Csgo! Vad ska man göra när son är besatt??

Permalänk
Avstängd

Csgo! Vad ska man göra när son är besatt??

Hej

Min son är besatt av csgo ( han är 12) när jag säger att det räcker så startar han en ny "Competitive" och säger att han inte vill bli bannad.

Sen ger han ut massa pengar i csgo också köpte precis en fällkniv för typ 50 euro som han snott av oss.

Snälla hur fixar vi detta?

Permalänk

Sätt en timer på internet så vet han vilka tider han kan spela.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.6 GHz (Delid)
16,0 GB Corsair Vengeance Dubbel-Kanal DDR3 @ 1600MHz (9-9-9-24)
ASUS Z97-A
R9 290X Windforce

Permalänk
Medlem

Stäng av internet om han startar ett nytt competitive och säg att det är det hans eget fel att han blir bannad. Hur snodde han pengarna?

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Hej

Min son är besatt av csgo ( han är 12) när jag säger att det räcker så startar han en ny "Competitive" och säger att han inte vill bli bannad.

Sen ger han ut massa pengar i csgo också köpte precis en fällkniv för typ 50 euro som han snott av oss.

Snälla hur fixar vi detta?

Låt honom bli bannad! Är ju inte ditt problem och lär ungen att inte gå emot vad du säger.
Ta bort så han inte kan köpa från ert konto. Ge honom ett eget konto. Inte fel att ge honom nnågra kronor då och då för at köpa det han vill
Begränsa hans speltid via mjukvara. Via typ http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?p=221517... eller liknande.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Squeezelime:

Sätt en timer på internet så vet han vilka tider han kan spela.

Tråkig lösning men effektivt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOhYeah:

Hej

Min son är besatt av csgo ( han är 12) när jag säger att det räcker så startar han en ny "Competitive" och säger att han inte vill bli bannad.

Sen ger han ut massa pengar i csgo också köpte precis en fällkniv för typ 50 euro som han snott av oss.

Snälla hur fixar vi detta?

Om han startar en ny Competitive för att få fortsätta spela, och snor 50 euro av er, så ta datorn ifrån han?
Han har ju förstått nu att han kan bara starta ett nytt spel, så ger ni med er och han kan fortsätta spela. Vad hände när ni kom på med att han hade tagit 50 euro?

Sätt upp rutiner om när han kan spela. Har han läxor får han göra dom först, sedan spela tex.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Man kan via vissa routrar med "föräldrakontroll" ställa vilka tider som får internetåtkomst och vad som man når ut till. Du kan blockera CSGO/datorn hela eftermiddagen utom säg kl 18-21. Inte så påläst men vet att något åt det hållet ska finnas på marknaden.

Jag har själv varit beroende/besatt av vissa spel under min uppväxt och det finns ingen och inget som kan berätta något för mig som får mig att sluta. Man som spelare måste själv inse att det finns roligare saker att göra som att umgås med kompisar, spela fotboll eller innebandy(, gym) och personligen för mig snowboarding.
För mig var spelandet ett flykt från en tråkig vardag men när jag hittade roligare och mer givande saker att lägga min tid på var spel inte intressant längre.

Permalänk
Medlem

Är det inte 16års gräns på CS-GO??
Jag skulle plugga ur kabeln om dom inte lyssnar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vi kan inte säga hur du skall uppdra ditt eget barn.
Men han är 12. Och han har gjort grejer som 12åringar inte skall göra. Och om han inte förstår logiken när man försöker prata med honom, så sluta prata och gör det du tycker är bäst för ditt barn.
Om jag kommer ihåg min farsa när jag var yngre, be hard. Sätt gränser, och gör ditt bästa att hålla de.
Det blir ett helvete en vecka, sen går det över.

<- farsa till 2 flickor

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

50 euro !? Jag hade satt datorförbud en månad.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Avstängd

Får jag fråga om hur han snott 50 euro bara sådär? Jag hade blivit fly förbannad och satt datorförbud 1-2 månader. Man måste lära sig sin läxa.

Visa signatur

Admin på Minecraft Servern Noritus.
Ansöka till servern HÄR: http://http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel/1307830-vanilla-minecraft-server-soker-aktiva-spelare-och-admins/
Leksakerna får inte plats här :(

Permalänk
Medlem

Till att börja med skulle en stöld på 50€ iallafall resultera i indragen vecko/månadspeng tills den skulden är betald.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Antingen gör du som de här säger och blockera antingen hela internet till honom en viss tid. Finns både program och fungerar och göra detta i vissa nya routers.
Jag har T.e.x BBB där jag lagt till deras virusprogram
och då gör jag detta till min bror. då mina föräldrar inte fattar ett skit angående detta.
Fungerar kanon
http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/Sakerhetspake...

Permalänk
Medlem

Ungen har redan lärt sig att pappas gränser är obefntliga och obetydliga. Har man sagt nej och han "vill inte bli bannad" och därmed får fortsätta spela, så är det ungen som bestämmer i huset, inte föräldrarna. Dessutom, har han SNOTT 500 KRONOR? Stöld är ett jävligt allvarligt brott. Ingen internet i en månad är fan i mig inte tillräckligt, utegångsförbud och total elektronikförbud i en månad minst är vad som gäller för något sådant. Dessutom borde ungen bli tvungen att "arbeta ihop" de 500 kronorna genom att fixa disken eller tvätten en månad.

Sen ska man sätta upp gränser och regler, hårda och strikta, ungen får skylla sig själv om han blir bannad. 2 timmars gräns, eller 3 matchers gräns. Sätt in en spärr så att datorn inte ens får ha internet mellan 22.00-08.00. Ungen ska inte sitta framför internet de tiderna oavsett vad när man är 12.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ungen har redan lärt sig att pappas gränser är obefntliga och obetydliga. Har man sagt nej och han "vill inte bli bannad" och därmed får fortsätta spela, så är det ungen som bestämmer i huset, inte föräldrarna. Dessutom, har han SNOTT 500 KRONOR? Stöld är ett jävligt allvarligt brott. Ingen internet i en månad är fan i mig inte tillräckligt, utegångsförbud och total elektronikförbud i en månad minst är vad som gäller för något sådant. Dessutom borde ungen bli tvungen att "arbeta ihop" de 500 kronorna genom att fixa disken eller tvätten en månad.

Sen ska man sätta upp gränser och regler, hårda och strikta, ungen får skylla sig själv om han blir bannad. 2 timmars gräns, eller 3 matchers gräns. Sätt in en spärr så att datorn inte ens får ha internet mellan 22.00-08.00. Ungen ska inte sitta framför internet de tiderna oavsett vad när man är 12.

Utegångsförbud är väll det mest kontraproduktiva man kan komma med när målet är att ungen ska sitta mindre vid datorn och göra mer annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Utegångsförbud är väll det mest kontraproduktiva man kan komma med när målet är att ungen ska sitta mindre vid datorn och göra mer annat..

Ja, för att vara ute och ha kul är ju exakt den "straff" man vill sätta på ungen? Det är meningen att straffet ska kännas för ungen. Att då vara hemma med utegångsförbud OCH total elektronikförbud (som jag skrev innan men som du lyckades missa med felaktig citering) är det bästa man kan göra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sluta vara sådana typiska curling föräldrar. Fan ta ert vuxna ansvar......................

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, för att vara ute och ha kul är ju exakt den "straff" man vill sätta på ungen? Det är meningen att straffet ska kännas för ungen. Att då vara hemma med utegångsförbud OCH total elektronikförbud (som jag skrev innan men som du lyckades missa med felaktig citering) är det bästa man kan göra.

Förbud är dem sämsta straff man kan sätta upp. Av min egen erfarenhet, slutade mina straff med värre saker. Tåls att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Grejen är nog det att sonen redan märkt att han inte får ta några konsekvenser, vilket inte är det bästa kanske. Jag kör på att gör min grabb nått dumt (Som att spela när han inte får osv då plockar jag bara ihop datorn så får han va utan den ett tag.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hjälpsam

För att ta en vinkel som ingen annan har gjort i denna tråden innan.

När satt du ner med din son och spelade tillsammans senast? Fotbollsföräldrar skjutsar fram och tillbaks och står fruset och hejar på sidlinjen även om de tycker det är pest och pina.

Spelberoende är allvarligt, särskilt under uppväxt, stör kemibalansen i hjärnan ganska ordentligt. Att vara med, lära och utöva hobbyn tillsammans kortare stunder för att sedan göra andra saker tillsammans för att korta ner speltiden snarare än att bara dra kabeln kan vara en annan lösning på utmaningen.

Sedan något som inte tagits upp är huruvida han är något bra, är det bara spelande för spelandets skull eller är det något sånär seriöst tränande för att blir bra på riktigt? Det är få som kan försörja sig på CSGO idag, det är även ganska få som kan försörja sig på någon annan sport som man annars gärna uppmuntrar till, den stora delen här är om det är verklighetsflykt eller ett seriöst intresse av att bli professionell.

