Permalänk

Nybyggd dator, ingen bild

Processor: AMD FX-6300 Black Edition 3,5 Ghz
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2st 4gb)
Grafikkort: GeForce GTX 760 Ti 2GB
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Nätaggregat: be quiet! KRAFT 500W

Har byggt ihop en dator med dessa delar. Det som händer är att jag inte får någon bild till skärmen när jag sätter igång datorn, kommer inte ens in till BIOS. Fläktarna snurrar som dom ska. Jag har kontrollerat 8pin kontakten. Jag har googlat och kollar i forumet vad som kan vara problemet men inte kommit fram till någonting. Jag har prövat med ett ramminne i de olika slotsen utan resultat. Datorn ger dock inte ifrån sig något pip när jag sätter igång datorn ifall det kanske är till någon nytta(?).

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aerdennis:

Processor: AMD FX-6300 Black Edition 3,5 Ghz
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2st 4gb)
Grafikkort: GeForce GTX 760 Ti 2GB
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Nätaggregat: be quiet! KRAFT 500W

Har byggt ihop en dator med dessa delar. Det som händer är att jag inte får någon bild till skärmen när jag sätter igång datorn, kommer inte ens in till BIOS. Fläktarna snurrar som dom ska. Jag har kontrollerat 8pin kontakten. Jag har googlat och kollar i forumet vad som kan vara problemet men inte kommit fram till någonting. Jag har prövat med ett ramminne i de olika slotsen utan resultat. Datorn ger dock inte ifrån sig något pip när jag sätter igång datorn ifall det kanske är till någon nytta(?).

All hjälp uppskattas!

Alla kablar inkopplade till grafikkortet? Sitter det korrekt i moderkortet?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Finns ingen 6 pin uttag på grafikkortet, det ska tydligen bara vara att trycka fast den och köra. Ja jag har tryckt till den ordentligt och prövat flera gånger

Tack för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem

Men du har kopplat 8-pins kontakten till grafikkortet? Har du testat med en annan skärm, andra kablar?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

8-pins kontakten är väl strömförsörjningen till CPUn? Den är kopplat i moderkortet ifrån nätaggregatet. Jag har kopplat med samma kablar samt skärm till en annan dator vilket fungerar

Permalänk
Medlem

Har du kopplat någon ström överhuvudtaget till grafikkortet? Det ska sitta en 8-pins kontakt till cpun också.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aerdennis:

Finns ingen 6 pin uttag på grafikkortet, det ska tydligen bara vara att trycka fast den och köra. Ja jag har tryckt till den ordentligt och prövat flera gånger

Tack för det snabba svaret!

har aldrig sett ett 760ti som inte har något extra strömm uttag, dom flesta verkar till och med ha 2 st 6 pins minst.

säker på att det inte finns några?

låter garanterat som anledningen om du inte kör nån extra ström till gpu

vilken tillverkare av kortet är det?

med andra ord bör du sätta i 2 av dessa i grafikortet? http://www.techpowerup.com/forums/attachments/pcie6-2-jpg.576...

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av aerdennis:

8-pins kontakten är väl strömförsörjningen till CPUn? Den är kopplat i moderkortet ifrån nätaggregatet. Jag har kopplat med samma kablar samt skärm till en annan dator vilket fungerar

1 8 pin till cpu och en till grafikkortet eller en 6 pin beroende på modell. De är lika men det är alltid en speciell kabel till cpun.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Vad heter grafikkortet?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Vad heter grafikkortet?

Kanske läsa ts inlägg, det ligger överst

Ahhh du menar tillverkaren....sry

Permalänk

Ber hemskt mycket om ursäkt för den felaktiga informationen. Det är GTX 750 ti 2gb. Har grafikkortet i handen och hittar inget uttag på den

Permalänk
Medlem

Okej det förenklar saker och ting... eller ja nu är vi ju tillbaka på ruta 1 igen. Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Det borde jag kunna ordna, inte ikväll men under veckan borde nog fungera. Finns det nåt annat jag kan pröva medan den möjligheten dyker upp?

Permalänk

Hjälp! Ny dator, ingen bild!

Processor: AMD FX-6300 Black Edition 3,5 Ghz
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2st 4gb)
Grafikkort: GeForce GTX 750 Ti 2GB
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Nätaggregat: be quiet! KRAFT 500W

Hej allesammans!
Mitt datorprojekt stannade för ett tag sen p.g.a. att jag inte kunde laga den, men försöker ta hjälp här. Alla delar är nya förutom chassit och jag har kollat att samtliga delar ska fungera tillsammans. Jag har kontrollerat att 8 pins uttaget till processorn är inkopplad samt att alla kablar sitter i på övriga komponenter. Jag har prövat med ett fungerande grafikkort i datorn utan lyckat resultat. Datorskärmen har jag prövat på en annan dator, så den fungerar. Kom gärna med förslag vad som kan göras.
Värt att nämna är att moderkortet har en MeMOK knapp och när jag trycker på den så blinkar en led-lampa kontinuerligt. Är väldigt säker på att det inte är fel ramminne eftersom jag köpte minnena utifrån vad som stod i moderkortets manual. All hjälp uppskattas

