlig har jag hört.

Haha xD 140 sidors manual, för ett tangentbord!? Det ska nog gå att klura ut hur man använder det. Som sagt, känns som att man skaffar sig en livskamrat så kommer ha ett par år tillsammans. Har aldrig "kört slut" på ett vanligt tangentbord, utan bytt lite titt som tätt bara för att det är kul med nytt skit. Dessa mekaniska ska ju ha en livslängd som är extremt mycket längre. Så spännande! Komplett har satt fram datumet till 9 November nu, vore skönt att få hem ett innan Dreamhack ^^ om inte Webhallen (tror det är Webhallen?) som har sin butik uppsatt där, kan man hoppas på bra pris... Ojoj, ännu mer att oroa sig över.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Haha xD 140 sidors manual, för ett tangentbord!? Det ska nog gå att klura ut hur man använder det. Som sagt, känns som att man skaffar sig en livskamrat så kommer ha ett par år tillsammans. Har aldrig "kört slut" på ett vanligt tangentbord, utan bytt lite titt som tätt bara för att det är kul med nytt skit. Dessa mekaniska ska ju ha en livslängd som är extremt mycket längre. Så spännande! Komplett har satt fram datumet till 9 November nu, vore skönt att få hem ett innan Dreamhack ^^ om inte Webhallen (tror det är Webhallen?) som har sin butik uppsatt där, kan man hoppas på bra pris... Ojoj, ännu mer att oroa sig över.

Inet har preliminärt datum 30/10.
Sitter själv och väntar på ett fast med röda brytare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1