Permalänk
Medlem

Nextgen ren blåsning?!?

Har haft en PS4:a i 3 månader nu och kan bara konstatera att spelen ser ut som skit och att det mesta är rätt trist. Köpte Evil Within t.ex. och hela spelet ser ut som skit med helt olidliga kontroller. Hru fan kan man uppskatta detta? Spelar enbart på PC:n. numera. Vad tycker ni?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JohnnyGreed:

Har haft en PS4:a i 3 månader nu och kan bara konstatera att spelen ser ut som skit och att det mesta är rätt trist. Köpte Evil Within t.ex. och hela spelet ser ut som skit med helt olidliga kontroller. Hru fan kan man uppskatta detta? Spelar enbart på PC:n. Vad tycker ni?

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

Dessutom är det värt att nämna att CPU-prestandan är dessutom lägre på nuvarande konsoller än vad den var på PS3 och 360. Så ja, det är väl en form av en blåsning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Man köper en PS4:a för features och exklusiva spel, inget annat.
Nu råkar det ju också vara så att PS4 är ganska klen i jämförelse med till exempel PS3 när den kom för 8 år sedan då man fick väldigt mycket hårdvara för pengarna och därmed också grafik men de nya konsolerna får man inte riktigt lika mycket för pengarna för.

Är man en PC-spelare med höga krav så borde man helt enkelt inte köpa en PS4:a

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Får väl glädja mig åt att ungarna spelar på den.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
99:e percentilen

Glöm inte priserna på spelen (jämfört med PC)! Och för all del inte SPELUPPLEVELSEN I HD och den fantastiska BIOKÄNSLAN!!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag köpte en Xbox var för Halo och Forza.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Glöm inte priserna på spelen (jämfört med PC)! Och för all del inte SPELUPPLEVELSEN I HD och den fantastiska BIOKÄNSLAN!!!

Tänk även på att du får lägga nästan ~10.000 på en okej dator med skärm/tgb/mus, så det går på ett ut med priserna på spelen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SuperSverker:

Tänk även på att du får lägga nästan ~10.000 på en okej dator med skärm/tgb/mus, så det går på ett ut med priserna på spelen.

Beror väl på hur många spel man vill ha. Inte ovanligt med konsolspelare med flera dussin spel i bokhyllan. Blir rätt många tusenlappar.

Tänk också på att en PC kan användas till så enormt mycket mer än en konsol.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Tänk även på att du får lägga nästan ~10.000 på en okej dator med skärm/tgb/mus, så det går på ett ut med priserna på spelen.

fast nån form av datorn behöver man ju oftast vilket som ändå, så blir ju ändå inte riktigt rätt att jämföra de så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Beror väl på hur många spel man vill ha. Inte ovanligt med konsolspelare med flera dussin spel i bokhyllan. Blir rätt många tusenlappar.

Tänk också på att en PC kan användas till så enormt mycket mer än en konsol.

Eller det att en PC behöver uppgraderas ständigt för att kunna spela de senaste spelen i bedårande grafikinställningar. Medan en konsol har en betydligt längre livslängd på hårdvaran...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Visst, ska man köpa en PC från scratch så kostar det men numera sä brukar det ju enbart handla om lite uppgraderingar vartannat eller vart tredje år. Jag kör t.ex. fortfarande på en i5 2500K i alla moderna spel å har inte en tanke på att uppgradera. Grafikkorten har jag bytt lite då och då...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Eller det att en PC behöver uppgraderas ständigt för att kunna spela de senaste spelen i bedårande grafikinställningar. Medan en konsol har en betydligt längre livslängd på hårdvaran...

Vad menar du? Köper du en PC samtidigt som en konsol kommer ju inte PC:n försämras med tiden.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

tycker att man får det man betalar för, du slänger inte tiotusen i sjön som du gör med en dator, du slänger bara i 3800

Permalänk
Medlem

Grejen är att en dator har jag aldrig ångrat oavsertt hur dyra grafikkort eller andra komponenter jag köpt Konsolljäveln däremot stör mig, hatar att jag gick på hypen.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Grejen är att en dator har jag aldrig ångrat oavsertt hur dyra grafikkort eller andra komponenter jag köpt Konsolljäveln däremot stör mig, hatar att jag gick på hypen.

du blev ju inte precis lurad

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Grejen är att en dator har jag aldrig ångrat oavsertt hur dyra grafikkort eller andra komponenter jag köpt Konsolljäveln däremot stör mig, hatar att jag gick på hypen.

Sälj den?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SuperSverker:

Tänk även på att du får lägga nästan ~10.000 på en okej dator med skärm/tgb/mus, så det går på ett ut med priserna på spelen.

Håller jag inte med om.
Ska man bygga en dator för 4000kr inklusive operativsystem och möta PS4 i prestanda så kommer det inte gå bra, det kan jag hålla med om men redan när man närmar sig 6000kr-strecket så kan man få en helt okej dator.

Skärm tycker jag är lite konstigt att räkna med då man inte måste spela på en datorskärm med en dator och på en TV-skärm med en konsol, man kan använda vad man vill till båda.
Tangentbord+mus är ju dock grundläggande och vanliga sådana kan ju fås får 200kr totalt om man inte är kräsen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Visst, ska man köpa en PC från scratch så kostar det men numera sä brukar det ju enbart handla om lite uppgraderingar vartannat eller vart tredje år. Jag kör t.ex. fortfarande på en i5 2500K i alla moderna spel å har inte en tanke på att uppgradera. Grafikkorten har jag bytt lite då och då...

Och 2500k'n var väldigt billig när du köpte den också va?
Väldigt lätt att försöka lura i sig själv att det inte alls är så dyrt, men lets face it. Att ha en vettig spelrigg kostar flis, och det vet alla som har en. Allt annat är bara att ljuga för sig själv

Skrivet av husqvarnaff:

Vad menar du? Köper du en PC samtidigt som en konsol kommer ju inte PC:n försämras med tiden.

Nu är din formulering lite lustig, men jag tror att du uppfattade det precis som jag menade det.
En PC måste uppdateras för att hållas aktuell. Medan konsoller har ett visst livsspann, och under tiden måste utvecklarna hålla sig till den hårdvaran och koda specifikt för just den hårdvaran, vilket gör att de istället för att smälla in massor med effekter kors o tvärs som tvingar användaren till att köpa den senaste hårdvaran på löpande band; istället optimerar koden för att kräma ur varje liten bit utav prestanda som går att få ur hårdvaran.
Resultatet är att PC versionerna utav spelen alltid är snyggare för att de kan använda den absolut senaste och hetaste hårdvaran, men det blir också betydligt dyrare att hålla sig a jour.

Och för tydlighetensskull kan vi väl ta ett konkret exempel.
Xbox 360 lanserades i Sverige lagom till julhandeln 2005 enligt wikipedia. Än idag släpps det spel till den konsolen (som ser väsentligt mycket bättre ut än de spel som släpptes vid lanseringen) som flyter ungefär lika bra som lanseringstitlarna, om inte bättre.
Och som jämförelse hade du som feting spel PC ett grafikkort som hette något i stil med Geforce 7800Gt på marknaden då. Själva kortet kostade mer än vad konsolen kostade, och då har vi inte ens tagit med resten utav datorn i beräkningen. Men hur många känner du som idag sitter och spelar på ett 7800Gt och tycker att de kan spela dagens PC titlar i någon dräglig bildkvalité?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

Dessutom är det värt att nämna att CPU-prestandan är dessutom lägre på nuvarande konsoller än vad den var på PS3 och 360. Så ja, det är väl en form av en blåsning.

Eller va den nio gånger starkare....

Serriöst, varför kasta ur sig saker man inte kan..

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Och 2500k'n var väldigt billig när du köpte den också va?
Väldigt lätt att försöka lura i sig själv att det inte alls är så dyrt, men lets face it. Att ha en vettig spelrigg kostar flis, och det vet alla som har en. Allt annat är bara att ljuga för sig själv

Nu är din formulering lite lustig, men jag tror att du uppfattade det precis som jag menade det.
En PC måste uppdateras för att hållas aktuell. Medan konsoller har ett visst livsspann, och under tiden måste utvecklarna hålla sig till den hårdvaran och koda specifikt för just den hårdvaran, vilket gör att de istället för att smälla in massor med effekter kors o tvärs som tvingar användaren till att köpa den senaste hårdvaran på löpande band; istället optimerar koden för att kräma ur varje liten bit utav prestanda som går att få ur hårdvaran.
Resultatet är att PC versionerna utav spelen alltid är snyggare för att de kan använda den absolut senaste och hetaste hårdvaran, men det blir också betydligt dyrare att hålla sig a jour.

Och för tydlighetensskull kan vi väl ta ett konkret exempel.
Xbox 360 lanserades i Sverige lagom till julhandeln 2005 enligt wikipedia. Än idag släpps det spel till den konsolen (som ser väsentligt mycket bättre ut än de spel som släpptes vid lanseringen) som flyter ungefär lika bra som lanseringstitlarna, om inte bättre.
Och som jämförelse hade du som feting spel PC ett grafikkort som hette något i stil med Geforce 7800Gt på marknaden då. Själva kortet kostade mer än vad konsolen kostade, och då har vi inte ens tagit med resten utav datorn i beräkningen. Men hur många känner du som idag sitter och spelar på ett 7800Gt och tycker att de kan spela dagens PC titlar i någon dräglig bildkvalité?

tack för ett vettigt inlägg.

nöjer man sig med medium till höga inställningar på 60, eller t.om 30 om man jämför med konsollerna, så kan man dock hålla sig flytande utan några massiva kostnader, speciellt om man köper begagnade prylar. ska man hålla ultra 60+ fps konstant så kostar det ju som du säger en stor slant men då får man ju också en spelupplevelse som helt enkelt inte finns på konsollerna.

köper man många spel och nöjer sig med lägre inställningar så tror jag att det blir billigare med pc, speciellt eftersom att de allra flesta nog har en dator ändå som de behöver uppgradera/byta ut då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tack för ett vettigt inlägg.

nöjer man sig med medium till höga inställningar på 60, eller t.om 30 om man jämför med konsollerna, så kan man dock hålla sig flytande utan några massiva kostnader, speciellt om man köper begagnade prylar. ska man hålla ultra 60+ fps konstant så kostar det ju som du säger en stor slant men då får man ju också en spelupplevelse som helt enkelt inte finns på konsollerna.

köper man många spel och nöjer sig med lägre inställningar så tror jag att det blir billigare med pc, speciellt eftersom att de allra flesta nog har en dator ändå som de behöver uppgradera/byta ut då och då.

Absolut går det att få till budgetlösningar som ger mycket pang för pengen. Men konsumptionstrenderna visar tydligt på att den datorn som alla redan har hemma, är en laptop. Och där skall det till en himla massa pengar för att ens få en vettig jämförbar spelupplevelse med "next gen".

Nu förespråkar jag inte det ena eller det andra, jag ser charmen i bägge lägren, även om jag själv lutar kraftigt åt PC Gaming masterrace
Jag tycker bara inte att man kan påstå konsol skulle vara speciellt mycket dyrare, utan snarare så att det är jämförbart om inte snäppet billigare.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Man köper inte konsoller för kraften utan för de exklusiva spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Har haft en PS4:a i 3 månader nu och kan bara konstatera att spelen ser ut som skit och att det mesta är rätt trist. Köpte Evil Within t.ex. och hela spelet ser ut som skit med helt olidliga kontroller. Hru fan kan man uppskatta detta? Spelar enbart på PC:n. numera. Vad tycker ni?

laddat ner uppdateringar till spelen ?
evil within fick t ex en patch efter om du köpt det på skiva. och det ska höja upplösningen och få spelet och gå jämnare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Beror väl på hur många spel man vill ha. Inte ovanligt med konsolspelare med flera dussin spel i bokhyllan. Blir rätt många tusenlappar.

Tänk också på att en PC kan användas till så enormt mycket mer än en konsol.

En PC är bra billigare i längden gämnfört med en spelkonsol.

Sedan så är konsol-exklusiva titlar något man ska sky som pesten. Köper man dessa så stödjer man denna marknadsmodell, och då får vi än fler inlåsta titlar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt någon "next gen" konsole ännu, sålde precis min xbox360 och PS3 och jag kommer att sitta kvar på PC , gillar verkligen inte den utveckling som sker nu med 30 fps och "cinematic experience" jo tjena...Tror och hoppas att denna generation blir kortlivad och att de trycker in lite riktig kräm i nästa generation. Kul om några år när alla sitter med 4K tv ( om inte mer ) och konsolerna inte ens kan leverera 1080 HAHAHA vafan är det som händer tragiskt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lär ju bli bättre o bättre optimeringar men någon wow-känsla är det inte direkt och skillnaden mot tidigare konsol va de gäller grafik känns mycket mindre än tidigare generationsskifte och då har vi ändå väntat längre på den här generationen.

Men jämför Forza 2 mot Forza 4, samma hårdvara, bättre optimerat osv. så vi har nog lite förbättringar att se fram emot iaf

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Man köper en PS4:a för features och exklusiva spel, inget annat.
Nu råkar det ju också vara så att PS4 är ganska klen i jämförelse med till exempel PS3 när den kom för 8 år sedan då man fick väldigt mycket hårdvara för pengarna och därmed också grafik men de nya konsolerna får man inte riktigt lika mycket för pengarna för.

Är man en PC-spelare med höga krav så borde man helt enkelt inte köpa en PS4:a

Som du säger köper man en konsol för de exklusiva spelens skull. Man kan inte jämföra enbart på grafik för det utgör knappast ett helt spel det är mycket annat också.

Skrivet av NodCommander:

En PC är bra billigare i längden gämnfört med en spelkonsol.

Sedan så är konsol-exklusiva titlar något man ska sky som pesten. Köper man dessa så stödjer man denna marknadsmodell, och då får vi än fler inlåsta titlar.

Nu är det dock så att konsolernas största säljargument är de exklusiva spelen så det du vill kommer inte att hända.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag har inte köpt någon "next gen" konsole ännu, sålde precis min xbox360 och PS3 och jag kommer att sitta kvar på PC , gillar verkligen inte den utveckling som sker nu med 30 fps och "cinematic experience" jo tjena...Tror och hoppas att denna generation blir kortlivad och att de trycker in lite riktig kräm i nästa generation. Kul om några år när alla sitter med 4K tv ( om inte mer ) och konsolerna inte ens kan leverera 1080 HAHAHA vafan är det som händer tragiskt.

Ingen vill betala 10000 för en konsoll som klarar 4K idag. Du får nog vänta 4-5 år till.
Min PC som jag köpte förra året för 7000 är inte ens nära att klara 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Man köper en PS4:a för features och exklusiva spel, inget annat.
Nu råkar det ju också vara så att PS4 är ganska klen i jämförelse med till exempel PS3 när den kom för 8 år sedan då man fick väldigt mycket hårdvara för pengarna och därmed också grafik men de nya konsolerna får man inte riktigt lika mycket för pengarna för.

Är man en PC-spelare med höga krav så borde man helt enkelt inte köpa en PS4:a

PS3 var också betydligt dyrare när den släpptes. Har folk glömt att PS3 kostade 6000 när den var ny och då sålde Sony den ändå med stor förlust.
Det går inte att sälja så dyra konsoller idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Ingen vill betala 10000 för en konsoll som klarar 4K idag. Du får nog vänta 4-5 år till.
Min PC som jag köpte förra året för 7000 är inte ens nära att klara 4K.

Min pc för c:a 50 000:- fixar inte 4k med höga inställningar med tillräcklig framerate i lite tyngre spel...så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4