Kan rekommendera att kika på detta klippet från nyhetsmorgon.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bannlys honom från datorn totalt under en utsatt period. Skulle min dotter göra sådär skulle jag se till att hon fick ångra sig ett halvår framöver. För det första stjäl man inte, för det andra respekterar man sina föräldrar, och för det tredje får man skylla sig själv om man startar nytt game 19.55 när datortiden går ut 20.00. Då får han ta den bannen och spara ihop till ett nytt konto. Efter att han betalat tillbaka 50 euro + 50 euro till i straffavgift. Straffavgiften är relativt lätt att motivera med "Ja men du tyckte ju inte att det gjorde något om du tog 50 euro av oss, så vi tar 50 euro av dig också då efter att du betalat tillbaka. Det gör ju inget, eller hur var det du resonerade?".

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Förbud är dem sämsta straff man kan sätta upp. Av min egen erfarenhet, slutade mina straff med värre saker. Tåls att ha i åtanke.

På vilket sätt blir det värre? Gör man fel ska det kännas..

Håller med dom flesta här ta bort datorn för honom för han tog pengar och låt han jobba av tills han betalat dom 500:- dom flesta ungdomar vet inte
att normal person behöver jobba ca 5tim för att få ut 500:-.

Sen sätt upp tider han kommer ut på Steam och spela tillsammans med han.

Permalänk
Medlem

Nog inte så svårt att sno 50euro, är bara gå låna pappas kredit kort när han sover och skriva in det som står.

Tråkigt det men stölden, men så länge det inte stör annat som t.ex skola så låt grabben spela. Men gör det klart för han att allt annat går före och när det är klart så får han spela. Och jag hade också tagit datorn iaf 3 veckor om min grabb tog 500kr och lärt han vad det är värt. T.ex om du har hus låt han måla om ett staket i 4-5 timmar.

Permalänk
Medlem

Förresten så blir man inte bannad längre än en vecka per gång, så du ska inte må dåligt om du läxar upp honom och låter han bli avstängd. Det gäller mellan 30 minuter och en vecka beroende på hur ofta man blir det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Att det här trollet inte är bannat än

Permalänk
Medlem

För er som inte vet är det här ett troll, konstigt att han inte är bannan än

Spelar att han är pappan http://www.sweclockers.com/forum/121-world-warcraft/1320749-w...
när han här säger sig vara sonen#14854346
http://www.sweclockers.com/forum/116-rollspel-och-aventyr/131...

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ja, för att vara ute och ha kul är ju exakt den "straff" man vill sätta på ungen? Det är meningen att straffet ska kännas för ungen. Att då vara hemma med utegångsförbud OCH total elektronikförbud (som jag skrev innan men som du lyckades missa med felaktig citering) är det bästa man kan göra.

Yes, om problemet är att ungen bara spelar är det bästa som kan hända att ungen är ute och lär sig att man kan ha roligt på annat håll än att bara sitta vid datorn. Du kanske inte ser det som ett straff men ungen lär garanterat göra det, tänk vilket bra straff om båda faktiskt får ut något av det tillslut också och det leder till något bra för ungen i längden.

Finns en anledning varför rena straff i still med barnaga inte är tillåtet, straffet har inget mervärde utifrån lidandet det orsakar precis på samma sätt som att låsa in ungen i ett rum utan någonting i en månads tid inte kommer lära honom något annat än att bli bättre på att smyga med när han bryter mot reglerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Efter att han betalat tillbaka 50 euro + 50 euro till i straffavgift. Straffavgiften är relativt lätt att motivera med "Ja men du tyckte ju inte att det gjorde något om du tog 50 euro av oss, så vi tar 50 euro av dig också då efter att du betalat tillbaka. Det gör ju inget, eller hur var det du resonerade?".

Det här var nog det dummaste jag läst hittills i tråden. Gör ens barn fel tillrättavisar man och visar hur man beter sig rätt, man agerar för fan inte som en skitunge tillbaka. Vad lär sig barnet då? Ingenting, förutom att den som har övertaget kan bete sig hur den vill.

Det är ungefär lika rimligt som att slå sitt barn om det tappar fattningen och smäller till en. Är man förälder ska man bete sig vuxet, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

För er som inte vet är det här ett troll, konstigt att han inte är bannan än

Spelar att han är pappan http://www.sweclockers.com/forum/121-world-warcraft/1320749-w...
när han här säger sig vara sonen#14854346
http://www.sweclockers.com/forum/116-rollspel-och-aventyr/131...

Kan det inte vara så att han lånar sonens konto?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZZeWolF:

Att det här trollet inte är bannat än

Kan faktiskt hålla med dig om detta, tycker admins borde kolla över detta konto då han uppenbarligen inte gillar att följa reglerna och beter sig som ja en 12 åring kanske?

MVH
jensen.