Permalänk

Gjorde en alternativ grade på min "Outside My Window"-film.

Nya graden:

Gamla graden:

Lite mer höstig i den nya kanske? Gillar båda på något sätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Gillade den lite kallare.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Gillade också den kalla mest.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Finns det någon bra mic som inte kostar flera tusen som kan duga åt att fånga upp ljud när man är ute och filmar? Alltså bilar som passerar, regn, fågelkvitter eller vad som helst. Skulle vara kul att kanske experimentera med det på något sätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Finns det någon bra mic som inte kostar flera tusen som kan duga åt att fånga upp ljud när man är ute och filmar? Alltså bilar som passerar, regn, fågelkvitter eller vad som helst. Skulle vara kul att kanske experimentera med det på något sätt.

Rode Video Mic Pro och "Pro" är det viktiga pga +20db gain.
Finns beggat ibland för en bit under tusenlappen.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Rode Video Mic Pro och "Pro" är det viktiga pga +20db gain.
Finns beggat ibland för en bit under tusenlappen.

Det är faktiskt den jag spanat in redan! Du kör den bland annat va? Har för mig Philip Bloom pratat om gott om den också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Det är faktiskt den jag spanat in redan! Du kör den bland annat va? Har för mig Philip Bloom pratat om gott om den också.

Jo jag har haft den. Den är bra och prisvärd.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo jag har haft den. Den är bra och prisvärd.

Får bli en sån sen. Bör man köpa till en vindskyddshistoria? Typ sån här: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/12513860/r246de-vind...

Man recordar direkt in i kameran va? Ersätter det interna ljudet liksom?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Får bli en sån sen. Bör man köpa till en vindskyddshistoria? Typ sån här: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/12513860/r246de-vind...

Man recordar direkt in i kameran va? Ersätter det interna ljudet liksom?

ja
Och
Ja

Permalänk

Tack Nisse!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Tack Nisse!

Any Time

Permalänk
Medlem

Lite tjatig men intressant,

Permalänk
Medlem

Har alla gått och lagt sig? (=

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har alla gått och lagt sig? (=

Typ

Filmade en del på jobbets konferens på Grand Hotell i fredags. Va rätt murrigt därinne så ska bli intressant och se hur mkt för mörkt det blir när man väl börjar gradea klippen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Är inte riktigt tillfreds med min setup alltså. När jag började med detta och köpte linser och skit så insåg jag inte hur intresserad jag skulle bli av filmandet och mindre av fotandet. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt Canon EF speed boostern och ett vettigt objektiv istället för så som jag gjort nu. Går i banorna att sälja av alla min MFT-grejer och köpa en speedbooster och en
Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art och så en Canon-kamera senare. Jag vet inte.

Jag lär mig aldrig av mina "misstag". Blir ofta sjukt inne i en grej och köper och styr och ställer för att sen inse att det kanske inte var så smart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Är inte riktigt tillfreds med min setup alltså. När jag började med detta och köpte linser och skit så insåg jag inte hur intresserad jag skulle bli av filmandet och mindre av fotandet. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt Canon EF speed boostern och ett vettigt objektiv istället för så som jag gjort nu. Går i banorna att sälja av alla min MFT-grejer och köpa en speedbooster och en
Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art och så en Canon-kamera senare. Jag vet inte.

Jag lär mig aldrig av mina "misstag". Blir ofta sjukt inne i en grej och köper och styr och ställer för att sen inse att det kanske inte var så smart.

Du kanske skulle titta på nya Canon C100 mk2 ?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Du kanske skulle titta på nya Canon C100 mk2 ?

Nej jag är asnöjd med BMPCC. Känner mig inte helt tillfreds med resten bara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ta det med ro och köp efter behov. Vad är det du tycker saknas?

Permalänk

Njae jag vet inte. Lite känslan, storleken (så väldigt smått allt) och ja, hade nog hellre lagt mer pengar på ett riktigt bra zoomobjektiv istället för på flera fasta gluggar som jag gjort nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Njae jag vet inte. Lite känslan, storleken (så väldigt smått allt) och ja, hade nog hellre lagt mer pengar på ett riktigt bra zoomobjektiv istället för på flera fasta gluggar som jag gjort nu.

Jag är galet förtjust i primes och filmar aldrig med zoomar jag.

18-35 är väl iofs bra men jag gillar defaultsetuppen: 10, 16, 24, 35, 50, 85mm primes <3.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Haha ja men jag blir lätt manisk i början när jag intresserar mig för något, sen när det värsta har lagt sig börjar jag tänka lite mer resonligt och inser vad jag vill ha och vad som skulle passa mig bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Fick min kamera i måndags! Älskar den redan!
Tänkte att ni kanske ville se lite testfootage som jag filmat i en kiosk, det är början på en sketch jag gjorde för att lära känna kameran lite. Finns mycket fina utomhusshots att titta på, men det är inte lika många tester som gjorts inomhus eller i affärer eller liknande
Första bilden färgsatte min kompis som har haft 2.5K Cinema kameran i över 1 år och jag gjorde det andra klippet, därför ser de lite olika ut haha

Lionel Richie är med för att jag behövde fylla ut ljudet(och för att han är grym), har inte klippt in det externa ljudet ännu så det är bara från kamerans mic.
https://www.youtube.com/watch?v=9tUKZY16hZ4&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam_larsson96:

Fick min kamera i måndags! Älskar den redan!
Tänkte att ni kanske ville se lite testfootage som jag filmat i en kiosk, det är början på en sketch jag gjorde för att lära känna kameran lite. Finns mycket fina utomhusshots att titta på, men det är inte lika många tester som gjorts inomhus eller i affärer eller liknande
Första bilden färgsatte min kompis som har haft 2.5K Cinema kameran i över 1 år och jag gjorde det andra klippet, därför ser de lite olika ut haha

Lionel Richie är med för att jag behövde fylla ut ljudet(och för att han är grym), har inte klippt in det externa ljudet ännu så det är bara från kamerans mic.
https://www.youtube.com/watch?v=9tUKZY16hZ4&feature=youtu.be

Strålande!
Kul med nytt folk också. Hoppas på att få se hur rånet slutade.

Permalänk

Välkommen sam_larsson96! Var inte rädd för att visa material, ställa frågor osv osv. Kul med lite nytt blod här inne! Kul om man kan försöka inspirera varandra.

Har legat av mig så jävligt men ska försöka komma ut och filma lite nästa vecka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Välkommen Sam.
Ska kika på din film när jag sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk

Nisse:
Vad tycker du om ditt Tamron 70-200 2.8?
Är lite sugen att skaffa en telezoom.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Skrivet av Robert Höglund:

Nisse:
Vad tycker du om ditt Tamron 70-200 2.8?
Är lite sugen att skaffa en telezoom.

Den här ska du ha: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=126708

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Nisse:
Vad tycker du om ditt Tamron 70-200 2.8?
Är lite sugen att skaffa en telezoom.

Jag gillar det väldigt mycket men överväg modellen med VC, jag klarar mig utan eftersom jag inte kör handhållet men det behövs även på tex en slider.

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Ah, tack för tipset. Ligger helt perfekt i min prisklass

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag gillar det väldigt mycket men överväg modellen med VC, jag klarar mig utan eftersom jag inte kör handhållet men det behövs även på tex en slider.

Tackar!
Ska kika på den istället då. Jag har vant mig med IS nu, så jag vill nog helst inte köra utan.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban