alround objektiv till sony kamera

Permalänk
Inaktiv

alround objektiv till sony kamera

Hej!

Jag måste skaffa mig en kamera och har länge sneglat på A7 + ett allround zoom objektiv. Dock känner jag att det börjar bli dags för en uppdatering för 17 ganska snart och kanske borde börja med en enklare, A6000 istället och hålla på pengarna en stund tills a7´s uppföljare dyker upp.

A6000 finns just nu till ett väldigt hyggligt pris 6500 med ett 16-55mm zoomobjektiv.

Är det någon som vet om detta zoomobjektiv är något att ha, eller kommer jag bli grymt besviken? Skulle ju kunna skaffa ett Sony Zeiss 16-70mm F4 och hoppas att det passar till A7s uppföljare, men detta kostar ju nästan dubbelt så mycket som kameran i sig själv så skippar det helst.

Vad säger ni? Är kitobjektivet bra nog för lite enklare foto och filmning eller finns det grymt mycket att vinna på ett bättre objektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad säger ni? Är kitobjektivet bra nog för lite enklare foto och filmning eller finns det grymt mycket att vinna på ett bättre objektiv?

Jag har ingen erfarenhet av dessa objektiv men kollade lite bilder från 16-50:n o ch det verkar okej, men inget att skriva hem om.
Det är väldigt lätt att man förköper sig i början och ska ha både det ena och det andra och gärna de lite dyrare varianterna. Kitobjektiven är ett enkelt och prisvärt sätt att komma igång och känna på fotandet som hobby. Visst kan man få bättre både det ena och det andra om man lägger massa mer pengar, men generellt brukar kitobjektiven vara helt okej och väldigt prisvärda.
Man får ju åxå betänka att 16-50:n är tämligen kompakt, vilket är en egenskap som gör att man kaske vill ha den som "backup" även om man köper något flashigare senare.
Så mitt råd är att köpa kitet med 16-50:n och börja där. KAnske är det en annan typ av objektiv som du hellre vill satsa på, när du fotat ett litet tag, än ett som gör samma sak, fast aningen bättre.

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare.
Har själv ägt a6000 och Nex-5 med det objektivet och tycker det var helt klart godkänt för en kit glugg.
Använde den även på min FS100 med gott resultat.

Permalänk
Medlem

Jag har lekt med A7:an i snart ett år nu. Kitgluggen 28-70 är bra men ingen superduperpärla som Zeiss/Leica. Duger dock till det mesta. Kan reka billiga gammelgluggar med adapter ofta av mycket hög optisk och mekanisk kvalitet oavsett A7 eller A6000, de har ju samma E-mount. Det finns ju en hel del tester och videor om båda, börja forska där.

A7'an har fallit i pris med ca. 40% på ett år och kan fås beggad med giltig garanti.
En ev. efterföljare till A7 ryktas komma Q1 2015, troligen med ~50 mpix sensor, lär kosta därefter.

Shoppade en Nex-6 me 16-50 för några veckor sedan. Inget optiskt/mekaniskt underverk men OK och kompakt men ljussvag för den late som inte orkar släpa med sig fasta billiga bra gammelgluggar.

Kan konstatera att A7'an med sin FF-sensor är överlägsen sina småsyskons APS-C. Visst, lite dyrare men använder man gammelgluggar med adapter bli pris/prestanda och resultatet helt klart överlägset för den som uppskattar hög kvalitet.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren!

Om efterföljaren kommer Q1 2015 så skippar jag definitivt a7 nu. Har testat och gillar A7 men skulle vilja ha lite bättre videoförmågor och batteritid på den vilket jag hoppas förbättras i nästa version. Känns lite dumt att betala 15+ tusen för något man ändå inte är helt nöjd med och a7s är lite väl dyr.

Klantigt att köpa en a6000 nu, men behöver ju en kamera omgående. Får väl försöka sälja den om ett halvår. Blir kit-linsen i alla fall Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Oklart om batteritiden blir bättre med nästa modell. Problemet löses lätt med x-tra batterier. Tror inte, om ryktena stämmer om en ~50 mpix sensor A7, att den hamnar under 25 papp. Skall man få ut maximalt ur en sån sensor krävs gluggar som kostar 10-15+ papp, typ Leica/Zeiss.

Beggade Nex-6/7 (med EVF) borde du hitta runt 3 papp med kitglugg.

Kommer ju nya modeller hela tiden som sänker priserna på de äldre trots att de duger gott å väl. Bra kvalitetsgluggar sjunker inte alls lika mycket.