Permalänk
Skrivet av Zibbit:

Eller va den nio gånger starkare....

Serriöst, varför kasta ur sig saker man inte kan..

Varken du eller killen du citerar länkar till någon som helst vidare läsning om detta.
Ganska irriterande för oss som inte är sugna på att lägga massa tid på att söka.

Här är första artiklarna jag fick fram, inte världens bästa kanske
http://www.pcworld.com/article/2029138/playstation-4-vs-pc-gr...
http://www.redgamingtech.com/ubisoft-gdc-presentation-of-ps4-...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Min pc för c:a 50 000:- fixar inte 4k med höga inställningar med tillräcklig framerate i lite tyngre spel...så...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja se där. Ganska orimligt att då tro att det går att bygga konsoller som klarar det för en hyfsad kostnad
Om 4-5-6 år när det är dags för nästa generation (om det nu blir ngn. Tror mer på streaming av spel i framtiden) så kanske vi kan få 4K.
Men det är tveksamt. Folk måste börja köpa tvapparater i 4K först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

Dessutom är det värt att nämna att CPU-prestandan är dessutom lägre på nuvarande konsoller än vad den var på PS3 och 360. Så ja, det är väl en form av en blåsning.

Fast på PS3an så var det ju spelen som blev optimerade. Därav kunde GTA V se så snyggt ut, med samma hårdvara som för 6 år+

Så, det kommer nog dyka upp snyggare.

Nu minns jag inte namnet på personen, men någon programmerare/höjdare på Sony som sa att "PS3an var aldrig byggd för att kunna koda spel enkelt, det skulle vara en utmaning". Allt för att slippa alldeles för enkla spel. Kollar man på Google Play så är ju hälften skit..men med HD-bilder som omslag..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Personligen så förstår jag inte riktigt gnället på upplösningen. 1080p ser riktigt bra ut på min projektor på 117". Har hellre fler effekter och bättre texturer och högre fps än högre upplösning. 4K kan få vänta 10 år till eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Absolut går det att få till budgetlösningar som ger mycket pang för pengen. Men konsumptionstrenderna visar tydligt på att den datorn som alla redan har hemma, är en laptop. Och där skall det till en himla massa pengar för att ens få en vettig jämförbar spelupplevelse med "next gen".

Nu förespråkar jag inte det ena eller det andra, jag ser charmen i bägge lägren, även om jag själv lutar kraftigt åt PC Gaming masterrace
Jag tycker bara inte att man kan påstå konsol skulle vara speciellt mycket dyrare, utan snarare så att det är jämförbart om inte snäppet billigare.

Skulle aldrig köpa en laptop för att spela på, möjligtvis på obegränsad budget och 30.000kr eller något men då blir den nästan släpbar också
Faktum är väl att jag ser mer laptop som ett komplement som man har på resa eller tar med till skolan.. använder folk verkligen laptops och spela på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle aldrig köpa en laptop för att spela på, möjligtvis på obegränsad budget och 30.000kr eller något men då blir den nästan släpbar också
Faktum är väl att jag ser mer laptop som ett komplement som man har på resa eller tar med till skolan.. använder folk verkligen laptops och spela på ?

Finns laptops med prestanda, som tävlar med de tyngre datorerna.

Det som skiljer är priset, storleken på skärm och mer värmeutveckling. Fast nu när MAXWELL tittat förbi, så är värmen inte ett lika stort problem. Prislappen är.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Äh, köpte nyss en Xbone och är jättenöjd.

Den kostade lika mycket som min NUC och kan hantera all filmuppspelning/strömning som jag har behov av.

Dessutom funkar Xbox Live riktigt bra och jag har nästan alltid nån chat igång när jag spelar, även när jag spelar SP.

Kinnect-kameran har visat sig vara väldigt bra i vår familj, dels så slipper vi ha handkontrollen framme om man ska spela film/Netflix etc. eftersom man kan styra allt med handrörelser, dels så funkar skype-funktionen bra när man är ute och reser eller när barnen vill prata med sina kompisar + dansspelen som barnen älskar. I vanliga spel har jag dock inte sett nån vettig implementation av kinnect än.

Jag vet inte vad folk hade förväntat sig när det kommer till prestanda när dagens GPU-kretsar som behövs för att maxa dagens spel kostar lika mycket som hela konsolen med tillbehör.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av EyeNEye:

Finns laptops med prestanda, som tävlar med de tyngre datorerna.

Det som skiljer är priset, storleken på skärm och mer värmeutveckling. Fast nu när MAXWELL tittat förbi, så är värmen inte ett lika stort problem. Prislappen är.

Njae.. ett 980m utpresterar visserligen 280x - men bara litegrann - och ligger fortfarande långt efter ett 780/290 som idag går att köpa nytt för runt 3k, så att de skulle tävla med dem tyngre datorerna vette tusan om jag håller med om.

http://anandtech.com/show/8640/benchmarked-civilization-beyon...

Skrivet av skurtbert:

Äh, köpte nyss en Xbone och är jättenöjd.

Den kostade lika mycket som min NUC och kan hantera all filmuppspelning/strömning som jag har behov av.

Dessutom funkar Xbox Live riktigt bra och jag har nästan alltid nån chat igång när jag spelar, även när jag spelar SP.

Kinnect-kameran har visat sig vara väldigt bra i vår familj, dels så slipper vi ha handkontrollen framme om man ska spela film/Netflix etc. eftersom man kan styra allt med handrörelser, dels så funkar skype-funktionen bra när man är ute och reser eller när barnen vill prata med sina kompisar + dansspelen som barnen älskar. I vanliga spel har jag dock inte sett nån vettig implementation av kinnect än.

Jag vet inte vad folk hade förväntat sig när det kommer till prestanda när dagens GPU-kretsar som behövs för att maxa dagens spel kostar lika mycket som hela konsolen med tillbehör.

Ungefär därför jag är intresserad av Xboxen också - mer som en media/underhållningsmaskin som man bland mycket annat också kan spela på - för tyngre mer krävande spel har jag min gaming-rigg.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Ungefär därför jag är intresserad av Xboxen också - mer som en media/underhållningsmaskin som man bland mycket annat också kan spela på - för tyngre mer krävande spel har jag min gaming-rigg.

I så fall är en Chromecast aningen mer prisvärd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

I så fall är en Chromecast aningen mer prisvärd

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väl vara så enkelt att en lösning inte passar alla. Chromecasten är absolut billigare i alla lägen, men kanske inte alltid mer prisvärd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae.. ett 980m utpresterar visserligen 280x - men bara litegrann - och ligger fortfarande långt efter ett 780/290 som idag går att köpa nytt för runt 3k, så att de skulle tävla med dem tyngre datorerna vette tusan om jag håller med om.

En MSI GT72 med 880M ligger kring 6144 i Firestrike.

8207 poäng med 980M...

http://www.sweclockers.com/nyhet/19438-asus-och-msi-slapper-barbara-speldatorer-med-geforce-gtx-980m-och-970m

Citat:

Nvidia slår på stora trumman för de mobila nykomlingarna Geforce GTX 980M och 970M, där prestanda i klass med stationära datorer utlovas

Även ditt test du länkade till, så visade det en skillnad på 21 FPS i 1080P-testet. GTX 970/780 vs. 880M.
Vilket är oftast den upplösningen du kör på.

Priset är oavsett inte försvarbart, då en GT72 ligger kring 22-33K beroende på specifikationen. Sen är det även 8GB VRAM på kortet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Ungefär därför jag är intresserad av Xboxen också - mer som en media/underhållningsmaskin som man bland mycket annat också kan spela på - för tyngre mer krävande spel har jag min gaming-rigg.

Jo så tänkte jag med, sen kan man ju hålla med TS om man definierar nextgen som grafik i datorklass helst i 4k. Men som sagt, då hade hade nog inte så många haft råd att köpa PS4 eller Xbone och Nintendo hade skratta hela vägen till banken

Permalänk
Medlem

Varför börjar folk diskutera Xbone/PS4 vs dator?
Tråden handlar väl om ifall "Nextgen" konsollerna är en blåsning,
vilket jag i högsta grad håller med om att det är när det gäller SPELUPPLEVELSE.

Men detta visste vi ju om från början, eller?
De nya konsollerna skulle inte fokusera på just spelupplevelse utan på multimedia (netflix,familjespel osv).
Det är underhållningsmaskiner och inte enbart en spelkonsol längre.
Jag ser inte en ända anledning att byta till nextgen för "spelupplevelse",
om man redan har en PS3 eller 360 (som jag).

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

Där har du nog lite fel, vi vet av historien att det finns företag som faktiskt utvecklar exklusiva spel som är rent ögongodis, där återfinns Naughty Dog exempelvis.
Vad gällande hårdvaran kan jag väl kanske hålla med att den eventuellt är utdaterad.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Next gen? Är det inte en ganska missvisande benämning i dagsläget?
Current gen är väl bättre?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EyeNEye:

Fast på PS3an så var det ju spelen som blev optimerade. Därav kunde GTA V se så snyggt ut, med samma hårdvara som för 6 år+

Så, det kommer nog dyka upp snyggare.

Nu minns jag inte namnet på personen, men någon programmerare/höjdare på Sony som sa att "PS3an var aldrig byggd för att kunna koda spel enkelt, det skulle vara en utmaning". Allt för att slippa alldeles för enkla spel. Kollar man på Google Play så är ju hälften skit..men med HD-bilder som omslag..

Fast det är inte relevant. PS3:an var en väldigt kraftfull och svårprogrammerad maskin, PS4 och Xbone är en annan femma, de är väldigt simpla i jämförelse med PS3 och man har använt all prestanda som finns i maskinerna, självklart kan man optimera mer men CPU-kraften sätter stopp.

I 360 och PS3 var det främst RAM som gjorde att man inte kom längre, detta är åtgärdat på dagens konsoller men CPU:erna är svagare (ganska mycket) jämfört med 360 och framförallt PS3 som är en best i jämförelse med de jaguar kärnor som finns i dagens konsoller.

Skrivet av TommyTS:

Där har du nog lite fel, vi vet av historien att det finns företag som faktiskt utvecklar exklusiva spel som är rent ögongodis, där återfinns Naughty Dog exempelvis.
Vad gällande hårdvaran kan jag väl kanske hålla med att den eventuellt är utdaterad.

Har inte sagt att man inte kan få snygga spel, sa att man har maxat hårdvaran som finns i maskinerna idag och det finns ingen mer kraft att hämta.

Man får optimera jättehårt och bara ta med lättberäknade grejer och ta bort upplösning, skuggor eller liknande tungdrivna saker. Så

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Bunz:

Eller det att en PC behöver uppgraderas ständigt för att kunna spela de senaste spelen i bedårande grafikinställningar. Medan en konsol har en betydligt längre livslängd på hårdvaran...

Nej, en PC "behöver inte" uppgraderas. Däremot har den möjligheten.

Min förra gamla PC som står och dammar är redan kompetent nog att utprestera dagens konsoler.

Däremot kan jag välja att ha min nya dator som utpresterar dom ännu mer, som en ren bonus. Om man vill.

Men man kan fortfarande behålla en dator lika länge.

Spelen kommer dock inte att bli snyggare med tiden, precis som när man spelar på konsol.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Tja, grafikprestandan och även CPU-prestandan är Maxad på dagens spel redan. Du kommer inte få snyggare spel än det som kommit idag på PS4 och Xbone.

Dessutom är det värt att nämna att CPU-prestandan är dessutom lägre på nuvarande konsoller än vad den var på PS3 och 360. Så ja, det är väl en form av en blåsning.

Naturligtvis kommer spelen bli både snyggare och flyta bättre efterhand som utvecklarna lär känna maskinerna bättre. Jämför dom första spelen som släpptes med 360 med dom som släppts nu på slutet. Eller gå tillbaka till NES och jämför SMB och SMB3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Stora problemet är ju att konsol bolagen märkte att det var inte hållbart att göra konsoller för 10k och sälja för 6k och få in mellanskillnaderna på mjukvara. De försökte sälja de dyra maskinerna med fördelen till att de skulle va snyggare och flyta bättre och på så sätt ge en trevligare upplevelse.

Nu så har de försökt bygga så billiga lösningar som möjligt så de lätt kan sälja maskinerna på mer eller mindre plus/minus noll så att de går i garanterad vinst på mjukvaran, dock har de precis tryck i användarna att grafik och upplösning är allt som räknas i förra generationen vilket gör denna generation lite akward.

De säger fortfarande att deras nya maskiner är "top of the line" som förra generations släppet fast de vet att de inte kan leverera och då börjat ljuga till sina kunder med utryck "Det är som en film, lägre upplösning är bättre än högre, lägre framerate är bättre framerate, det här är en film lika mycket som det är ett spel" och folk som inte är pålästa förstår inte egentligen vad de snackar om utan snappar upp betet med lina och allt.

Ne gillar inte den här generationen av konsoller då de är mer lögner än vanligt och all denna subjektivitet som stämplas som objektiv fakta. Att de inte kunde sälja dyr hårdvara med förlust är ju klart och att de måste anpassa sig efter marknaden, men de ville ha all prestige som de hade innan fast med produkter som inte kan leverera.

Så ja det är en del bluff och båg atm med konsol och spel industrin, lite mer än vanligt, känns lite som vi är tillbaka i bitar kriget igen på den fronten. De döljer inte egentligen vad deras prylar kan göra men för de kunder som inte egentligen vet va de siffrorna handlar om ljuger de hej vilt och sedan refererar till siffrorna som kunden inte förstår.

Äger själv ett ps4 och gillar konceptet de försöker med, men inte allt skit runt omkring och dåliga tekniska beslut som gör konsollen smått handikappad jämfört med vad den kunde ha varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

fast nån form av datorn behöver man ju oftast vilket som ändå, så blir ju ändå inte riktigt rätt att jämföra de så

Men tar men den datorn för typ 6000 och lägger på priset av en konsoll så har man en dator för 10000. Sen köper ju många apple datorer och då är de redan uppe i priset av en gaming dator.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Men tar men den datorn för typ 6000 och lägger på priset av en konsoll så har man en dator för 10000.

Om det handlar om en stationär dator går det att dra de parallellerna men sen måste man tänka på att många föredrar att ha något slimmat tyst och dolt i hemmets design även om de förlorar en massa annat på det, sen om de vill ha funktionaliteterna med en sjyst laptop så blir det problematiskt, sen finns det fina gaming laptops för runt 10k men de har inte alls samma uppgraderings möjligheter och håller inte lika bra i längden och du förlorar en hel del prestanda på att den ska vara mobil, fast de beror på vad för typ av spel personen vill spela.

Det blir lite för många variabler som spelar in där. =P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zibbit:

Eller va den nio gånger starkare....

Serriöst, varför kasta ur sig saker man inte kan..

  1. Varför är du så otrevlig?

  2. Vad försöker du säga med andra raden?

  3. Vad är det du kan som inte jag kan och varför delar du inte med dig istället för att förolämpa medlemmar anonymt på ett forum?

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14967317']Varken du eller killen du citerar länkar till någon som helst vidare läsning om detta.
Ganska irriterande för oss som inte är sugna på att lägga massa tid på att söka.

Här är första artiklarna jag fick fram, inte världens bästa kanske
http://www.pcworld.com/article/2029138/playstation-4-vs-pc-gr...
http://www.redgamingtech.com/ubisoft-gdc-presentation-of-ps4-...

Ingen av dessa länkar är relevanta dessvärre. Det man får leta på är beräkningskraften som en 360/PS3 har och jämföra med en 8-kärning AMD Jaguar, lättast är att ta en 4kärnig AMD Jaguar i 1.6GHz för desktop och köra en bench som även 360 eller PS3 har data på internet för.
Dividera prestandasiffran med 4/7-delar för PS4 och 4/6-delar för Xbone och multiplicera med 10% (För den ökade klockfrekvensen på xbone) för att få prestanda siffra för respektive konsoll.

Skrivet av Jfqvist:

Naturligtvis kommer spelen bli både snyggare och flyta bättre efterhand som utvecklarna lär känna maskinerna bättre. Jämför dom första spelen som släpptes med 360 med dom som släppts nu på slutet. Eller gå tillbaka till NES och jämför SMB och SMB3.

Du har absolut rätt men då handlade det mer om att man lärde sig tricks och knep med sin arkitektur då konsollerna var bra mer custom. Man kan det mesta på x86 i dagsläget. Värt att ha i åtanke när man tänker på kommande optimerande, sannolikheten att man kan optimera lika mycket som man kunde på de äldre konsollerna är mer eller mindre noll. Dock kan man självklart optimera och lära sig tråda spelen bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

All denna jämförelse av "Next gen" och stationär PC är lite skev. Ja, en stor och fin stationär PC med egen skärm, mus, tangentbord och GPU är oftast bättre på det mesta men kostar därefter också. En konsol är inte en sådan, en konsol är en HTPC med spelmöjlighet. Hur många har inte en stationär PC och en HTPC och tycker det är soft? Även de med enbart laptop kan ju ha en HTPC utan att det är konstigt. En PS4/XBOne kostar ju ungefär som en HTPC och klarar väl det mesta man vill ha av en spel-HTPC?

Sen tycker inte jag själv att de är värda att ha och har man bara en laptop kan man skaffa en sådan med mPCIe så går det utmärkt att koppla in externt grafikkort för en billig peng (relativt) och då få en maskin som även kan användas till gaming i en nivå motsvarande "Next gen". Nu är eGPU fortfarande experimentellt men det går utan större problem för de flesta laptops med möjlighet till det (min krånglade lite men fungerar med extern skärm i alla fall).

On topic: Är Next gen en bluff? Nej, det är helt enkelt en HTPC som går att spela enklare spel på. Skillnaden mot PC är som många redan pekat ut att det i detta fall rör sig om en HTPC där utvecklare gör spel och produkter specifikt utvecklade för hårdvaran i den vilket ger en helt annan support än för en vanlig HTPC. Nackdelen är att friheten begränsas och möjligheten till "skrivbordsarbete" försvinner, men i ärlighetens namn gör väl inte så många sånt på sin HTPC? (jag ibland när frugan har stordatorn.. Hon har även haft Power Point-presentationer på TVn så lite kanske den används till skrivbordsarbete).

För min del blir det ingen konsol, jag har en spelbar HTPC baserad på PC-delar istället.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Grafik mässigt så ser väl spelen inte så dåliga ut men inte like bra som att köra på ultra settings på en pc. Sedan så körs spelen i 60fps ist för 30fps mot de äldre konsollerna, anledningen för att vissa spel körs i 30fps är för att de även utvecklar spelen till 360/ps3 så de hårdställer dem till 30fps.

Just nu för tillfället, särskilt när de släpper på de ädlre konsollerna med så är det oftast så att de bara kör på högre textur upplösning fast i grunden är samma spel. Oftast så brukar det ta ett par år innan man ser vad konsollerna kan klara av grafik mässigt.

Äger inte en nextgen konsol, men skulle nog inte säga att det är en blåsning, dock så kan det vara värt att vänta liite om du inte känner ett sånt stort behov, särskilt eftersom priserna kommer troligtvis gå ned lite.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jfqvist:

Naturligtvis kommer spelen bli både snyggare och flyta bättre efterhand som utvecklarna lär känna maskinerna bättre. Jämför dom första spelen som släpptes med 360 med dom som släppts nu på slutet. Eller gå tillbaka till NES och jämför SMB och SMB3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kommer de bli snyggare, men jag tror inte du kan jämföra den här generationen med den gamla på det sättet. Den gamla hade väldigt speciell hårdvara, och det tog lång tid för utvecklare att lära sig fullt ut hur man skulle programmera spelen för bästa möjliga visuella upplevelse. Nu kör man gamla goda x86 med en GPU som mer eller mindre funnits i PC's sedan tidigare. Så hårdvaran är inte lika okänd denna gång eller vad man ska kalla det, som när den gamla generationen kom.

Det är antagligen därför denna generation lär vara en kort sådan. Skulle gissa max fem år från release. Speciellt Microsoft vill nog få ut en ny konsol relativt fort. Vi får även se vad Nintendo har i görningen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Sluta jämföra PC med konsol. Det är ju en SJÄLVKLARHET att du kan göra mer med en PC. Kan någon rabbla upp icke självklarheter, så skulle diskussionen PC vs. konsol upphöra totalt. För det är så irrelevant det bara kan bli att jämföra 12000:- med 4000:-.
Bygg en PC, lägg därtill måste-tillbehör såsom OS, tangentbord och mus.
Sen bygger du din PC i samma size som låt säga Playstation 4. Får du en likvärdig produkt?
Komponenterna ska inte vara begagnade.

Skulle vara intressant om någon kunde visa en varukorg från inet, helst billigare då än en faktisk PS4 och sen säga och ha belägg för att den PC:n kommer prestera likvärdigt eller bättre i samma sorters spel som en PS4.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Sluta jämföra PC med konsol. Det är ju en SJÄLVKLARHET att du kan göra mer med en PC. Kan någon rabbla upp icke självklarheter, så skulle diskussionen PC vs. konsol upphöra totalt. För det är så irrelevant det bara kan bli att jämföra 12000:- med 4000:-.
Bygg en PC, lägg därtill måste-tillbehör såsom OS, tangentbord och mus.
Sen bygger du din PC i samma size som låt säga Playstation 4. Får du en likvärdig produkt?
Komponenterna ska inte vara begagnade.

Skulle vara intressant om någon kunde visa en varukorg från inet, helst billigare då än en faktisk PS4 och sen säga och ha belägg för att den PC:n kommer prestera likvärdigt eller bättre i samma sorters spel som en PS4.

