Permalänk
Medlem

Ubuntu på en Windows tablet

Hej alla:)
Jag har lite småproblem med min windows platta (HP Elitepad 900 G1).
Framför allt vill jag ha en snabbare platta min idé lutar självklart åt ubuntu eller linux mint eller någon lättare dist.
Men innan jag gör detta så har jag ett par funderingar samt skulle vilja ha lite input på min idé.

Specs:
CPU: Intel Atom Z2760
MB: HP 18DC
RAM: 2gb

Jag har googlat lite och insett att jag får inget svar på om touchen funkar.
Men touchen styrs väl inte av os:et?
Hur väl kommer touchen funka?
Är duelboot en ide?
Var kan det "farliga" i detta vara?

Jag vet att det finns live och det kommer testat i helgen.
SÖker ändå personliga tankar:) och berätta allt annat ni kommer på:)

MVH Bobin

Permalänk
Medlem

Skulle ju vart oerhört fräckt. Att de inte utvecklat ett touch-gui för linux än. Unity touch typ.... Kan du få tillbaka windows sen bara så är det ju bara att testa

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Skulle ju vart oerhört fräckt. Att de inte utvecklat ett touch-gui för linux än. Unity touch typ.... Kan du få tillbaka windows sen bara så är det ju bara att testa

skulle passa mig perfekt, vad hände med ubuntu touch?
bör ju i teroin kunna boota en live version från exmpelvis ett usb minne

Permalänk
Rekordmedlem

Touchen kräver en drivrutin för att funka, dualboot är väl ok om du har plats för 2 os, men går det verkligen att boota plattan med linux, vet du att den inte är låst så den bara kan köra win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Touchen kräver en drivrutin för att funka, dualboot är väl ok om du har plats för 2 os, men går det verkligen att boota plattan med linux, vet du att den inte är låst så den bara kan köra win ?

Så touchen lär kunna bli ett problem då.....
Har cirkus runt 30 gb kvar så platsen finns, det blir en liten partion.
Den är stenlåst men det borde gå att ta sig runt, letar lösning just nu:)

Förmodligen hittat en lösning som gör att boot funkar:)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om touchen är ett problem eller inte, linux har ju drivers till mer än win men en ny winplatta som antagligen inte är så vanlig att köra linux på kan ju vara utan drivers och HP lär ju inte ha några att ladda ner, du får prova eller söka om nån fått igång det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om touchen är ett problem eller inte, linux har ju drivers till mer än win men en ny winplatta som antagligen inte är så vanlig att köra linux på kan ju vara utan drivers och HP lär ju inte ha några att ladda ner, du får prova eller söka om nån fått igång det.

Ny?
Den är inte ny på marknaden.
Har inte hittat någon som gjort än men ska söka vidare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyen89:

Ny?
Den är inte ny på marknaden.
Har inte hittat någon som gjort än men ska söka vidare.

Jo det är en ny produkt, många kretsar har funnits ute i många år med i stort sett oförändrade drivers och har sålts i mångmiljonupplagor, jämfört med såna så är en win surfplatta ny och dessutom är det nog få som get sig på att köra linux på den så kravet på drivers har nog inte kommit från särskilt många jämfört med tex ett nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är en ny produkt, många kretsar har funnits ute i många år med i stort sett oförändrade drivers och har sålts i mångmiljonupplagor, jämfört med såna så är en win surfplatta ny och dessutom är det nog få som get sig på att köra linux på den så kravet på drivers har nog inte kommit från särskilt många jämfört med tex ett nätverkskort.

Aha missförstog dig lite. I den bemärkelsen är den ny. Har fortfarande inte hitta någon som gjort det på den här plattan. Men tror jag ska titta på plattor som sålts mer än denna och se hur lösningarna sett ut där.
Har ju dock hittat hur jag bootar linux så helgen lär avslöja en del:)

Permalänk
Medlem

intressant detta måste följas

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Att få touch att fungera är inget problematiskt vad jag kan minnas, problemet är att få det att funka bra med fönster etc.

Gnome-shell är den som har bäst Touch funktionalitet, Unity kommer lite efter och KDE där de har ganska dåligt om du nu inte tittar på Plasma Active som var helt dedikerat touch interface baserat på Plasma.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

intressant detta måste följas

Kommer under dagen lägga upp vad jag gjort och hur det gÅtt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

intressant detta måste följas

Skrivet av Commander:

Att få touch att fungera är inget problematiskt vad jag kan minnas, problemet är att få det att funka bra med fönster etc.

Gnome-shell är den som har bäst Touch funktionalitet, Unity kommer lite efter och KDE där de har ganska dåligt om du nu inte tittar på Plasma Active som var helt dedikerat touch interface baserat på Plasma.

Kommer efter det du skriver testa fedora och ubuntu

Permalänk
Medlem

Här kommer vad jag gjort och hur jag gått tillväga för att testa.

Jag gjorde dem tidiga stegen i teamviewer för att kunna e allt på min datorskärm:)

1. Först skapade jag en återställningsenhet.
2. Sen installera jag HP Bios Settings sp60426
3. Jag ändra i Bios settings så usb minne boota före hårddisk
4. Jag skapade 2 usb stickor med distar en med fedora och en med ubuntu
5. Självklart boota inte fedora stickan först så testa live från windows funkade inte
6. Testade båda metoderna med ubuntu stickan samma resultat
7. Testade en guide på HP forumet som gjorde i cmd/diskpart valde denna gång linux mint som dist

Slutsats för nu kan inte få plattan att boota från usb men jag ger inte upp än tar bara en paus:)

Permalänk

Senaste Gnome alltså version 3.14 ska vara mer anpassad till tryckkänsliga skärmar. Står mer om det här:

http://www.gnome.org/news/2014/09/gnome-3-14-released/

Bättre att testa den kanske?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senaste Gnome alltså version 3.14 ska vara mer anpassad till tryckkänsliga skärmar. Står mer om det här:

http://www.gnome.org/news/2014/09/gnome-3-14-released/

http://www.youtube.com/watch?v=7p8Prlu3owc

Bättre att testa den kanske?

Det kan abslout vara bättre. Största problemet ligger dock i att få usbn att boota

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats få plattan att se och boota grub men efter jag trycker Try ubuntu (det enda jag kommit så här långt med) så blir skrämen svart och bara står och tänker inget händer.
Detta är från ett sdkort.

Förslag mottages

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyen89:

Jag har nu lyckats få plattan att se och boota grub men efter jag trycker Try ubuntu (det enda jag kommit så här långt med) så blir skrämen svart och bara står och tänker inget händer.
Detta är från ett sdkort.

Förslag mottages

Prova att boota nått som inte har grafiskt interface utan bara till terminalen, desto mindre saker man ska försöka starta i booten desto mer kan strula....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att boota nått som inte har grafiskt interface utan bara till terminalen, desto mindre saker man ska försöka starta i booten desto mer kan strula....

Jätte bra idé:) Försöker komma på hur jag ska gå tillväga bara:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyen89:

Jätte bra idé:) Försöker komma på hur jag ska gå tillväga bara:)

Det borde gå att ändra runlevel på nått sätt även på ett oinstallerat system, du vill ju köra runlevel 1 med ubuntu, jag har inte kollat hur de gör för att välja runlevel på installationmediat men det borde ju gå att leta reda på om inte annat söka på runlevel i konffilerna http://en.wikipedia.org/wiki/Runlevel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag har nu lyckats få plattan att se och boota grub men efter jag trycker Try ubuntu (det enda jag kommit så här långt med) så blir skrämen svart och bara står och tänker inget händer.
Detta är från ett sdkort.

Förslag mottages

Kolla om skärmen fungerar genom att ta en ficklampa och lysa in på strategiskt sätt. En ful M$grej är att de kan släcka bakgrundsbelysningen om man försöker lägga in Linux på den. I övrigt fungerar datorn.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att ändra runlevel på nått sätt även på ett oinstallerat system, du vill ju köra runlevel 1 med ubuntu, jag har inte kollat hur de gör för att välja runlevel på installationmediat men det borde ju gå att leta reda på om inte annat söka på runlevel i konffilerna http://en.wikipedia.org/wiki/Runlevel

Det är helt utan för min liga men ska se om jag kommer på något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Kolla om skärmen fungerar genom att ta en ficklampa och lysa in på strategiskt sätt. En ful M$grej är att de kan släcka bakgrundsbelysningen om man försöker lägga in Linux på den. I övrigt fungerar datorn.

Skärmen funkar den lyser svart bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Skärmen funkar den lyser svart bara.

Ok. Om du orkar med att navigera runt kan du i Ubuntu ställa igång ljuset.

Systeminställningar -> Ljusstyrka & skärmlås.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Ok. Om du orkar med att navigera runt kan du i Ubuntu ställa igång ljuset.

Systeminställningar -> Ljusstyrka & skärmlås.

fast då måste ubuntu starta

Permalänk
Medlem

Härligt, riktigt långfinger till MS haha.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyen89:

Det är helt utan för min liga men ska se om jag kommer på något

Du kanske ska fixa en virtuell dator som du kan labba på för att lära dig inställningarna och när det funkar i den kopierar du över det på usb och provar i plattan, en virtuell maskin är ju enkel att återställa om nått går fel, och får du igång det på den i textmode så provar man på plattan.
Du skulle också kunna prova nått annat än ubuntu, tex en liten linuxdist som från början är avses att bara köras via terminalen, typ http://www.puppylinux.ca/vintage/onebone/puppy-onebone-2.01-e...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om intel inte har ändrat sig sedan den här artikeln skrevs kan det nog bli svårt.

När Lenovo släppte sin Thinkpad 8 funderade jag på att köpa en och köra linux på den, men stödet från Intel var så pass dåligt när det begav sig att jag lät det vara. Linux i sig, åtminstone Gnome, fungerar alldeles utmärkt att köra på en dator med touchscreen – jag kör Gnome 3.14 på min Thinkpad Yoga i detta nu.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska fixa en virtuell dator som du kan labba på för att lära dig inställningarna och när det funkar i den kopierar du över det på usb och provar i plattan, en virtuell maskin är ju enkel att återställa om nått går fel, och får du igång det på den i textmode så provar man på plattan.
Du skulle också kunna prova nått annat än ubuntu, tex en liten linuxdist som från början är avses att bara köras via terminalen, typ http://www.puppylinux.ca/vintage/onebone/puppy-onebone-2.01-e...

Det lär jag gör, ska se vad jag stöter på:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Om intel inte har ändrat sig sedan den här artikeln skrevs kan det nog bli svårt.

När Lenovo släppte sin Thinkpad 8 funderade jag på att köpa en och köra linux på den, men stödet från Intel var så pass dåligt när det begav sig att jag lät det vara. Linux i sig, åtminstone Gnome, fungerar alldeles utmärkt att köra på en dator med touchscreen – jag kör Gnome 3.14 på min Thinkpad Yoga i detta nu.

Med tanke på att det är gjort på Asus transformerpad T100 som det sitter intel atom chip i så borde det gå iaf:)