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aerdennis:

Processor: AMD FX-6300 Black Edition 3,5 Ghz
Processorkylare: AMD Standard
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2st 4gb)
Grafikkort: GeForce GTX 750 Ti 2GB
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB
Nätaggregat: be quiet! KRAFT 500W

Hej allesammans!
Mitt datorprojekt stannade för ett tag sen p.g.a. att jag inte kunde laga den, men försöker ta hjälp här. Alla delar är nya förutom chassit och jag har kollat att samtliga delar ska fungera tillsammans. Jag har kontrollerat att 8 pins uttaget till processorn är inkopplad samt att alla kablar sitter i på övriga komponenter. Jag har prövat med ett fungerande grafikkort i datorn utan lyckat resultat. Datorskärmen har jag prövat på en annan dator, så den fungerar. Kom gärna med förslag vad som kan göras.
Värt att nämna är att moderkortet har en MeMOK knapp och när jag trycker på den så blinkar en led-lampa kontinuerligt. Är väldigt säker på att det inte är fel ramminne eftersom jag köpte minnena utifrån vad som stod i moderkortets manual. All hjälp uppskattas

Fläktar osv går igång som de ska? Har du testat att köra ett minne i taget?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Fläktar osv går igång som de ska? Har du testat att köra ett minne i taget?

Alla fläktar snurrar; nätagget, grafikkortet, processorn samt fläktarna på chassit. Ja det har jag. Med båda minnena samt på samtliga slots.
Tack för det snabba svaret.

Permalänk

Om du har dubbelkollat så att alla kontakter verkligen sitter i som de ska, i både moderkort och i grafikkort.
Kolla så att processorn verkligen sitter rätt också, kolla så inga "pins" på processorn har blivit krökta.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av lazerbeam:

Om du har dubbelkollat så att alla kontakter verkligen sitter i som de ska, i både moderkort och i grafikkort.
Kolla så att processorn verkligen sitter rätt också, kolla så inga "pins" har blivit krökta.

Jag dubbelkollade nu igen. Jag reagera på två saker, det ena är att mitt grafikkort inte har någon strömuttag men såg även att gtx 750 inte har något sådant. Det andra är de småkablarna där det står H.D.D. LED o.s.v. (hoppas du förstår vilka jag menar). Vid dom kablarna finns två jättesmå kablar som det står + resp. - på. De två är jag osäkra på vilket av uttagen de ska vara kopplade till. Jag reagera även på att de andra kablarna där inte sitter jättestarkt inkopplade i moderkortet.

Processorn"pins" är spikraka och samtliga piggar sitter kvar på processorn.

Permalänk
Medlem

Har du monterat grafikkortet i rätt pci-e plats? Det bör vara den övre blå.
Vad använder du för typ av bildöverföring (hdmi, dvi, etc) till skärmen? Kan du prova med något annat alternativ?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag vet en kompis som hade ett liknande problem, han fick ingen bild men efter att ha resettat CMOS så funkade det.
Just i hans fall var det något problem eftersom han hade en 144hz skärm, så om du har möjligheten, testa en annan skärm, andra kablar eller resetta CMOS.

Edit: Kom även på att jag hade ett liknande problem och för mig fungerade det också att resetta CMOS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Barak:

Har du monterat grafikkortet i rätt pci-e plats? Det bör vara den övre blå.
Vad använder du för typ av bildöverföring (hdmi, dvi, etc) till skärmen? Kan du prova med något annat alternativ?

Den sitter i den blå.
Jag använder vga kabel till en gammal datorskärm. Denna sekund prövar jag med hdmi till min tv, enda alternativet jag kan pröva just nu..

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Jag vet en kompis som hade ett liknande problem, han fick ingen bild men efter att ha resettat CMOS så funkade det.
Just i hans fall var det något problem eftersom han hade en 144hz skärm, så om du har möjligheten, testa en annan skärm, andra kablar eller resetta CMOS.

Edit: Kom även på att jag hade ett liknande problem och för mig fungerade det också att resetta CMOS.

Vad är CMOS och hur resettar jag denna? Jag testar med en HDMI kabel till min tv just nu utan resultat. Dock så låter det inte helt fel att detta är lösningen med tanke på att datorskärmen jag prövar med är näst intill uråldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aerdennis:

Vad är CMOS och hur resettar jag denna? Jag testar med en HDMI kabel till min tv just nu utan resultat. Dock så låter det inte helt fel att detta är lösningen med tanke på att datorskärmen jag prövar med är näst intill uråldrig

Det finns guider på youtube, använd din moderkortshandbok och lite research så ska det inte vara några problem.

Principen är att man flyttar en "brygga" på moderkortet, en väldigt liten "brygga", sätter i strömmen, klickar på startknappen, låter den resetta, (går på några sekunder). Sedan ur med strömmen, flytta tillbaka "bryggan" och sedan när du startar den så får du förhoppningsvis bild.
Det som händer är att man återställer bios till fabriksinställningar, vi hoppas på att det är lösningen till ditt problem!

Bifogar en bra video med förklaring från MSI
https://www.youtube.com/watch?v=rdHH9KrceR0

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Det finns guider på youtube, använd din moderkortshandbok och lite research så ska det inte vara några problem.

Principen är att man flyttar en "brygga" på moderkortet, en väldigt liten "brygga", sätter i strömmen, klickar på startknappen, låter den resetta, (går på några sekunder). Sedan ur med strömmen, flytta tillbaka "bryggan" och sedan när du startar den så får du förhoppningsvis bild.
Det som händer är att man återställer bios till fabriksinställningar, vi hoppas på att det är lösningen till ditt problem!

Bifogar en bra video med förklaring från MSI
https://www.youtube.com/watch?v=rdHH9KrceR0

Har prövat samtliga sätt för att reseta CMOS men får fortfarande ingen bild
Det jag dock har märkt är att datorn inte ger ifrån sig något pip när den ska boota, vilket alla tidigare datorer gjort. Något förslag?

Permalänk

Är moderkortets bios/uefi uppdaterat till senaste?
Vad är det för grafikkort du testat med. Förutom ditt eget?

Permalänk
Skrivet av danne_silver:

Är moderkortets bios/uefi uppdaterat till senaste?
Vad är det för grafikkort du testat med. Förutom ditt eget?

Hur vet jag om den är det? Jag kommer får ingen bild som visar självaste bios.
Kommer inte ihåg vad det var för grafikkort, och polaren är i Thailand så lite svårt o fråga honom.

Permalänk

Ta ur grafikkortet ur datorn och starta datorn utan grafikkort.
Låt datorn stå igång 5-10sekunder sedan håll ned powerknappen till datorn stänger av sig.
Sätt tillbaka grafikkortet och koppla in skärm och provstarta.

Funkar inte det så:
Gör samma sak fast med ramminnena.
Starta datorn utan något minne i alls. låt stå 5-10sekunder och stäng av.
Sedan sätter du i 1 minne i "port #1 det svarta närmast cpu'n". Och provstarta.
-
//Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk

Ett 750ti som du har, är baserat på Maxwell (nVidias senaste styrkrets).
Tänkte ifall du testade med ett annat grafikkort av samma styrkrets? (GTX 970 eller 980)
Vilket borde ge samma fel. Om bios är för gammalt, för att klara av maxwell.

Sen om det kan vara ett sånt fel har jag ingen aning om?

Och att se biosversion utan att få bild är väl snudd på omöjligt.
Men om du kan testa med ett grafikkort som du vet är kanske 2år gammalt vore ju bra.
Då kan man utesluta att biosversionen är för gammal iaf.

Sen borde du prova en minnessticka åt gången. I olika portar.
Så du kan utesluta att det inte är något fel på minnena.

Är ditt grafikkort testat i en annan dator?
Kanske står någonstans i tråden?

Moderkortet kan ju vara trasigt?

Skrivet av aerdennis:

Hur vet jag om den är det? Jag kommer får ingen bild som visar självaste bios.
Kommer inte ihåg vad det var för grafikkort, och polaren är i Thailand så lite svårt o fråga honom.

Permalänk

Har du testat alla knappar på ditt moderkort?

Hade exakt samma problem och symptom som du när jag byggde ihop min dator. Mitt moderkort har två BIOS-lägen, och det funkade att byta till det andra med en switch på moderkortet (default-BIOS var korrupt?). Du har dock ingen sådan switch. Kollade in manualen till ditt moderkort och ser att du har tre knappar som kan vara till användning.

1. DirectKey-knappen under RAM-minnena tar dig direkt till BIOS. Testa om det hjälper att använda den.

2. MemOK-knappen kände du redan till. Lyser LEDen-konstant är det fel på minnena. Testa hålla in knappen tills det börjar blinka för att den ska starta en så kallad "tuning process". Går även reseta BIOS med denna knapp.

3. BIOS Flashback-knappen, ligger längst ner till höger om USB 2.0-uttagen. Du kan uppdatera BIOS automatiskt med en USB-sticka, behövs ingen skärm. Du slänger in en fil på USB-stickan, kopplar in den och håller in knappen i 3 sekunder, så ska den börja uppdatera. När den har blinkat klart ska det vara färdigt.

Taget från sidorna 1-16, 1-17, 1-18 samt 2-12:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM3+/M5A97_R2.0/E80...

Hoppas det hjälper!