Du missar en viktig poäng; Sony och Microsoft tjänar inte sina pengar på att sälja själva hårdvaran, utan tjänsterna runt om. Om man räknar lite på det så blir faktiskt PC:n billigare i längden om man ska spela online (och därmed betala på konsollerna) och köpa några spel varje år. Spelen till konsoll är som bekant dyrare för att Sony och Microsoft ska kunna tjäna sina pengar. Därför så blir en PC runt säg 10.000 kr jämförbar med en konsoll som kostar 4000 kr i startavgift. Och PC:n levererar långt mycket högre uppdateringsfrekvens, upplösning och grafiska effekter.

Dessutom, som tidigare påpekats i tråden, så behöver man ju en dator för räkningar, surf m.m. även om man köper en spelkonsoll.

Så priset är inte direkt en fördel med konsollerna, förutom att man inte behöver betala hela priser direkt utan i princip köper den på avbetalning. Konsollernas styrka är väl egentligen att de är lite simplare och inte att förglömma: enklare att skaffa. Alla vill inte sätta sig i vilka datorkomponenter som duger utan vill bara köpa något som fungerar OK. Med en konsoll så behöver man inte bry sig om att ställa in grafikinställningar heller, vilket en del förmodligen uppskattar. Personligen så vill jag dock själv kunna bestämma vilken mix av FPS, upplösning och grafiska effekter som jag vill ha. Jag prioriterar ~60 FPS och native upplösning (1920 x 1200 i mitt fall) långt före grafikinställningar; mer eller mindre tvärt om mot hur konsollspelen brukar vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle aldrig köpa en laptop för att spela på, möjligtvis på obegränsad budget och 30.000kr eller något men då blir den nästan släpbar också
Faktum är väl att jag ser mer laptop som ett komplement som man har på resa eller tar med till skolan.. använder folk verkligen laptops och spela på ?

Nä, ingen som på riktigt är intresserad av att spela på PC köper ne laptop, om man inte råkar skita pengar. Min poäng var bara att "alla har redan en dator hemma för att betala räkningar etc.." inte riktigt går att applicera, då dessa oftast är laptops om man ser till försäljningen de senaste decennierna. Så vill man ha en dator för spel, så har man oftast en stationär för att spela på, och sen har man den där "komplement" datorn iaf, den som man bara betalar räkningar med och surfar med och tar med ibland... Ett icke argument så att säga.

Skrivet av n_sandstrom:

Nej, en PC "behöver inte" uppgraderas. Däremot har den möjligheten.

Min förra gamla PC som står och dammar är redan kompetent nog att utprestera dagens konsoler.

Däremot kan jag välja att ha min nya dator som utpresterar dom ännu mer, som en ren bonus. Om man vill.

Men man kan fortfarande behålla en dator lika länge.

Spelen kommer dock inte att bli snyggare med tiden, precis som när man spelar på konsol.

Nej absolut inte, men om du tar och tittar på mitt konkreta exempel och bemöter det istället?
Det där med Nvidia 7800Gt vs Xbox 360. Det ena utav dessa två går det fortfarande att spela spel på med hyggliga grafikinställningar, det andra får ses som en nödlösning som bäst. Och det är ironiskt nog det billigare utav de två som är det aktuella idag...

EDIT:
För att vara lite on topic också.
Som early adopter har man nog inte blivit så r*vkn*llad tidigare som med den här generationen utav konsoler. Men med tanke på hur lite spel det finns ute på marknaden så är iaf "nextgen" berättigat, för jag sitter fortfarande och väntar på något vettigt att spela på min PS4'a x)

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max.021:

Varför börjar folk diskutera Xbone/PS4 vs dator?
Tråden handlar väl om ifall "Nextgen" konsollerna är en blåsning,
vilket jag i högsta grad håller med om att det är när det gäller SPELUPPLEVELSE.

Men detta visste vi ju om från början, eller?
De nya konsollerna skulle inte fokusera på just spelupplevelse utan på multimedia (netflix,familjespel osv).
Det är underhållningsmaskiner och inte enbart en spelkonsol längre.
Jag ser inte en ända anledning att byta till nextgen för "spelupplevelse",
om man redan har en PS3 eller 360 (som jag).

Förutom att grafiken är mycket bättre och att de kör i en jämnare FPS? Det finns mängder av bra anledningar till att byta till PS4 eller Xbox One från 360/ps3 även om man bara spelar.

Förutom att Xbox one kan visa TV så är de lika mycket underhållningsmaskiner som PS3 och 360 var.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell